WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:23

Aimee schreef:
steinstein schreef:
Sinds ik een wow heb, heb ik geen rugpijn meer.
Misschien toch de fitter laten komen om je zadel te controleren

Ligt niet per definitie aan de pasvorm van het zadel :n
Het ligt aan de vorm van je bekken.

Heb heel veel zadels geprobeerd/gehad en sinds ik dit zadel heb, rijd ik paard zonder pijn.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:28

steinstein schreef:
Heb heel veel zadels geprobeerd/gehad en sinds ik dit zadel heb, rijd ik paard zonder pijn.

Ja, dan heb jij voor Wow dus het juiste type bekken. Waarschijnlijk heb je een redelijk smal bekken en dan bedoel ik de afstand tussen de zitbeenknobbels.
Ik heb het precies andersom. Kan op bijna alle zadels netjes zitten (de ene voor mezelf comfortabeler dan de andere, maar beeld is dan okee), behalve op de Wow. Nou ja, het kost nogal veel moeite op de Wow en het blijft onconfortabel.

knollentuin

Re: WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:42

:o ik geloof niet echt dat ik een smal bekken heb..dus voor mij gaat die redenatie niet op..

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:43

nu ik jullie gesprek lees besef ik net iets, ik heb het helemaal niet over de inchmaat gehad met de fitter...ik heb geen idee wat ze besteld heeft! ik heb van mijn andere zadels een 16.5 inch, welke zou ik dan moeten hebben bij mijn wow? ik heb volgens mij alleen in een 17 inch en een 18 inch gezeten bij het passen, zou een 16 beter zijn?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:36

Ik had altijd 17 inch en mijn fitter riep al meteen dat ik in een 16 inch Wow moest.
In eerste instantie was ik eigenwijs want de 17 waar ik in zat zat best, maar toen ik later in de 16 inch zat voelde het meteen nog beter.
Gewoon even navragen Zinn, want als ik het zo hoor zal jij ook een 16 inch nodig hebben.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:38

knollentuin schreef:
:o ik geloof niet echt dat ik een smal bekken heb..dus voor mij gaat die redenatie niet op..

Vraag het maar eens na bij je zadelpassers. Die hebben mijn bevindingen bevestigd en zelf ook ondervonden ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:54

hihi ik zal het de volgende keer s vragen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:54

Het gaat om de afstand tussen de zitbeenknobbels toch?

Tanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:56

Ik heb een vraagje. Zelf heb ik geen wow, maar in de toekomst zie ik het wel zitten om er een aan te schaffen. Nu vraag ik mij af, gebruiken jullie je wow ook voor meerdere paarden? En hoe ligt het daar op.

Zelf heb ik een zadel, die kan ik eigenlijk op meerdere paarden gebruiken en daar ligt die ook goed op. Nu dacht ik, gaat dit ook met de wow, ondanks dat die specifiek op 1 paard is gemeten.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:16

Needje schreef:
Het gaat om de afstand tussen de zitbeenknobbels toch?

Ja, klopt.
Dus niet om de breedte van de heupen zelf.
Er zijn best vrouwen met brede heupen, terwijl de afstand tussen de zitbeenknobbels relatief smal is.
Andersom zijn er ook smalle vrouwen, waarbij de zitbeenknobbel-afstand relatief breed is.
Ik heb dat wel eens voorgelegd aan een gerenomeerd manueel therapeut en dat leverde een interessant gesprek op.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:27

@tanneke, ik heb hier zelf 3 paarden en ik heb twee wows een wow past op twee paarden en de ander past op alledrie. wat jij wil is wel mogelijk als de paarden gelijkwaardig zijn. hier is de fitter wel even bezig geweest om het zo optimaal mogelijk te krijgen ,maar het lukte wel goed omdat de paarden redelijk dezelfde bouw hebben.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:07

Fitter moet ook idd komen om mijn wow aan te passen. Maar ik ben dus zo mega door mijn rug gegaan dat ik nu niet kan rijden ( al 14 dagen ). Ik hoop dat ze binnenkort kan komen. Ik heb van de week even 15 minuutjes gereden, maar oefff dat viel nog best tegen.

Tanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:31

@ knollentuin, bedankt voor je reactie! De paarden zijn wel gelijkwaardig van bouw, dus daar hebben we wel geluk mee ja. Ga nog effe door met sparen en dan misschien ook de stap nemen of toch zeker eens iemand te laten komen.

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:47

Zorg wel dat je een wowzadel op 1 paard perfect laat passen. Op een 2e paard leggen kan soms wel (evt. met een dikker shabrakje) maar vaak doe je consessies en voornamelijk in je eigen balans op het zadel.

angeliquer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:35

[[/quote] Zinn

Ik heb er eentje, zit heerlijk zacht !!! Naar mijn idee niet dik aan de voorkant...[/quote]

volt het en ziet het er verder gewoon uit als een andere? heb je een foto?[/quote]

Ja verder hetzelfde alleen wat zachter aan de voorkant... als je in de buurt woont mag je hem wel eens proberen hoor om een idee te krijgen :)
Afbeelding

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:47

@vitelli, ik heb ze door schwung laten aan passen op de paarden hier,ik ga ervanuit dat zij het wel goed gedaan hebben. paarden lopen fijn en ik heb geen balans problemen. dus het is het proberen waard

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:01

Zo, ik heb vanmiddag mijn zadelcheck gehad van Margreet van Alona. Headplate mocht mooi blijven zitten, de lucht is weer aangepast. +:)+ wat een klein beetje lucht een verschil kan uitmaken +:)+ aan de voorkant zit nu iets meer lucht, dat zat veeeel beter. Ook weer een paar tips gekregen hoe ik zelf aan de slag kan gaan met trainen voor mijn houding.
Dus wederom alle lof naar Margreet en haar fijne service +:)+

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:46

ik kom hier ook even binnen vallen. ik ben opzoek naar een goed passend zadel voor mijn zeer gevoelig jong paard.
Stel ik koop een WOW 2e hands kan die dan alsnog zo goed op maat gemaakt worden als dat ik hem nieuw koop?
wat kosten andere zweetbladen?
Hoe zit dat als het kopijzer oid verwisseld moet worden wat betaal je daar dan voor?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:59

je komt idd binnenvallen... heb je het topic al een beetje doorgelezen? of je al een beetje verdiept in wow?
het is zo een complex zadel dat je niet zomaar een tweedehands kan kopen. je moet heel goed weten wat of je paard nodig heeft
tree :curved of flat
kussens: dwg-xdwg-ddwg-swg [en ga maar door]
tabs: wel of niet
zitting: shallow-deep-extra deep
zweetbladen: keus uit veel
headplate: ?welke maat
dan kan de manier waarop je singelstoten eraan zitten ook nog verschillen
nou, zie er dan maar eens een te vinden die precies voldoet aan de maten van jou en je paard,en dan nog wel zeker weten dat degen die jou het zadel verkoopt ook weet wat ie verkoopt,veel mensen vergeten wat er nu precies aan het zadel zat en hebben de bon net meer en het is dan lastig als niet kenner de goede onderdelen te herkennnen

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:04

kortom ik kan hem eigenlijk net zo goed gewoon nieuw kopen :D kwa 2e hands en nieuwprijs scheelt het nou niet zo extreem veel eigenlijk... bedoel 2ehands wat achteraf zodanig aangepast moet worden dat het alsnog duur word of gelijk nieuw.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:38

en dan is er nog een bijkomstigheid.
Ik heb mijn zadel (nog geen 2 jr oud, max 30 uur gebruikt) verkocht aan iemand. Fitter was erbij.
Deze vrouw had een ander (wat ouder) 2e hands WoW geprobeerd van deze fitter. Zat voor geen meter voor haar.
Mijn combi was exact het zelfde (alleen een stuk nieuwer/minder gebruikt) en zat voor haar wel goed.
Dus ook dat kan uitmaken...

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:59

@Ankie_Boris. Margreet is vandaag ook bij mij geweest eerste fitting op mijn nieuwe paard, ook hier niets dan lof (vooral voor haar geduld) :)

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:04

Indomitable schreef:
@Ankie_Boris. Margreet is vandaag ook bij mij geweest eerste fitting op mijn nieuwe paard, ook hier niets dan lof (vooral voor haar geduld) :)

Dat zei ze idd ja dat ze door moest naar jouw, jij had al 'n zadel toch? Maar paard overleden en nu passend maken op de nieuwe...(?)

Ik heb in het najaar het zadel bij haar gekocht dus had nog een check-up tegoed. Het zadel lag nog steeds heel goed. Hier en daar kleine aanpassing gedaan in de lucht en weer een mini-lesje centered-riding! :j Kan weer aan de slag met wat tips, helemaal super!!

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:05

Klopt, ik heb vorig jaar met mijn oude paardje een nieuw zadel gekocht. Ben blij dat ik voor WOW heb gekozen. Het kopijzer is nu vervangen en de lucht is aangepast dus weer helemaal blij en nu opbouwen met mijn jonkie :)

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:24

batje schreef:
Kaspar, ik heb gevraagd of je met een FRA supersingel kan rijden en ze gaf aan dat je beter zonder elastiek kan rijden, maar als er dan elastiek in zit, het in elk geval aan beide kanten moet zitten. Dat is natuurlijk zo met de supersingel, dus ik zou het gewoon proberen. Als je zadel blijft liggen dan kan het blijkbaar ;) Ik heb er een maand mee gereden en mijn paardje is al weer veel makkelijker met aansingelen, dus je kan het ook een tijdje proberen om te zien of je zo het gedrag een beetje kan doorbreken.

Is er ook verteld waarom men beter niet met een elastische singel kan rijden?
Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

Ik rijd nu inmiddels al even met de FRA en ik vind het super.
De womdjes op de ellebogen genezen nu netjes, hij loopt zich niet meer open.
Het zadel blijft prima liggen, schuift niet oid.
Ik hoef niet overdreven strak aan te singelen, als ik erop zit en een tijdje heb gereden hangt de singel zelfs los.
Mijn paard reageerd ook al heel wat minder zuur met singelen. De singel ademd heel goed, na genoeg geen zweet eronder.
Tot op heden nog steeds erg positief, dus zeer waarschijnlijk komt binnenkort mijn bijna nieuwe donker bruine curved wow singel (65 cm) in de verkoop. Ik test nog even door tot na de zomervakantie, en hak dan de knoop door welke singel blijft en welke eruit gaat.