Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 09:46

yole schreef:
Ik vraag me ook wel af of dit bruikbaar is... maar idd wel leuk bedacht!

Is onveilig: een kind met graaiende handje tussen de teugels :)*
Zo lang alles goed gaat gaat alles goed, maar het is een inherent onveilige situatie omdat wanneer er iets níet goed gaat de ruiter sterk beperkt is in diens handelen/bewegingen en het heel natuurlijk is dat het kind een teugel grijpt.
Ook een ´veilig´paard = een paard.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:12

Huertecilla schreef:
Valt wel mee Moragh. Het is allemaal niet zo ingewikkeld. Allemaal simpel volgens de natuurkudige basispricipes.
Het is alleen zo dat voor begrip kennis nodig is.
Om hoofd- van bijzaken te kunnen onderscheiden moet je inderdaad de begrippen en principes helder hebben. Kennis hebben. Daar is studie van theorie voor nodig. Theorie is een vies woord in de ruiterij en dus lijkt alles ingewikkeld.

Natuurkundige pricipes maken dat het zwaartepunt van ruiter en paard bij verschillende bewegingen en - snelheden op een specifieke plaats en specifiek tov elkaar optimaal zijn.
Het gebruik(sdoel) bepaalt via de natuurkundige principes dus de optimale plaatsen van zwaartepunt paard en ruiter.
Scholing en paard bepalen hoe goed deze zijn in de manier van rijden welke het beste bij een bepaald gebruik past.
Het zadel is de interface. Dat ligt dus afhankelijk van het gebruik (en vaardigheden) op een specifieke plek met et zwaartepunt van de zit op de optimale plek. Uiteraard staat het ook de gewenst 'zit' en bewegingsvrijheid toe.

Zo zie je dus dat een 'veelzijdigheidszadel' eigenlijk helemaal niets is en een veelzijdigheidsversie van 'engels' een contradictio interminus ;)

Nogmaals: nee, het is helemaal niet ingewikkeld.

Misschien is het niet zo ingewikkeld, maar je weet het wel ingewikkeld uit te leggen soms. ;)
Vind het ook wel frappant dat ik uit dezelfde stukken hele andere conclusies lijk te trekken? (Al zou dat goed kunnen liggen aan het man/vrouw gebeuren en aan de andere stukken theorie die wel of juist niet gelezen zijn.)
Naja, :o? blond he...

Zou je het geen goed idee vinden om een demo te geven (is qua afstand wel lastig)? Maar bijvoorbeeld via video-opnames kun je denk ik heel goed laten zien wat je bedoeld en hoe jou theorie er in de praktijk uitziet. Denk dat er wel meerdere bokkers intresse zouden hebben om het eens te zien.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:39

Huertecilla schreef:
Moragh schreef:
Ik zie het meer zo:
Om iets zwart-wit te kunnen stellen moet je een sluitende definitie hebben van datgene...
Bv H2O is wat wij in de volksmond water noemen.
Iedereen is het daarover eens, toch?
Maar bij veel andere dingen, zoals bv zadels is dat complexer....

Valt wel mee Moragh. Het is allemaal niet zo ingewikkeld. Allemaal simpel volgens de natuurkudige basispricipes.
Het is alleen zo dat voor begrip kennis nodig is.
Om hoofd- van bijzaken te kunnen onderscheiden moet je inderdaad de begrippen en principes helder hebben. Kennis hebben. Daar is studie van theorie voor nodig. Theorie is een vies woord in de ruiterij en dus lijkt alles ingewikkeld.

Inderdaad, maar juist aan die kennis is tegenwoordig een heel groot gebrek, met de gevolgen van dien.

Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor de mensen die zich erin willen verdiepen even heel ingewikkeld en verwarrend is allemaal!
Mede daarom zo'n topic natuurlijk super, met verschillende mensen die hun licht erop kunnen laten schijnen, en op hun eigen manier wat proberen te verduidelijken.

Maar dan nog blijft: om het echt te snappen zal je zelf de boeken-theorie in moeten duiken om echt zelf de juiste interpretatie te kunnen maken!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 11:44

laura1986 schreef:
Zou je het geen goed idee vinden om een demo te geven (is qua afstand wel lastig)? Maar bijvoorbeeld via video-opnames kun je denk ik heel goed laten zien wat je bedoeld en hoe jou theorie er in de praktijk uitziet. Denk dat er wel meerdere bokkers intresse zouden hebben om het eens te zien.

Vast, maar waarom? Boek les :)*

Mijn hele site is al een heel stuk gratis kennisoverdracht. Zelfs in boekvorm ter drempelverlaging.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 11:53

Moragh schreef:
Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor de mensen die zich erin willen verdiepen even heel ingewikkeld en verwarrend is allemaal!

Ook daar bestaat het fenomeen ´les´ voor.
Na zelfstudie, met schrijfblok onder de arm college, zelfstudie, college etc.
Parallel praktijk gelijklopende fases.

Dat vrijwel niemand wil studeren, geen geld voor les over heeft, maar gelijk in het zadel wil is alleen het probleem van de betreffende ruiter en diens paard.

Bij de Spaanse Rijschool hanteert men het begrip ´de denkende ruiter´. Die vult de gereedschapskist met studie en praktijk onder deskundige leiding. De eerste jaren meer tijd in de boeken dan in het zadel.
Dat zijn dan ruiters waarvan al een pittig basisniveau verwacht wordt.

Is exact hetzelfde als wat Dom Duarte er in zijn meesterwerk over schijft. Hij vat het samen onder ´De Wil´ en schrijft daar een heel hoofdstuk over wat in onze snelle tijd met oppervlakte surfers toepasselijker is dan ooit.
Wie wíl kan de weg vinden. De rest? Daar is een gezegde over ;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 12:34

Huertecilla schreef:
Moragh schreef:

Euh...waten baten kaars en bril :D ...

Ik heb het arsenaal boeken al besteld bij amazon, shusdziarras, biomechanical riding... alsook Laura helpt me verder ;)
Citaat:
Zo zie je dus dat een 'veelzijdigheidszadel' eigenlijk helemaal niets is en een veelzijdigheidsversie van 'engels' een contradictio interminus ;)
Nogmaals: nee, het is helemaal niet ingewikkeld.

Alleen...hier weeral verwarrend en dat maakt het juist ingewikkeld terwijl je er eigenlijk heel duidelijk kan over zijn...veelzijdigheidszadel...het gaat om dressuur, dus zou je een voorbeeld van een dressuurzadel moeten nemen, passier bvb.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 12:59

Huertecilla schreef:
Moragh schreef:

Ook daar bestaat het fenomeen ´les´ voor.
Na zelfstudie, met schrijfblok onder de arm college, zelfstudie, college etc.
Parallel praktijk gelijklopende fases.

Dat vrijwel niemand wil studeren, geen geld voor les over heeft, maar gelijk in het zadel wil is alleen het probleem van de betreffende ruiter en diens paard.

Bij de Spaanse Rijschool hanteert men het begrip ´de denkende ruiter´. Die vult de gereedschapskist met studie en praktijk onder deskundige leiding. De eerste jaren meer tijd in de boeken dan in het zadel.
Dat zijn dan ruiters waarvan al een pittig basisniveau verwacht wordt.

Is exact hetzelfde als wat Dom Duarte er in zijn meesterwerk over schijft. Hij vat het samen onder ´De Wil´ en schrijft daar een heel hoofdstuk over wat in onze snelle tijd met oppervlakte surfers toepasselijker is dan ooit.
Wie wíl kan de weg vinden. De rest? Daar is een gezegde over ;)

Wat baten kaars en bril...?
Oppervlakte surfers... ik heb wel het arsenaal boeken besteld via amazon. Nog bezig met hempfling, maar die houdt het dan weer te vaag in z'n boek lichaamstaal als communicatie....benieuwd naar de Shusdziarras en biomechanical riding. Is inderdaad een must die theorie vooraleer je eraan begint!
Kijk, ik neem aan dat de materie niet ingewikkeld is als je je er echt in wil verdiepen en het uitpluist via de geschikte literatuur, maar je mag het dan zelf niet ingewikkeld maken.
We spreken hier over dressuur, niet? Begrijp dan de vergelijking niet met een veelzijdigheidszadel (want da's geen eerlijk voorbeeld, die ligt idd meer naar voren dan een dressuurzadel!).
Waarmee vergelijk je? Appels en peren?
Duidelijker zou zijn: HETZELFDE paard nemen en er een goeie kwaliteit Engels dressuurzadel opleggen, met daarnaast de vergelijking met een goeie kwaliteit a-la-brida zadel. Ik neem nu bvb een Passier en een klassiek, goed gebouwd Spaans zadel, op hetzelfde paard. Meet de zwaartepunten van beide zadels.
Dan doe je de test op een ander gebouwd paard, misschien Iberisch versus warmbloed.
Je neemt ook een ruiter die goed zit en een ruiter die nog niet zolang rijdt. Weeral doe je de test.
Wetenschap is concreet zijn! Elkeen heeft daarin wel z'n eigen zoektocht, maar enige duidelijkheid in de vage materie is nodig om geloofwaardig over te komen.
Wat hempfling doet is extreme voorbeelden aanhalen en daarmee krijg je natuurlijk altijd het gewenste beeld die je beoogt, daarom vind ik het wat vaag allemaal, ondanks de mooie theorie die erachter zit.
Kijk, als ik morgen een motorcrossband op m'n snelheidsmotor zou leggen, dan zou die ook voor geen meter op circuit rijden. Daarom is die band nog geen slechte band.

Ik ben er ook zeker van dat werkzadels zoals de Iberische zadels en de westernzadels beter zijn voor de rug, maar ik vind nergens info over waar een kwalitatief goed dressuurzadel ligt.
Het is mijn toekomstige branche, als ik volgend jaar in tweede jaar zadelmaken zal zitten, dus ik zoek de juiste info.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 13:29

Cambiar schreef:
Duidelijker zou zijn: HETZELFDE paard nemen en er een goeie kwaliteit Engels dressuurzadel opleggen, met daarnaast de vergelijking met een goeie kwaliteit a-la-brida zadel. Ik neem nu bvb een Passier en een klassiek, goed gebouwd Spaans zadel, op hetzelfde paard. Meet de zwaartepunten van beide zadels.

Die twee zijn net zo verschillend in gebruiksdoel als een Engels dressuurzadel en een springzadel bijvoorbeeld. Dat zijn even goed appelen en peren vergelijken. Ik begrijp echt niet wat je hiermee wil.

Je moet toch gewoon bedenken wat je wil gaan doen, vervolgens bekijken wat daar goed bij past qua paard, zadel en rijstijl en dan aan de slag gaan.. Wil je voornamelijk snel of hoog: zadel en rijstijl met zwaartepunt voor dat van het paard, wil je traag en vlak, combinatie met zwaartepunt op dat van het paard.
Om te illustreren wat ik bedoel. Ik rij zelf niet in een zandbak, het 'enige' wat ik als doel wil is door alle terrein kunnen met m'n paarden, en vrij lang + vrij traag buiten rijden (geen endurance of zo). Eventueel met wat bagage er bij.
Dus nodig: een zadel met veel draagvlak wat me op het zwaartepunt van het paard brengt, een geschoold paard dat me op een voor hem zo min mogelijk belastende manier kan dragen en veel terreinkennis heeft, en een rijstijl die je uren kan volhouden. Voilà, meer is het toch niet?

laura1986

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 13:51

Hoe komen mensen er hier in het topic eigenlijk bij dat ´engelse´ zadels verder naar over (over de schouder) moeten worden gelegd? En waarom zou een ´veelzijdigheidszadel´ en een springzadel nog verder naar voren worden gelegd dan een dressuurzadel? De belangrijkste verschillen in geometrie zitten hem in de zweetbladen?
Dat sommige/veel mensen deze zadels te ver naar voren leggen betekent nog niet dat ze zo ook bedoeld zijn. Idem dit voor westernzadels.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:09

Bandida schreef:
Cambiar schreef:

Die twee zijn net zo verschillend in gebruiksdoel als een Engels dressuurzadel en een springzadel bijvoorbeeld. Dat zijn even goed appelen en peren vergelijken. Ik begrijp echt niet wat je hiermee wil.

Je moet toch gewoon bedenken wat je wil gaan doen, vervolgens bekijken wat daar goed bij past qua paard, zadel en rijstijl en dan aan de slag gaan.. Wil je voornamelijk snel of hoog: zadel en rijstijl met zwaartepunt voor dat van het paard, wil je traag en vlak, combinatie met zwaartepunt op dat van het paard.
Om te illustreren wat ik bedoel. Ik rij zelf niet in een zandbak, het 'enige' wat ik als doel wil is door alle terrein kunnen met m'n paarden, en vrij lang + vrij traag buiten rijden (geen endurance of zo). Eventueel met wat bagage er bij.
Dus nodig: een zadel met veel draagvlak wat me op het zwaartepunt van het paard brengt, een geschoold paard dat me op een voor hem zo min mogelijk belastende manier kan dragen en veel terreinkennis heeft, en een rijstijl die je uren kan volhouden. Voilà, meer is het toch niet?

Ik dacht dat het hier vooral over zadels voor de klassieke dressuur ging (niet over moderne dressuur,waarom anders ook de vergelijking met dat vijfde been ivm probleem zwaartepunt van die zadels en compenseren aan het hoofd van het paard?) om het paard op de achterhand het ruiter gewicht te leren dragen met bijhorende oefeningen zodat die ook op wandel de basisprincipes kent en ruitergewicht leert dragen op de voor hem minder belastende manier? Of die nu in een afgesloten bak gereden wordt of buiten, principe blijft toch hetzelfde?
HC vond het Engels zadel juist geschikt als je het gebruikt wordt voor wat het dient, namelijk springen en snelheid. Daar centered riding een afgeleide is van het a-la-brida rijden, je die dus ook niet mag rijden op een Engels zadel.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 13-04-10 14:33, in het totaal 5 keer bewerkt

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:13

Bandida schreef:
het 'enige' wat ik als doel wil is door alle terrein kunnen met m'n paarden, en vrij lang + vrij traag buiten rijden (geen endurance of zo). Eventueel met wat bagage er bij.

Aahh yes... met een hangmat achterop... :z

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:30

Hallo, misschien dat jullie me kunnen helpen. Ik ben opzoek naar een middeleeuws model achtig zadel dat met 1 hand op te leggen en aan te singelen is. Ik heb vele mooie zadels nu gezien hier, maar vraag me toch af wat het gewicht ongeveer is. Het komt op een pony van 1.48, rond geribd, normale rug lengte. Ik, stevig achterwerk. Het gewicht en hoe te bevestigingen zijn wel belangrijk voor mij, ik wil zelf kunnen opzadelen.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:31

laura1986 schreef:
Hoe komen mensen er hier in het topic eigenlijk bij dat ´engelse´ zadels verder naar over (over de schouder) moeten worden gelegd? En waarom zou een ´veelzijdigheidszadel´ en een springzadel nog verder naar voren worden gelegd dan een dressuurzadel? De belangrijkste verschillen in geometrie zitten hem in de zweetbladen?
Dat sommige/veel mensen deze zadels te ver naar voren leggen betekent nog niet dat ze zo ook bedoeld zijn. Idem dit voor westernzadels.

Ik heb nergens gelezen dat engelse zadels over de schouder moeten liggen hoor?

Dat ze daar nog wel eens terecht komen is een ander verhaal.

Zweetblad heeft niets met schouder(blad) te maken, wel mogelijk met een (te zware) schouderspier: triceps.

Blijft toch anatomie van paard, zadel, en ruiter op een juiste manier combineren met het gebruiksdoel daarbij als richtlijn.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:45

aikon schreef:
Hallo, misschien dat jullie me kunnen helpen. Ik ben opzoek naar een middeleeuws model achtig zadel dat met 1 hand op te leggen en aan te singelen is. Ik heb vele mooie zadels nu gezien hier, maar vraag me toch af wat het gewicht ongeveer is. Het komt op een pony van 1.48, rond geribd, normale rug lengte. Ik, stevig achterwerk. Het gewicht en hoe te bevestigingen zijn wel belangrijk voor mij, ik wil zelf kunnen opzadelen.

Dan zal je diep in je portemonnee moeten tasten. Zo'n fantasie'tjes kosten geld...
Ik heb er een heel arsenaal staan op m'n blog:
http://cid-2adf1aae8361518d.skydrive.live.com/browse.aspx/Cheval%20de%20guerre
http://cid-2adf1aae8361518d.skydrive.live.com/self.aspx/Cheval%20de%20guerre/CD%5E_PaleHorse.jpg#resId/2ADF1AAE8361518D!2545
http://cid-2adf1aae8361518d.skydrive.live.com/browse.aspx/.res/2ADF1AAE8361518D!1035

Veel kijkplezier ;-) (voorbeelden waren ook oa bedoeld voor een rondgeribd zwart paard van 1m50 ong)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:49

@cambiar, bedankt voor de info. Loop nu aardig te watertanden. Mooi speelgoed.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 15:27

Cambiar schreef:
Ik dacht dat het hier vooral over zadels voor de klassieke dressuur ging

Nee hoor, het gaat over niet-Engelse zadels, gelijk waar die voor dienen..
En om je paard goed te leren dragen hoef je hem niet door x jaar bakdressuur (al gelijk van welke soort) te slepen hoor ;)

@ Yole: jaja plant al maar wat bomen, tegen als die groot genoeg zijn kom ik tot in de Kempen gezworven :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:45

Cambiar schreef:
Of die nu in een afgesloten bak gereden wordt of buiten, principe blijft toch hetzelfde?

Inderdaad, niet slepen hele dagen door een afgesloten bak, dat bedoelde ik nu net ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:44

Bandida schreef:
Voilà, meer is het toch niet?

Bij jou is al een bák muntjes gevallen. Daar heb je voor in kennis geïnvesteerd en daardoor vaardigheid kunnen verwerven.

Bij Yole gaan nu door studie ook horizons open over gebieden waarvan hij niet wist dat hij het niet wist.

Dan heb je maar een piezel begeleiding, les, zelfontwikkelingshulp nodig om jezelf bewust vaardig te maken.

Zonder basisbegrip zijn losse brokken informatie als stenen in drijfzand.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:28

Mja, ik heb niet voor niks eind vorig jaar 2 armen en schouder gebroken... :+ Dit gaf me tijd om mijn omgang met paarden eens grondig onder de loep te nemen. Niet dat het zo erg gesteld was/is maar er was behoefte aan meer "hoe en waarom". Ondertussen 5 boeken verteerd die erg de moeite waren en de openstaande basisvraagstukken opgelost hebben. Ik heb nu een duidelijk doel, daar de bijhorende interface voor gevonden, zicht op de af te leggen weg en ik ben me bewust van de mogelijke obstakels en zwakke schakel. Een leermeester heb ik ondertussen ook gevonden... :+

Dit is echter slechts de basis, maar die heb ik wel helder in m'n hoofd... ;) Laten we zeggen dat dat de mist (verwarring) in m'n hoofd opgetrokken is. En daar heb je soms een stamp onder je kont voor nodig ja... Toen ik HC vroeg of hij het zag zitten om me te leren, vroeg hij naar m'n referentiekader en bronnen.. Zijn antwoord daarop was; 'begin maar met Solinski's RRR, neem het in je op..' -O- Ik moet zeggen dat ik nu erg blij ben dat ik die moeite heb genomen want idd ik weet nu dingen waarvan ik niet wist dat ik ze niet wist en ik weet nu al dat er nog veel is waarvan ik niet weet dat ik het niet weet... :+

(hmm... dit lijkt wel zo'n testimonial uit een nachtelijke tele-fitnessshop advertentie... 'The abdo-twist has changed my life completely' en dan een plaatje voor en na... 'Fenomenal results after 4 weeks, i lost 20 kilo's!!' := )

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:38

yole schreef:
Mja, ik heb niet voor niks eind vorig jaar 2 armen en schouder gebroken... :+ Dit gaf me tijd om mijn omgang met paarden eens grondig onder de loep te nemen. Niet dat het zo erg gesteld was/is maar er was behoefte aan meer "hoe en waarom". Ondertussen 5 boeken verteerd die erg de moeite waren en de openstaande basisvraagstukken opgelost hebben. Ik heb nu een duidelijk doel, daar de bijhorende interface voor gevonden, zicht op de af te leggen weg en ik ben me bewust van de mogelijke obstakels en zwakke schakel. Een leermeester heb ik ondertussen ook gevonden... :+

Dit is echter slechts de basis, maar die heb ik wel helder in m'n hoofd... ;) Laten we zeggen dat dat de mist (verwarring) in m'n hoofd opgetrokken is. En daar heb je soms een stamp onder je kont voor nodig ja... Toen ik HC vroeg of hij het zag zitten om me te leren, vroeg hij naar m'n referentiekader en bronnen.. Zijn antwoord daarop was; 'begin maar met Solinski's RRR, neem het in je op..' -O- Ik moet zeggen dat ik nu erg blij ben dat ik die moeite heb genomen want idd ik weet nu dingen waarvan ik niet wist dat ik ze niet wist en ik weet nu al dat er nog veel is waarvan ik niet weet dat ik het niet weet... :+

(hmm... dit lijkt wel zo'n testimonial uit een nachtelijke tele-fitnessshop advertentie... 'The abdo-twist has changed my life completely' en dan een plaatje voor en na... 'Fenomenal results after 4 weeks, i lost 20 kilo's!!' := )

Hoe meer ik lees, hoe meer ik besef dat de zoektocht naar een goeie lesgever de grootste obstakel zal worden. Verwarring wordt gebracht uit het feit dat je met een ideaal in je hoofd zit (wat ik hierboven al vermelde), maar de lesgever in kwestie dan weer iets anders vertelt.
Yole, geef jij dan geen les...? Jij woont in België...of ja, Bandida, jij woont ook in België...
Mijn vriendin zoekt juist hetzelfde als wat ik zoek, maar ook zij is nog steeds op zoek naar de goeie lesgever.
Kijk, als je al een paard zijn balans leert vinden onder jou, wil dansen zoals hij in vrijheid doet en dat nog eens met zijn achterhand waardoor de voorhand in alle lichtheid kan gelaten worden, je geen hoofdstel nodig hebt om hem te sturen én dat ook op een voor hem onbekend terrein in volle vertrouwen kan uitvoeren, dan is voor mij m'n einddoel bereikt. Ik weet niet hoe lang ik nog zal leven, maar dat is de enige weg die ik nu zoek.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 13-04-10 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:46

Ik les? Nee, ik heb zelf nog veel te leren :) Ik kan nog veel leren van zowel Bandida als HC...

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:29

Cambiar schreef:
Hoe meer ik lees, hoe meer ik besef dat de zoektocht naar een goeie lesgever de grootste obstakel zal worden. Verwarring wordt gebracht uit het feit dat je met een ideaal in je hoofd zit (wat ik hierboven al vermelde), maar de lesgever in kwestie dan weer iets anders vertelt.
Yole, geef jij dan geen les...? Jij woont in België...of ja, Bandida, jij woont ook in België...
Mijn vriendin zoekt juist hetzelfde als wat ik zoek, maar ook zij is nog steeds op zoek naar de goeie lesgever.
Kijk, als je al een paard zijn balans leert vinden onder jou, wil dansen zoals hij in vrijheid doet en dat nog eens met zijn achterhand waardoor de voorhand in alle lichtheid kan gelaten worden, je geen hoofdstel nodig hebt om hem te sturen én dat ook op een voor hem onbekend terrein in volle vertrouwen kan uitvoeren, dan is voor mij m'n einddoel bereikt. Ik weet niet hoe lang ik nog zal leven, maar dat is de enige weg die ik nu zoek.

Eerlijk? Ik heb de indruk dat hoe meer je leest, hoe groter de verwarring in je hoofd is... Ik denk dat vooral de pijlen (kennis en visies) die vanuit alle richtingen op je af worden gevuurd en de onmacht om hiermee om te gaan, ttz... je neiging om je in de richting van elke afgeschoten pijl te begeven, je grootste obstakel is... Je mag best wat vertrouwen hebben in je eigen kennis hoor (vermits je die uit de juiste bronnen haalt natuurlijk)... ;)

Eerst rust in je hoofd! Is je doel duidelijk (en dat is het volgens mij wel), dan kan je daar vast een goede interface bij bedenken (ik wed dat je die zelfs al hebt :+ ). Kan je je vervolgens vinden in de visie die een lesgever uitdraagt, dan moet je daar vertrouwen in hebben en vervolgens er gewoon voor gaan...

Ik kan je les geven in dat opzicht dat ik je alleen kan aanbevelen wat ik zelf geleerd heb:

Les1: studeren... begin maar met Solinski's RRR, neem het in je op.. :+ Verder Grondwerk van IT, Parelli, The behaviour of the horse, maw... de eerste 4/5 van het lijstje bronnen bij HC

Les2: neem les bij HC

Les3: Geniet van les1&2

Zo eenvoudig is het (niet om je te plagen hoor)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 23:00

Cambiar schreef:
...of ja, Bandida, jij woont ook in België...

Nee ik geef ook geen les, ik heb daar simpelweg de tijd niet voor. Alle tijd die ik kan vrij maken gaat naar mijn eigen drie viervoeters en naar zelf bijleren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 00:16

yole schreef:
Zo eenvoudig is het (niet om je te plagen hoor)

Tot vanavond, we gaan ervan genieten 8-)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:32