Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 16:48

Hoe ingewikkeld kan het zijn?
Ik heb nog nooit een gebruiksaanwijzing gekregen bij een bitloos hoofdstel.
Ook niet bij mijn marylot die je kan verbouwen..
Youtube filmpjes zijn anders duidelijk genoeg.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:12

moonfish13 schreef:
Hoe ingewikkeld kan het zijn?

Precies, zo spannend is dat boekje nou ook weer niet :+
Vond de Youtube filmpjes ook duidelijker ;)

Maar goed hier is ie gratis en voor niks ENNNN allerbelangrijkste, legaal te downloaden ;)
http://www.equishopper.com/m-45-rambo-by-horseware.aspx

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 23:38

Odi schreef:
Nou 48 pagina's doorgelezen, filmpjes bekeken maar geen antwoorden op mijn "bedenkingen".
Wat is nou het grote voordeel van dit Rambo hoofdstel ten opzichte van een gewoon trenshoofdstel? Zou eigenlijk ook wel heel graag gebruikers willen horen die al een 1/2 jaar of langer met dit hoofdstel rijden. Heb een paar zeer positieve verhalen gelezen, maar die mensen rijden er nog maar heel kort mee.

Ik heb het hoofdstel (de competitie) sinds april , dus ongeveer 3 maanden. Mijn dure rondgenaaide passier hoofdstel ligt nu in de kast en gezien de positieve ervaring denk ik dat het nog heel lang in de kast blijft. Ik had altijd met andere hoofdstellen dat ik net te laat was met mijn teugelhulp. Bij dit hoofdstel werkt de teugelhulp sneller. Je moet dus wel over een stille hand beschikken ander werkt het hoofdstel averechts.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:40

Ik heb gister de multibridle (namaak) binnen gekregen. En wat foto's gemaakt. Excuus voor het vrolijk kijkende paard :+ Had geen tijd om haar op een mooi plekje te zetten waar ze wat alerter zou kijken :+
Dit is hem dus;
Afbeelding

Had hem even snel om gedaan. Maar dit gaat het niet worden voor mijn IJslander. je ziet bij het bitloze al dat ze een klein mondje heeft. Heb er een bit aan gedaan, en het bit kon niet laag in haar mond dus werd heel ver omhoog getrokken. Hier was ik al bang voor, ook bij de originele. Ze heeft geen standaard warmbloed hoofdje. En door het bit trokken de bakstukken helemaal krom en het zag er niet uit :+
http://pic100.picturetrail.com/VOL1125/ ... 452290.jpg Hier had ik hem al netjes gedaan, maar sluit nog steeds niet aan.

Hier staan de rest van de foto's: http://picturetrail.com/sfx/album/view/23406347 (zo lelijk heeft ze nog nooit op de foto gestaan, gaat om het hoofdstel :P )

Misschien een maatje kleiner? Maar ik ben niet overtuigd, denk dat ik dit ook ga hebben bij de echte, dus niet dat deze niet goed is omdat het niet de echte is .... Deze gaat indg terug...

fiona2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:51

Dus het namaak hoofdstel is niet slecht, maar past niet goed op jouw ijslander toch?
Dus het hoofdstel vind je wel goed?

denice

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:56

Maar wat zijn dan precies de voordelen van zon hoofdstel?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:59

Bleika, denk inderdaad dat deze maat te groot is. Het bakstuk ligt nu in de buurt van die eh uitstekende kaak zeg maar, maar meer naar onder. Ook moeten de bakstukken eigenlijk lager zodat de hoek bij dat uitstekende bot komt te liggen, maar in jouw geval zou de neusriem dan te laag op de neus komen.

Ook je keelriem zit veel te hoog. Bij de micklem hoort die onder de kaakronding te zitten. Of heb je hem aan het verkeerde ringetje?? Maar sowieso is ie te groot :D

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:02

denice schreef:

Weet je dat ik mij dat begin af te vragen... Het hoofdstel zou vriendelijker zijn, omdat het niet op gevoelige delen van het hoofd ligt. Maar vervolgens kan het paard zijn kaken niet zo ver van elkaar doen, waardoor het bit sterker inwerkt en je een stillere hand nodig hebt..

De bitclips lijken me nog wel fijn *D

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:12

fiona2005 schreef:
Dus het namaak hoofdstel is niet slecht, maar past niet goed op jouw ijslander toch?

Ik vind hem niet slecht, nog wel een beetje stug. Maar dat vond ik ook van de echte. Maar die heb ik alleen heel even snel in de winkel zien hangen. Dus ik kan ze niet goed vergelijken. Als hij past is het volgens mij een prima hoofdstel.

@ Jennyxx: Dankje! Denk je dat een maatje kleiner wel zou passen? ook met haar kleine mondje?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 12:56

BleikjA schreef:
fiona2005 schreef:

Ik vind hem niet slecht, nog wel een beetje stug. Maar dat vond ik ook van de echte. Maar die heb ik alleen heel even snel in de winkel zien hangen. Dus ik kan ze niet goed vergelijken. Als hij past is het volgens mij een prima hoofdstel.

@ Jennyxx: Dankje! Denk je dat een maatje kleiner wel zou passen? ook met haar kleine mondje?

Ik kan op je foto's niet het kopstuk zien. Lijkt me niet zoals de micklem het heeft. Dus valt een belangrijk deel van waarom dit hoofdstel ontwopen is weg nl. het ontlasten van de peesplaat bij de atlas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:57

Jennyxx schreef:
denice schreef:

Weet je dat ik mij dat begin af te vragen... Het hoofdstel zou vriendelijker zijn, omdat het niet op gevoelige delen van het hoofd ligt. Maar vervolgens kan het paard zijn kaken niet zo ver van elkaar doen, waardoor het bit sterker inwerkt en je een stillere hand nodig hebt..

Dat ligt eraan hoe strak je de riempjes vastmaakt natuurlijk ;)
Als je bij een gewoon hoofdstel de neusriem strakdoet heb je precies hetzelfde.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:00

Heb de foto een beetje klein geupload, en hij is niet zo duidelijk maar bedoel je dit deel?
Afbeelding

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 13:11

BleikjA schreef:
Heb de foto een beetje klein geupload, en hij is niet zo duidelijk maar bedoel je dit deel?
Afbeelding

Ja klopt, dat ziet er hetzelfde uit.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:38

Ik ben wel benieuwd naar de kwaliteit van de nepper.
De originele van Rambo vond ik ook behoorlijk stug aanvoelen, maar wie weet wat goed vetten doet.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:18

Nou, weet je wat ik zo raar vindt van de nepper :?
(en dat is dus nav wat ik op de vorige pagina heb gelezen nav ve mailtje van verkoop vd nepper aan iemand)
Het is ook deels kaptoom maar er wordt door verkoper van nepper gezegd dat het niet aan te raden is om je paard ermee te longeren???? Waarom niet?? geen antwoord. Mijn conclusie daaruit is dus dat de middelste ring niet stevig genoeg is bevestigd in combinatie met dat leer. Dat kan...
Maar hoe geldt dat dan voor de rest van de ringetjes en stevigheid (lees ... je eigen veiligheid??)

Ik ben nog steeds erg tevreden met m'n echte. Paard loopt veel fijner en mijn handjes gaan weer in de goede richting mee *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:21

Evelienepien schreef:
(en dat is dus nav wat ik op de vorige pagina heb gelezen nav ve mailtje van verkoop vd nepper aan iemand)
Het is ook deels kaptoom maar er wordt door verkoper van nepper gezegd dat het niet aan te raden is om je paard ermee te longeren???? Waarom niet?? geen antwoord. Mijn conclusie daaruit is dus dat de middelste ring niet stevig genoeg is bevestigd in combinatie met dat leer. Dat kan...
Maar hoe geldt dat dan voor de rest van de ringetjes en stevigheid (lees ... je eigen veiligheid??)

Het kan ook zijn dat de verkoopster sowieso tegen het longeren met kaptoom is, om welke reden dan ook.
Ik vind je conclusie daarom wel erg voorbarig....

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:37

Dat mag je vinden maar waarom zou je een product verkopen als je er zelf niet achter staat :? .....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:41

Evelienepien schreef:
Dat mag je vinden maar waarom zou je een product verkopen als je er zelf niet achter staat :? .....

Omdat je wel achter de andere opties van het hoofdstel staat misschien ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:38

Evelienepien schreef:

Ik ben nog steeds erg tevreden met m'n echte. Paard loopt veel fijner en mijn handjes gaan weer in de goede richting mee *\o/*

Ruitersportshop heeft gewoon geen kennis van zaken en is imo gewoon onproffessioneel.
Dat zal het zijn.
Maargoed, hier komt denk ik geen (wannabe) Micklem of iets, ik heb teveel hoofdstellen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:42

Mag ik vragen aan diegene die een hoofdstel hebben, nep of echt, hoe de maten vallen. Ik zou graag zo'n hoofdstel kopen voor mijn pony van 1.06 maar dan moet het wel passen. Daarom overweeg ik eerder de neppe vanwege de maat. Maar mocht die bevallen kan ik altijd nog een echte kopen

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:00

Blijheid schreef:
Jennyxx schreef:

Dat ligt eraan hoe strak je de riempjes vastmaakt natuurlijk ;)
Als je bij een gewoon hoofdstel de neusriem strakdoet heb je precies hetzelfde.

Klopt maar daarvan zeggen ze niet dat het een speciaal vriendelijk hoofdstel is. En je hoeft bij een normaal hoofdstel niet een extra stille hand te hebben, zoals bij de Micklem (al moet je natuurlijk altijd een stille hand hebben) :P

Waarom zouden ze bij dit hoofdstel zeggen dat je met een extra stille hand moet rijden??

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:00

Sappos, ik heb een ponymaat. Mijn merrie heeft in zowel hoofdstellen als halsters normaal ook ponymaat.
De stokmaat van een pony zegt niet zoveel. Gaat vooral om lengte en breedte van het hoofd.
Neusriem en kaakriem kunnen beiden nog een heel stuk strakker. De bakstukken kunnen nog een gat of drie korter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:06

Ik heb mijn multibridle inmiddels ook binnen. Hij past goed dus morgen ga ik ermee rijden :j
Wat ik vooral fijn vind bij mijn pony met een kort, breed koppie is dat zijn oog veel minder dicht bij het bakstuk zit. Dat was bij zijn gewone hoofdstel soms echt vervelend, met rijden kroop het bakstuk voor mijn gevoel echt te dicht naar zijn oog. Met de multibridle hoop ik daar geen last van te hebben.

Hier met gewoon hoofdstel
Afbeelding

Hier met Multibridle
Afbeelding

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:11

@blijheid: je neusriem moet aan de andere kant van het bit langs vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:12

Klopt, had hem uit gewoonte net zo gedaan als zijn "gewone" neusriem :o
Vergeten te melden