[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:51

pien2010 schreef:
Ik rijd sinds kort met een “nieuwe” ghost (2e hands overgenomen van een bokker). Pony loopt er voor zijn doen geweldig onder. Helaas zien de zweetplekken er niet zo denderend uit...

Ik rijd dressuurmatig in de bak met hem met een ghost firenze met no3 kussens. Ik reed eerst met pad maar heb deze er knder weg gehaald toen ik merkte dat hij zo beter liep.

Wat denken jullie er van?

Begrijp ik nou goed dat je zonder pad rijdt? Dan vind ik de plekken niet zo gek... Boomloos zadel vereist in 99% vd gevallen echt een pad met inlages.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:55

de ghost met de n3 kussens is echt wel héél stevig, ik rij ook zonder pad omdat de boel met extra pad eronder simpelweg niet meer ok ligt op mijn heel breed paard.

ik heb echter ook soortgelijke zweetplekken (met of zonder pad eronder maakt geen verschil.)
Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:59

Duhelo schreef:
de ghost met de n3 kussens is echt wel héél stevig, ik rij ook zonder pad omdat de boel met extra pad eronder simpelweg niet meer ok ligt op mijn heel breed paard.

ik heb echter ook soortgelijke zweetplekken (met of zonder pad eronder maakt geen verschil.)
[ [url=m/arNEUr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja, ik heb ook de nummer drie kussens, maar met grandeur pad eronder voelt dat op mijn haf prima. Moet zeggen dat mijn paard gewoon belachelijk weinig zweet en ik dus écht niet weet hoe haar zweetplekken zouden zijn onder het zadel... :+

DubbelFun

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 11:02

Wat ik me afvraag... zit je nu op die droge plekken of juist op de zweetplekken ??

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 11:51

Wij raden niet aan zonder pad met inlagen te rijden. Mag iedereen natuurlijk zelf weten, maar het heeft niet onze voorkeur.
Er zijn inderdaad ook minder dikke pads, van bv grandeur oid (ook passend voor onder de ghost zadels

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:30

Heeft iemand ervaring met de Ghost pad op een rond breed paard? Wordt dit een erg torentje, en hoe dik zijn de inlages ongeveer?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:56

Ik vind grote droge plekken niet zo'n probleem, wel hele kleine hete droge plekjes.... maar dat is allemaal al tig keer uitgelegd hier. Maar inderdaad adviseren we wel om een geschikt dekje te gebruiken onder een boomloos zadel - zie tekst BuitenZinnig.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:12

lotje5lotje schreef:
Heeft iemand ervaring met de Ghost pad op een rond breed paard? Wordt dit een erg torentje, en hoe dik zijn de inlages ongeveer?

Ja. Eerst een torentje,maar dat vormt zich. Zo ook mijn voorgaande tekst,er zijn ook andere type pads welke iets dunner zijn,maar ook geschikt.

Zie hier een filmpje. Is een hele brede haflinger. Breedste pommel van Barefoot en startrekk is te smal en de trekker kan ook niet zo wijd.

Ik stap hier op, is een nieuw zadel, met pad met inlagen er onder.

Uiteraard is het altijd belangrijk om een opstapje te gebruiken, het gaat hier om de "schuif gevoeligheid"

https://youtu.be/DzNDA1F_zgc

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 16:06

Wbt singel is goed zo dacht ik.niet mega aangesingeld gewoon normaal,.langere singel word vrees ik.te lang?
Afbeelding
Afbeelding

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 16:20

Waarom hebben jullie gekozen voor een boomlooszadel?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 16:34

@missanita84: rechts zit ie iets te laag, dat zit met lopen niet lekker en ze kunnen er wondjes van krijgen. Links zit ie wel goed, dus 80 cm langer zou makkelijk kunnen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 16:35

M_nouska schreef:

Omdat mijn paard niets anders wil en ze er al 12 jaar prima onder loopt (en daarvoor haar voorgangers :D )

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:13

DubbelDun schreef:
@missanita84: rechts zit ie iets te laag, dat zit met lopen niet lekker en ze kunnen er wondjes van krijgen. Links zit ie wel goed, dus 80 cm langer zou makkelijk kunnen.

Hij was nu vrij los gesingeld word dat niet.te lang straks?
Houd nietvan.losse zadels
Heb nu een 80 cm overigens .maar kan.nog ruilen

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:17

M_nouska schreef:

Omdat ik het idee van een rigide/harde constructie (boomzadel) op een bewegende paardenrug niet vind kloppen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:19

@missanita84: hang hem dan rechts op het punt waar hij nu links hangt (2 gaatjes?) en ga dan eens goed aansingelen (zoals hij zit als je gaat rijden). Dan heb je een beter beeld of hij lang genoeg is.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:28

DubbelDun schreef:
@missanita84: hang hem dan rechts op het punt waar hij nu links hangt (2 gaatjes?) en ga dan eens goed aansingelen (zoals hij zit als je gaat rijden). Dan heb je een beter beeld of hij lang genoeg is.

Denk dan idd een 85cm 90 word denk ik te lang

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:30

Meten is weten :D of in jou geval, eerst maar goed afstellen en aansingelen :D

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:43

haha ja heb je gelijk in.. vind het alleen lastig, dat ie te lang gaat zijn bv en dat is dus net niet mijn bedoeling ik had er een 65 aan haha kanje nagaan }:0 :D

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 18:18

Heel vreemd, vandaag lag het zadel weer gigantisch scheef... continu corrigeren maar hij bleef naar rechts schuiven. Linksom rechtsom maakte niks uit...
het enige wat ik veranderd heb is 2 neopreen beschermertjes op de uiteinden van de singel Afbeelding

Hier een paar foto’s en een filmpje van hoe het zadel lag en de zweetplekken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

-O- iemand een idee?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 18:24

Dat is wel bijzonder als een zadel ineens scheef begint te liggen. In mijn ervaring is het wel vaak zo, dat als je dat hebt, het zadel "rechttrappen" vaak niet helpt maar je beter opnieuw op kan zadelen en dan heel secuur op de goede plek leggen en opstappen via opstapje zodat je in ieder geval goed begint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 18:32

Scheefgereden door een ruiter die meer gewicht op de rechterbeugel had? De pommel lijkt namelijk nog wel gewoon op zijn plek te zitten, het lijkt echt het achterstuk dat een zwieper opzij maakt.
Als je schragen hebt of een stuk buis met een touw erdoor wat je tussen 2 punten kan ophangen/neerleggen, dan zou je het zadel daar eens overheen kunnen leggen en dan kijken of het 'wervelkanaal' dat wel netjes recht van voor tot achteren volgt. Dan kun je goed voelen wat er nou precies onder het zadel gebeurt, en doordat het op iets met een gegarandeerd rechte vorm ligt kun je scheefte goed zien, terwijl dat op een rond paard altijd lastig is.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:17

De eerste keer lag het zadel precies t zelfde als nu, recht trappen heeft inderdaad geen zin.
Opstappen met een opstapje doe ik.
De volgende x dat ik dit merk zal ik hem opnieuw zadelen

Xyzutu het is een nieuw zadel maar hele goede tip dat ga ik toch eens testen! Even zoeken hoe. Het valt me namelijk wel op dat de achterste laatste flappen bij de ene kant verder omhoog liggen dan bij de andere en zondet ruiter lijkt hij aan die kant altijd wat “raar” te liggen. Ik ben / was er van in de veronderstelling dat het nog moet vormen omdat het nieuw is.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:28

Mentjeh, ik ben stiekem benieuwd naar een filmpje waarin je paard zowel linksom als rechtsom loopt, mag ook prima zonder ruiter... Je hebt nog een jong paard natuurlijk wat echt de balans aan het zoeken is.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:44

Ik heb hetzelfde zadel en hetzelfde probleem. Behalve als ik echt héél secuur opzadel, aansingel en opstap met een krukje. Ik heb nu een burioni pad met sympanova. Dat scheelt echt veel!

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:51

Inmiddels een dubbel gebrokenbitje in, hier nog enkel. Ik moet nog enom wennen aan zijn breed heid, moet echt wat rustiger worden allemaal maar gaat nu niet om het rijden, had alleen deze filmpjes links en rechts om