[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:21

Marjolein welke maat c heb je nu? Ik heb een rossner 65 cm, mocht je m willen testen daarmee :)

Even snelle reactie via mobiel maar leuke fotos verder! Ik vond de ruimte in de lipiza juist erg fijn (achterin het zadel). Je voelt nl een gesloten zit maar zit toch vrij. Goeie combi haha

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:32

Jazz schreef:
thirzanaomi schreef:
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met een Christ velzadel om echt als zadel te gebruiken? En hoe is dat met beugels?

Ik gebruik mijn Christ pad wel als zadel, ook voor buitenritten, maar nooit met beugels. Ik zit er wel heel stevig in voor mijn gevoel en mis de beugels niet echt. Is wel een heel braaf paard, dat scheelt denk ik ook.

[ Afbeelding ]

nah jaaaah wat een gaaaaahaaaaaf paard!!!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 08:11

darkadia schreef:
Wat ik heb gehoord is dat de nieuwe M iets smaller is dan de oude. Ik heb een oude M en deze ligt bij mijn paardje net als jouw L. Ook iets krap. Echter een nieuwe S ligt veel te krap en prikt in zijn schouders. Heb toen geprobeerd met dikkere inlages, maar dan gaat het zadel schuiven. Met standaard barefoot inlages gaat het goed. Ligt vrij dicht op schoft, maar halstertouwtest ging goed.
Vind bij jouw paard de M aan de achterzijde toch ook wat in je paard prikken en zou dus ook voor de L kiezen.

Dat hoor ik inderdaad ook vaker, dat mensen die 1 van de oudere fiberglas M pommels hebben, in de nieuwe PU pommels dan een L beter vinden passen dan een M.

maarja ik "durf" niet te zeggen of dat altijd zo is, simpelweg omdat die fiberglas pommels echt verschillende keren aangepast zijn, waardeloos is dat, dus kan best zijn dat de ene pommel van datum x, veen bredeer valt dan de andere van datum y, en weer veel smaller dan die van datum z :roll:

Gelukkig ijn de PU pommels zover ik weet wel altijd dezelfde maat geweest, alleen dan natuurlijk dat ze een kleurtje hebben gekregen na een paar jaar wit te zijn geweest :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 08:11

Buitenzinnig schreef:
Van de week een mooie Quilty in chocolade bruin binnen gekregen!
[ Afbeelding ]

Hij is echt heel leuk geworden en ik blijf dit een zowat perfecte kleur bruin vinden +:)+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 08:16

muppetmayo schreef:
Wauw! Mooie kleur!

Zoals beloofd mijn 1e ervaringen met de ghost. Mijn 1e indruk toen ik de doos open deed was eigenlijk, wauw! Wat een kwaliteit leer! Heel anders dan de standaard versie Hidalgo. Het voelt allemaal enorm degelijk aan.
Het nadeel vind ik toch wel de kussens, deze zaten niet 100% recht onder het test zadel. Ik ben een half uur bezig geweest met een stalgenootje, maar voor mijn gevoel zitten ze nog niet 100% recht. Het lijkt erop dat er iets verschil zit in beide kussens, maar dit kan ook reeds gebruik zijn. Overigens heb ik hier tijdens het rijden weinig van gemerkt.
Wat mij opvalt is dat het zadel enorm groot (lang) is. Niet te lang voor mijn paard, alleen voor mijzelf. Stalgenoten hadden met het rijden het idee dat ik helemaal voorin het zadel zat. Zelf had ik overigens helemaal het gevoel niet.
Het zadel voelt veel steviger aan dan dat wij in 1e instantie dachten. Als je op mijn huidige zadel zit (HM flex EE) heb je echt een gevoel of je op een stapeltje luiers zit :+ Dit voelt veel meer als "boomzadel" aan, hoewel je wel echt goed de bewegingen voelt van je paard. Ik heb nu met het 1e ritje wel een positief gevoel over gehouden. Alleen 1 nadeel, hij schuift ook -O- Het is minder dan mijn HM, maar hij schuift toch wel... Vanmiddag of morgen eens kijken hoe ik dat kan veranderen... De wrongen zitten niet echt in de weg, ik voel ze wel maar ze lijken niet te belemmeren waar ik eerst bang voor was.
Ook degene die Daimy momenteel rijdt is blij verrast. Ze was niet zo enthousiast toen het zadel uit de verpakking kwam, maar na het rijden was ze een stuk enthousiaster. Ook zij heeft heel snel knieklachten, ook op mijn HM, maar op deze heeft ze totaal geen last :)

Fijn dat hij er is +:)+

Mja...van die opplakkussens dat blijft gewoon een ellende...op zich natuurlijk fijn dat je er wat mee kan spelen qua afstelling, maar het is echt een crime om (het gevoel te hebben) ze recht er onder te krijgen -O-

Ik vind deze wrongen helemaal niet verkeerd zitten :) De schuinte moet natuurlijk overeenkomen met de schuinte van je been in het zadel, maar dan lijken ze me hartstikke fijn :j

Jammer dat hij toch schoof... misschien gaat hij nog wat beter liggen?

Wel grappig dat je hem toch vrij hard vind zitten, ben benieuwd of dat nieuwigheid is of toch gewoon de aard van het zadel, ik blijf het er uit vinden zien als veel meer "zadel" dan de oude Ghost die zo super soepel was :)

Ik vind wel dat je stalgenoten gelijk hebben, zo voor het oog zit er erg veel zadel achter je vergeleken met wat er voor je zit, dat ziet er wel een beetje maf uit.

Hoe bedoel je dat het zadel te lang is voor jezelf...? :)
Zitting zou zeker niet kleiner moeten zijn zo te zien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 08:22

nienke07 schreef:
Ik had dat ook op de Ghost, dat ik echt héérlijk zat, alsof ik echt stevig vastgeplakt zat in een 'veilig kommetje'. Kijk ik de beelden terug...?! WTF?! Lijkt wel of ik een half zadel over heb?! :+ :+
.. en zo voelt het dus niet.
Hier een stukje bewegend beeld van mij op mijn zwabberkleuter:
[ Video ]

Ik vond (net als BZ) de wrongen van de Fanzolo niet zo fijn. Voor mij iig op een rare plek. Een net niet niks plek. Vind wat dat aangaat de wrongen van de Lipica veel fijner.. maar ja.. van dat model heeft het zweetblad weer een rare lengte. Prikte de eerste keer in mijn knieholtes. De tweede keer dat ik het gebruikte heb ik de beugelriemen er over gedaan, dat scheelde de wereld in het geprik en toen kon ik het er eigenlijk best mee hebben.. met die Lipica! :D
Paardlief had het sowieso snel bekeken. Die keurde de Ghost bijna meteen goed. :j Hij is nog jong, wordt nog niet heel veel gereden. We zijn voorzichtig aan bezig om de töltknop er op te zetten en dat ging eigenlijk allemaal heel fijn met de Ghost.
Hij is ook erg smal, maar ik zat eigenlijk heel stevig voor mijn gevoel. Ook toen mijn beugels te lang waren (zie beeld) en ook in galop voelde ik me prima.

Ik ben blij met de Ghost en nu het toch wat later is daarover nu meer:

Vanaf NU is de Ghost ook verkrijgbaar bij MZM Geestig !!!

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Fijn dat jij hem ook gaat verkopen Nienke, is ook wel leuk denk ik voor mensen die Ghost en Barefoot willen gaan vergelijken? Of ga je geen testzadel(s) inzetten? :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 08:26

Jazz schreef:
thirzanaomi schreef:
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met een Christ velzadel om echt als zadel te gebruiken? En hoe is dat met beugels?

Ik gebruik mijn Christ pad wel als zadel, ook voor buitenritten, maar nooit met beugels. Ik zit er wel heel stevig in voor mijn gevoel en mis de beugels niet echt. Is wel een heel braaf paard, dat scheelt denk ik ook.

[ Afbeelding ]

Ah wat een leuke foto, heeft toch wel een bepaalde uitstraing zo met al die krulletjes :+:

Ik blijf de Fellsättel van Christ echt een geweldige uitvinding vinden, voral met die heerlijke dikke wrongen, die zijn echt hemels :+:

Jammer genoeg kreeg ik ze niet echt goed liggend om als zadel te gebruiken, ik denk doordat het geheel toch een beetje te soepel was waardoor het bleef schuiven en glijden.

Heb nu een Barefoot Arizona zadelbasis en daarop een Christ Butterfly zitting en dat bevalt echt perfect, beste zadl dat ik ooit heb gehad of geprobeerd en dat zijn er best VEEL :j

[Fluistermodus aan] Barefoot is nu ook bezig om daar een nieuw zadelmodel van te maken, had vorige week een èrg leuk sample in huis O:) [fluistermodus uit]

Raamzicht

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 08:30

Foto's!!!! Pmarena!!! (Schreeuwmodus uit)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 08:31

Nee die gaan er niet komen i.v.m. nog niet verkrijgbaar sample. Anders blijft dat weer rond gonzen op het internet waardoor ik 1000 vragen krijg van mensen die het willen bestellen...terwijl het helemaal niet te bestellen is :P

Kan wel een plaatje uploaden van mijn zelfmaaksel Arizona met Butterfly zitting, ding zit echt geweldig :j

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 08:34

Nou pmarena nu worden we wel heel nieuwsgierig!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 08:40

Inderdaad :=

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 08:41

[schreeuwmodus aan] een sample van je beruchte Arizona-Butterfly en je laat ons gewoon op onze honger zitten ????

:D

Ik ben erg benieuwd. :j

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 08:43

Foto van Arizona basis is ook leuk hoor!Ik was daar steeds al benieuwd naar hoe dat eruit zou zien!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 08:52

Nou, na heel veel geëxperimenteer en aanpassingen aan de Christ Butterfly zonder dat het lukte om er echt een volwaardig (niet schuivend...) zadel van te maken, heb ik maar eens een oude Arizona uit de kast getrokken.

Daar de Barefoot-zitting van naar voren geklapt en in plaats daarvan de Christ Butterfly zitting er op gelegd, en schoonzusje gevraagd plaats te nemen voor wat foto's :)

Dan krijg je dit:

Afbeelding

Zat zo al heel erg lekker eigenlijk: precies nog steeds dat heerlijke zachte en toch super ondersteunde gevoel van de Fellsattel zitting, echt perfect....belemmert nergens omdat de steunblokken zo soepel zijn, maar toch voel je je super veilig en comfortabel er tussen, geeft enorm veel steun en zekerheid +:)+

Toen bazin van Barefoot lief aangekeken om een Arizona te maken zonder cantle en zitting er op, en zonder de western-rigging, dat werd deze:

Afbeelding

Is ook mooi duidelijk op te zien hoeveel schoftruimte de Barefoots hebben :j

En met de Butterfly zitting er op en met een simpele riem als V-singelstoten, volgende ronde in het ontwerp:

Afbeelding

Hiermee is Barefoot nu bezig om een nieuw zadelmodel te maken. Zijn nog wat aan het experimenteren met afwerking en rigging, en twijfel tussen wel of geen knop (Ik wil heel graag wèl een knop) maar zo moet hij voor 90% zeker toch gaan worden....als hij er echt gaat komen want dat is altijd afwachten :=

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 09:10

<3 <3 <3

Eigenlijk de ideale combi tussen een bbp en een zadel zo te zien. Een bbp waarmee je gerust kan lichtrijden en een lange rit kan maken.

niwarry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 09:39

Nou dat ziet er zeer interessant uit Pmarena!!! +:)+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 09:58

Dat vond ik dus ook :j

De stevigheid in de basis die (voor ons) toch nodig blijkt te zijn om het zadel goed te laten liggen, qua pasvorm / schoftvrijheid / stevigheid van het geheel / verdeling van de krachten die uitgeoefend worden op stijgbeugels en singelstoten.

En dan de heerlijke knusse zachtheid, ongedwongen maar toch perfect ondersteunend (zeer zeldzame combi) van een heerlijke schaap zitting met steunblokken :+:

Het gevoel dat je "in" je paard zit maar dan toch zowel paard als ruiter comfortabel en goed beschermd :)

De ontdekking van deze combinatie heeft me wel af geholpen van de behoefte om steeds allerlei zadels en zittingen met dijwrongen te willen proberen, want nu ik deze zachte, dikke dijblokken eenmaal gevoeld heb haalt niks het meer daarbij :+:

Enige nadeel is dat het er niet vanuit elke hoek even subtiel uit ziet, maar daar kan ik prima mee leven.
Ik vind het wel een stoer geheel eigenlijk :j

Eerste sample van Barefoot voor een verkoop-versie van mijn "zelfbouwsel" was een Arizona / Atlanta basis met zo'n nieuwe fork maar dan met handvat zoals bij die nieuwe therapie-longeersingel. En dan met een schaap-zitting van de Ride-on-Pad er op.

De versie die ik vorige week ter goedkeuring in huis had was met een zitting in zwart-bruin, zag er ook wel leuk uit. Met knop en een V-singel zoals bij de dressuurmodellen en Madrid experiment. Dat vond ik zelf niet zo'n goed idee eigenlijk dus daar moet nog wat aan gesleuteld worden.

Bazin van Barefoot twijfelt ook nog heel erg of de zitting van echt lamsvel moet worden, of toch van schapenwol omdat dat laatste toch een stuk goedkoper is. Je wil toch iets maken dat mensen ook daadwerkelijk (kunnen) kopen :o :)

Ben wel benieuwd wat jullie mening over deze zaken is?

Dus wat zou meer aanspreken, een fork met knop er op zoals mijn sample heeft, of liever een pommel zonder knop, of dat HDR handvat?

En een zitting van echt lamsvel, duur maar ultiem luxe, of schapenwol dat net iets minder luxe is maar op het eerste gezicht bijna hetzelfde lijkt?

En qua singelstoten?

Mij lijkt het wel een idee om hem zonder singelstoten aan te bieden, zodat mensen zelf kunnen kiezen wat ze er aan hangen: western straps of een Engelse riem om schuivende V-stoten van te maken zoals bij mijn sample :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:03

Dat ziet er heerlijk uit, pmarena !

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:10

Dat ziet er goed uit :j Ik vind de singelstoot ook zo goed bedacht zo..Wat voor riem gebruik je daarvoor?
Wel fijn dat je nu niet meer de behoefte hebt om steeds allerlei zadels uit te proberen nu je deze combi hebt gemaakt :D Ik moet zeggen dat het mij ook heerlijk lijkt,de steun zonder dat iets in de weg zit,de knop en de stevigheid van de basis van het zadel..Jammer dat je er geen fenders aan hebt,dat maakt het nog stoerder ;) Zou best wel eens een zeer populair model kunnen worden gok ik :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:16

Nu had ik met de Christ Butterfly ook geen probleem om die gewoon als echt zadel te gebruiken hoor, dezelfde pad als onder het zadel hierboven ligt eronder, met HD inlages er in en Rena vond het helemaal top...net als ik.

En ze laat het toch wel prima weten wanneer iets niet lekker aanvoelt, dan krijg ik al kleine bokjes bij het eerste wegstappen namelijk :') Beestje weet inmiddels natuurlijk ook wel dat ze het best maar snel kan laten merken wanneer wéér ( :roll: ) iets nieuws niet goed voelt want dan haal ik het er tenminste weer snel vanaf _O-

Alleen het bleef enorm schuiven. En tobben met de beugelriemen en zo nog wat dingetjes.
Met de Arizona basis er onder zijn alle problemen en probleempjes helemaal weg :+:

Ik hoop echt heel hard dat ik het er door krijg dat er een zadel zoals dit in het assortiment komt want wat mij betreft is dat het ultieme luxe buitenrij-zadel dat je maar kan hebben *\o/*

En iedere stuntel moet er toch lekker in kunnen zitten en een sprongetje, bokje, noodstop, klim of afdaling op kunnen overleven zonder een plekje of schrammetje door die fijne dikke zachte steunblokken :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:18

Heel erg aantrekkelijk pmarena (autocorrect wil "pramen" maken van jouw Boktnaam :+ ) Het ziet er echt leuk uit. Aan de ene kant gaat er niets boven echt lamsvel, maar als je ziet hoe ze het winnen, word je toch wel heel treurig. Goede lamswol lijkt me minder gewetensbezwaren opleveren en tegenwoordig kunnen ze ook "bijna niet van echt te onderscheiden" kunstvachten maken. :) In jouw knutselwerkje zie je de knop eigenlijk niet zitten, maar wellicht kunnen ze de (kunst)vacht zo maken dat je hem over de knop heentrekt? Zoals bij de full seatcover van een westernzadel? Aan de andere kant...hoe doe je dat dan met die wrongen .... :? Een knop is praktisch, maar soms blijf je er met je jas/trui achter hangen bij het opstappen. Hilarisch, uiteraard...behalve als je het zelf bent en je paard blijft niet staan tot je jezelf weer ontknoopt hebt :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:29

Ja daarom, Barefoot is sowieso al van het scheren en inweven van de wol op een synthetische drager, doen ze bij de meeste schaap-artikelen al omdat het diervriendelijker is :j

En gevoelsmatig scheelt het ook weinig eigenlijk....die vullingen van de steunblokken blijven hetzelfde, het model blijft hetzelfde, het geheel is nog steeds fluffy... maar dus zonder dat er een schaap voor dood hoeft en nog een stuk vriendelijker voor je portemonnee ook +:)+

Ik vind een knop op een zadel echt een pré :j

Hartstikke handig om bvb. je teugels even achter te hangen, het is een fijne kapstok zeg maar :P
Zo met de steunblokken langs de zijkanten heb je ook nog het voordeel dat je zelf eigenlijk vrijwel niet meer bij die knop kunt komen in ongemakkelijke situaties, omdat je dan eerst die "kussens" tegenkomt die er nog omheen zitten :)

Dit plaatje is wat duidelijker:

Afbeelding

Zoals je ziet "functioneert" de knop nog prima, hij is niet verdwenen ofzo :)

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:31

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:37

Wauw Bianca! Dat is een gaaf zadel zeg! Echt precies wat ik zoek eigenlijk. Alleen spring ik ook nog wel eens en dan lijkt die knop me weer minder handig. En zadel zal ook wel weer een stukje te lang zijn voor mijn pony. Maar hoop echt dat je dit er door krijgt, want hier gaan heel veel ruiters blij mee zijn!

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:40

Oeehh dat ziet er mooi en fijn uit! Ben erg benieuwd naar de versie van barefoot! Wellicht een extraatje voor in de toekomst voor mij&paard :p (omg ik begin nu al.. Foei!)