[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 17:04

Heldere uitleg, bedankt! :) Geeft weer mogelijkheid tot uitproberen!
Het gaat vooral om het gevoel te hebben naar voren te vallen. Op mijn paard zakte het zadel over zijn schouders, hoe we hem ook probeerden af te stellen met de kussens. :) Daarop ging hij compenseren en zijn rug wegdrukken.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 17:10

Leo schreef:
Ik heb een vraag met betrekking tot Ghost. Zijn er meer ervaringen van mensen dat ze naar voren vallen met de Ghost? En is daar een oplossing voor qua kussens oid?

Ja. Een frontriser is de oplossing. Of een rolletje sokken, of, zoals ik doe, stukjes schuim eronder. Kan allemaal.

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 18:09

Leo schreef:
Ik heb een vraag met betrekking tot Ghost. Zijn er meer ervaringen van mensen dat ze naar voren vallen met de Ghost? En is daar een oplossing voor qua kussens oid?

Ik had dit probleem ook naarmate het zadel langer gebruikt werd. Op de achterste haak viel ik naar voren en op de voorste haak kon ik mijn heupen wel kantelen maar gingen mijn benen meer in stoelzit. Ook een frontriser hielp daar niet tegen. Met buiten rijden had ik er niet zo'n last van, lekker verlichte zit in de snellere gangen. Maar dressuurmatig in draf was echt heel lastig en zat ik mijn paard in de weg. Ik dacht aanvankelijk dat het aan mij lag maar ik heb daarna in verschillende zadels gereden waaronder een boomloze startrekk en daarin kon ik prima zitten.
Als ik nu foto's van mijzelf terug zie herken ik ook heel erg het net niet lekker kunnen kantelen van de heupen/ontspannen van de onderrug in de vlottere gangen waardoor je iets naar voren valt of over compenseert. Ik zie dat ook vaak terug op foto's op internet van andere ruiters met de ghost in draf en galop.
Ik had wel de oude slappere kussens, grote kans dat de ligging van het zadel met de nieuwe kussens beter is. Maar daar heb ik nog geen goed filmmateriaal van dressuurmatig gereden paarden van gezien, alleen foto's in stilstand.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 19:04

Een goede stevige pad die anatomisch gevormd is kan ook helpen..Heb je wel een metalen plaatje in de fork Leo?

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:47

Ollytje schreef:
even heel wat anders maar wat een leuk paard heb jij!

mentjuh schreef:
Het zadel ligt al een heel stuk minder hoog op het paard voor mijn gevoel?
Even de foto’s op een rijtje gezet voor een overzichtje.
[ [url=m/XNtdPy.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/79bdaG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dankje :D

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 19:59

Ik vroeg me af of je in het serienr: van een barefoot ook kan zien welke maat het is?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:01

Ja dat kan

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:20

Hoe kan ik aan die oudere modellen de maat van de fork zien? De mijne is duidelijk te klein maar er staat nergens een maat op. Hij is bekleed met bruin leer dus kan ook geen kleur zien

Hier op mijn bijna 2jaarse waar hij dus niét voor bedoeld is maar van de andere kon ik geen foto maken want die bleef niet stil staan
Afbeelding

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:31

Hij moet wel andersom ;)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:34

Haha ja maar de foto is even voor de kleur van dat ding, wilde een foto naar mijn vriend sturen en dan zeggen: hij moet even 2 jaar niet meer groeien dan kan ik hem hiermee beleren haha. Mijn humor is niet top, dat ontken ik niet :P

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:42

Hahahaha :D

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 08:19

Ella is gister bij ons geweest en de Freemax is goedgekeurd voor Winnie en de Barefoot Cherokee voor Oeps :D Alleen even edges bestellen om mijn fork 5 een 4 te maken, wat ik zelf ook al dacht :j

De Freemax lag beter dan de Lazy Mountain en ik zit daar zelf ook fijne in. Omdat twee zadels voor een paard eigenlijk niet nodig is ga ik hem toch maar verkopen, hoe jammer ook..

Afbeelding

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 10:10

ik vind de freemax ook beter nou ja prettiger dan de lazy mountain diexwas erg wiebelig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 10:13

Klinkt als een superhandig systeem, die edges! Kun je daarmee je boom dan 1 maat smaller maken of ook nog meer? En bestaan er eigenlijk ook wedges om de hoek van de fork breder/wijder te maken, of heb je daar dan toch echt een nieuwe fork voor nodig?

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 15:21

Hoi allemaal, ik val even binnen
Ik heb een 4 jarige ruin waarmee ik begonnen ben met beleren. Half maart heb ik Ella laten komen om te kijken wat voor zadel bij ons past.
We kwamen uit op een justadjust/cheyenne maat1 pommel M
Echter was het die dag windkracht 6 en had hij dusdanig wat spanning dat ik alleen aan 1 kant heb kunnen hangen.
Zij raadde toen aan om later eens een zadel te huren alvorens op aanschaf over te gaan. Dus vandaag heb ik een huurzadel opgehaald. Heb eerst de pommel er los opgelegd en dat zag er prima uit. Ik ben alleen benieuwd wat jullie van de plaating/ligging vinden

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 15:30

Ligt niet verkeerd. Van mij zou de pad aan de achterkant iets ruimer mogen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 15:57

Sjafrane: het 5e en 6e cijfer van het serienummer geven de maat aan :j
Bvb. 15 is 15 inch (westernmaat) ofwel maat 1 en 17 is 17 inch ofwel maat 2.

Aan de oudere forken zie je het niet echt, niet handig dus daarom zijn ze ze met kleurtjes gaan maken later.

AnnetteFlame ik vind hem zo netjes liggen. Inderdaad even pad wat naar achteren voor het mooie :)

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 17:34

[quote="pmarena"]Sjafrane: het 5e en 6e cijfer van het serienummer geven de maat aan :j
Bvb. 15 is 15 inch (westernmaat) ofwel maat 1 en 17 is 17 inch ofwel maat 2.

Ik ga kijken dank je wel :)

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 17:40

Dank jullie wel!

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 09:47

Jets schreef:
Ella is gister bij ons geweest en de Freemax is goedgekeurd voor Winnie en de Barefoot Cherokee voor Oeps :D Alleen even edges bestellen om mijn fork 5 een 4 te maken, wat ik zelf ook al dacht :j

De Freemax lag beter dan de Lazy Mountain en ik zit daar zelf ook fijne in. Omdat twee zadels voor een paard eigenlijk niet nodig is ga ik hem toch maar verkopen, hoe jammer ook..

[ [url=m/NIFbYa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Verdorie, had de Lazy Mountain te koop gezet, nu heb ik hem gister op mijn projectfjord gelegd en dat voelde toch ook wel goed op haar. Ze leek er ook fijner onder te lopen en makkelijker weg te draven (ze is nogal zwieberig aan de achterkant). Begin ik toch weer te twijfelen, nu weet ik het niet meer :') Misschien dat de Cherokee dan toch weg gaat := moeilijk!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 09:49

Ik kom even terug met mijn vraag, kan ik ergens aan de fork van mijn Arizona meten hoe breed hij is? Ik zou een grotere maat moeten hebben maar ik kan nergens zien welke maat dit is..

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 09:56

Granoek schreef:
Ik kom even terug met mijn vraag, kan ik ergens aan de fork van mijn Arizona meten hoe breed hij is? Ik zou een grotere maat moeten hebben maar ik kan nergens zien welke maat dit is..

Op de barefoor site kan je maatsjabolen uitprinten. Deze kan je dan bij je fork houden en kijken welke maat het is als je een oude fork hebt zonder kleurkenmerken.
Laatst bijgewerkt door Daphneeeej op 16-05-18 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:06

Oh super, dankjewel!

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:40

Ik rijd sinds kort met een “nieuwe” ghost (2e hands overgenomen van een bokker). Pony loopt er voor zijn doen geweldig onder. Helaas zien de zweetplekken er niet zo denderend uit...

Afbeelding

Ik rijd dressuurmatig in de bak met hem met een ghost firenze met no3 kussens. Ik reed eerst met pad maar heb deze er knder weg gehaald toen ik merkte dat hij zo beter liep.

Wat denken jullie er van?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:49

Vreemde en vooral grote droge plekken.