[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 09:30

jokari schreef:
Dank u, hoefijzer, voor de deskundige uitleg. :) Hoef ik dat niet meer te doen. :)

Zeker mooie uitleg, dank!

Las vanmorgen dat er 2600 bezoekers op Equiday waren :wow:

draaakje

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:32

Nu natuurlijk aan het brainstormen over het zadel wat ik wil bestellen, met of zonder knop enz :P :z

En welke pad. Is er toevallig nog iemand die de roze budget pad van barefoot te koop heeft ( Western model maat 1) O:)

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:48

Skyefate schreef:
Hoefijzer, wat een heldere post! :j Heel handig om te weten. Wat ik wél heb gemerkt en ook eens voor ga rondvragen, is dat het kleine onderstukje van het zweetblad heel erg mooi glad is. Echt pristine. Dat is pas na ongeveer een maand rijden gekomen met mijn leren chaps. Ik denk dat het feit dat leer over leer gaat het een beetje opblinkt, op een of andere manier? En harder maakt, want dat kleine stukje is echt duizend keer steviger. Nog steeds soepel, maar echt stevig. Vraag me af of er een manier is om de rest van het zadel dus ook zo te bewerken, of althans de zweetbladen...

de reden daarvoor is simpel je schuurt het inderdaad glad, het leer aan de onderzijde van het zweetblad is overigens verstevigd met een kunststof materiaal! De onderzijde die je ziet is dus een kunstleer waar het vetleer tegenaan wordt geplakt.

Dit is dus ook de reden dat ik mijn ghost zeer sober onderhoud, af en toe een lapje met wat leerbalsem erover dat ik toevallig over heb van het verzorgen van mijn hoofdstel en daar moet ie het mee doen.

Ik heb ook verder geen last van slijtage, rimpels oid Ben bang dat omdat je het te goed onderhoud dat het leer te slap wordt en mogelijk door alle verzorgproducten zelfs aan het losraken is van de kunststof achterzijde

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:27

Ho, dieseltje, neenee :') Dat bedoel ik niet, het is helemaal niet aan het losraken van de achterzijde, alles zit nog supergoed vast en is nog super verzorgd en netjes, alleen kreukjes natuurlijk. Dat gladde stuk was eerst dus gewoon zoals het kreukerige, maar sinds ik met leren chaps rijd blinkt dat op en wordt het steviger. :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:31

Dat is gek??? Niet dat het gaat glanzen, maar dat het steviger wordt???

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:39

Ja, het is echt vreemd. Ik ga er proberen een foto van te nemen of te laten zien hoe dat stukje minder plooit dan de rest, dan kunnen jullie het ook zien. Dat stukje ziet er echt uit als behandeld leer nu mijn chap eroverheen is geschuurd geweest... Moest ik nu nog ergens los leer hebben liggen, hihi.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:34

Skyefate schreef:
Ja, het is echt vreemd. Ik ga er proberen een foto van te nemen of te laten zien hoe dat stukje minder plooit dan de rest, dan kunnen jullie het ook zien. Dat stukje ziet er echt uit als behandeld leer nu mijn chap eroverheen is geschuurd geweest... Moest ik nu nog ergens los leer hebben liggen, hihi.

Leren lieslaarzen? Hihi

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:07

Perfecte fashion statement! _/-\o_ Ik zal western chaps moeten kopen en die omgekeerd dragen :')

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:21

We komen er wel!

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:22

dieseltje09 schreef:
Skyefate schreef:
Hoefijzer, wat een heldere post! :j Heel handig om te weten. Wat ik wél heb gemerkt en ook eens voor ga rondvragen, is dat het kleine onderstukje van het zweetblad heel erg mooi glad is. Echt pristine. Dat is pas na ongeveer een maand rijden gekomen met mijn leren chaps. Ik denk dat het feit dat leer over leer gaat het een beetje opblinkt, op een of andere manier? En harder maakt, want dat kleine stukje is echt duizend keer steviger. Nog steeds soepel, maar echt stevig. Vraag me af of er een manier is om de rest van het zadel dus ook zo te bewerken, of althans de zweetbladen...

de reden daarvoor is simpel je schuurt het inderdaad glad, het leer aan de onderzijde van het zweetblad is overigens verstevigd met een kunststof materiaal! De onderzijde die je ziet is dus een kunstleer waar het vetleer tegenaan wordt geplakt.

Dit is dus ook de reden dat ik mijn ghost zeer sober onderhoud, af en toe een lapje met wat leerbalsem erover dat ik toevallig over heb van het verzorgen van mijn hoofdstel en daar moet ie het mee doen.

Ik heb ook verder geen last van slijtage, rimpels oid Ben bang dat omdat je het te goed onderhoud dat het leer te slap wordt en mogelijk door alle verzorgproducten zelfs aan het losraken is van de kunststof achterzijde

Kunstleer op vetleer? Waar dan? Ik heb bij de mijne nog geen kunstleer ontdekt :=

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 15:00

Achterkant van het zweetblad Tennan, til hem maar op, kwam er ook maar per toeval achter hoor, haal er een lap vet over en trekt niet in, vervolgens gaan voelen en kijken en toen zag ik dat het 2 op elkaar gelijmde?(even dat met vraagteken zou niet weten hoe anders namelijk, bij mij zie je het ook als je heel goed kijkt in de rand dat het 2 materialen zijn) stukken waren, vond de achterkant al zo waanzinnig perfect ogen haha

Of ik moet een speciale hebben?
Overigens is je boog van je zitting(de achterkant) ook van kunstleer ;)

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 15:08

Goh, het is me nog nooit opgevallen Dieseltje! Heb 'm uit interesse al wel eens uit elkaar gehad. Ik zal er eens naar kijken vanavond.
De achterkant is inderdaad van kunstleer, dat had ik al wel gezien.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 15:09

Oh ja, dieseltje, daar heb je gelijk in. Is inderdaad kunstleer, ik was zó gefrustreerd toen mijn vet daar maar niet introk, en toen ging het lampje branden _O-

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 15:31

Skyefate schreef:
Oh ja, dieseltje, daar heb je gelijk in. Is inderdaad kunstleer, ik was zó gefrustreerd toen mijn vet daar maar niet introk, en toen ging het lampje branden _O-

Maar dat bedoel ik, als het leer daar te verzadigd is kan het gaan ophopen tegen die kunststof achterkant(met gevolg slap ogend leer), kans is groot dat je leren chaps nu als "poetslap en spons" fungeren haha

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 15:41

Oftewel... minder zuinig zijn op je spullen :+

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 16:14

Gisteren en vandaag maar met de lakota gereden maar de kifra heeft toch echt mijn voorkeur.
Helaas hangen die al twee dagen te drogen. Blijven lang nat na het wassen.
Afbeelding

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 16:35

Wat een leuke kleuren combi horsii <3 ziet er heel leuk uit!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 17:03

Gave pad Horsii

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 17:13

hoefijzer schreef:
Kitty_ schreef:
6 cm van wol tot wol

Is dat dan ongeveer gelijk waar de inlagen beginnen? Want bij de vierkante engel pad zit er ook ong. 5 tussen de wol, maar wel echt 10cm tussen de inlagen die echt helemaal boven in de vakken zitten. Daardoor heb ik best wel moeite om de kussens op de inlagen te krijgen.Recentelijk heb ik er zelf lusjes op gestikt die aan de ghost bevestigingen kunnen zodat hij tussen de kussens trekt. Daarmee gaat het best aardig. Maar ik overweeg wel om in de toekomst een andere pad te kopen waarbij de kussens daadwerkelijk volledig op de inlagen liggen ook wanneer de pad wat zakt.

Bij de pads van Engel zit de opening op de rug. Daardoor heb je wast meer cm's speling voordat de inlagen beginnen. Bij de Kifra-pads zit de opening aan de voorzijde. Hier een foto van de rugnaad:
Afbeelding

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 19:29

horsii schreef:
Gisteren en vandaag maar met de lakota gereden maar de kifra heeft toch echt mijn voorkeur.
Helaas hangen die al twee dagen te drogen. Blijven lang nat na het wassen.
[ [url=m/MU6NZq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind het wel prachtig staan!

Er komt een ghost mijn kant op. Ben zo benieuwd! Het is de Firenze, kan mijn bijrijdster hopelijk wat makkelijker in springen (vindt ze moeilijk). Voor de liefhebbers, mijn barefoot dressage staat dus te koop!

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 23:11

Na 1,5 maand niet gereden te hebben vandaag weer meer met mijn twee spookjes op stap geweest :D Wat zit ik toch heerlijk fijn, vreugdebokjes zijn zonder moeite goed uit te zitten. Morgen gaan we voor het eerst serieus lessen in de bak onder het zadel, tot nu toe alleen maar buiten gereden. Ben benieuwd hoe het gaat bevallen.

Afbeelding
Nog steeds met m'n winter voering met oorwarmers in m'n cap :') zo lang niet gereden haha.

Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 23:34

Wat een grappig getekende panterbonte +:)+ Veel plezier met je spookje! :j

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:10

Hele knappe stippel hierboven, mét mooie bijpassende Ghost :)

Ik heb de Lazy Mountain in het zwart besteld *\o/* Ben helemaal blij!

En meteen een vraag; zou een (oudere) Barefoot pad voor onder een Nevada onder dit zadel kunnen (Arizona model) Is natuurlijk wel heel anders, maar deze heeft een vriendin nog liggen. Kwa ruglengte zou het in cm wel moeten kunnen, ik weet niet of het erg is dat de zijkanten langer zijn.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:28

Hier iemand die nog steeds super blij is met haar atlanta. Maar het viel mij even vies tegen hoe erg ik mijn balans hierin moest vinden. Nu gaat het steeds beter maar op 1 of andere manier lijkt mijn linkerbeen en de fenders niet samen te gaan dus daar moet ik nog even over nadenken.

Wel loopt paardlief er super onder, heerlijk ruim, en is de afdruk heel mooi zonder rare haren. Het zadel begint al mooi te zakken, dit is vlak na de 3e rit: Afbeelding
Afbeelding

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 09:23

@draaakje dat zou geen probleem mogen zijn. Langere pad aan zijkanten dan zadel geeft je eigen benen wat extra bescherming en miss fractie breder door stof, verdikking/schaap zit alleen onder inlage vlakken. Zijn er hier ook die met lange ghostpad onder ghost met korte zweetbladen rijden. Zelfde principe ;)