[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

darkadia

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 11:38

Wat ik heb gehoord is dat de nieuwe M iets smaller is dan de oude. Ik heb een oude M en deze ligt bij mijn paardje net als jouw L. Ook iets krap. Echter een nieuwe S ligt veel te krap en prikt in zijn schouders. Heb toen geprobeerd met dikkere inlages, maar dan gaat het zadel schuiven. Met standaard barefoot inlages gaat het goed. Ligt vrij dicht op schoft, maar halstertouwtest ging goed.
Vind bij jouw paard de M aan de achterzijde toch ook wat in je paard prikken en zou dus ook voor de L kiezen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 11:46

Van de week een mooie Quilty in chocolade bruin binnen gekregen!
Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:02

Hij is mooi hoor!!!!

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:17

Wauw! Mooie kleur!

Zoals beloofd mijn 1e ervaringen met de ghost. Mijn 1e indruk toen ik de doos open deed was eigenlijk, wauw! Wat een kwaliteit leer! Heel anders dan de standaard versie Hidalgo. Het voelt allemaal enorm degelijk aan.
Het nadeel vind ik toch wel de kussens, deze zaten niet 100% recht onder het test zadel. Ik ben een half uur bezig geweest met een stalgenootje, maar voor mijn gevoel zitten ze nog niet 100% recht. Het lijkt erop dat er iets verschil zit in beide kussens, maar dit kan ook reeds gebruik zijn. Overigens heb ik hier tijdens het rijden weinig van gemerkt.
Wat mij opvalt is dat het zadel enorm groot (lang) is. Niet te lang voor mijn paard, alleen voor mijzelf. Stalgenoten hadden met het rijden het idee dat ik helemaal voorin het zadel zat. Zelf had ik overigens helemaal het gevoel niet.
Het zadel voelt veel steviger aan dan dat wij in 1e instantie dachten. Als je op mijn huidige zadel zit (HM flex EE) heb je echt een gevoel of je op een stapeltje luiers zit :+ Dit voelt veel meer als "boomzadel" aan, hoewel je wel echt goed de bewegingen voelt van je paard. Ik heb nu met het 1e ritje wel een positief gevoel over gehouden. Alleen 1 nadeel, hij schuift ook -O- Het is minder dan mijn HM, maar hij schuift toch wel... Vanmiddag of morgen eens kijken hoe ik dat kan veranderen... De wrongen zitten niet echt in de weg, ik voel ze wel maar ze lijken niet te belemmeren waar ik eerst bang voor was.
Ook degene die Daimy momenteel rijdt is blij verrast. Ze was niet zo enthousiast toen het zadel uit de verpakking kwam, maar na het rijden was ze een stuk enthousiaster. Ook zij heeft heel snel knieklachten, ook op mijn HM, maar op deze heeft ze totaal geen last :)

Zoals beloofd de foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Met stalgenootje:
Afbeelding
Afbeelding
Met mij (ik ben 1.85 met enorme stelten, Daimy is 1.50)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En achteraf:
Afbeelding

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:26

pmarena schreef:
Op zich ziet de L er mooier uit, maar als het mijn eigen paardje was zou ik er niet mee zitten om de M te gebruiken hoor :o

Dát ja... zeker als dat je balans verbetert, want een goede balans is m.i. veel belangrijker dan een niet helemaal perfect liggende pommel :j

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:57

muppetmayo wat een fijn verslag!! Ik vind het echt zo'n pluspunt die ruimte tussen schoft en zadel! nou heeft jouw paardje niet heel veel schoft dus ben alsnog wel benieuwd hoe het op die van mij zou liggen.. vind het zadel echt heel mooi liggen op je paard! Zelf lijkt het wel ofdat je stalgenoot super hoog zit.. dat vind ik bij de foto's waar je er zelf op zit al een heel stuk minder.. en ik vind het trouwens wel mee vallen op de foto dat het zadel zo groot voor je is! vind je er keurig inpassen!

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:50

muppetmayo leuk verslag. Je heb wel iets een holle rug op de foto. Kan door de jas komen of foto moment ;)
Kan je het een week uitproberen?

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:57

Jomaro dat klopt idd, ik heb een te holle rug (niet alleen bij rijden). Ik probeer hier vaak met rijden rekening mee te houden, alleen ik was zo bezig met het zadel en het feit dat ik sinds weken weer eens op Daimy zat dat ik daar totaal niet op heb gelet :+ Even als mijn kapstokjes :+ (heupen staan te ver gedraaid in mijn kommetjes zegmaar.. ik loop ook een beetje als donald duck hihi)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:00

Dat ziet er mooi uit zeg!Zitten jullie nou zo voorin het zadel of lijkt dat zo?

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:06

Pleiada dat is inderdaad ook wat ons opviel.. Het voelt helemaal niet zo maar de toeschouwers zien het wel zo inderdaad. Achterin het zadel zitten zit ook niet echt lekker, we werden gelijk weer terug "geduwd" naar deze plek in het zadel. Ik nog iets meer dan mijn bijrijder.

Jomaro helemaal vergeten ik mag hem idd een week testen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:15

Als het voor jullie niet storend was om zo te zitten en het zit lekker is het natuurlijk geen probleem..Ik was gewoon benieuwd of het niet vervelend zat?!Je hebt zo te zien wel fijn steun aan de wrongetjes..

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:34

Wat een gaaf zadel is het toch! Het lijkt wel of je/jullie je knieen niet echt kan aansluiten, wat je vaker ziet met boomloos. Klopt dat?

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:23

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:59

Wat voor singel heb je er bij, Muppetmayo? En waar schuift hij heen?

PS - NIEMAND kan zijn knieën aansluiten - liggen je knieën tegen het paard wanneer je er zonder zadel in zit? Je zou een extra gewricht nodig hebben om dat te kunnen. Een boomzadel en sommige boomloze zadels laten je denken dat je knie aanligt. Die hebben wrongen die zich om je been vouwen - is geen grapje. Dat zadel wordt zo gemaakt dat het van voor naar buiten staat en dan ligt het tegen je been aan...

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:18

Leuk Kwetal :j ik dacht altijd dat dat kwam door mijn dikke bovenbenen. Niet dat ik mij daar druk om maak, maar het viel me gisteren zonder zadel nog op.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:22

Kwetal ik heb er een anatomische singel van neopreen aan zitten, mijn c singel was net te kort :( hij schuift van links naar rechts. Nu heeft dat deels met onze zit te maken, en daimy swingt ook nog eens behoorlijk onder het zadel. Samen met het feit dat hij vrij rond en breed is, is dat een rot combi helaas...

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:25

Ik had dat ook op de Ghost, dat ik echt héérlijk zat, alsof ik echt stevig vastgeplakt zat in een 'veilig kommetje'. Kijk ik de beelden terug...?! WTF?! Lijkt wel of ik een half zadel over heb?! :+ :+
.. en zo voelt het dus niet.
Hier een stukje bewegend beeld van mij op mijn zwabberkleuter:

Ik vond (net als BZ) de wrongen van de Fanzolo niet zo fijn. Voor mij iig op een rare plek. Een net niet niks plek. Vind wat dat aangaat de wrongen van de Lipica veel fijner.. maar ja.. van dat model heeft het zweetblad weer een rare lengte. Prikte de eerste keer in mijn knieholtes. De tweede keer dat ik het gebruikte heb ik de beugelriemen er over gedaan, dat scheelde de wereld in het geprik en toen kon ik het er eigenlijk best mee hebben.. met die Lipica! :D
Paardlief had het sowieso snel bekeken. Die keurde de Ghost bijna meteen goed. :j Hij is nog jong, wordt nog niet heel veel gereden. We zijn voorzichtig aan bezig om de töltknop er op te zetten en dat ging eigenlijk allemaal heel fijn met de Ghost.
Hij is ook erg smal, maar ik zat eigenlijk heel stevig voor mijn gevoel. Ook toen mijn beugels te lang waren (zie beeld) en ook in galop voelde ik me prima.

Ik ben blij met de Ghost en nu het toch wat later is daarover nu meer:

Vanaf NU is de Ghost ook verkrijgbaar bij MZM Geestig !!!

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:25

Neopreen banaan zal niet echt veel helpen vrees ik, die trekken erg snel weer recht zodra je ook maar iets aansingelt

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:35

nienke07 schreef:
Ik had dat ook op de Ghost, dat ik echt héérlijk zat, alsof ik echt stevig vastgeplakt zat in een 'veilig kommetje'. Kijk ik de beelden terug...?! WTF?! Lijkt wel of ik een half zadel over heb?! :+ :+
.. en zo voelt het dus niet.
Hier een stukje bewegend beeld van mij op mijn zwabberkleuter:
[ Video ]

Ik vond (net als BZ) de wrongen van de Fanzolo niet zo fijn. Voor mij iig op een rare plek. Een net niet niks plek. Vind wat dat aangaat de wrongen van de Lipica veel fijner.. maar ja.. van dat model heeft het zweetblad weer een rare lengte. Prikte de eerste keer in mijn knieholtes. De tweede keer dat ik het gebruikte heb ik de beugelriemen er over gedaan, dat scheelde de wereld in het geprik en toen kon ik het er eigenlijk best mee hebben.. met die Lipica! :D
Paardlief had het sowieso snel bekeken. Die keurde de Ghost bijna meteen goed. :j Hij is nog jong, wordt nog niet heel veel gereden. We zijn voorzichtig aan bezig om de töltknop er op te zetten en dat ging eigenlijk allemaal heel fijn met de Ghost.
Hij is ook erg smal, maar ik zat eigenlijk heel stevig voor mijn gevoel. Ook toen mijn beugels te lang waren (zie beeld) en ook in galop voelde ik me prima.

Ik ben blij met de Ghost en nu het toch wat later is daarover nu meer:

Vanaf NU is de Ghost ook verkrijgbaar bij MZM Geestig !!!

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Super nienke!!! *\o/* Stiekem had ik dat vermoeden al.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:37

Haha Nienke ik verwachtte al zoiets. Super !

Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:47

thirzanaomi schreef:
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met een Christ velzadel om echt als zadel te gebruiken? En hoe is dat met beugels?

Ik gebruik mijn Christ pad wel als zadel, ook voor buitenritten, maar nooit met beugels. Ik zit er wel heel stevig in voor mijn gevoel en mis de beugels niet echt. Is wel een heel braaf paard, dat scheelt denk ik ook.

Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:50

Fijn Nienke - welkom bij de "klup" :)

Ik ben van het minimalistische en wil helemaal geen wrongen en geen zweetblad... :o Voor mij zou de Florac fijn zijn.
Maar de dressuurmodellen zijn inderdaad wat lastig wat betreft de wrongen en de zweetbladlengte. Iedereen ervaart het anders. Tot op heden zitten de Quilty wrongen voor de meeste Nederlanders op de goede plek - de meeste Engelsen zitten korter (springzit) en daar zitten ze dan weer in de weg. :\ Het is lastig om iedereen blij te maken.... Y;(

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:54

Kwetal schreef:
Fijn Nienke - welkom bij de "klup" :)

Dank!

Fijn dat ik door de ballotagecommissie gekomen ben :+ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ :)F :)F :)F <3

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:03

Hadden we die dan??? Veel te moeilijk woord B-)

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:09

Kwetal schreef:
Hadden we die dan??? Veel te moeilijk woord B-)

:D :D :D :D :D :D :D