[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:06

Voor iedereen die nog twijfelt na alle eerdere positieve berichten; ik zeg doen! De Lazy Mountain heeft mij helemaal veroverd. Wat een heerlijk zadel. Ik heb 3 dagen door de bossen gereden zónder rugpijn! Het zit zoveel smaller op mijn ronde merrie.
De blokken voor zitten zéker niet in de weg, geven juist een heel veilig gevoel, en komen goed van pas bij bijvoorbeeld stijle afdalingen.
(ook met draven absoluut niet tegen de blokken aangekomen)
Het zadel bleef heel erg mooi op mijn merrie liggen, ook toen ik zonder krukje in het bos opgestapt heb.
Het is ook heel fijn licht van gewicht.
In het begin moest het schapenvel even zn plekje vinden, het testzadel was nog splinternieuw.
Eens zo belangrijk, Izzy liep er ook heel erg fijn onder, merkte niet meteen veel verschil met de Barefoot London die ik heb, maar ze liep ook met dit zadel lekker ruim (en had er veel zin in :D)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:09

Duhelo schreef:
Die h singels zijn er idd erg fijn uit. maar die prijs ...
pmarena: kan barefoot deze niet maken maar dan goedkoper? :P
houden deze ook het zadel meer achteruit?

Ik ben voor! +:)+

Olikea

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:10

Prachtig zadel die lazy mountain.. maar krijg je daar geen enorme zweetbillen van := :=

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:12

Nee, helemaal niet :D ondanks dat het echt super warm was vandaag en gister! (20 graden)
Lamsvacht is juist lekker verkoelend/luchtig in de warmte en warm in de winter heb ik gemerkt.

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:14

xxdomiixx schreef:
Ik dacht altijd dat er 3-4 cm tussen moest zitten voor de ruggengraat, maar dat is dus 5-6 cm? :wow: en is het dan erg dat er bijv. 10 cm tussen de inlagen zit zoals voorgaande reactie omschreef?

En bij mijn vierkante engelpad dus wel 10 centimeter -O-
Ter illustratie had ik laatst een foto gemaakt. Waar mijn pink en duim eindigen begint de inlagen. (ik heb behoorlijk grote handen trouwens, groter dan veel mannen.)
Afbeelding

Het probleem is dat je zadel dus komt de steunen op de zijkanten van de inlagen. Die heb ik wel afgerond hoor, maar wanneer ik langer reed zag je de rand van de inlagen naast de ruggengraad in de huid geduwd. Ik heb nu dat leren riempje met drukker er op gestikt aan de voor en achterkant. Daarmee trek je hem wat omhoog. Maar het blijft lastig.

Het is een prachtige pad hoor, goede kwaliteit. Een van mijn stalgenoten heeft een ghost pad en die ligt veel mooier, en is nog een stuk goedkoper ook. :')

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:35

Pippaa schreef:
Duhelo schreef:
Die h singels zijn er idd erg fijn uit. maar die prijs ...
pmarena: kan barefoot deze niet maken maar dan goedkoper? :P
houden deze ook het zadel meer achteruit?

Ik ben voor! +:)+

Vrees echter dat WoW hier een patent op heeft.. (net als Nurtural met hun circle-x systeem bijvoorbeeld)
Qua zadels achteruit houden; ik denk het wel! Ze maken de boel wel een stuk stabieler en ik heb geen last van vooruit schuivende zadels.

Ohja, ik was aanwezig op Equiday. Durfde wel niet echt Bokkers aan te spreken :o Vaak waren jullie druk bezig met jullie stand. Heb wel de western Ghost komen bewonderen.. Wauw! Wat een prachtig zadel. Had wel niet verwacht dat de panelen/kussens er ook onder zouden komen. Is de knop afneembaar trouwens? (Niet dat ik nog een zadel nodig heb, maar wie weet voor de verre toekomst :7 ) ) En de Kifra-stand ook eens gepasseerd, zat niet veel verder dan jouw stand.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:42

Ah, Jacky, hebben wij ook niet gesproken?
Had mij gerust even aangesproken hoor!

De knop kan er dacht ik af geschroefd worden.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:47

Neen, geloof het niet :o Tenzij je bij onze stand geweest bent. Ik geloof dat je druk aan het praten was met iemand en er stond behoorlijk wat volk. Bovendien zal ik niet op hebben gevallen, ben alles behalve groot. - qua taal denk ik wel tussen al die Nederlanders, haha. Was soms lastig om info te geven over onze artikelen, moest constant herhalen wat ik zei :P

Wel leuk om te zien dat onder de Trekker er ook een rode Torsion pad zat :D (inspiratie? :P )

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:49

Jammer!
Nee, ik had geen tijd om bij andere stands te kijken, was druk!
Haha, ik ben ook niet groot ;)

Ja, die Torsion pad past er goed onder he! Inderdaad inspiratie ;)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:57

Ik kom even het gesprek crashen (zo jammer dat ik niet naar equiday kon dit jaar, volgend jaar zeker!) :o

Ik heb het eerder wat terloops gevraagd maar het was toen nog niet zo enorm, maar ik heb echt serieuze krakjes in mijn Ghost Roma. Eerder vouwen. Ik behandel mijn zadel wel iedere maand met the whole shabang - glycerinezeep en drie lagen olie. En dan ook nog eens om de twee a drie maand met bijenwas. Dus aan verzorging zal het niet liggen... ik merk dat het leer er wel heel soepel door wordt, en op een of andere manier maakt het de vouwtjes precies wat erger := Ik vind het echt zo jammer, ik kan toch niet de enige zijn met vouwen in haar zadel? Het is van donkerbruin vetleer.

Hier zie je heel vaag de kreuken, een betere recente foto heb ik momenteel niet :')
Afbeelding

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:14

misschien juist omdat je te veel verzorgt? Dat het leer zeg maar te soepel wordt en daardoor plooit?

Ik kom mij hier ook even melden als dat mag :o volg al een tijdje mee en vind die arizona furr echt fantastisch uitzien, alleen de prijs niet :'). Zou dit zadel goed kunnen liggen op een paard met veel schoft en erg uitstekend schoft? Ik heb namelijk een tijd geleden een vps loze cheyenne gehad en deze lag toch een beetje op de schoft ondanks meerdere pommels en hd inlages -O-

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:37

Je kunt het leer idd ook overvoeden waardoor het te soepel word, tot lap aan toe...
Weet niet wanneer goed onderhouden , te veel word?
Zelf vet ik zadels (algemeen) hooguit 4 keer per jaar in... die bleven er altijd prima uit zien.
(Van stubben tot mijn torsion,alle zadels ook best allemaal wel op leeftijd, denk aan stubben van 20 jaar oud, spalding van 15, ok voorbeelden te noemen.
Mijn torsion heb ik geen idee van hoe oud die is :? )

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:42

@skyefate Denk ook dat het misschien wat te goed verzorgt wordt. Olie maakt leer slapper en soepeler, maar dus ook kwetsbaarder voor vouwen (ik ken het ghost leer niet, maar even leder in het algemeen). Persoonlijk gebruik ik op leder ook alleen maar Glycerinezeepom het schoon te maken en bijenwas voor het invetten. Olie doe ik alleen als het echt heel stug en/of uitgedroogd is even een badje en verder niet.
Zowel zadels/hoofdstellen als schoenen. Hoofdstel gaat hier nu al zeker 6 jaar mee. Schoenen doorgaans ook zoiets. Sommigen zelfs nog langer.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:46

Nee, zadel had de kreuken eigenlijk al toen het uit de doos kwam, maar in mindere mate. Ik gok dat de eerste kreuken gewoon zijn uitgebreid, er zat zo'n zadelhoes rond die de onderkant van de zweetbladen wat naar binnen plooide :/

Oh darkadia, ik ook hoor! Ik vet het dan ook alleen enkel in na een sponsbeurt met zeep, want ik merkte dat het zadel echt compleet uitdroogde na de zeep. Echt van kleur veranderde ed. Ik denk dat het ook vooral is omdat Ghost leer precies onbewerkt leer is, of toch het vetleer. Ik rij enorm veel in de regen, buiten in de vuiligheid, en ik zit natuurlijk erg laag tegen de grond, waardoor vaak de bovenkant van mijn zadel ook goed vuil is. Ik kuiste mijn vorige engelse zadel evenveel als nu en dat zag er alleen maar beter uit... vind dit zo'n vreemd geval :')

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:52

Hier heb ik eigenlijk een voorbeeld van hoe mijn zadel niét is - ik vind het erg raar dat sommige vetleren zadels heel "shiny" zijn en er echt uitzien als volwaardig leer, en sommige, andere vetleren zadels zien er dan weer meer uit als deelse nubuck. Ik vind het gewoon best raar, dat is alles :')

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kirania op 12-04-16 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Buitenzinnig

Je hebt hem via Jokari toch? Je kunt even contact met hun opnemen?

Kirania

Dat zeker, maar ik voel me dan zo'n zeur :p Moest ik het zelf kunnen oplossen...

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:54

Skyefate, mijn spookje is ook van vetleer en die doet een beetje hetzelfde. Aan een kant vormen zich een soort kreukelrondjes, best maf. Maak me er niet zo druk om, als ik er op zit zie je het gelukkig niet.
Toch ben ik heel tevreden over het materiaal- heel soepel en wel stevig. Ik heb nog nooit een zadel gehad waarvan het leer zo soepel was, ik kan het zweetblad gewoon oprollen.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:58

Tennan, ah, ik dacht al, ik kan toch onmogelijk de enige zijn met zo'n soepel leer :') Bij mij zie je het in feite ook niet als ik zit, en het zit daardoor echt niet slechter ofzo. Voelde me gewoon een beetje persoonlijk beledigd toen iemand vroeg "Dat is toch geen nieuw zadel? Dat ziet er al zo uitgeleefd uit" terwijl ik dat eigenlijk totaal niet vond :P

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 22:01

Skyefate schreef:
Ik kom even het gesprek crashen (zo jammer dat ik niet naar equiday kon dit jaar, volgend jaar zeker!) :o

Ik heb het eerder wat terloops gevraagd maar het was toen nog niet zo enorm, maar ik heb echt serieuze krakjes in mijn Ghost Roma. Eerder vouwen. Ik behandel mijn zadel wel iedere maand met the whole shabang - glycerinezeep en drie lagen olie. En dan ook nog eens om de twee a drie maand met bijenwas. Dus aan verzorging zal het niet liggen... ik merk dat het leer er wel heel soepel door wordt, en op een of andere manier maakt het de vouwtjes precies wat erger := Ik vind het echt zo jammer, ik kan toch niet de enige zijn met vouwen in haar zadel? Het is van donkerbruin vetleer.

Hier zie je heel vaag de kreuken, een betere recente foto heb ik momenteel niet :')

Neem maar van mij aan dat je hier niks aan kan doen. Er zit gewoon een slecht stuk koe in jouw zadel. Waarschijnlijk net de flank of oksel op het zweetblad. Goede zadelmerken gebruiken die stukken niet, alleen de rugdelen van de koe. En dan wordt er nog steeds heel streng gecontroleerd op dat rimpels en littekens.

Hoe erg dat is moet ik wel even relativeren: Wanneer er goed leer zou zijn gebruikt zou een ghost toch wel tenminste 1000 euro meer moeten kosten. Je betaald gewoon extreem weinig voor een ghost, en daarmee kan je niet verwachten dat dat er een goede huid op zit. Opzich is het al de complimenten waard dat ghost kiest voor een huid bij de vetleren zadels, i.p.v. die verschrikkelijk geperste vezel lappen die je op bijna alle boomzadels onder de 1000 euro ziet.

Nu heb je een stuk wat rekt en/of te dun is. Ik zou zelf drie opties zien: Het zo laten is er natuurlijk een.

En anders een heel nieuw zweetblad er aan naaien. Dat is echt een peulenschil voor een zadelmaker die een beetje goed met handwerk is en een ledernaaimachine heeft. Je kan het zweetblad er zo af halen bij de stiksels, wrong ook. En dan een nieuwe snijden en de rest er weer in naaien. Bij voorkeur moet je ze dan beide gaan vervangen. Maar totaliter gaat je dit toch nog best wat kosten dan wanneer je er een mooi stuk leer in wilt hebben. Aan een euro of 80 tot 100 aan leer kom je snel. Plus het uurwerk.

De derde optie is het zweetblad versterken door een stuk stevig leer achter te zetten. Ook dit moet een zadelmaker die ook handwerk doet zo kunnen. Je zou het zweetblad kunnen verlijmen en aan kunnen naaien. Daarmee zouden die grote hobbels weg zijn, maar de kleine rimpels blijf je altijd zien. Daarnaast heb je minder close-contact omdat er meer leer tussen jouw been en het paard zit.

Jouw probleem heeft echt niks te maken met te goed of juist te slecht onderhouden, dit zit gewoon al in de huid van de koe. Elke koe is anders dus ook elke gelooide huid is anders. Daarnaast maakt het heel veel uit welk deel je van de koe gebruikt. Dit is waarom sommige zadels er zo glad of juist niet glad uit zien.
Maar nogmaals: bij ghost betaal je voor echt een top ontwerp, maar niet voor een goede materiaal zweetblad. Wanneer ze die wel zouden leveren zou het zadel echt stukken duurder moeten zijn.

(Ik vind mijn zweetblad ook best waardeloos en overweeg in de toekomst zelf een nieuwe er aan te zetten. Vandaar dat ik er al eens goed naar heb gekeken. En geloof me: een nieuwe er aan zetten is echt heel simpel. Ik kan het zo met de hand. Een zadelmaker die een beetje handig is en een naaimachine heeft kan dit echt in een paar uur klaar hebben. )
Laatst bijgewerkt door hoefijzer op 12-04-16 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 22:03

Draakje: ook om dus :). Ik merk dat ik nu ook veel beter in mijn lazy mountain zit dan toen die net nieuw was.
En ik heb eergisteren midden op de dag gereden, totaal niet warm inderdaad. Mijn benen waren warm, zadel voelde koel aan :)

Paardje heeft wondjes van de singel -O-
Ik heb een barefoot breath en stretch. Rijd ik al mee sinds oktober. Ook ritjes van een paar uur. En gisteren opeens wondjes. Komt dit doordat ze flink ik de rui is? Toch andere type singel? Bontje oid?
Vind het zo'n fijne singel. Zadel blijft echt goed op plaats zitten.
Is er ook dit type singel maar dan met een bontje? Losse bontjes geloof ik niet zo in

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 22:23

Hoefijzer, wat een heldere post! :j Heel handig om te weten. Wat ik wél heb gemerkt en ook eens voor ga rondvragen, is dat het kleine onderstukje van het zweetblad heel erg mooi glad is. Echt pristine. Dat is pas na ongeveer een maand rijden gekomen met mijn leren chaps. Ik denk dat het feit dat leer over leer gaat het een beetje opblinkt, op een of andere manier? En harder maakt, want dat kleine stukje is echt duizend keer steviger. Nog steeds soepel, maar echt stevig. Vraag me af of er een manier is om de rest van het zadel dus ook zo te bewerken, of althans de zweetbladen...

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 22:32

Ja ik ben er uit, ik denk dat ik toch maar eens ga sparen voor een h-singel! Word wel een verwend paardje zo :+ ghost op d'r rug, h-singel, Rambo micklem om d'r hoofd en een speciaal geïmporteerd bitje... >;)

Zinook

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 07:33

@Draaakje: Dank je wel voor je verslagje. Ook leuke foto's. Paard heeft dus ook geen last gehad van het zadel wat toch wel vrij lang is, zie ik. Ik ben toch echt wel benieuwd naar het zadel en ben al aan het kijken geweest in mijn agenda want ik wil deze dan toch ook wel even goed testen. Maar aan jouw verslag heb ik ook al veel. Thnx!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 09:21

Dank u, hoefijzer, voor de deskundige uitleg. :) Hoef ik dat niet meer te doen. :)