[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:38

nu dan?
heb ze via facebook maar geupload

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:47

foto's zijn zichtbaar en naar mijn gevoel is de pommel iets te klein

First_Unique

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:18

Pommel is inderdaad een tikje te klein, weet niet hoeveel groter een L pommel is? Verder zou ik zoiezo dikkere inlages in de pad stoppen als hij nu al weinig tot geen schoftvrijheid heeft.. Zadeltje staat wel heel mooi!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:21

Zadel staat wel gaaf zeg :oo

Zat ruimte boven de schoft zover ik zie?
Maar naast de schoft zou ik zeker voor een maatje breder gaan :)
Oude pommel trouwens zeg, is er nog 1 van fiberglas...

London zadeltje op vorige pagina staat ook leuk!

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:32

dank jullie wel, staat hem lekker stoer!!

nou ik twijfelde over de schoftvrijheid en de inlages van het pad, het is een testzadel van euixantos ;)
dus jiij denk ook een maatje breder? zal ie dan niet nog meer op de schoft zakken?(met zadel)
de pommel los op zijn rug heeft idd genoeg ruimte wbt schoft

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:37

Oh i love the Barrydale! Prachtig zadel en fijn dat je er zo mee weg reed.

Ik denk ook dat een pommel een maatje breder mag en dat je wat extra inlagen (of andere soort inlagen) kunt gebruiken.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:00

Samantha89 schreef:
Ik kom ook weer even binnenvallen :o Ik heb een merrie met een wat doorgezakte rug, niet heel heftig maar een boomzadel gaat niet meer passen, althans als ik het zadel op maat laat maken wel maar daar heb ik het geld niet voor. Ik heb al een barefoot cheyenne gehad en ik vond het niet fijn rijden. Nu ben ik wel geïnteresseerd in een ghost zadel. Er staat er 1 te koop, maar dat is een prototype. Zit daar heel veel verschil in met de 'definitieve' ghost zadels?

Volgens mij hadden we dezelfde op het oog. :D

Kwetal, bedankt voor je uitgebreide antwoorden. Ik neig nu toch meer naar een afgewerkt model en zoals Swift zegt ziet de eindversie er ook nog eens prachtig uit... Maar eens goed over nadenken. :))

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:18

Raamzicht schreef:
Oh dat klinkt goed!!
Jammer dat er zoveel keuze in modellen is, kan ze moeilijk allemaal uitproberen! Hahaha

Kwetal schreef:
Waarom niet??? 8-)

Raamzicht schreef:
haha omdat je dan 150 euro verder bent denk ik?

Misschien een dagje organiseren met meer geïnteresseerden? Dan deel je de kosten. :)*

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:44

Ik heb eindelijk een testzadel besteld voor mijn jongste merrie. Een arizona maat 1, ben benieuwd wanneer die binnen is en hoe die bevalt. Heb nu voor beide een tekna dressuurzadel maar de jongste is zo breed en 3.5 dus veranderd nog steeds veel en ze is nu alweer uit haar huidige boom gegroeid. En na haar sloot avontuur kan ze niet meer in de bak gereden worden voorlopig alleen buiten dus gaan we dit maar is proberen. :D

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:53

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met een Christ velzadel om echt als zadel te gebruiken? En hoe is dat met beugels?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 18:13

thirzanaomi schreef:
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met een Christ velzadel om echt als zadel te gebruiken? En hoe is dat met beugels?

Ik heb een tijd mijn christ gebruikt met beugels. Wel met extra dikke inlagen in een boomloospad er onder. Paard heeft nooit last gehad van haar rug. Wel zou ik ten alle tijden goede dikke inlagen gebruiken om nog beetje de puntdruk te verlichten en gewoon vanuit de bovenbenen lichtrijden. Beugels op de 'goede' lengte krijgen was sowieso lastig ondat er echt super minie beugelriempjes aan moeten. Dus de beugels hingen standaard te lang.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 18:51

Daphneeeej schreef:
thirzanaomi schreef:

Ik heb een tijd mijn christ gebruikt met beugels. Wel met extra dikke inlagen in een boomloospad er onder. Paard heeft nooit last gehad van haar rug. Wel zou ik ten alle tijden goede dikke inlagen gebruiken om nog beetje de puntdruk te verlichten en gewoon vanuit de bovenbenen lichtrijden. Beugels op de 'goede' lengte krijgen was sowieso lastig ondat er echt super minie beugelriempjes aan moeten. Dus de beugels hingen standaard te lang.

Had je er dan heavy duty inlages in? lichtrijden is zeker niet zo'n goed idee? Is het ook geschikt voor langere ritten? En hoe zit dat met sprongetjes?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:09

thirzanaomi schreef:
Had je er dan heavy duty inlages in? lichtrijden is zeker niet zo'n goed idee? Is het ook geschikt voor langere ritten? En hoe zit dat met sprongetjes?

Ik had er 2 cm dikke schuim inlages in zitten en de stevige inlages van barefoot (heavy duty inlages waren er toen niet.) Ik maakte ook buitenritten van 2/3 uur. Ook in flinke draf en goede galop stukken. Springen nooit geprobeerd omdat dat paard niet mocht springen met haar benen. Ik deed ook gewoon lichtrijden tussendoor maar wel zoveel mogelijk vanuit bovenbenen.
Ik weet dat in duitsland? er wel vaker mensen zijn die de christ als volwaardig zadel gebruiken.

http://www.fellsattel.com/Fotoalbum.html

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:18

Daphneeeej schreef:
thirzanaomi schreef:

Ik had er 2 cm dikke schuim inlages in zitten en de stevige inlages van barefoot (heavy duty inlages waren er toen niet.) Ik maakte ook buitenritten van 2/3 uur. Ook in flinke draf en goede galop stukken. Springen nooit geprobeerd omdat dat paard niet mocht springen met haar benen. Ik deed ook gewoon lichtrijden tussendoor maar wel zoveel mogelijk vanuit bovenbenen.
Ik weet dat in duitsland? er wel vaker mensen zijn die de christ als volwaardig zadel gebruiken.

http://www.fellsattel.com/Fotoalbum.html

Ziet er leuk uit die fotos zeg.
Zal niet hoog en vaak springen maar wel zo af en toe. Zal hem dan denk ik met heavy duty inlages gebruiken en ook geregeld zonder beugels.
Is het ook geschikt voor wat hogere schoften?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:56

Ik gebruik het nog steeds als zadel, maar sta niet zo in de beugels, dus mogelijk ben ik geen goed voorbeeld :o
Hogere schoften zijn geen probleem - het is heel zacht en vormbaar materiaal

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 09:24

Kwetal schreef:
Raamzicht schreef:
Oh dat klinkt goed!!
Jammer dat er zoveel keuze in modellen is, kan ze moeilijk allemaal uitproberen! Hahaha

Raamzicht schreef:
haha omdat je dan 150 euro verder bent denk ik?

Misschien een dagje organiseren met meer geïnteresseerden? Dan deel je de kosten. :)*

Gezellig!
Valt vast mee toch? Voor wat benzine vergoeding, een gezellige lunch en gezellige mensen kan ik vast wel wat regelen ;)

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:14

O dat klinkt enorm gezellig! Ik ben van de partij hihi ;) Helaas bij ons op stal niet de faciliteiten om een de paarden kwijt te kunnen anders waren jullie van harte welkom!

Even een jeeeeeej berichtje, de Ghost Roma is onderweg en zou vandaag aan moeten komen *\o/*

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:47

Ik ben benieuwd of je er net zo blij van wordt als de vorige tester, Muppetmayo

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:55

Ben benieuwd naar foto's en ervaringen!

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:34

oeeehh.. nu wordt ik toch ook echt nieuwsgierig!! Hou je ons op de hoogte muppetmayo? en een fototje zou leuk zijn :P ik moet nog even wachten :P wordt moeilijk zo met die enthousiaste berichten haha!

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:51

Kwetal ik hoop het ook! Ben echt heel benieuwd! Heb zelfs nu een paar uur vrij van mn werk genomen om te kijken hihi. Doos staat inmiddels achter me, kriebelt om hem niet tijdens werktijd te openen.
Uiteraard maak ik foto's!

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:54

Ik heb nog een vraagje, een barefoot zadel was geschikt voor mijn merrie met een wat ingezakte rug. Is een ghost zadel daar ook geschikt voor? Of moet ik met extra inlages werken aan de achterkant van het zadel?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:04

Als het kriebelt moet je krabben :+

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:05

Samantha89 schreef:
Ik heb nog een vraagje, een barefoot zadel was geschikt voor mijn merrie met een wat ingezakte rug. Is een ghost zadel daar ook geschikt voor? Of moet ik met extra inlages werken aan de achterkant van het zadel?

Een Ghost kan ook, maar waarom inlagen aan de achterkant? Dan eerder in het midden....

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:28

Omdat ze een hoge schoft heeft en de zadels kiepen wat achterover, dus daarom denk ik om dan aan de achterkant met extra inlages te werken, maar misschien denk ik wel helemaal verkeerd hoor.