Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Buitenzinnig schreef:Op de foto staan 2 met veel vorm,meer dan de kifra lijkt het.
Uh,duhelo wil geen wol of leer als ik het goed begrijp en tennan geen wol of neopreen..
In leren gevormde singels heb je veel meer keuze en ik denkbdat leer ook beter zijn vorm houdt dan bovenstaande neopreen singels
xyzutu2 schreef:Als inlages zo snel dun worden op specifieke plekken zoals beugelophanging, singelband, pommel of cantle dan is er toch iets mis aan de drukverdelende eigenschappen van het zadel zelf. Als je kijkt naar Barefoots en Ghosts dan bestaan die uit drie lagen op elkaar: Alle structuren zitten vast aan een drukverdelende plaat (de 'boom'), daaronder ligt een laag inlages 'in' het zadel en daaronder en een laag in de pad. De inlages in het zadel moeten de puntdruk van alle structuren die op de 'boom' rusten al grotendeels opvangen, waarna de inlages in de pad de resterende druk nog verder uitvlakken en netjes over de rug verdelen.
Als je onder de drukverdelende plaat/boom maar 1 laag inlages hebt en die plaat is zelf niet zo stevig, dan krijg je last van puntdruk op de rug en ook puntsgewijs overbelaste inlages. Ik weet niet hoe de Freemax is gebouwd, maar het klinkt alsof één laag inlages onder de 'boom' gewoon niet genoeg is, waarbij de vorm van de paardenrug dat effect nog eens kan versterken.
Kitty_ schreef:xyzutu2 schreef:Als inlages zo snel dun worden op specifieke plekken zoals beugelophanging, singelband, pommel of cantle dan is er toch iets mis aan de drukverdelende eigenschappen van het zadel zelf. Als je kijkt naar Barefoots en Ghosts dan bestaan die uit drie lagen op elkaar: Alle structuren zitten vast aan een drukverdelende plaat (de 'boom'), daaronder ligt een laag inlages 'in' het zadel en daaronder en een laag in de pad. De inlages in het zadel moeten de puntdruk van alle structuren die op de 'boom' rusten al grotendeels opvangen, waarna de inlages in de pad de resterende druk nog verder uitvlakken en netjes over de rug verdelen.
Als je onder de drukverdelende plaat/boom maar 1 laag inlages hebt en die plaat is zelf niet zo stevig, dan krijg je last van puntdruk op de rug en ook puntsgewijs overbelaste inlages. Ik weet niet hoe de Freemax is gebouwd, maar het klinkt alsof één laag inlages onder de 'boom' gewoon niet genoeg is, waarbij de vorm van de paardenrug dat effect nog eens kan versterken.
De Freemax zadels zijn gemaakt van gespoten foam. Hier zijn ook digitale drukmetingen mee gedaan: http://www.freemax-western.com/elektron ... ssung.html
Er is hier geen sprake van puntdruk belasting.
Het kan zijn dat je hafje(s) wat beweeglijk zijn onder het zadel. Zweten kan ook warrige haren geven, vooral in deze tijd.
De 3 mesh inlagen hebben een stevige en verende honinggraat structuur. Deze inlagen kunnen na een aantal jaar intensief gebruik minder goed werken. Het is goed dat jullie Lilianne langs laten komen, zij kan jullie prima adviseren
troi schreef:Jasia schreef:Tennan, die singel ziet er wel fijn uit! Zelf wil ik liever geen neopreen, omdat mijn paard daaronder ontzettend zweet.. Als we straks weer langere ritten gaan maken, lijkt me dat niet prettig voor haar..
Is er iemand die mijn vraag kan beantwoorden, want van internet word ik niet veel wijzer. Ik rijd nu met een startrekk comfort Shorty en op de ene site staat dat inlages niet nodig zijn vanwege de kussens, terwijl op de andere site een pad met inlages aangeraden wordt... Is het nu wel of niet nodig om er een pad met inlages onder te hebben?
Mijn zadelpasser legde het zo uit: Bij een paard met een vrij normale en probleemloze rug volstaat een normale pad, dan zijn de kussens genoeg voor het vrij maken van de ruggegraat (want immers dan is er verder niks nodig). Maar als je paard een lastigere rug heeft (bijvoorbeeld kuilen achter de schoft of ongelijke spieropbouw) dan kun je door schuiven met de inlages hiervoor corrigeren en de pasvorm van het zadel verbeteren.
Overigens ben ik ook erg nieuwsgierig naar foto's van de ghost western. Wanneer worden die verspreid?