[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 16:35

Lijkt me niet. Ze verharen al twee maanden evenveel als nu.

Fijn dat de ghost zonder boogje bevalt.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 16:42

Ik heb zelf ook dat de standaard inlages van de Bf pad dunner is geworden bij de beugelophanging.. kan dit kwaad? Had er eigenlijk nooit zo over nagedacht.. omdat ze zichzelf al dun zijn. Maar nu er hier over begonnen wordt... ?

horsii

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 16:57

Ik heb het zadel nog geen twee maanden in gebruik .
Dat ze dunner worden vind ik logisch zeker op bepaalde plekken.
Maar zo snel al..

Helaas ging het consult met lilianne niet door afgelopen week dus wacht nu op een nieuwe afspraak.
Voor het kopen is ze ook geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 17:06

Als inlages zo snel dun worden op specifieke plekken zoals beugelophanging, singelband, pommel of cantle dan is er toch iets mis aan de drukverdelende eigenschappen van het zadel zelf. Als je kijkt naar Barefoots en Ghosts dan bestaan die uit drie lagen op elkaar: Alle structuren zitten vast aan een drukverdelende plaat (de 'boom' ;) ), daaronder ligt een laag inlages 'in' het zadel en daaronder en een laag in de pad. De inlages in het zadel moeten de puntdruk van alle structuren die op de 'boom' rusten al grotendeels opvangen, waarna de inlages in de pad de resterende druk nog verder uitvlakken en netjes over de rug verdelen.

Als je onder de drukverdelende plaat/boom maar 1 laag inlages hebt en die plaat is zelf niet zo stevig, dan krijg je last van puntdruk op de rug en ook puntsgewijs overbelaste inlages. Ik weet niet hoe de Freemax is gebouwd, maar het klinkt alsof één laag inlages onder de 'boom' gewoon niet genoeg is, waarbij de vorm van de paardenrug dat effect nog eens kan versterken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-04-16 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 17:09

Ik heb het niet op bepaalde punten hoor maar de gehele inlages

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 17:13

Hoe is het zadel dan opgebouwd? Heb je net als bij Ghost en Barefoot 2 lagen inlages op elkaar, of heeft de Freemax alleen die 'boom' met daaronder 1 laag inlages in een pad?

Als je hele inlages inklinken dan kan het ook zijn dat de inlages gewoon niet goed zijn voor dat zadel of dat ze al te oud zijn. Inlages hebben namelijk ook niet het eeuwige leven. ;)

LouiseJen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 17:40

Ik heb nu twee keer op een barefoot london gereden, maat 2. Ik heb broek maat 40/42 maar met lichtrijden bots ik steeds tegen de pommel. Ik heb al geprobeerd mijn beugels een gaatje korter te doen zodat ik wat naar achter zit. Zit beter maar nog botst ik er tegen aan...
Iemand tips? Het zadel ligt verder goed op mijn paard dus het ligt echt aan mij!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 17:52

Beugels langer?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 18:00

Beugel ophanging meer naar achter? Misschien minder intensief lichtrijden? Ik merk bij mijn bob marshall dat ik heel beheerst/rustig moet lichtrijden als ik iets te enthausiast omhoogwip dan zit ik ook tegen de vork met mijn bovenbenen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 18:35

je moet je tijdens het lichtrijden oplaten gooien door je paard, niet actief "opstaan"
En zitten je beugels wel op de goede plek???

LouiseJen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 18:48

Ik zal het eens proberen met de beugel ophanging! En ook subtieler lichtrijden... Bedankt!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:08

Buitenzinnig schreef:
Op de foto staan 2 met veel vorm,meer dan de kifra lijkt het.
Uh,duhelo wil geen wol of leer als ik het goed begrijp en tennan geen wol of neopreen..

In leren gevormde singels heb je veel meer keuze en ik denkbdat leer ook beter zijn vorm houdt dan bovenstaande neopreen singels

die hele linkse op je foto ziet er wel interessant uit, welke maximale lengte heb je daarin en prijs?
ik krijg in mijn ander topic deze link :
https://m.kramer.nl/dressuursingel-met- ... &ci=257103

maar ik vraag me af of deze kromming genoeg heeft.

Leder houdt inderdaad beter zijn vorm, ik heb nu een lederen kentaur van 80 cm. Op zich wel tevreden over, maar die is net te kort. En helaas heeft paardlief besloten dat ze leer niet zo fijn vindt, met singelnijd als gevolg (wat ze bij de stretch en breath en de FRA niet hebben).
Bont lijkt me het fijnste, maar ik heb dan weer schrik dat die de boel gaat laten schuiven ...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:36

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:38

Ik vind 'm er wel goed uitzien!

Is het een vzh of een dressuur? Ik zou zelf namelijk niet een vzh aan een dressuurzadel knuppen, vanwege velletjes die dan tussen de riempjes kunnen komen...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:44

helaas een veelzijdigheid. Maar ik vrees dat ik niet veel keus zal hebben.
De dressuurs zijn soms wel 90 cm uiteindes, maar de gespen zitten dan maar op 70. (zo-eentje heb ik nu ook), met als gevolg dat de breedste gedeeltes net achter de ellebogen komen ...
Afbeelding

deze vond ik ook, maar ik vraag me af of deze genoeg banaan is?
http://www.hopasport.be/nl/webshop/1155 ... -met-cair/
prijs is ook wel pittig, voor 40 euro minder heb ik een banaan met bont bij de kifrapads

deze ziet er super uit
http://www.ruitershoppasdedeux.nl/index ... 07&lang=NL
maar de ZH variant is vanaf 110 (te lang) en deze maar tot 80...
En is dat van gesp tot gesp of van uiteinde tot uiteinde?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:47

xyzutu2 schreef:
Als inlages zo snel dun worden op specifieke plekken zoals beugelophanging, singelband, pommel of cantle dan is er toch iets mis aan de drukverdelende eigenschappen van het zadel zelf. Als je kijkt naar Barefoots en Ghosts dan bestaan die uit drie lagen op elkaar: Alle structuren zitten vast aan een drukverdelende plaat (de 'boom' ;) ), daaronder ligt een laag inlages 'in' het zadel en daaronder en een laag in de pad. De inlages in het zadel moeten de puntdruk van alle structuren die op de 'boom' rusten al grotendeels opvangen, waarna de inlages in de pad de resterende druk nog verder uitvlakken en netjes over de rug verdelen.

Als je onder de drukverdelende plaat/boom maar 1 laag inlages hebt en die plaat is zelf niet zo stevig, dan krijg je last van puntdruk op de rug en ook puntsgewijs overbelaste inlages. Ik weet niet hoe de Freemax is gebouwd, maar het klinkt alsof één laag inlages onder de 'boom' gewoon niet genoeg is, waarbij de vorm van de paardenrug dat effect nog eens kan versterken.

De Freemax zadels zijn gemaakt van gespoten foam. Hier zijn ook digitale drukmetingen mee gedaan: http://www.freemax-western.com/elektron ... ssung.html
Er is hier geen sprake van puntdruk belasting.

Het kan zijn dat je hafje(s) wat beweeglijk zijn onder het zadel. Zweten kan ook warrige haren geven, vooral in deze tijd.

De 3 mesh inlagen hebben een stevige en verende honinggraat structuur. Deze inlagen kunnen na een aantal jaar intensief gebruik minder goed werken. Het is goed dat jullie Lilianne langs laten komen, zij kan jullie prima adviseren :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:04

Kitty:
die banaansingel met bont op je site, is dat 90 cm van uiteinde naar uiteinde of van gesp naar gesp?

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:29

Duhelo, ik zou er dan wel om denken dat de bochtjes van de singel op de goeie plek komen. De jouwe is, zo te zien, zo breed dat ze er misschien wel tegenaan komt met de ellebogen.

Wat betreft die riempjes zou je, bedenk ik me nu, misschien de sweat flaps van barefoot om de riempjes kunnen schuiven? :)*

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:07

Daar had ik inderdaad ook aan gedacht.
Mss dat ik me riskeer een te bestellen bij een shop waar ik kan terugsturen als het niet past. Of me toch waag azn die fluffy bontsingel. (Maar die is al moeilijk te testen zonder hem vuil te maken...)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:30

Kitty_ schreef:
xyzutu2 schreef:

De Freemax zadels zijn gemaakt van gespoten foam. Hier zijn ook digitale drukmetingen mee gedaan: http://www.freemax-western.com/elektron ... ssung.html
Er is hier geen sprake van puntdruk belasting.

Het kan zijn dat je hafje(s) wat beweeglijk zijn onder het zadel. Zweten kan ook warrige haren geven, vooral in deze tijd.

De 3 mesh inlagen hebben een stevige en verende honinggraat structuur. Deze inlagen kunnen na een aantal jaar intensief gebruik minder goed werken. Het is goed dat jullie Lilianne langs laten komen, zij kan jullie prima adviseren :j

Ze zweten op het moment wel flink en de oudste is erg bewegelijk. Heeft het voorjaar in haar bol.
Zadels bevallen wel super goed. Ze Rijden heerlijk.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 23:27

troi schreef:
Jasia schreef:
Tennan, die singel ziet er wel fijn uit! Zelf wil ik liever geen neopreen, omdat mijn paard daaronder ontzettend zweet.. Als we straks weer langere ritten gaan maken, lijkt me dat niet prettig voor haar..

Is er iemand die mijn vraag kan beantwoorden, want van internet word ik niet veel wijzer. Ik rijd nu met een startrekk comfort Shorty en op de ene site staat dat inlages niet nodig zijn vanwege de kussens, terwijl op de andere site een pad met inlages aangeraden wordt... Is het nu wel of niet nodig om er een pad met inlages onder te hebben? :)

Mijn zadelpasser legde het zo uit: Bij een paard met een vrij normale en probleemloze rug volstaat een normale pad, dan zijn de kussens genoeg voor het vrij maken van de ruggegraat (want immers dan is er verder niks nodig). Maar als je paard een lastigere rug heeft (bijvoorbeeld kuilen achter de schoft of ongelijke spieropbouw) dan kun je door schuiven met de inlages hiervoor corrigeren en de pasvorm van het zadel verbeteren.

Overigens ben ik ook erg nieuwsgierig naar foto's van de ghost western. Wanneer worden die verspreid?

Bedankt voor je antwoord!
Mijn haf heeft een rechte rug, weinig schoft en geen uitstekende ruggengraat... Dus in die zin zou het niet nodig zijn?
We zijn na 4 jaar pensioen weer aan het opbouwen en ik wil geen 'fouten' maken :)

Buitenzinnig: staan die singels ook op je site? :)

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 00:13

Heeft iemand ervaring met de ghost en een h-singel? Of eventueel fairfax? Maar vooral de h-singel van WoW. Lijken mij fijne singels, maar geen ervaring mee

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 00:29

Ik heb hem bij iemand voorbij zien komen....de H singel, dat werkte prima, maar kan me niet meer herinneren wie dat was :o

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:25

De singels komen nog op mijn site.

Dit zijn singels van Torsion en zie net dat ze eigenlijk best wel heel duur zijn verkoop (€120)
Nu mogen deze 4 wel voor minder weg, maar denk eigenlijk niet dat er animo voor zal zijn, haha.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 09:40

Jackytje heeft een H singel van WoW dacht ik :j