[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty_

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 23:38

Leuk he zo'n PLIP pad ;-) de pad zegt niet alleen iets over het zadel, het kan ook de combi zadel-pad-paard zijn of een ruiter die net niet goed in balans zit ondanks dat het zadel goed passend is. Ik heb de Freemax op verschillende paarden, ruiters en pads getest met de PLIP.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 00:26

Hoort een barefoot zadel de schoft te raken ?
Het is niet de pommel maar met dat stuk zadel daar onder. Ik vond dat dat best flink op de schoft drukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 01:13

Nee, bij geen enkel zadel. In theorie wordt de schoft altijd vrijgehouden als je zo'n Barefoot pad met inkeping bij de schoft eronder gebruikt, maar juist bij paarden met een hoge en lange schoft zorgen die pads makkelijk voor problemen omdat het einde van die inkeping onder het zadel dan alsnog op de schoft drukt. Misschien dat dikkere inlages of shims aan de voorkant nog iets kunnen helpen?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:03

Het is onwijs lang geleden dat ik hier ooit vragen heb gesteld, maar ik ben weer in bezit van een barefoot zadel! Boomzadel heb ik weggedaan omdat ik te weinig rij ivm paard dat chronische bronchitis heeft, dus ik wilde graag weer een barefoot zadel. Heb een arizona nut gekocht en vandaag voor de tweede keer gereden, en wat ging dat lekker zeg! Ruim een jaar er niet meer gereden met m'n ruin, opstappen en wegrijden en hij loopt er heerlijk onder! Alleen nu heb ik na het rijden gegeken naar de zweetplekken en die waren opzich wel goed(nergen droge plekken, overal even nat), alleen ik en zadel hebben dus scheef gezeten, waardoor aan de rechterkant dus een gedeelte ruggengraat niet vrij heeft gelegen. Ik had wel het gevoel dat ik niet helemaal recht zat, maar de knop zat recht bij de schoft. De zweetplek loopt vanaf het midden van het zadel tot aan het eind van het zadel scheef over de ruggengraat heen richting links. Ik heb er, bij aankoop tweedehands, een fra pad bij over gekocht, hij is aan de onderzijde helemaal van wol(ik gok synthetisch want het laat ook hele kleine plukjes los). Nu wil ik dus een barefoot dekje gaan proberen en kijken wat dat doet. Heeft een van jullie misschien ervaring of dat er verschil is qua stabiliteit tussen een barefoot pad en een f.r.a pad? Alvast bedankt!

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:30

Ik heb inmiddels ook nog een rondje met mijn Cherokee gereden. Pony liep helemaal fijn. Mooie droge ruggengraat. Alleen 2 hele kleine droger plekjes ter hoogte van de beugelophanging. Nu. Rij ik nog wel op de inlage die bij het zadel zaten. Is het dan handiger om nieuwe er in te doen?

Fra gebruikt wel echt bont alleen zit het op de huid van het schaap nog zeg maar. Je zou even kunnen kijken of je kleine kale plekjes heb tussen je bont :D meestal heb je dan last van mot. Dit was bij mij het geval bij een bare back pad

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:15

@Samantha89: heb je al gekeken of het zadel wel recht is ??

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:32

Voor zover ik kon zien, op het paard en in de kast op de zadelsteun, is het zadel recht. Kan het misschien zijn dat ik de pad er niet goed onder heb gehad? Want de pad had ik vast aan de lusjes van het zadel, maar dan komt het er scheef onder als ik het zadel er op leg, paard is ruim 1.75 en ik ben niet heel groot hahaha dus dat erop leggen gaat niet zo heel soepel. Want als het zadel erop ligt kijk ik altijd even of het zadel recht licht door achter mijn ruin te staan. Zadel ligt er dan recht op.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:34

@sjafrane, het wol van de pad zit genaaid op iets. Ik vind het lijken op spul waar je op doet borduren(weet niet hoe ik het anders moet uitleggen hahaha)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:36

Het kan zijn dat de pad scheef is getrokken met aansingelen.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:06

Oké, dan denk ik dat dat het geweest is, want tijdens het rijden voelde ik wel dat ik niet helemaal recht zat, maar het was niet zo dat ik helemaal naar links ging ofzo. Misschien dat het beetje scheve gevoel werd veroorzaakt doordat ik dan dus op de rechter kant van de pad heb gezeten. Hij had ook echt helemaal nergens last van, niet tijdens het rijden en ook niet toen ik op z'n ruggengraat drukte waar dat de pad op had gelegen

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:46

Ik ben sinds twee weken overgestapt van een Cheyenne naar een Barrydale. Bevalt erg goed! Ik merk dat ik de steun die het zadel mij biedt toch wel nodig had. Blijf nu veel makkelijker rechtop in het zadel zitten. En dan komt daar nog bij dat de singelnijd van de pony als sneeuw voor de zon in verdwenen *\o/*

Alleen schuift het dekje onder de zweetbladen weg tijdens het rijden. Iemand enig idee wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn en hoe is dit kan voorkomen? Bailey en ik hebben er beide geen last van gelukkig.

http://nl.tinypic.com/r/2ry2f83/9
http://nl.tinypic.com/r/29dd82/9

De zweetafdruk is mooi recht, glad en egaal. De ruggengraat ligt ook mooi vrij

http://nl.tinypic.com/r/2mx22pk/9

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 16:48

Kom even onder mijn meeleessteen vandaan. Vandaag onze ghost ingevet..... hij is echt giga opgeknapt! Hij was heel licht bruin van kleur en is nu mooi donker. We hadden niet echt een before foto maar dit was m.

Afbeelding
Afbeelding

En dit is m nu. Sinds wij hem hebben (2e hands) ook nog nooit gedaan. Dus hij had verl dorst

Afbeelding

Hopelijk blijft hij zo mooi donker (dit was vlak erna, maar hij is nu nog steeds best donker) anders gaan we nog 1 keer met neatsfoot oil doen.

Edit: de oplettende kijker kan ook iets van barefoot zien op de foto.... rara wat? :D

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 17:04

Barefoot op de foto... Je hebt geen schoenen aan? :)) :))

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 17:24

tennan schreef:

Dat zou ook best kunnen :') maar niet wat ik bedoel..... :))

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 17:25

Maartje1990 schreef:
tennan schreef:

Dat zou ook best kunnen :') maar niet wat ik bedoel..... :))

Haha toch niet dus! Ik dacht vanwege de schoenen op de achtergrond :+

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 17:34

Volgens mij weet ik het :P

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 17:35

Mooblie schreef:
Ik ben sinds twee weken overgestapt van een Cheyenne naar een Barrydale. Bevalt erg goed! Ik merk dat ik de steun die het zadel mij biedt toch wel nodig had. Blijf nu veel makkelijker rechtop in het zadel zitten. En dan komt daar nog bij dat de singelnijd van de pony als sneeuw voor de zon in verdwenen *\o/*

Alleen schuift het dekje onder de zweetbladen weg tijdens het rijden. Iemand enig idee wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn en hoe is dit kan voorkomen? Bailey en ik hebben er beide geen last van gelukkig.

http://nl.tinypic.com/r/2ry2f83/9
http://nl.tinypic.com/r/29dd82/9

De zweetafdruk is mooi recht, glad en egaal. De ruggengraat ligt ook mooi vrij

http://nl.tinypic.com/r/2mx22pk/9

Mijn ervaring is dat als het dekje schuift het zadel niet goed past. Heb je de pommel recent nog los gepast?

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 17:55

Heel mooi die ghost, je hebt dit met neatsfoot olie gedaan?

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 18:04

Maartje1990 schreef:
Mijn ervaring is dat als het dekje schuift het zadel niet goed past. Heb je de pommel recent nog los gepast?

De maat van de pommel is 2 maanden terug nog opgemeten door de zadelpasser, dus ga er vanuit dat deze goed moet zijn!

Ik zal morgen de pommel er eens uithalen en controleren of die goed is voor de zekerheid

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 18:20

Morgen ga ik een barefoot pad halen! Helemaal nieuw voor Bijna de helft minder 8-). Mijn gevoel zegt dat die toch beter blijft liggen onder het zadel, want zadel ligt verder helemaal goed, alleen nog een beetje een torentje omdat alles echt nog nagenoeg nieuw is :D

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 18:47

Vandaag precies hetzelfde rondje met de Freemax gereden als met de Lazy Mountain, alleen nu de ander kant op en veel gestapt. Zelfde pad eronder, weer droge plekken.. en de pad lag zo te zien scheef :+

Voor
Afbeelding
Na
Afbeelding
Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:22

Is t mss toch de pad/inlagen

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:46

Ik heb nog even een foto gemaakt, ik weet niet of dat het goed te zien is. Het zadel heeft wel iets te veel naar links gelegen, maar je ziet wel goed vanaf waar de pad over de ruggengraat komt.
Afbeelding

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 20:29

Mijn fork was er eindelijk, dus weer een rondje met m'n Freemax gedaan. Toch wel het fijnste zadel van allemaal, ben blij dat ik er weer mee kan rijden. Heb alleen wel droge plekken onder het zadel. Opvallend ze ongeveer hetzelfde zijn als droge plekken onder de Barefoot Lazy Mountain.. Hebben jullie wel eens droge plekken?

Voor
Afbeelding
Na
Afbeelding
Afbeelding

rollyjogered

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 09:47

Ik weet niet helemaal of dit het goede topic is om dit te vragen, maar vragen kan nooit kwaad toch?
Hoe verkopen jullie een boomlooszadel? Ik heb een (bijna nieuwe) Ghost, maar ik krijg 'm maar niet verkocht. Nu ligtie hier gewoon stof te happen en dat is zo zonde. :(