[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

darkadia

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:04

Ookal is ie ingereden, ik heb gemerkt dat zadel toch evengoed wel naar paardje moest gaan vormen. Ook paar 2e hands gehad, en in begin nog wat schuiven enzo. Nu had ik bij de Arizona ook wel dat achterkant wat los kwam met lichtrijden, maar verder niet (doordat singelbevesiging alleen voor zit).
Misschien dat Teteltee ook nog tips heeft voor je?

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:08

Sure_lee je mag mijn fork wel lenen(ik heb jouw zadel toen overgekocht)
Heeft iemand nog foto's van de ghost western? Ben wel heel benieuwd...

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:20

Ah ja dat vormen naar het paard kan natuurlijk ook. Heb er maar 2 keer 5min op gezeten. Maar ben het filmpje aan het versturen. Dank je Pien. Misschien wil ik dat wel. Zit er trouwens ook nog verschil in pasvorm in de oude of nieuwe forken? De xxl is een nieuwe en de M is een oude zonder kleurtje.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 06:14

Zijn er hier toevallig nog mensen met een voorkeur voor een synthetische of lamswollen pad? Op equiday heb ik beide gezien, maar wat is nu beter/prettiger? Ik rijd met mijn ijslander (met dikke vacht) veelal kortere ritten van max. 1,5 uur met een enkele uitschieter.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 07:30

Wat ik begrepen heb is dat lamsvel sneller kan glijden. Maar symponova kan dan weer de haren wat beschadigen, al heb ik tevens begrepen dat dat bij de ghost pads reuze mee valt (ander soort?)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:38

Sonja89 schreef:
Zijn er hier toevallig nog mensen met een voorkeur voor een synthetische of lamswollen pad? Op equiday heb ik beide gezien, maar wat is nu beter/prettiger? Ik rijd met mijn ijslander (met dikke vacht) veelal kortere ritten van max. 1,5 uur met een enkele uitschieter.

Ik vind dit een heel mooi overzicht: http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... donts.html
Ik rij altijd met lamswol of katoen, mijn ijslander en mijn warmbloed. Van lamswol is al lang bekend dat het drukverdelende eigenschappen heeft. En ik trek zelf ook geen synthetische troep aan omdat het benauwd is, de warmte niet goed geleidt, waarom zou ik dat bij mijn paard wel doen?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:22

Hier ook voorkeur voor schaap of echt lamsvel. Puur vanwege gevoelige huidje van paardlief en beter ademende eigenschappen. Wel ook kunstmateriaal gehad hoor. Ene daarvan is fijner dan andere. Overigens hier nooit last gehad van glijdende zadels/Dekjes.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:37

Mijn ervaring is dat lamsvel niet glad is..Eerder wou ik alleen wol of lamsvel,maar je hebt tegenwoordig ook hele fijne synthetische materialen die zacht zijn en geen vocht opnemen en daarnaast ook stevig liggen op je paard..

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:58

pleiada schreef:
Mijn ervaring is dat lamsvel niet glad is..Eerder wou ik alleen wol of lamsvel,maar je hebt tegenwoordig ook hele fijne synthetische materialen die zacht zijn en geen vocht opnemen en daarnaast ook stevig liggen op je paard..

Ehhmm..., een pad moet juist wel vocht opnemen, waar moet het vocht anders heen? Het is heel belangrijk dat de ruggengraat en de spieren en pezen van je paard niet te heet lopen anders kun je daar hele nare blessures aan overhouden

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:01

Met geen vocht opnemen denk ik dat er bedoelt word dat het vocht niet in de pad trekt maar er doorheen gaat... ademend ipv absorberend .
Dus geen natte kledder met al het zweet er in ip de rug maar ren luchtige pad die vocht doorlaat en snel droogt.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:13

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:14

Leuke theorie, maar in de praktijk? Waar blijft het vocht wat onder je zadel zit? Gewoon onder en in je zadel hoor. Ik heb ook diverse synthetische en 'ademende' dingen gehad en heel snel weer gedumpt, wat een natte kledderbende was dat zeg!

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:20

Tennan, die singel ziet er wel fijn uit! Zelf wil ik liever geen neopreen, omdat mijn paard daaronder ontzettend zweet.. Als we straks weer langere ritten gaan maken, lijkt me dat niet prettig voor haar..

Is er iemand die mijn vraag kan beantwoorden, want van internet word ik niet veel wijzer. Ik rijd nu met een startrekk comfort Shorty en op de ene site staat dat inlages niet nodig zijn vanwege de kussens, terwijl op de andere site een pad met inlages aangeraden wordt... Is het nu wel of niet nodig om er een pad met inlages onder te hebben? :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:25

Als je bijvoorbeeld naar de coolbackpads kijkt die van syntetisch fleeceachtig iets zijn gemaakt..Die zijn natuurlijk niet voor boomloze zadels,maar die nemen niet echt vocht op en zorgen dat de rug redelijk droog en koel blijft..Ik heb nu een coolpad van torsion(wel voor boomloze zadels) en die doet dat voor zover ik nu weet ook zo..Als een pad vocht opneemt wordt de pad zeiknat en zwaar,ook niet echt comfortabel..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:37

Jasia schreef:
Tennan, die singel ziet er wel fijn uit! Zelf wil ik liever geen neopreen, omdat mijn paard daaronder ontzettend zweet.. Als we straks weer langere ritten gaan maken, lijkt me dat niet prettig voor haar..

Is er iemand die mijn vraag kan beantwoorden, want van internet word ik niet veel wijzer. Ik rijd nu met een startrekk comfort Shorty en op de ene site staat dat inlages niet nodig zijn vanwege de kussens, terwijl op de andere site een pad met inlages aangeraden wordt... Is het nu wel of niet nodig om er een pad met inlages onder te hebben? :)

Mijn zadelpasser legde het zo uit: Bij een paard met een vrij normale en probleemloze rug volstaat een normale pad, dan zijn de kussens genoeg voor het vrij maken van de ruggegraat (want immers dan is er verder niks nodig). Maar als je paard een lastigere rug heeft (bijvoorbeeld kuilen achter de schoft of ongelijke spieropbouw) dan kun je door schuiven met de inlages hiervoor corrigeren en de pasvorm van het zadel verbeteren.

Overigens ben ik ook erg nieuwsgierig naar foto's van de ghost western. Wanneer worden die verspreid?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:19

tennan schreef:
Wat betreft de anatomische singels, zou dit iets zijn?
https://www.agradi.nl/kerbl-anatomische ... l-45cm.htm

Deze heb ik gepast. Maar bij mijn pony bleef onder de buik de rand die het dichtste bij de voorbenen zit los van de huid staan en de rand richting de achterbenen sneed juist in zijn vel..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:47

Ik word gek :D
De neopreen S-singel maken ze ook maar max tot 80 cm, de lederen wel tot 90, maar ik wil geen leder. Maatwerk doen ze niet aan. De enige banaan dat ik nu vind is deze:
http://www.kifrahorse.nl/webshop/-alles ... mswol.html
die ziet er op zich behoorlijk goed uit, maar wol wil ik eigenlijk ook niet (ik vrees dat de boel hierdoor weer gaat schuiven + onderhoud)...

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:57

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:06

Afbeelding
85,2x 75 en 60cm

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:21

Jennyxx schreef:
tennan schreef:
Wat betreft de anatomische singels, zou dit iets zijn?
https://www.agradi.nl/kerbl-anatomische ... l-45cm.htm

Deze heb ik gepast. Maar bij mijn pony bleef onder de buik de rand die het dichtste bij de voorbenen zit los van de huid staan en de rand richting de achterbenen sneed juist in zijn vel..

Bij mij staat een rechte singel ook los, maar dan bij de buikkant. Wellicht zit het dus met deze lekkerder... Wat voor bouw heeft je pony?

Buitenzinnig, ik ben op zoek naar singels met nog wat meer 'vorm' erin. Meer richting de S-singel die Duhelo al noemde.

En Duhelo, ik zit dus met hetzelfde. Ik wil ook geen wol of leer, maar dat is nog lastig te vinden dus.
Laatst bijgewerkt door tennan op 11-04-16 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:39

Op de foto staan 2 met veel vorm,meer dan de kifra lijkt het.
Uh,duhelo wil geen wol of leer als ik het goed begrijp en tennan geen wol of neopreen..

In leren gevormde singels heb je veel meer keuze en ik denkbdat leer ook beter zijn vorm houdt dan bovenstaande neopreen singels

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:11

04-04-2016:
Azmay schreef:
Gisteren een rondje op mijn ghost gemaakt, echt maar 20 minuutjes stappen en ik heb gekneusde zitbeenknobbels :+
Misschien toch maar een bontje zoeken want vetjes kweken zit er even niet in O:)

Vandaag een VZH boomzadel geprobeerd, verplicht in de stoelzit moeten zitten tegen de pijn.
Ik geloof dat het toch echt aan mij ligt :+

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:48

Azmay schreef:
04-04-2016:
Azmay schreef:
Gisteren een rondje op mijn ghost gemaakt, echt maar 20 minuutjes stappen en ik heb gekneusde zitbeenknobbels :+
Misschien toch maar een bontje zoeken want vetjes kweken zit er even niet in O:)

Vandaag een VZH boomzadel geprobeerd, verplicht in de stoelzit moeten zitten tegen de pijn.
Ik geloof dat het toch echt aan mij ligt :+

Ik heb echt geen gebrek aan vetjes ( understatement ) maar wel permanent scheve en kapotte zitbeenbotjes , overigens ook mijn stuit. Heb nu fietsbroekjes aan. Tis een slipmodel met brede zeem erin. Daarnaast een gelpad en ik kan weer pijnloos rijden

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 16:17

Hier sinds kort warrige haren na het rijden bij beide paarden.
Ik heb het idee dat het aan de 3d mesh inlages ligt.
Deze lijken erg dun te zijn geworden en nier meer afdoende.
Meer mensen die Tegen problemen aanliepen met deze inlages?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 16:26

Ligt het er niet aan dat ze aan het verharen zijn toevallig?

Vanmiddag de ghost met weggewerkte pommel getest is galop en hij bleef keurig liggen :)
Ik moet er alleen wel op letten dat ik niet te los aan singel,want ik heb een beetje de neiging om die singel veel te los te laten hangen :+ ..