[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

First_Unique

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:32

nou, Ik ga toch ook maar de Roma testen voor ik een definitief besluit neem! thnx Buitenzinnig voor je info net :D Nu nog even wachten tot ik aan de beurt ben en dan hoop ik ook wel in de tussentijd mijn Lexington weer kwijt te zijn :P

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 17:06

Graag gedaan!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 17:42

pmarena schreef:
Vond je het veel verschil tussen die lange / brede Lexington en de korte / smalle Pleiada?

Ik heb in principe alleen die smalle op voorraad omdat die brede zo lomp is, maar vind de zweetbladen toch erg lang voor korte pootjes hoor.... je ziet ook op de foto te paard dat haar knie helemaal bovenaan de wrongen zit :P

Huh zijn er verschillende lexingtons dan? Heb je een foto van de smalle en een van de brede?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 19:26

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 19:48

even een paar uurtjes niet meelezen en ik loop hopeloos achter.

Het is inderdaad de bedoeling dat er minder modellen komen ipv meer - mar mocht iemand helemaal blij worden van - bijvoorbeeld - de Fanzolo en de ander een gat in de lucht springen van de Roma...tja, dan kan dat zo besteld worden. Klittenband wrongen is handig maar oh zo lelijk en het is tenslotte Italiaans design

De Lipica ZONDER wrongen lijkt me ook nog grappig... :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 19:50

Hihi, ja een beetje Italiaan kan dat natuurlijk niet over zijn hart verkrijgen :))
Ik vind vooral dat kapje van de zitting over de cantle echt heel leuk gevonden +:)+

Ik vind het klittenband op de JustAdjust ook niet mooi, maar efficiënt en veelzijdig wint het dan toch en als je er op zit dan valt het nauwelijks op. Maar je moet wel boven blijven :P

Heb overigens zelfs al meermaals gehoord dat mensen het er juist wel stoer uit vinden zien dat klittenband , hihi. En mja zo kan je het ook bekijken inderdaad :j

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 19:58

First_unique, kun je niet een tweedehands cheyenne kopen zodat je eerst vooruit kunt? Op die manier kun je misschien wachten op de dressuur-ghost.

Ik vind die Ghost-zadels er echt heel erg mooi uitzien! Wordt een mens hebberig van....

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:05

Hmm als ik het zo bekijk op de foto's van de barefoot site lijkt het of mijn lexington met breed zweetblad was..Pff snap er niets meer van....

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:21

Inmiddels staat er meer info over de Ghost zadels (thnx to Kwetal) en nieuwe foto's van de modellen in een overzicht op de site!
Laatst bijgewerkt door Buitenzinnig op 20-10-14 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:22

Tjaakje, ja ik heb nu nog dat cheyenne zadel op leen zonder vps. Alleen ik wilde vandaag de longeersingel op mijn paard doen en toen was hij best gevoelig op zijn ruggengraad.. Eigelijk alleen het stukje van de longeersingel.. Heb de rest van zijn rug afgevoeld maar daar was hij niet gevoelig op.. Dus ik kon wel janken.. Heb hem vandaag aan de hand getraind en dat deed hem wel super goed gelukkig, maar ik moet het heel even uitzoeken wat ik nu het beste kan doen.. In ieder geval gaat deze combi er niet meer op.. Als ik het zadel 4 weken mag blijven lenen ga ik zoiezo een nieuwe pad en goede inlages bestellen want het is hoogst belangrijk dat alles perfect ligt..

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:26

Oei, gevoelige rug na zo kort gebruik van dat zadel is niet goed...... Ik hoop dat dat opgelost is met een andere pad.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:36

Ja.. Ja heel eerlijk was mijn eerste reactie, no way dat dat zadel er nog op komt.. Maarja.. Aan de andere kant.. Het ligt waarschijnlijk wel aan de inlages die ik op dat moment tot mijn beschikking had.. Maarja, als ik bijv Geryon hoor die volgens mij met een soortgelijke rug zit gaat een zadel zonder vps zoiezo nooit lekker passen.. Dus waarom zou ik het risico gaan lopen dat ik hem in de weg blijf zitten met een net niet combinatie??

Gelukkig heb ik wel echt super fijne oefeningen geleerd aan de hand en op de dubbele longe dus een mindere training op de grond gaat ie zoiezo niet krijgen.. Maar t zou wel chill zijn als ik toch 2 keer per week kon rijden voor de afwisseling.. Maar als het niet gaat gaat t niet..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:06

Oei das niet best :(:) Denk dat er een deel niet lekker vrij heeft gelegen. Wat voor inlages had je in de pad? Misschien kun je er dikkere of nog een laag bij doen?

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:19

Nee dat weet ik wel zeker.. Moet ook eerlijk bekennen, ik heb ook een beetje last van mijn onderrug gehad vandaag..

Ik had een of andere half pad eronder die bij dat cheyenne zadel zat erop gelegd. Volgens mij iets van harry's horse, best dik en stug , maar er zat wel gewoon een ruggengraaduitsparing in dus ik ben ervan uit gegaan dat het dan wel kon.. En ik heb daaronder ook nog een hkm pad eronder met inlages van traagschuim.. Allebij niet ideaal maar de beste oplossing voor op dat moment.. Maar helaas toch mis gegaan..

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:20

Hallo, ik kom na een tijdje meelezen ook even binnenvallen...

Aangezien ik vooral tweedehands op zoek ben en hier een aantal kundige mensen zitten, heb ik twee vragen. Mochten ze al voorbij zijn gekomen, sorry!

De eerste gaat over de Barefoots mét VPS en zonder. Ik heb gelezen over het verschil, maar vraag me af of het zinnig is om een testzadel met VPS te proberen om vervolgens tweedehands hetzelfde model zonder VPS aan te schaffen (testzadels zonder VPS heb ik nog niet kunnen vinden). Hoe aannemelijk is het dat een ouder zadel zonder VPS opeens heel anders ligt?

De tweede gaat over de nieuwe Ghost zadels. Binnenkort ga ik bij een tweedehands Florac kijken. De foto's die ik er van heb gezien verschillen wel van de foto's die op de website van BuitenZinnig staan, onder andere in het gebruike leer (glad vs nubuck) en in de aanwezigheid van de pommel 'op' de zweetbladen in plaats van eronder. Als ik op Facebook kijk zie ik nog meer verschil tussen onderlinge Florac-modellen, bijvoorbeeld met verschillende vormen zweetbladen, met of zonder verstelbare beugelophanging en er staat ook een foto van een zadel met een extra 'flapje' om het zweetblad tegen de metalen ringen van de beugelophanging en singel te beschermen. Wat is nou het huidige gangbare model en zijn er veel 'tussenversies' in de omloop? Zo ja, hoe is de kwaliteit daarvan en waarop kan ik zo'n tweedehands Ghost het best beoordelen?

Hm, toch veel vragen! Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen, bedankt alvast. :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:04

Voor je vraag over BF, dat antwoordt staat enkele pagina's terug ;) Door de VPS zit je wat hoger, en minder gevoel met je paardje. Duurt wat langer voor t echt naar je paard gaat staan met VPS. Maar wel weer wat beter voor de rug (zeker met lastige ruggen/hoge schoft).

Ik heb een tweedehands gekocht, maar wel met VPS.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:08

Ik kan je de verschillen niet vertellen tussen met of zonder VPS want heb altijd met gereden. Wat je zou kunnen proberen is om het zadel tijdelijk te mogen proberen voor je het definitief verkoopt. Dit geldt voornamelijk voor de vps lozen maar ik heb mijn zadel ook wel eens eerst laten proberen voor ze het daadwerkelijk overnam. Niet iedereen staat hiervoor open maar soms kan het net het verschil maken en je overtuigen doordat je het al een week hebt mogen proberen bijvoorbeeld.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:12

Citaat:
De tweede gaat over de nieuwe Ghost zadels. Binnenkort ga ik bij een tweedehands Florac kijken. De foto's die ik er van heb gezien verschillen wel van de foto's die op de website van BuitenZinnig staan, onder andere in het gebruike leer (glad vs nubuck) en in de aanwezigheid van de pommel 'op' de zweetbladen in plaats van eronder. Als ik op Facebook kijk zie ik nog meer verschil tussen onderlinge Florac-modellen, bijvoorbeeld met verschillende vormen zweetbladen, met of zonder verstelbare beugelophanging en er staat ook een foto van een zadel met een extra 'flapje' om het zweetblad tegen de metalen ringen van de beugelophanging en singel te beschermen. Wat is nou het huidige gangbare model en zijn er veel 'tussenversies' in de omloop? Zo ja, hoe is de kwaliteit daarvan en waarop kan ik zo'n tweedehands Ghost het best beoordelen?

Hm, toch veel vragen! Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen, bedankt alvast. :)

De nieuwe Ghost zadels komen vanaf nu standaard in nubuck of vetleer. Het andere kan nog wel, maar dan is het ene speciale bestelling. De pommel zit onder de zweetbladen op de basis, zodat dit de voorkant beter in model houdt (hoge schoften) Andere zweetbladen zijn er echter niet.... Het flapje om het zweetblad tegen de ringen te beschermen hebben we laten vallen, omdat dit het zadel weer breder maakte (dat heeft maar op een paar zadels gezeten) er zit wel een flapje ONDER de ringen van de beugelophanging, zodat die niet door kunnen drukken.

Nieuwe Florac: https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 4843_o.jpg

singelstoten ALLE Ghost zadels: https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 8196_o.jpg

de oude Florac: http://www.mijnalbum.nl/Foto-6JFOVHTS-D.jpg

Singelstoten oude Ghost zadels: http://www.mijnalbum.nl/Foto-EWYD3Z4O-D.jpg

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 00:06

Hee mensen, ik ben ten einde raad. De zadelmaker is laatst langsgeweest, die kon niks vinden voor mijn pony. Nu heb ik net een barefoot lexington maat nul binnen.. En die past ook al niet! Wel het eerste zadel dat niet opzij schuift bij haar... Maar toch wel erg veel zadel voor mijn kleine pony, en ik paste er ook net niet goed in! In stap zat het echt héérlijk... Maar toen ging ik draven en merkte ik dat ik toch wel heel erg opgesloten zat in dat zadel.
Alle zadels zijn te lang voor mijn beestje, of ze zijn juist weer te kort voor mij.. Dus ja. Ze heeft maar iets van 40 cm, hooguit 45 cm, plaats op haar rug voor een zadel. Zo frustrerend! Verder is ze ook nog eens gebouwd in een zogenaamde 'deltashape' dus redelijk smalle schouders, maar breed uitlopend naar achter, dus haar buik veel groter/breder dan haar schouders, en haar kont ook! Last but not least zit haar singelplek ook nog eens ver naar voren.. Dus dit alles maakt dat ieder zadel schuift (of te groot is) En ik heb echt geen geld om een zadel van 2000 euro op maat te laten maken...
Wat nu?!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 07:55

Jaimyliefje, ik heb ook zo'n geval waarbij de plaatselijke zadelmaker zei: 'hopeloos geval, hier kan ik niks passends op krijgen'. Ook erg kort, geen schoft en hele grote brede schouder en de singelplek heel ver naar voren.

Uiteindelijk na heel veel zadels te hebben gehad/getest uitgekomen bij een kent & master (17") via een msfc zadelmaker. Nieuw gekocht en 750,- voor betaald (zat een schoonheidsfoutje op). Geen boomloos dus.

De enige boomloos die wel echt goed lag op Rowan was een trekker pro maar ik kon er echt niet in zitten zonder het gevoel te hebben dat ik m'n bekken aan het kneuzen was. :+

Dit is al een geruime tijd geleden dus veel modellen zijn veranderd door de jaren heen. Het boomloze concept spreekt me nog steeds aan en ik zou het liefst een boomloos zadel erbij hebben, maar daar moet ik dus even voor sparen. :)

Wat is je budget ongeveer?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 09:17

En een hidalgo dan met korte kussens?
Ik weet niet welke maat zitting je nodig hebt?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 09:50

Jaimyliefje schreef:
Hee mensen, ik ben ten einde raad. De zadelmaker is laatst langsgeweest, die kon niks vinden voor mijn pony. Nu heb ik net een barefoot lexington maat nul binnen.. En die past ook al niet! Wel het eerste zadel dat niet opzij schuift bij haar... Maar toch wel erg veel zadel voor mijn kleine pony, en ik paste er ook net niet goed in! In stap zat het echt héérlijk... Maar toen ging ik draven en merkte ik dat ik toch wel heel erg opgesloten zat in dat zadel.
Alle zadels zijn te lang voor mijn beestje, of ze zijn juist weer te kort voor mij.. Dus ja. Ze heeft maar iets van 40 cm, hooguit 45 cm, plaats op haar rug voor een zadel. Zo frustrerend! Verder is ze ook nog eens gebouwd in een zogenaamde 'deltashape' dus redelijk smalle schouders, maar breed uitlopend naar achter, dus haar buik veel groter/breder dan haar schouders, en haar kont ook! Last but not least zit haar singelplek ook nog eens ver naar voren.. Dus dit alles maakt dat ieder zadel schuift (of te groot is) En ik heb echt geen geld om een zadel van 2000 euro op maat te laten maken...
Wat nu?!

Een zo soepel mogelijk boomloosje zou niet moeten hinderen, ook al is het te lang.... Neem liever een zadel op jouw maat, dan dat jij op de cantle of lepel komt te zitten en het zadel in de rug drukt. Veel kortere kussens dan het zadel lang is, werkt ook niet dan "kiept" het zadel over de rand en drukt het randje van het zadel in de rug van je paard. En anders - hoe hard het ook klinkt - zijn jullie wellicht niet voor elkaar gemaakt...zal je moeten kijken naar een wat groter paard of je doelstelling moeten bijstellen en er mee gan mennen.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:20

Ik volg het hier allemaal nog wel een beetje en zie wat erg mooie ghost zadels voorbij komen. Ik las ook dat hij op verzoek in een kortere uitvoering gemaakt kan worden. Is daar al een exemplaar van bekend? Foto van? Een van de twee redenen waarom ik na het testen van de quilty dat zadel niet gekocht heb is dat het zadel voor pony en mij te lang was. Ik had vrij veel ruimte over in de zitting dus dat zou al een van de redenen wegnemen. Niet dat ik nu een geld boom heb gekweekt, maar het blijft interessant om alle zadelontwikkelingen te volgen :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:25

In Australië hebben ze een korte - maar die ziet er precies eender uit - is gewoon 5cm korter in het zitgedeelte - cantle en voorkant zijn nog even groot

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:31

de test zadels heb ik opgehaald vanmorgen, ben benieuwd ,

de barrydale voor mezelf en de london voor susan