[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:55

Als je actiever bent gaan rijden heb je kans dat de Startrekk niet meer helemaal goed ligt en dan kan hij idd meer gaan schuiven. Laten checken is dan wel zo wijs.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:57

Als ik denk: schuift naar achter, actiever rijden, dan denk ik; is je vork nog passend, misschien voor wat breder geworden en daardoor zou hij inderdaad naar achteren kunnen gaan.
Heb je het barefoot pad nog?

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:05

Ingezakt valt we mee hoor. Ik heb trouwens wel een foto dat ik erop zit bedenk ik me net. Had ik een tijdje geleden ook gepost :)
Afbeelding

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:09

Actiever is een groot woord hoor! We pakken net wat meer stukjes draf mee maar de ronde is vooral wat groter geworden (stap).
Maar de kans is dan dus dat er een smallere fork in moet?

Edit: ik heb de barefoot pad inderdaad niet meer. De kifra is wel echt een stuk dikker trouwens ook!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:18

xChantal94 schreef:
Actiever is een groot woord hoor! We pakken net wat meer stukjes draf mee maar de ronde is vooral wat groter geworden (stap).
Maar de kans is dan dus dat er een smallere fork in moet?

Edit: ik heb de barefoot pad inderdaad niet meer. De kifra is wel echt een stuk dikker trouwens ook!

Als je actiever wordt worden de spieren meestal meer, dus zou de fork breder moeten, maar als je een startrekk hebt kan je dat vrij makkelijk nameten met de sjablonen op de site van Deuber :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:40

Nessa schreef:
Foto van barefoot is exact hetzelfde zadel als die van jets :D

Echt waar? Daar was ik nooit zelf op gekomen. Op de foto op de Barefoot site staat dat cantleblok nog zo netjes rechtop, terwijl die op de foto's van Jets zover achterover hangt dat ik dacht dat het wel twee verschillende zadels moesten zijn. Ik dacht dat die van Jets misschien een ouder model met een slappere cantlevulling, maar blijkbaar hoort het zadel zo te veranderen?

@ xChantal94: als de Kifra pad inclusief vulling minder dik en stevig is dan de Barefoot plus vulling, dan zou het kunnen dat je zadel gaat schuiven omdat er dan meer speling is tussen de schouder en de voorboom. Bij sommige paarden schuift het zaakje dan naar voren, bij anderen (vaak bij een hogere schoft en verder naar achteren bewegende schouderbladen) naar achteren. Ik zou persoonlijk eerst kijken of je het met een pad/extra opvulling aan de voorkant op kunt lossen, want een te smalle voorvork kan behoorlijk vervelend zijn als je paard een beweeglijke schouder heeft en steeds tegen die voorvork aanbotst.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:41

Dubbelpost sorry toch altijd lastig op een telefoon....
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 07-05-18 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:43

Jets schreef:
Vandaag zo’n 14 km gereden met de Lazy Mountain. Ik blijf het bijzonder vinden dat mijn paard alleen bij Barefoot zadel altijd droge plekken heeft. Ongeveer hetzelfde beeld als bij mijn eerdere zadels, maar dan met een nat streepje door de droge plek haha. Ik heb een moosgummi en pu foam inlage in de pad. De witte drukplekken van vorig jaar zijn gelukkig met de vacht wisseling weg gegaan. Alleen de twee witte puntjes die ze al had zitten er nog. Wat vinden jullie van de afdruk?

Zo lag het zadel na de rit
[ [url=m/JPdtHx.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/A3O3nw.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BxFmzf.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/UAiO1N.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/h7H9FR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kan het niet zijn dat dat precies de plek is waar jij zit? De die streep erdoor wegdenken.....denk dat die van de ophanging wel eens kon zijn waar de riemen lopen en daar zit toch wat beweging en de droge stukken je zitvlak. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel? Dan zou het gewoon goed zij .

Ik rij al langer met de freemax zadels op verschillende paarde en bij nor.aal werk altijd droog daar waar ik zit.....een enkele keer komt het eens voor dat alles licht vochtig is maar waar ik zit altijd droger. Doe ook meestal doorzitten dus imo logisch en absoluut geen problemen ook niet bij i te doet gebruik.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:45

Sure_lee schreef:
Ik ben een burioni pad aan het testen. Wat vinden jullie van de afdruk van vandaag?
[ [url=m/jpmlEl.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/DRnqg0.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/lV6SNd.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/V79wnT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Iemand nog iets over mijn afdrukken?
Ik vind hem zelf wel heel fijn. Dus als er geen op of aanmerkingen op zijn dan wil ik er 1 bestellen bij kitty. Alleen jammer dat hij er niet is in een kleur die met mijn hoodfstel matcht.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:56

De kifra pad is juist een heel stuk dikker :j.
De ‘kussens’ van het zadel zijn ook verplaatsbaar. Ik zal er eens beter naar gaan kijken en het zadel daarvoor kaal op de rug leggen.

Bedankt voor het meedenken! :)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:02

xyzutu2 schreef:
Nessa schreef:
Foto van barefoot is exact hetzelfde zadel als die van jets :D

Echt waar? Daar was ik nooit zelf op gekomen. Op de foto op de Barefoot site staat dat cantleblok nog zo netjes rechtop, terwijl die op de foto's van Jets zover achterover hangt dat ik dacht dat het wel twee verschillende zadels moesten zijn. Ik dacht dat die van Jets misschien een ouder model met een slappere cantlevulling, maar blijkbaar hoort het zadel zo te veranderen?

Is wel met de slappere vulling. Zadel is op foto van jets 2,5 jaar oud. En op foto van barefoot een paar maanden :)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:15

Sure_lee schreef:
Sure_lee schreef:
Ik ben een burioni pad aan het testen. Wat vinden jullie van de afdruk van vandaag?

Ik vind hem zelf wel heel fijn. Dus als er geen op of aanmerkingen op zijn dan wil ik er 1 bestellen bij kitty. Alleen jammer dat hij er niet is in een kleur die met mijn hoodfstel matcht.

Ik vond het mooie afdrukken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:27

Jetske (of pmarena) kun jij barefoot zelf geen mailtje sturen met je verhaal van al je barefoots en droge plekken? Ik zou er zelf niet helemaal gerust op zijn en misschien kunnen ze je verder helpen eventueel een drukverdeling testje doen ofzo?

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:34

Ik had Bianca al gevraagd of ze nog die stevigere vulling had :D

Ik heb zelf wel een plip pad, zal die eens proberen als ik thuis ben. We zijn nu op vakantie :) Mijn toenmalige barefoot Cherokee kwam toen niet al te best uit de plip test, die heb ik toen verkocht. Inmiddels heb ik een nieuwere voor mijn andere fjord. Ben wel benieuwd of daar wat anders uit komt dan bij de vorige!

Kan inderdaad zijn waar ik zit, maar snap niet waarom het dan steeds zo’n vierkant is. Hier lijkt ie al iets door gezweet, maar bij Mn andere zadels had ik wel eens precies rechte vierkante plekken. Staan ook wel ergens in dit topic als je mijn posts bekijkt.

Edit: foto’s van plip pad test met Cherokee gevonden

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jets op 07-05-18 22:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:35

Sure_lee schreef:
Sure_lee schreef:

Alleen die streep aan de zijkant, maar dat is zo te zien van de naad. Weet niet of dat normaal is haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 23:21

Jets schreef:
Ik had Bianca al gevraagd of ze nog die stevigere vulling had :D

Ik heb zelf wel een plip pad, zal die eens proberen als ik thuis ben. We zijn nu op vakantie :) Mijn toenmalige barefoot Cherokee kwam toen niet al te best uit de plip test, die heb ik toen verkocht. Inmiddels heb ik een nieuwere voor mijn andere fjord. Ben wel benieuwd of daar wat anders uit komt dan bij de vorige!

Kan inderdaad zijn waar ik zit, maar snap niet waarom het dan steeds zo’n vierkant is. Hier lijkt ie al iets door gezweet, maar bij Mn andere zadels had ik wel eens precies rechte vierkante plekken. Staan ook wel ergens in dit topic als je mijn posts bekijkt.

Edit: foto’s van plip pad test met Cherokee gevonden

[ [url=m/4D6Jvg.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/I7P0X9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oei, dat is wel een hele slechte PLIP-uitslag. Was dit soms nog een oude Cherokee die nog geen VPS had?
Ik ben benieuwd wat een stevigere vulling gaat doen. Ik hoop natuurlijk dat het helpt, maar door de vorm van die droge plekken en het feit dat ze zo recht lopen(niet een natuurlijke welving van het paard volgend) vraag ik me af of het zadel de druk van de singel (pommel) en beugelriemen uberhaupt nog wel van voor naar achter over de complete lengte van de basis verdeelt? Als het zadel echt al zover door is dan helpen dikkere inlages eronder mogelijk niet meer. Hooguit maken ze de boel voor het paard iets comfortabeler, maar alle singel/beugeldruk blijft dan nog steeds op die kleine plek over de rug geconcentreerd, een beetje alsof je een dikkere pad onder een goedkope barebackpad met 1 band over de rug als singel doet. Het maakt het voor het paard wel comfortabeler, maar die piekdruk blijft nog steeds op die plek gefocust.

Wel stoer trouwens, een eigen PLIP! :))

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 23:38

Nee dit was een Cherokee met vps uit 2009. Heb er nu een uit 2014. Wellicht geeft die een ander beeld :) En anders is het gewoon niet de juiste combi voor ons denk ik. Ja wel handig toch :D Ga hem ook maar een keer onder de freemax western leggen.

Met dikkere vulling voor de lazy Mountain bedoelde ik voor dat achterste blok, niet de inlagen in de pad haha. Echt door zal hij niet zijn want zo oud is hij niet hoor :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 00:44

Oeh, ik ben heel benieuwd naar je PLIP-avonturen! :D
Ik dacht dat de VPS juist dit soort problemen op had gelost, maar 2009 is inderdaad ook wel een oudje dus misschien was de uiterste houdbaarheidsdatum al verstreken. ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 08:30

Whooow dat is echt de slechtste PLIP-onder-BF die ik ooit heb gezien joh :oo

Meestal krijg ik PLIP foto's van mensen die helemaal verbaasd zijn omdat ze niet verwacht hadden dat het zo goed zou zijn. Die dan even een BF van een stalgenoot hebben geleend ofzo, met het idee een paar zadels te vergelijken en dan de BF gevraagd hebben met het idee dat die wel slecht zal zijn weet je wel :P

Hier is gewoon echt alle gel weg -O- Dat is wel heel bijzonder....

Zou leuk zijn als je nog een keer kan testen met de zadels die je nu hebt.

Eh Jets... wat betreft die cantle vulling ben ik even kwijt wat daarvan de status is, moest ik die voor je opzoeken nog...? Best druk hier met bestellingen en verbouwing :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 09:14

Ik zie ook duidelijk verschil tussen links en rechts, wat op zich al aangeeft dat óf de ruiter scheef zit óf het paard iets mankeert anders dan dat de pommel gewoon niet goed past.

Overigens ben ik ook benieuwd naar de PLIP-test van de Freemax :)

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 10:41

Is er ook verschil tussen de mesh en de gewone vulling van barefoot?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 10:54

Lamsvel heeft sneller schuif-neigingen en dikkere pads ook, over het algemeen. Uitzonderingen zijn er altijd ;)

Mesh inlages (van dat witte 3D matrassen spul van o.a. Sedelogic) heb ik heel wat jaren geleden gehad, heb er nog een aantal van liggen ergens volgens mij. Hebben meerdere ruiters toen getest omdat ik het echt heel interessant spul vond voor inlages en het graag zelf wilde gebruiken en aan het assortiment wilde toevoegen.

Maar de testen verliepen dusdanig dat ik daar vanaf gezien heb, ik vond het materiaal helaas toch niet geschikt. Bij een aantal ruiters werd het vrij snel dunner, en er was het probleem dat die stevige dwarshaartjes heel gemeen door de pad heen in het paard konden gaan prikken als ze aan 1 kant los raakten.

Na het Sympanova drama dat we toen net achter de rug hadden, zag ik dat echt niet zitten :=

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:58

Haha ja hierna heb ik hem direct verkocht. Ik zat al zo lang te twijfelen door die witte haren en hier werd gezegd dat dat niet erg was. Ik heb toen die plip pad gekocht en toen ik dit zag was ik er wel uit. Ik moet wel zeggen dat de pommel maat later te groot bleek te zijn. Paard mankeert niks, heeft vorige week spier check gehad, maar dit was wel al een half jaartje terug. De kanten zijn inderdaad niet gelijk, maar als je een keer gaat verzitten heb je natuurlijk al een plek zeg maar. Kan even kijken of ik nog filmpjes heb van het rijden met de plip pad. Ik heb hem toen ook onder mijn trekker gehad.
Afbeelding
Afbeelding

Volgens mij zou je kijken of je die nog kon vinden haha.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:05

Ah wellicht dat die verkeerde pommelmaat dan tegengewerkt heeft, maar dan nog zijn het echt wel hele extreme plekken zeg. Ja ik heb toen nog gezocht naar die dingen inderdaad, maar wat er daarna gebeurd is dat is me eerlijk gezegd ontschoten :o

Zijn wat aan het verbouwen, zolderruimte in de opslag aan het maken dus ik kan ook niet overal even goed bij nu. Wil je me anders vrijdag even een berichtje sturen zodat ik het van het weekend niet vergeet? Dan heb ik wat meer tijd ivm geen pakketten verzenden :)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 19:14

Ja dat zou kunnen, maar het is wel extreem. Ik vond dat het zadel aan de onderkant ook niet helemaal mooi zacht meer was. Was echt wel een verschil met die nieuwe Atlanta die ik toen ook had. Ben dus erg benieuwd, ook of de afdruk van de plip pad op mijne ene fjord anders zou zijn dan op de ander. Is goed :D