Citaat:
Uhm, wat ik precies wil weten.. nouja waarom moeten mensen nu echt precies dit zadel kopen?
Niemand MOET iets
Citaat:
waarom springt dit zadel er bovenuit?
De constructie is wezenlijk anders dan van de meeste andere boomloze zadels. Je hebt merken die er precies uitzien als een zadel met boom, maar dan is dat vervangen door flexibeler materiaal (gaan we even van uit - als we het Hidalgo-gedoe even vergeten
) De meeste van die zadels hebben dan een gewoon kopijzer, of in geval van western, een pommel met knop. Al dan niet afneembare kussens en zijn over het algemeen zijn ze niet aanpasbaar, net als bij een boomzadel dus (bij Barefoot kan je de zitting vervangen, pommels veranderen etc.) Ghost bestaat uit laagjes - het is meer Lego
een laag van kussens (die ook nog navulbaar zijn) dan de basis waar de beugelriem-ophanging en de singelstoten aan vast zitten. Daar bovenop komt dan de cantle met daar overheen de seat saver waaraan gelijk het zweetblad zit. Door een eenvoudige ingreep kan je dus het gehele uiterlijk van je zadel veranderen - van Quilty naar een dressuurmodel, bijvoorbeeld. De kussens en zit zijn zo gesneden dat je benen niet in een houding worden gedwongen, je kunt je benen gewoon laten afhangen en je hebt daardoor optimaal contact met je paard (en zit op bolle paarden niet zo breed) De pommel zit vast aan de basis en die pommel is flexibel (wel stevig) Zadels van het type Torsion/Barefoot/Freeform hebben al dan niet ingebouwde kussens en een basis die uit foam of andere materialen is gevormd, waarop dan (in geval van Torsion/Barefoot) een cantle en pommel is geplaatst, met daaroverheen een seat saver. Freeform is vorm-gespoten foam, die hebben dat dus anders opgelost. Bij deze zadels heb je vaker wat meer materiaal tussen je been en je paard zitten... Trekker en sommige Startrekk modellen hebben ook een basis met daaronder kussens en een seat-saver er bovenop, maar die hebben dan weer een vaste pommel die of met behulp van een schroef versteld kunnen worden of uitgewisseld voor een groter/kleiner maatje.
Citaat:
Hoe functioneert het op een paard? Ook geschikt voor paarden die opbouwend zijn na ziekte oid? Is er ook dressuur mee te rijden?
Eh - het functioneert net als elk ander flexibel/boomloos zadel (Ghost heeft echt nergens iets hards zitten en is dus zeer flexibel) Uiteraard kan het gebruikt worden op paarden die weer aan het opbouwen zijn (kan ook omdat je begint met rijden bij een jong paard) Door het ontbreken van harde delen past het zich aan elk paard aan. (wat niet wil zeggen dat het dan ook maar op elk paard past - indien er erge atrofie is, zal je het een handje moeten helpen met extra vulling oid) en we zijn aan het sleutelen aan een dressuurmodel dat de meeste mensen past....dus dressuur kan je er mee rijden (dressuur rijden kan met elk zadel, maar ik neem aan dat je wilt weten of je er mee mag starten?)
Citaat:
Als ik zo die site lees blijft mijn gevoel bij barefoot.. maar heb heel sterk het gevoel dat lang niet alle essentiele informatie over het zadel gegeven is om mensen die het zadel totaaaal niet kennen overtuigd te krijgen.. Daar ben ik er dus eigenlijk 1 van, maar aangezien ik toch best veel positiviteit in dit topic lees over Ghost zadels ben ik dan toch wel nieuwsgierig waar die enthousiasme vandaan komt.

Ik denk dat de enige manier is om er achter te komen, door het een keer te proberen....maar nogmaals, niks past iedereen en alle paarden. Mogelijk vindt jij het 3x niks terwijl de buurvrouw er dol enthousiast van wordt....
pmarena schreef:De oude Ghost zadels waren heel anders, ik ben ook wel benieuwd hoe de nieuwe zich hiermee vergelijken qua soepelheid.
Soepeler en steviger
Er zit nu niets meer van metaal in - die strip is weg. Maar dat is vervangen door meer en beter foam. Daardoor zit het geheel zachter en blijft het soepel - Er zijn door diverse mensen langere ritten met veel draf en galop gedaan door bergachtig terrein zonder nare afdrukken op het paard....