[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:21

Kwetal schreef:
First_Unique schreef:
hmm, is er ergens een site waar je echt een super compleet beeld krijgt van alle in's en out's van het gohst zadel? Ik heb net even rondgekeken maar vind niet echt informatie waarvan ik denk, zo, daar overtuigd het me mee.. dat betreft heeft Barefoot wel echt een super uitgebreide informatieve site opgezet!! maar het kan dat ik er bij Ghost zwar overheen aan het lezen ben :P

Nee, je leest nergens overheen - Ghost is na een jaar of 3-4 weg te zijn geweest weer terug EN veranderd, dus oude commentaren geven je niet het beeld van de nieuwe boomloze Ghost.

Er is een Facebook pagina https://www.facebook.com/ghostsaddle?ref=ts&fref=ts
En dan nog een paar andere .... BuitenZinnig heeft info....

Dus wat wil je precies weten?

Thnx!

Uhm, wat ik precies wil weten.. nouja waarom moeten mensen nu echt precies dit zadel kopen? waarom springt dit zadel er bovenuit? Hoe functioneert het op een paard? Ook geschikt voor paarden die opbouwend zijn na ziekte oid? Is er ook dressuur mee te rijden?

Als ik zo die site lees blijft mijn gevoel bij barefoot.. maar heb heel sterk het gevoel dat lang niet alle essentiele informatie over het zadel gegeven is om mensen die het zadel totaaaal niet kennen overtuigd te krijgen.. Daar ben ik er dus eigenlijk 1 van, maar aangezien ik toch best veel positiviteit in dit topic lees over Ghost zadels ben ik dan toch wel nieuwsgierig waar die enthousiasme vandaan komt. :D

pmarena

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:55

Het is bij Ghost natuurlijk ook simpelweg zo dat het eigenlijk totaal nieuwe zadels waarvan pas nèt een paar zadels gemaakt / ontwikkeld zijn...dus er zijn simpelweg nog heel weinig ervaringen te melden en al helemaal geen lange termijn ervaringen.

Dat zal even moeten groeien :)

De oude Ghost zadels waren heel anders, ik ben ook wel benieuwd hoe de nieuwe zich hiermee vergelijken qua soepelheid.

Oude Ghost was behoorlijk soepel, vergelijkbaar met de Barefoots zonder VPS.

Ik vond het VPS zelf maar niks in het begin, maar toen na een aantal uur rijden het nieuwe zadel soepel werd begon ik het toch wel fijn te vinden.

Nu heb ik zelf al een tijd een Arizona met VPS en heb er ook nog 1 zonder VPS liggen maar die zonder VPS vind ik echt 3x niks meer.... doe mij maar ingereden VPS, precies een goed evenwicht tussen drukverdeling / stevigheid en flexibiliteit :)

Maar nieuw nog niet ingereden VPS vind ik nog steeds helemaal niks, zadels voelen hier in de opslag echt veels te stug aan, dat vind ik erg jammer dat klanten daar even doorheen moeten voordat hun zadel echt fijn gaat liggen. Maargoed dat is net als met leren laarzen zullen we maar zeggen, die gaan ook pas echt fijn zitten als je ze zo ingelopen hebt dat ze lekker naar je voeten zijn gaan staan :P

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:38

Citaat:
Uhm, wat ik precies wil weten.. nouja waarom moeten mensen nu echt precies dit zadel kopen?

Niemand MOET iets ;)
Citaat:
waarom springt dit zadel er bovenuit?

De constructie is wezenlijk anders dan van de meeste andere boomloze zadels. Je hebt merken die er precies uitzien als een zadel met boom, maar dan is dat vervangen door flexibeler materiaal (gaan we even van uit - als we het Hidalgo-gedoe even vergeten :o ) De meeste van die zadels hebben dan een gewoon kopijzer, of in geval van western, een pommel met knop. Al dan niet afneembare kussens en zijn over het algemeen zijn ze niet aanpasbaar, net als bij een boomzadel dus (bij Barefoot kan je de zitting vervangen, pommels veranderen etc.) Ghost bestaat uit laagjes - het is meer Lego :D een laag van kussens (die ook nog navulbaar zijn) dan de basis waar de beugelriem-ophanging en de singelstoten aan vast zitten. Daar bovenop komt dan de cantle met daar overheen de seat saver waaraan gelijk het zweetblad zit. Door een eenvoudige ingreep kan je dus het gehele uiterlijk van je zadel veranderen - van Quilty naar een dressuurmodel, bijvoorbeeld. De kussens en zit zijn zo gesneden dat je benen niet in een houding worden gedwongen, je kunt je benen gewoon laten afhangen en je hebt daardoor optimaal contact met je paard (en zit op bolle paarden niet zo breed) De pommel zit vast aan de basis en die pommel is flexibel (wel stevig) Zadels van het type Torsion/Barefoot/Freeform hebben al dan niet ingebouwde kussens en een basis die uit foam of andere materialen is gevormd, waarop dan (in geval van Torsion/Barefoot) een cantle en pommel is geplaatst, met daaroverheen een seat saver. Freeform is vorm-gespoten foam, die hebben dat dus anders opgelost. Bij deze zadels heb je vaker wat meer materiaal tussen je been en je paard zitten... Trekker en sommige Startrekk modellen hebben ook een basis met daaronder kussens en een seat-saver er bovenop, maar die hebben dan weer een vaste pommel die of met behulp van een schroef versteld kunnen worden of uitgewisseld voor een groter/kleiner maatje.

Citaat:
Hoe functioneert het op een paard? Ook geschikt voor paarden die opbouwend zijn na ziekte oid? Is er ook dressuur mee te rijden?
Eh - het functioneert net als elk ander flexibel/boomloos zadel (Ghost heeft echt nergens iets hards zitten en is dus zeer flexibel) Uiteraard kan het gebruikt worden op paarden die weer aan het opbouwen zijn (kan ook omdat je begint met rijden bij een jong paard) Door het ontbreken van harde delen past het zich aan elk paard aan. (wat niet wil zeggen dat het dan ook maar op elk paard past - indien er erge atrofie is, zal je het een handje moeten helpen met extra vulling oid) en we zijn aan het sleutelen aan een dressuurmodel dat de meeste mensen past....dus dressuur kan je er mee rijden (dressuur rijden kan met elk zadel, maar ik neem aan dat je wilt weten of je er mee mag starten?)

Citaat:
Als ik zo die site lees blijft mijn gevoel bij barefoot.. maar heb heel sterk het gevoel dat lang niet alle essentiele informatie over het zadel gegeven is om mensen die het zadel totaaaal niet kennen overtuigd te krijgen.. Daar ben ik er dus eigenlijk 1 van, maar aangezien ik toch best veel positiviteit in dit topic lees over Ghost zadels ben ik dan toch wel nieuwsgierig waar die enthousiasme vandaan komt. :D
Ik denk dat de enige manier is om er achter te komen, door het een keer te proberen....maar nogmaals, niks past iedereen en alle paarden. Mogelijk vindt jij het 3x niks terwijl de buurvrouw er dol enthousiast van wordt.... :)

pmarena schreef:
De oude Ghost zadels waren heel anders, ik ben ook wel benieuwd hoe de nieuwe zich hiermee vergelijken qua soepelheid.
Soepeler en steviger :P Er zit nu niets meer van metaal in - die strip is weg. Maar dat is vervangen door meer en beter foam. Daardoor zit het geheel zachter en blijft het soepel - Er zijn door diverse mensen langere ritten met veel draf en galop gedaan door bergachtig terrein zonder nare afdrukken op het paard....

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:42

Klinkt heel fijn kwetal! Weet jij of de oude ghosts een pony met hoge schoft passen, zonder pommel? Die zijn erg duur om erbij te kopen :oo

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:45

Geryon schreef:
Klinkt heel fijn kwetal! Weet jij of de oude ghosts een pony met hoge schoft passen, zonder pommel? Die zijn erg duur om erbij te kopen :oo

Dat was dus het probleem van de oude Ghost...dat is met de nieuwe opgelost (maar niet als het extreem wordt) Zoiets moet je misschien oplossen met een extra gevulde pad aan de voorkant....

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:54

Wauw kwetal, wat een super post! Dankje voor je informatie!

Misschien moet ik toch maar eens overwegen om een ghost te proberen.. Alleen jij geeft aan dat er druk ontwikkeling bezig is met een dressuurzadel van ghost.. Daar zou ik dan op willen wachten.. Denk dat dat nog wel even duurt dan voordat deze op de markt komt?

Pmarena zadel wat ik nu thuis heb is 3 maanden oud.. Is ook nog niet echt ingereden.. Jij zegt dus eigelijk dat deze ook soepel gaat worden naar verloop van tijd? Denk je dat ik dan ook dichter met mijn benen bij mijn paard ga kome? Kijk qua zit voel ik dat het inderdaad een kwestie van wennen is en soepeler doorrijden.. Daar zit ik dan ook zeker niet over in! Ben benieuwd wat jij hiervan zegt :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:59

Kwetal schreef:
Geryon schreef:

Dat was dus het probleem van de oude Ghost...dat is met de nieuwe opgelost (maar niet als het extreem wordt) Zoiets moet je misschien oplossen met een extra gevulde pad aan de voorkant....

Dan is een nieuwe ghost goedkoper :P

De enige dressuurversie tot nu toe is de roma toch?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:05

we zijn wat aan het rommelen met de positie van de wrongen/lengte en vorm zweetblad etc.
Hier 3 modellen "in onderzoek"
Ghost dressuur

Van links naar rechts:
Lipica - Roma - Fanzolo

Lipica heeft een vrij kort zweetblad en hele dikke rechte wrongen. Dit model blijft echter, maar mogelijk komt er een uitvoering met een platte wrong, dan lijkt het een beetje op een Spaans zadel.
Roma is eigenlijk een Quilty met een langer zweetblad
Fanzolo heeft een iets schuiner geplaatste wrong en een ronder zweetblad
Die laatste 2 zijn we dus aan het onderzoeken wat het beste voor iedereen past, of dat we daar weer een middenweg in moeten zoeken...

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:13

Leuk overzicht Kwetal!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:15

Mij lijkt de roma het fijnst! Maar op andere foto's lijkt het alsof de wrong zo ver terug geplaatst is of zo recht, zoals pmarena ook opmerkte. Kunnen jullie daar niet wat aan rommelen O:)

De fanzolo gaat bij mij met korte beentjes, sowieso ook in het been prikken..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:23

Kwetal schreef:
Geryon schreef:

Ik vond dat reuze meevallen eigenlijk :)

Gewoon een goede pad met inlages er onder, het moet wel vrij extreem zijn wilde je het daarmee niet redden, in mijn beleving althans hoor :)

Maar ehm de nieuwe Ghost nog soepeler dan de oude...serieus? Weet je nog wel hoe soepel de oude waren :P
Dan zou je de nieuwe op kunnen rollen ofzo? Of als vlaggetje kunnen gebruiken :')

Ze zien er in ieder geval echt heel leuk uit en het is fijn dat er weer een Ghost is ter aanvulling op wat er zoal verkrijgbaar is in het flexibele assortiment +:)+

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:23

Inderdaad een mooi overzicht! Voor mij zou denk ik zoiezo de lipica afvallen.. En ik verwacht ook dat de fanzolo ook de wrong te schuin zit voor mij.. Alhoewel ik niet weet hoe ik in het zadel zit.. Kan goed zijn dat het juist perfect zit..

Hmm wat erg, weer een optie om over na te denken..

Wanneer worden de eerste zadels door andere mensen getest eigelijk?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:26

First_Unique schreef:
Wauw kwetal, wat een super post! Dankje voor je informatie!

Misschien moet ik toch maar eens overwegen om een ghost te proberen.. Alleen jij geeft aan dat er druk ontwikkeling bezig is met een dressuurzadel van ghost.. Daar zou ik dan op willen wachten.. Denk dat dat nog wel even duurt dan voordat deze op de markt komt?

Pmarena zadel wat ik nu thuis heb is 3 maanden oud.. Is ook nog niet echt ingereden.. Jij zegt dus eigelijk dat deze ook soepel gaat worden naar verloop van tijd? Denk je dat ik dan ook dichter met mijn benen bij mijn paard ga kome? Kijk qua zit voel ik dat het inderdaad een kwestie van wennen is en soepeler doorrijden.. Daar zit ik dan ook zeker niet over in! Ben benieuwd wat jij hiervan zegt :D

Die foto van ruiter op Lexington vind ik er eerlijk gezegd uitzien als een kindje dat op een zadel van mamma zit :P Ik denk dat het gewoon te veel zadel (zweetblad) voor je is Y;(

Hoewel er wel meer mensen met deze verhoudingen rond rijden en dat blijkbaar geen probleem vinden.
Ik persoonlijk vind het 3x niks en zou zeker eerder voor een Cheyenne of zelfs een Atlanta of Arizona gaan, heerlijk zo zonder die zijkanten / kniestukken / wrongen :+:

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:27

pmarena schreef:
Kwetal schreef:

Ik vond dat reuze meevallen eigenlijk :)

Gewoon een goede pad met inlages er onder, het moet wel vrij extreem zijn wilde je het daarmee niet redden, in mijn beleving althans hoor :)

Maar ehm de nieuwe Ghost nog soepeler dan de oude...serieus? Weet je nog wel hoe soepel de oude waren :P
Dan zou je de nieuwe op kunnen rollen ofzo? Of als vlaggetje kunnen gebruiken :')

Ze zien er in ieder geval echt heel leuk uit en het is fijn dat er weer een Ghost is ter aanvulling op wat er zoal verkrijgbaar is in het flexibele assortiment +:)+

Dat geeft wel wat hoop :D Ben alleen bang dat het dan weer niet zo lekker zit doordat ik dan weer zo hoog zit ofzo..

@ First_unique. In dit topic staan foto's met ruiters in de zadels! Moet je maar even zoeken in het topic op de zadelnamen. Daarom weet ik ook wel bijna zeker dat de fanzolo mij niet lekker gaat zitten, die wrong.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:30

Kwetal schreef:
we zijn wat aan het rommelen met de positie van de wrongen/lengte en vorm zweetblad etc.
Hier 3 modellen "in onderzoek"
Ghost dressuur

Van links naar rechts:
Lipica - Roma - Fanzolo

Lipica heeft een vrij kort zweetblad en hele dikke rechte wrongen. Dit model blijft echter, maar mogelijk komt er een uitvoering met een platte wrong, dan lijkt het een beetje op een Spaans zadel.
Roma is eigenlijk een Quilty met een langer zweetblad
Fanzolo heeft een iets schuiner geplaatste wrong en een ronder zweetblad
Die laatste 2 zijn we dus aan het onderzoeken wat het beste voor iedereen past, of dat we daar weer een middenweg in moeten zoeken...

Zijn alle 3 leuke zadels om te zien Don +:)+

Maarja om nou weer "tientallen" modellen met allerlei uitzonderingen te gaan maken... zit je vast ook niet op te wachten :P

Hopelijk kan je gewoon iets vinden van 2 modellen ofzo, 1 voor korte en 1 voor lange benen.
Maarja dan heb je ook weer dunne of dikke korte lof lange beneb....zucht :roll:

We hebben er bij Barefoot niet voor niets voor gekozen om bij de JustAdjust gewoon de dijwrongen verplaatsbaar te maken d.m.v. klittenband....kan iedereen gewoon lekker voor zich spelen met de positie en schuinte van de wrongen, ben je van dat gedoe af +:)+

Alleen een vaste wrong ziet er natuurlijk wel veel mooier uit, die Ghosts zijn echt allemaal heel leuk om te zien :+:

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:33

Geryon schreef:
Dat geeft wel wat hoop :D Ben alleen bang dat het dan weer niet zo lekker zit doordat ik dan weer zo hoog zit ofzo..

Mwoah waarom zou dat zo zijn? :)

Je heb sowieso kussens / inlages nodig die dikker zijn dan de hoeveelheid dat de schoft / ruggengraat uitsteekt.

Welk model zadel dan ook er verder nog bovenop die kussens ligt.
Denk dat dat bij de Ghost niet meer zadel boven de kussens / inlages is dan bij de Barefoot hoor :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:36

Nouja ik vind mijn bf met hd inlages ook echt minder lekker zitten en veel hoger (of nouja meer op het zadel dan erin) dan met normale inlages. :P En denk dat ik HD bij een oude ghost zeker wel nodig heb dan.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:40

Dankje pmarena voor je mening! Dit geeft toch ook wel weer een bevestiging dat mijn gevoel wbt het zadel toch niet zo verkeerd is. Wel fijn dat ik nu kleiner lijk in dit zadel :p in mijn oude zadel was ik een reus hahahaha daarom moest die ook echt weg want dat zorgde weer voor belemmering in de andere zin van het woord haha!

Hmm naar mate ik meer posts lees wordt ik ook wel een beetje blij van de ghost.. Ik ga zo eens even kijken of het me lukt via mijn telefoon om die foto's in het topic terug te zoeken :)

Fijt is wel dat ik eigelijk al 2 weken zonder zadel zit.. En ik wil eigelijk wel weer een beetje vooruit.. Dan is het natuurlijk makkelijk om meteen voor de BF cheyenne te gaan.. Toch wil ik de ghost niet helemaal voorbij lopen nu.. Kwetal, is er al een indicatie in welk tijdsbestel de nieuwe dressuurversie van ghost getest en gekocht kan worden of is daar nog helemaal niets over bekend? Ik ga namelijk nu niet een nieuw zadel kopen om vervolgens over een half jaar weer (met verlies) datzelfde zadel te verkopen en een splinternieuwe Ghost te bestellen omdat die me misschien wel beter past.

Dilemmaaaaa!!! :Y)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:42

Ja als je een beetje fijngevoelig bent dan merk je dat verschil inderdaad wel :j

De oude Ghost was gewoon een flapje materiaal met daar op een dunne zitting en daaronder een paar klittenbandkussens...die ik er altijd onder vandaan haalde en in plaats daarvan gewoon een goede pad met inlages er onder legde.

Ik vond de Ghost pad op zich wel fijn omdat die natuurlijk heel erg anti-slip werkt dankzij het Sympanova :j

Maar ik heb teveel ellende met Sympanova gezien om het zelf direct op het paard te willen.
En de Ghost-pad had ook geen ruggengraat-geultje tussen de inlages dus vandaar dat ik toch al een (voor mij) normale pad met inlages er onder legde en dan werden de kussens van het zadeltje een beetje overbodig :P
Laatst bijgewerkt door pmarena op 20-10-14 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:43

edit

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:46

Ik heb de barefoot cherokee. Een heerlijk zadel. Alleen ik blijf maar spierpijn houden na het rijden. Op m'n Freeform had ik echt nooit spierpijn. Zelfs niet na maanden niet rijden. Hoe zou dat nu kunnen komen. En zou dit nog overgaan?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:09

Kwetal, super uitgelegd, bedankt!

De Roma en Fanzolo worden al uitgebreid getest door diverse mense, deze zijn via mij te testen ;)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:37

Ik ben ook klein en had een barefoot lexington met kort zweetbad..Die bestaan toch?In elk geval vond ik dat een heerlijk zadel!Zat niet breed,ik kon prima met mijn benen bij mijn paard en doorzitten wat normaal met een van mijn paarden met boomloos niet fijn is ging prima..Jammer genoeg was maat een te krap en maat twee te lang voor mijn paardje..Maar misschien een optie eentje met kort zweetblad te proberen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:39

Vond je het veel verschil tussen die lange / brede Lexington en de korte / smalle Pleiada?

Ik heb in principe alleen die smalle op voorraad omdat die brede zo lomp is, maar vind de zweetbladen toch erg lang voor korte pootjes hoor.... je ziet ook op de foto te paard dat haar knie helemaal bovenaan de wrongen zit :P

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:47

Ik vond in elk geval het korte zweetblad zeker niet te lang voor mij..Als je googelt op barefoot lexington zie je nog een foto van de lexington met paars zadelvormig dekje op mijn Arabier..De beugels komen nog een eind onder het zweetblad uit vind ik en ik ben slechts 1.60..

Ik heb alleen die lexington gehad dus niet de langere brede versie omdat dat me niets leek..