[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 20:59

Besloten toch maar wat spullen op te ruimen heb een nog nieuwe roze brockamp support barebackpad liggen nog nooit gebruikt wat kun je er nog voor vragen.
nieuwprijs 220 en lange wachttijd haha
door ziekte kom ik voorlopig ook niet aan rijden toe.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 22:31

Bamii schreef:
Hier een foto van de beugelhaken, Dubbeldun. Hoop dat het zo duidelijk is, je kan er idd erg moeilijk bijkomen. Foto is recht genomen, hij hangt echt helemaal scheef, de beugelriem balanceert een beetje op het uiteinde van het haakje :P Denk zelf dat dichtmaken nog de makkelijkste weg is, maarja hoe dan?
Het is trouwens een Hildalgo Caracas I
[ [url=m/z0KtlQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je kunt je beugelriemen vastzetten dooracher de beugelriem zo'n kort dik post-elastiek om de haak heen te wikkelen. Dat zit muurvast en je beugelriem kan er niet overheen schuiven.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 22:36

Vanavond weer gereden en paard liep echt super fijn! Het zadel ligt niet meer zo gek omhoog maar netjes als de laatste x.
En al helemaal als ik er op zit.
Het zadel schuift nu ook niet meer en zit heel fijn!
Dit is voor mij de eerste kennismaking met boomloos en ik ben er echt positief over.
Wat een verademing als je paard zo goed op je zit reageert en zo makkelijk de rug los laat, en dat voor een lompe brede (dikke) tinker die ong 10x onder het zadel heeft gelopen. Hij loopt ook een stuk ruimer.
Je voelt alles beter en kan veel beter gericht (en kleiner) reageren.
Helemaal zin om weer aan de gang te gaan!
Hij was ook weer super braaf vandaag trouwens. Geen weg schiet acties meer.
Ik heb besloten het zadel te houden! Blij!

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:49

Ik heb inmiddels ook een rondje reden met mijn zadel(Cherokee). Het zadel lag prima. Schoof niet naar voren. Inprincipe mooie drukverdeling. Iets droger onder de beugel ophanging. Pad moest nodig gewassen. Dat heb ik nu gedaan. En ik denk dat ik een paar nieuwe inlage koop. Alleen ik zelf moet heel even wennen. Ik voel de beugelriem zitten onder mijn been :D maar dat zal wel wennen zijn.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:55

Sjafrane schreef:
Ik heb inmiddels ook een rondje reden met mijn zadel(Cherokee). Het zadel lag prima. Schoof niet naar voren. Inprincipe mooie drukverdeling. Iets droger onder de beugel ophanging. Pad moest nodig gewassen. Dat heb ik nu gedaan. En ik denk dat ik een paar nieuwe inlage koop. Alleen ik zelf moet heel even wennen. Ik voel de beugelriem zitten onder mijn been :D maar dat zal wel wennen zijn.

heb je wel de gesp aan de onderkant gedaan? (of heb je een mono-ophanging?)

Sjafrane

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:45

Nee gesp aan de onderkant.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:09

Vandaag zo’n 14 km gereden met de Lazy Mountain. Ik blijf het bijzonder vinden dat mijn paard alleen bij Barefoot zadel altijd droge plekken heeft. Ongeveer hetzelfde beeld als bij mijn eerdere zadels, maar dan met een nat streepje door de droge plek haha. Ik heb een moosgummi en pu foam inlage in de pad. De witte drukplekken van vorig jaar zijn gelukkig met de vacht wisseling weg gegaan. Alleen de twee witte puntjes die ze al had zitten er nog. Wat vinden jullie van de afdruk?

Zo lag het zadel na de rit
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:32

Hmm, ik zou hier niet zo blij van worden, zeker niet omdat dat witte puntje weer precies het centrum van een droge plek is. Het ziet er ook uit alsof dat puntje precies onder de achterrand van je pommel zit als ik de zweetplekken van de singelstoot doortrek naar boven. Misschien dat de singelaanhechting teveel druk zet op de voorste helft van het zadel waardoor de pommel zich in de schouders graaft? En hoe strak singel je aan?
Op de eerste foto lijk je te kunnen zien dan jouw Barefoot ook permanent omhoog gewipt staat met de achterkant zodra je hem aansingelt. Als dat tijdens het rijden ook zo is dan weet je vrijwel zeker dat het ruitergewicht zich eigenlijk alleen over de voorkant van het zadel verdeelt en dat zorgt weer voor extra druk op de pommel.

Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe het zadel in praktijk zit? Ik zie namelijk eigenlijk alleen foto's van mensen voorbij komen die helemaal naar achteren schuiven op de zitting en daardoor in een soort stoelzit komen. Zeker bij een paard met een korte rug kom je dan wel erg dicht in de buurt van de lendenwervels te zitten en dat lijkt me erg pijnlijk voor het paard, maar misschien dat jullie daar geen last van hebben omdat je Fjord iets overbouwd lijkt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:39

Ik vraag me ook af waar die droge plekken vandaan komen. Zo te zien liggen die nu net onder de pommel en singel/stijgbeugelophanging.
Waren de plekken koel of juist erg warm toen je het zadel er net afhaalde ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:48

Die achterste droge plek ligt inderdaad duidelijk onder de beugelriemen waar die over de rug heen lopen. Gek, want de Lazy Mountain heeft toch dat moderne VPSpakket erbinnenin?
Aan de andere kant, als dit zadel de ruiter ook in een LM/HV-stoelzit zet, dan zet de ruiter automatisch meer druk, vaak ook naar voren gericht, in de stijgbeugels, dus misschien dat ze dan wel degelijk dwars door de zadelopbouw heen op de rug gaan drukken?
Deze zit bedoel ik, toevallig even een Franse foto maar op Bokt vind je ook in feite alleen maar foto's van mensen die naar achteren geschoven zitten op de rug met de benen in een stoelzit naar voren geduwd:
http://www.cheval-nature.com/site_data/ ... 082944.jpg

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:54

Thanks voor de reacties! Dat ben ik natuurlijk weer vergeten te voelen, beetje jammer :roll: Alleen het is natuurlijk sowieso donders warm vandaag dus koud zal het wel niet zijn. Ik vraag me ook af waar ze vandaan komen, want had het ook al bij de Cheyenne en de Cherokee.

Dat witte puntje had ze vier jaar geleden al toen ik haar kreeg. Ik singel wel redelijk aan omdat hij anders makkelijk schuift (had mijn vriendin tenminse een keer toen zij erop zat), maar niet extreem ofzo. Hij wipt aan de achterkant volgens mij niet omhoog hoor. Ik denk dat hij wat hoog lijkt omdat het een nieuwe pad is en ik er twee inlagen in heb? Heb nog geen foto gezien dat ik erop zit dus zal eens vragen haha. Vind hem zelf wel lekker zitten. Ik zou haar zelf niet overbouwd noemen haha.

Woensdag komt de fork van mijn freemax als het goed is. Dan wil ik weer zo'n rondje doen en de afdrukken eens vergelijken. Dan doe ik dezelfde pad eronder, ben wel benieuwd. Want ik vind het wel typisch dat het steeds bij barefoot droge plekken is en sinds ik die andere zadels niet meer heb de witte plekken weg zijn gegaan. Heb de Lazy Mountain nu sinds kort.

Volgende week komt Ella bij ons dus ben benieuwd wat zij ervan zegt :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:03

Je kunt het verschil tussen een druk/warmte-plek en op de zweetplek heel goed voelen, óók als het warm is. Soms zijn de plekken ook tot een uur na de rit zelfs iets verdikt, maar dan moet je wel erge drukplekken hebben.

@xyzutu2: veel BM's zetten je ook in stoelzit (dat is nu eenmaal vaak op westernzadels), maar die plekken heb ik nog nooit gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:23

Ik ken van BM dan alleen de variant met wat verder naar achteren hangende beugelriemen (endurance variant?), maar als een stoelzit standaard is voor een bepaald merk dan is het zadel daar waarschijnlijk ook op gebouwd zodat het zadel ook bij zo'n zit netjes blijft aansluiten en de druk goed blijft verdelen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:38

Ik vind dat natte streepje er doorheen bijzonder!

Het is altijd goed om droge plekken goed in de gaten te houden, inderdaad of ze wat dikker / warmer / gevoeliger zijn na een rit. Wat is dat zwarte dat aan de achter-/zijkant wat uitsteekt onder de pad...? :)

Het wellicht wat te strak aansingelen vind ik wel goed gevonden, je ziet inderdaad wel dat de singel een beetje een kneepje maakt in de buik. Meestal zit hij juist wat losser na een lange rit, dus wie weet valt daar nog wat te experimenteren of wat minder stevig aansingelen ook kan volstaan :)

Maar op zich kunnen dit prima droge plekken zijn omdat het simpelweg vaak het laatste stukje onder het zadel is dat nat wordt. Aan de achterkant wordt het vaak het eerst nat. Dan de voorkant. En als paard dan nog steeds blijft doorwerken dan trekken die plekken geleidelijk steeds dichter naar elkaar toe totdat alles nat is.

Is het werk dan nog niet klaar en blijft het zweten doorgaan, dan zie je zelfs wel dat de hele ruggengraat nat wordt :j

Ik zie ook geen opwippend zadel, het geheel is gewoon wat van de rug af getild door VPS icm dubbele inlages :)

En op de Franse foto zie ik gewoon iemand die met korte beugelriemen rijdt, waardoor de knie wat meer naar voren komt te liggen. Zo zie je ze in hele hordes langskomen op "normale" Kieffers enzo, is gewoon een fijne buitenrij-houding voor veel mensen in plaats van een dressuurhouding met langere riemen en een wat langer en rechter been :)

Een Barefoot waarvan de achterkant wat omhoog wegloopt die zal echt niet de ruiter laten zweven hoor.
Daarvoor is het materiaal niet stug genoeg. Dus dat er dan alleen maar druk komt aan de voorkant en niet onder de billen van de ruiter, dat is echt onzin.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:46

@xyzutu2: stoelzit is gewoon meer 'standaard' in westernzadels dan bij engelse zadels, dus niet dat het bij BM uitzonderlijk is dat die het ook heeft. De Barrelzadels staan er om bekend (en ook nodig voor die tak van sport), de Endurance types hebben het idd niet mede omdat daar ook de bevestiging van de singel en beugels is omgedraaid om een betere drukverdeling te krijgen.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 17:01

Ja die streep vond ik ook bijzonder. Die had ik bij de andere zadels niet. Dat zwarte is die vieze prut van zand en zweet die je ook op de foto's zonder zadel ziet haha. Zal de volgende keer eens wat minder vast aansingelen dan. En de plekken voelen op warmte :) Het is ook meer een zadel voor erbij, dus als het niks voor ons is ook geen ramp, maar hij zit wel heel lekker en tot nu toe het enige zadel waarop ik echt nejes kan blijven zitten in galop :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 17:05

Jets schreef:
Vandaag zo’n 14 km gereden met de Lazy Mountain. Ik blijf het bijzonder vinden dat mijn paard alleen bij Barefoot zadel altijd droge plekken heeft. Ongeveer hetzelfde beeld als bij mijn eerdere zadels, maar dan met een nat streepje door de droge plek haha. Ik heb een moosgummi en pu foam inlage in de pad. De witte drukplekken van vorig jaar zijn gelukkig met de vacht wisseling weg gegaan. Alleen de twee witte puntjes die ze al had zitten er nog. Wat vinden jullie van de afdruk?

Zo lag het zadel na de rit
[ [url=m/JPdtHx.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/A3O3nw.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BxFmzf.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/UAiO1N.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/h7H9FR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb datzelfde bij mijn Ghost. Maar volgens mij is t niet t zadel, maar de pad. Want met die Ghost rij ik al een hele tijd, en heb ik er nooit last van gehad. Had er steeds een Barefoot pad onder. Maar zadel is zwart en dekje is bruin, dus dekje van Kerbl eronder. Ze lijken toch erg op elkaar, maar het geeft toch wel andere zweetplekken. Ik zal volgende x de inlages eens wisselen. Kijken of dat nog uit maakt. Anders toch de bruine maar weer. En eind vd maand komt de osteo, dus die mag er ook naar kijken. Maar inmiddels weet ik uit ervaring dat je niet meteen in de stress moet schieten van afwijkende zweetplekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 17:07

@ Pmarena: Die Franse foto is inderdaad wat extreem, maar ik vond het niet netjes om de foto's uit het Bokt Barefoot Lazy Mountain/ Happy Valley topic hier te gaan quoten, vandaar dat ik maar een linkje naar de Franse foto gaf. Ik snap dat sommige ruiters zo'n stoelzit met korte beugelriemen heerlijk vinden voor tijdens een buitenrit zoals je naar aanleiding van die foto schrijft, maar zo ver achterin het zadel zitten is zelfs bij boomzadels erg slecht voor de rug van het paard, dus ik zou die foto persoonlijk nooit accepteren als fijne buitenrij-houding die er ook gewoon mag zijn voor mensen die niet van een dressuurhouding houden. Met korte beugels rijden is prima - ik maak ze voor een buitenrit net zo goed een gaatje korter - maar dan hoor je als ruiter daar wel een zadel bij uit te zoeken dat jouw gewicht alsnog boven de sterkste ruggenwervels van je paard plaatst (ruwweg direct achter de schoft) en je niet door die korte beugels achterop de ribben van je paard schuift. Net zoals dat kortere beugelriemen ook niet gaan werken bij een dressuurzadel met dikke knieblokken omdat die blokken je dijbeen en dus je zitbeenknobbels dan verder naar achteren duwen, tegen de achterrand van de lepel/cantle. Niet elke zit is geschikt voor elk zadel.

@ DubbelDun: Ik ken grappig genoeg iemand in Duitsland die per ongeluk een Barrelzadel van BM kocht (ik geloof tweedehands gekocht onder de verkeerde naam... 8-) ) en daarmee in de knoei kwam met gymnasticeren omdat ze niet uit de stoelzit kwam. Maar zij kwam inderdaad uit de dressuurhoek en dan is dat geen handige houding. Het Barrelzadel wordt nu ingezet voor buitenritjes en ik geloof dat ze de Endurance Deluxe heeft aangeschaft voor het werk in de bak. Ik vermoed dat als ze een western achtergrond had gehad dat ze veel minder problemen had gehad met het gymnasticeren met de beugels wat verder naar voren, want de BM houdt je zit door de stevige cantle wel netjes op de plek, het zijn alleen de beugels die ergens anders hangen.
Ik zie ook niet zozeer problemen met mensen die met korte beugels of een verder naar voren geplaatste beugelsriemophanging rijden, maar meer met mensen die in zadels met een slappere bovenbouw rijden waardoor de zit naar achteren schuift en de benen steeds korter opgetrokken en verder naar voren geduwd moeten worden om nog contact met de beugels te blijven houden. Zo'n ruiterzit drijft dan als het ware uit elkaar.
Waar je bij boomloze zadels dan ziet dat het ruitergewicht zich op de achterste helft van het zadel concentreert, zie je boomzadels zie je dat de ruiter dan teveel tegen de achterlepel schuift en het complete zadel achterover kiept, ook niet prettig voor het paard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 17:25

Ik vind het echt nogal meevallen hoe ver de ruiter achterop de rug komt te zitten.

Afbeelding

Paard staat op een heuveltje, ruiter is daar een beetje naar gaan zitten.
En waar de ruiter zit is nog prima boven het "draagvlak" van de rug wat mij betreft :j

Bij de artikelomschrijving op mijn website zie je foto nummer 6 van iemand hier uit het topic ;) die van de zijkant genomen is.
Zij zit er daar gewoon met een normale lengte beugelriemen op en dan zie je dat de beenligging gewoon dikke prima is :)

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... ntain.html

Maar als ruiter kan je ook op dit zadel net zoals op zoveel zadels, in een stoelzit gaan zitten, dat klopt, maar daar ben je wel zelf bij.
Het zadel zet je niet in een bepaalde houding verder :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 17:42

Vind je die Fries inderdaad zo ver bergopwaarts staan? De voorhoeven staan volgens mij 1 hoef hoger dan de achterhoeven op die foto, dus dat je daarvan als ruiter al zover naar achteren zou schuiven komt mij een beetje vreemd over, maar als je geen steun achterin hebt dan gebeurt dat ook zonder heuvel waarschijnlijk al.

Die foto op je website is inderdaad super, dat is de eerste netjes zittende ruiter die ik voorbij heb zien komen op een Lazy Mountain/Happy Valley, dus het kan wel degelijk. Mooi om te zien. +:)+
Rijdt die ruiter op de verbeterde versie met die stevigere blokken aan de achterkant die de ruiter minder makkelijk naar achteren laten glijden? Op de foto hierboven zie je dat die achterkant door de druk van de ruiter (nog) wel helemaal naar achteren gebogen/gekanteld wordt, dus misschien dat dat de extreme stoelzit verklaart.
Los van waar je benen zitten; ik zou zelf mijn kont nooit zover achterop een paardenrug willen hebben zitten, al was het alleen maar omdat de osteo's die ik ken me dan zouden vermoorden, maar blijkbaar kun je daar ook anders over denken.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 18:33

Foto van barefoot is exact hetzelfde zadel als die van jets :D

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 19:33

Ik twijfel welke inlage ik in mijn pad gaat doen. Of de standaard of de mesh. :D en waar wassen jullie je pad mee. Ik heb hem nu 1 keer gewassen met wasmiddel voor bont alleen is ie nog echt niet schoon. :o

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:05

jee je bont is wel flink ingezakt jetske

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:10

Als je de ribbenkast indenkt en dan de achterste rib naar boven volgt dan blijft de ruiter daar volgens mij gewoon netjes binnen hoor, vandaar dat ik vind dat het nogal mee valt :) Er rijden met allerlei soorten en maten zadels heel wat ruiters probleemloos rond die veel verder achterop de rug komen te zitten, zeker bij paarden met een korter ruggetje icm westernzadels.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:53

Even een vraagje hier! Ik ben een tijd geleden over gestapt van barefoot naar startrekk omdat dit veel stabieler ligt op mijn paard. Ik heb nog een tijdje de barefoot pad gebruikt onder het zadel en nu overgestapt naar Kifra. Echter schuift het zadel nu naar achter? En ben ik wel wat actiever gaan rijden dus weet niet zeker of het daarmee samen hangt. Helaas heb ik geen barefoor pad meer dus kan het niet meer testen.
Zijn er meer mensen die dit mee gemaakt hebben of uberhaupr dat het zadel naar achteren schuift? Ik lees hier namelijk vooral naar voren.

En zijn er nog tips mbt zadelpasser gericht op boomloze zadels? (Om mijn zadel te checken :) )