[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

First_Unique

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:16

Ik heb op de een of andere manier te korte beentjes, dus ik kwam niet aan mijn paard met mijn benen.. Best lastig als je geen nette beenhulp kan geven :P De zweetbladen van de cheyenne zijn een heel stuk korter en ik merkte dat ik daar netjes op mijn paard heen kwam en hem weer fijn kon begrenzen en een nette gang kon rijden etc.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:19

Lexington was te lang voor haar korte beentjes ;)

Ik heb zelf ook de LExington en vind m heerlijk. Alleen het lichtrijden in draf gaat me nog niet helemaal super af. Nog beetje aan t zoeken naar de perfecte positie van de beugel ophanging. En ik rijd nog niet veel ermee, omdat mijn paardje pas 4,5 is...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:19

First_Unique schreef:
Kan me best voorstellen dat als een paardje scheef is dat het leer zich uiteindelijk mee gaat vormen.. en zodra het paardje rechter wordt dit ook weer mee gaat :)

Vandaag hebben we de Cheyenne van mijn oude bijrijdpaardje even naar stal gehaald.. had erop gereden en ik zat er zo veel fijner op! Ik kon weer mijn hulpen netjes doorgeven! wat was dat fijn!! Ik werd wel meteen met mijn neus in de fijten gedrukt, Rijd ik mijn paard scheef, lig ik er bijna naast.. Dus in een mum van tijd liep mijn paard ook echt als een engeltje omdat ik nu heul erg goed kon voelen wanneer ik moest bijcorrigeren haha! Helaas zit hier geen VPS in en aangezien mijn paardje echt wel heel erg smal is met ingevallen kuiltjes achter de schouder heb ik even flink moeten knutselen met de dekjes die ik had met inlages erin.. was echt niet ideaal maar ik moest het zo toch uitproberen.

hier wat foto's van vandaag:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

en de zweetafdruk van het zadel.
[ Afbeelding ]

Ik denk dat ik er stevige inlages in moet doen en halve inlages bij de schoft.. en daar ga ik wel een goed barefootpad voor halen want wat ik hier allemaal heb vind ik 10 keer niets.. wat denken jullie?

Was kort maar krachtige voor mijn Lexington, maar hij gaat weer de verkoop in.. eigenwijs is soms ook wijs maar ik had eigenlijk gewoon eerst een testzadel aan moeten vragen :+ weer wat wijzer geworden hihi!

Als je dikke inlages gebruikt en de halstertouwtest goed gaat, is het prima!
Het verschil wat je voelt tussen de lexington en cheyenne ligt denk ik eerder aan het verschil met vps en zonder. Dat is (in mijn ervaring) echt een wereld van verschil. En als je dit fijn vind, lekker een nieuwe pad kopen en niet een cheyenne met vps :)

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:25

Geryon, ik kan dit zadel zoiezo niet houden.. die gaat dadelijk gewoon weer terug dus een nieuw zadel moet er toch komen.. alleen is het dan nog mogelijk om zonder vps te bestellen? Ja is dat verschil echt zo groot? hmm.. nu ga ik weer aan het twijfelen of ik dan niet een BF moet testen met vps.. wat is het verschil voor jou? qua zitten? of beenligging?

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:35

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:39

Ze zijn niet meer te bestellen zonder vps. Maar ze komen tweedehands wel eens voor! Ik ervaarde het verschil in vps (heb cheyenne zonder en met gehad) in mijn hele houding. Ook beenligging enzo dus.

Zou die met vps wel gaan testen als ik jou was!

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:45

ja lijkt me dan verstandig om dat te doen! Ging jouw houding voor of achteruit met de VPS erin?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:59

Ik mis mijn oude barefootje enorm! Dat was veel minder zadel dus benen veel beter aangesloten enz. Met vps is meer zadel maar niet op zo'n manier dat je stsviger zit, het is dan ook alsnog flexibel (gelukkig :P). Persoonlijk ben ik fan (als in daar zit ik het makkelijkst in) van heel flexibel (zoals barefoot zonder vps, meer richting zonder zadel) of juist een boomzadel. Heel gek eigenlijk :+

Maar daarom ben ik ook op zoek naar een nieuw zadel! Alleen flexibele zadels zijn voor een pony zoals de mijne (vaak onbespierd door rust) niet zo geschikt dusja..

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:06

ah wij zitten dus in hetzelfde schuitje.. Hier ook een onbespiert paard... maar je kunt het toch wel gewoon oplossen door de inlages erin te doen? ik las namelijk dat je voor een hoge inval net na de schoft een halve inlage erin kan doen boven op de normale inlage zodat daar het zadel wat meer van de schoft af komt..

edit ik lees nu dat je zegt, benen minder aangesloten.. heb je dat dan bij cheyenne vps ook dat je een enorme ruimte hebt tussen been en buik door het zweetblad? want dat is eigenlijk het grote probleem bij mijn lexington.. daar kom ik niet bij omdat het zadel mijn benen laat afsteken, en omdat ze dan te kort zijn kan ik dus ook moeilijk mijn kuiten aandrukken..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:18

Ja dat wel! Maar vps loos kreeg ik een stukje schoft niet vrij (die begint hoog en loopt lang door). Toen had ik nog niet mijn HD inlages, maar ben bang dat ik het alsnog niet vrij krijg en dan weer met een zadel zit :+

Bij mijn cheyenne met vps herken ik dat inderdaad. Maar wel minder als met een zadel met wrongen! Daarom nam ik ook geen cherokee na testen. Bij mijn vps loze waren ze nog beter aangesloten.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:20

First_Unique schreef:
ah wij zitten dus in hetzelfde schuitje.. Hier ook een onbespiert paard... maar je kunt het toch wel gewoon oplossen door de inlages erin te doen? ik las namelijk dat je voor een hoge inval net na de schoft een halve inlage erin kan doen boven op de normale inlage zodat daar het zadel wat meer van de schoft af komt..

edit ik lees nu dat je zegt, benen minder aangesloten.. heb je dat dan bij cheyenne vps ook dat je een enorme ruimte hebt tussen been en buik door het zweetblad? want dat is eigenlijk het grote probleem bij mijn lexington.. daar kom ik niet bij omdat het zadel mijn benen laat afsteken, en omdat ze dan te kort zijn kan ik dus ook moeilijk mijn kuiten aandrukken..

Heb je bij de Lexington die klittenbandwrongen onder het zweetblad er nog op zitten? Misschien dat het nog scheelt als je die weg haalt??

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:21

darkadia, nee heb die er ook vanaf gehaald. ik heb alle mogelijke opties geprobeerd helaas.. :S

edit: Geryon, ja ik denk dat ik dat probleem ook stiekem heb.. schoft moeilijk vrij krijgen zonde vps.. hij lag vandaag ook echt niet ideaal maar het kon er mee door.. maar zie liever een heel stuk meer ruimte.. Heb er een M pommel in zitten.. zou S al wat schelen? al ben ik wel bang dat S wel weer te smal is voor hem.. M ligt qua breedte wel gewoon goed.. qua hoogte is het een heel ander verhaal..

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:30

Als je nu onder een barefoot met vps een dekje doet zonder inlages, krijg je dan niet een beetje het effect van een barefoot zonder vps met een dekje met inlages? Of zeg ik nu iets heel geks.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:32

foutje ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:44

First_Unique schreef:
darkadia, nee heb die er ook vanaf gehaald. ik heb alle mogelijke opties geprobeerd helaas.. :S

edit: Geryon, ja ik denk dat ik dat probleem ook stiekem heb.. schoft moeilijk vrij krijgen zonde vps.. hij lag vandaag ook echt niet ideaal maar het kon er mee door.. maar zie liever een heel stuk meer ruimte.. Heb er een M pommel in zitten.. zou S al wat schelen? al ben ik wel bang dat S wel weer te smal is voor hem.. M ligt qua breedte wel gewoon goed.. qua hoogte is het een heel ander verhaal..

Je bedoelt dat de als je de m bloot op zijn rug legt, zijn schoft dan de bovenkant van de pommel (bijna) raakt? Dat maakt niet uit! Omdat het zadel de pommel een stuk hoger brengt.

De m ligt bij mijn pony hetzelfde als bij die van jpu. Heb daarom eens een s geprobeerd maar dat was het ook echt niet.. te krap.

Een barefoot met vps maar zonder inlages (nouja, met de standaard ilages zelfs) houdt bij mijn pony een deel van de schoft niet goed vrij helaas.. Wat je zegt is niet gek hoor. Maar werken met 1 stevige laag (zadel met vps) is toch wel minder flexibel dan met twee flexibele lagen (inlages en zadel zonder vps).

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:54

Er staat nu weer een zadel op BM met heel nadrukkelijk erbij vermeld dat het wel VPS heeft. Vond de prijs al verdacht laag, kijk ik verder, zit er gewoon een rits in de cantle. Beetje jammer weer.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:54

oke, dan is maat S bij mij ook te smal.. maar eigenlijk had ik dat al wel gezien aangezien de M pommel perfect aansluit zoals dat op de barefootsite is aangegeven..

Ik denk dat ik ook niet veel keus heb dan vps..

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:56

-

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:58

Ik heb het er ook nog maar eens onder gezet. Prima als je het niet zeker weet maar zet het er dan ook niet zo nadrukkelijk in. Vreemd, want verder komt het heel waarheidsgetrouw over. Je merkt het, ik kan vrij slecht tegen dit soort dingen :o
Laatst bijgewerkt door Kirsha op 19-10-14 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:58

Is ghost niet wat voor je? Dat schijnt nog wel flexibeler te zijn dan barefoot met vps.(althans, zijn de nieuwe dat ook?)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 23:03

Misschien is het haar gewoon wijsgemaakt door de vorige eigenaar?
Want er staat dat zij hem ook al 2e hands heeft gekocht.
Mvg Deborah

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 23:06

-

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 23:38

Geryon schreef:
Is ghost niet wat voor je? Dat schijnt nog wel flexibeler te zijn dan barefoot met vps.(althans, zijn de nieuwe dat ook?)

hmm, is er ergens een site waar je echt een super compleet beeld krijgt van alle in's en out's van het gohst zadel? Ik heb net even rondgekeken maar vind niet echt informatie waarvan ik denk, zo, daar overtuigd het me mee.. dat betreft heeft Barefoot wel echt een super uitgebreide informatieve site opgezet!! maar het kan dat ik er bij Ghost zwar overheen aan het lezen ben :P

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 00:27

First_Unique schreef:
hmm, is er ergens een site waar je echt een super compleet beeld krijgt van alle in's en out's van het gohst zadel? Ik heb net even rondgekeken maar vind niet echt informatie waarvan ik denk, zo, daar overtuigd het me mee.. dat betreft heeft Barefoot wel echt een super uitgebreide informatieve site opgezet!! maar het kan dat ik er bij Ghost zwar overheen aan het lezen ben :P

Nee, je leest nergens overheen - Ghost is na een jaar of 3-4 weg te zijn geweest weer terug EN veranderd, dus oude commentaren geven je niet het beeld van de nieuwe boomloze Ghost.

Er is een Facebook pagina https://www.facebook.com/ghostsaddle?ref=ts&fref=ts
En dan nog een paar andere .... BuitenZinnig heeft info....

Dus wat wil je precies weten?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:25

Sonja89 schreef:
Goh, wat interessant, dit wist ik echt niet! Het zadel zelf vanaf de voorkant is recht en de beugelophanging ook, het is alleen die flap onder de pommel inderdaad.

De pony is hiermee ingereden en was (logischerwijs) scheef, dat wordt nu steeds beter. Maar de scheefheid van dit zadel kan de scheefheid van de pony niet negatief beïnvloeden verder? Of zou je bij wijze van spreken beter opnieuw kunnen beginnen met een nieuw zadel?

Het is belangrijk dat het zadel goed mee beweegt met de bewegingen en bouw van de rug, en je zelf als ruiter wel recht zit.

Ik heb ook wel eens een Barefoot gezien die op zich keurig recht was: als je de buitenste vorm van het zadel nam stond de pommel daar netjes in het midden op, beugelophanging zat netjes in het midden.

Dat zijn de punten waar het om gaat :j Als het puntje leer boven de schoft dan een beetje opzij staat of het klittenband zit er een beetje scheef op, dat maakt niet uit voor de werking / ligging van het zadel of zit van de ruiter verder.

Dat het klittenbandstrookje wat scheef wegloop aan de voor- of achterkant heb ik ook wel een paar keer voorbij zien komen, heel suf....zijn ze ook strenger op geworden want dat ziet er gewoon stom uit!

Maakt verder geen fluit uit: het zit er maar om de zitting mee aan het zadel vast te plakken dus al zou het er diagonaal op zitten :P Maar het maakt dat het zadel scheef lijkt te zijn en die onzekerheid wil je een klant natuurlijk liever niet geven dus ook dat verder totaal niet interessante strookje klittenband moet gewoon recht zitten.

Maar voor het beoordelen van de rechtheid van het zadel kijk je dus vooral naar de basis van het zadel die er toe doet: is alles vanuit het midden gemeten symmetrisch aan beide kanten.

Leer dat was scheef is gaan staan (vooral dat onder de pommel) kan echt weer prima een andere kant op gaan staan / alsnog meegeven met de bouw en beweging van een paard. Ik heb echt zadels gezien die zo krom als een banaan waren geworden en die gewoon weer recht trokken :)

Zelfs een keer een klant gehad (echt al heel wat jaren geleden) die een zadel had gekocht, nieuw.
Na een poosje kwam er een hele vouw onder 1 kant van de beugelophanging. Heel bizar, nooit eerder gezien, echt een gemene, harde vouw die ik er ook niet uit kon deuken met mijn handen ofzo.

Nouja, zadel omgewisseld voor een nieuwe. Na een poosje weer zelfde verhaal. En dit tot 3 zadels toe....terwijl ik ondertussen ook zat andere zadels verkocht die niks anders waren dan die naar haar gingen, en daar waren helemaal geen problemen mee. En aan zowel paard als ruiter was eigenlijk niks bijzonders op te merken....soms gebeuren er gewoon rare dingen :P

Al die zadels zijn ook met duidelijke informatie over de vouw, naar anderen gegaan die wel wilden proberen of het weer goed kwam en inderdaad: bij een andere paard en ruiter trok die vouw er weer uit, terwijl ik er eerlijk gezegd niet zo gek veel vertrouwen in had gezien de hardheid van die vouw. Maarja het blijft natuurlijk een vervormbaar materiaal... dat je kan "leren" om weer een andere vorm aan te nemen en daar ook in te blijven staan.

Als het zadel gewoon recht op de rug ligt, dus schoft netjes recht er onder en het midden van de achterkant ook netjes recht in het verlengde van de ruggengraat, en daarbij tevens je beugels die op gelijke hoogte hangen, dan is er in de basis niks mis met het zadel op je paard en zie ik eigenlijk geen reden om hem weg te doen ofzo :)