voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:52

als het meezit heb ik een zadel gekocht...of tegen natuurlijk ;) ivm totaal niet de planning :+

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:52

Spannend. Maar een nette koop als het lukt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 08:33

Hier is de barefoot gisteren weer de kast in gegaan. De fysio gaf duidelijk aan waar het paard toch weer vast zat en dat was exact bij de pommel. Zadel erop gelegd en toen bevestigde zij ook dat het van de barefoot kan. Als hij eenmaal volledig zijn rug- en schoftspieren terug heeft dan zal het waarschijnlijk wel weer passen. Dan kijken we verder. Voor nu heb ik wel een ander passend zadel. Die konden we gisteren eindelijk passen. Namelijk de wintec 500 met zwarte boom. Er zat een witte in, die te breed was. En de fysio heeft het zadel direct goedgekeurd, lag 100% stabiel met overal ruimte waar het moest en sloot ook overal aan waar het moest. Echt fijn. En nu rustig verder trainen voor de spieren. Ik heb een trainingsschema meegekregen.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:06

Mizora wat vervelend! Had je geen andere pommelmaat meer dan?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:13

En met een smallere pommel ?
Als je zwarte boom in de Wintec goed is, zou een maat M pommel dat toch eigenlijk ook moeten zijn ?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:20

Voor zijn schouders heeft hij minimaal een maat M pommel nodig, hij zit daar tussen de M en de L in. Maar voor zijn schoft krijg ik hem enkel vrij met de S. Ik heb de afgelopen weken gereden met de M pommel, omdat hij uit de stubben gegroeid was. Maar hij heeft een te hoge schoft ervoor. De wintec is korter en wat naar achteren uitgesneden, dus die houdt zijn schoft wel vrij. En hij heeft er al zoveel bespiering bij (toen ik hem terugkocht hadden ze er geen wintec meer op liggen want die was op zijn schoft begonnen te drukken, nu heeft hij er weer 3 vingers ruimte mee. Als ik er op zit iets minder, maar nog wel voldoende).

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:56

Ok Mizora dat is lastig, maar je kunt er ook een extra inlage bij indoen om de schoft vrij te krijgen. Maar dan ga ik er nu vanuit dat je het liefste je boomloos gebruikt, maar dat is dus een aanname van mijn kant :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:11

Ja, daar ga ik ook inderdaad van uit :o
Zoeken naar oplossingen om die boomloos maar uit de kast te houden :))

Misschien weet Bianca wel een goede oplossing ?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:28

Dat heb ik minder. De boomloos is aangeschaft omdat dit makkelijk passend te maken zadels zijn. Ik heb de gewone en de physiopad, dunne inlages en dikke (moosegummy?) inlages, de S, M en L pommel. Helaas, voor hem is het nu geen succes. Welke combinatie dan ook (ook niet met een extra zadeldekje, beide pads op elkaar, bontje ertussen, de verschillende combinaties tussen pads, inlages en pommels).

Ik vind een boomzadel prima zolang het past. En een boomloos zadel vind ik ook prima zolang het past. Ik vind het ene niet beter dan het ander. Maar ik wil wel een passend zadel en vaak is dat boomloos makkelijker. En eigenlijk vind ik dat ik er ondertussen wel genoeg geld in gestoken heb. Over een half jaar gaan we gewoon opnieuw passen en kijken. Het mooiste is natuurlijk als het beide past, dan kan ik gewoon wisselen naar behoefte.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:14

hmm herkenbaar Mizora. Ik heb 2 maanden met de L pommel gereden, heel fijn. Nu leek het zadel wat naar voren te hellen en kwam paardlief wat terug in tempo. De M pommel er in gedaan en ze loopt weer makkelijker voorwaarts, maar nu schuift het zadel tijdens het rijden naar achteren (en verder dan gewenst) en merk ik dat als ze haar rug goed gebruikt ik bergopwaarts in het zadel kom te zitten ipv recht. Ik ga morgen dan maar weer de L pommel proberen en anders wordt het ook "klooien" met onderleggers. Na een hoop gedoe met boomzadels hoopte ik dat het nu wel over was maar het lijkt weer te beginnen....

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:18

Akke_sSpring schreef:
hmm herkenbaar Mizora. Ik heb 2 maanden met de L pommel gereden, heel fijn. Nu leek het zadel wat naar voren te hellen en kwam paardlief wat terug in tempo. De M pommel er in gedaan en ze loopt weer makkelijker voorwaarts, maar nu schuift het zadel tijdens het rijden naar achteren (en verder dan gewenst) en merk ik dat als ze haar rug goed gebruikt ik bergopwaarts in het zadel kom te zitten ipv recht. Ik ga morgen dan maar weer de L pommel proberen en anders wordt het ook "klooien" met onderleggers. Na een hoop gedoe met boomzadels hoopte ik dat het nu wel over was maar het lijkt weer te beginnen....

Herkenbaar :o ook een tijd bezig geweest een goed boomzadel te vinden voor mij en mijn haf. Lukte niet en toen naar boomloos dacht echt dat is het en een aantal jaar na vele soorten en maten boomloos gehad toch weer terug naar een boomzadel. Was al dat gedoe met schuivende dekjes zadels zelf te breed zitten zat. Even weer een ghost gehad om het boomloze gevoel te hebben :D En nu op zoek naar................. een lekker zacht zittend zadel die blijft liggen op een brede haf maar wel met voldoende steun :o

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:37

Mijn paard staat sinds gisteren weer op een verse wei (meer gras) en heeft dus ook weer iets meer "vetjes" gekregen dus ik hoop dat de L weer beter gaat liggen. Het zadel heeft steeds heel fijn gezeten/gelegen met de L dus ik hoop het echt. het lijkt ook wel een beetje op het probleem waar ik met het boomzadel tegenaan liep. Zolang ze op rust stond was een smallere pommel/boom prima, zodra ze haar rug optilde (dus de ruimte achter haar schouders ook meer opvulde) heeft ze een bredere pommel/boom nodig. Maar goed morgen de L maar weer terug plaatsen :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:37

Er waren er meer die het boomloze zadel van Libra gekocht hebben.
Echt paardje loopt er super onder, een wereld van verschil. Geen gezuur meer op de singel, iets wat ze bij boomzadels en de BF wel deed.
Maar nu een vraag, hoelang duurt het ongeveer voordat het zadel ingezakt is?
Want het veert behoorlijk, voel me net zo'n beginner nu hahaha

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:52

Ik moet tot mijn grote schaamte bekennen dat het hier nog niet verder is gekomen dan de stoelleuning, kiki :oo

Nu ik ook die andere Cheyenne heb, denk ik wel dat ik 'm netjes houd en straks toch verkoop ...

Maar hij bevalt jou verder wel, begrijp ik ?
Wat bedoel je precies met dat "veren" ?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:01

Dames ik heb hier nog een vraagje

Wie heeft er ervaring met een barefoot zadel met een paard waarbij de schouder erg ver naar achteren zit geplaatst ?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:15

Niet persoonlijk, maar dat kun je toch uitproberen met je testzadel ?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:22

Shirley schreef:
Ik moet tot mijn grote schaamte bekennen dat het hier nog niet verder is gekomen dan de stoelleuning, kiki :oo

Nu ik ook die andere Cheyenne heb, denk ik wel dat ik 'm netjes houd en straks toch verkoop ...

Het lijkt met draven of je beugelriemen opeens van elastiek zijn, weet het niet anders te omschrijven hahah.
Het zadel ligt nu echt bovenop de rug als je het er net opligt. Met het rijden zakt het netjes en sluit en goed aan. Mooie gelijkmatige zweetafdruk.
Nu is de pad met inlage's ook redelijk dik, dus waarschijnlijk veert deze ook mee.
Verder ben ik erover te spreken hoor. Maar het belangrijkste m'n paardje loopt er super onder!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:22

Dat klopt Shirley! Maar ik wou graag de ervaringen weten van andere bokkers of zij hier geen problemen mee ondervonden hebben :)

Ik krijg trouwens geen testzadel helaas... het dichtbijzijnde filiaal kwam alleen voor een bijdrage op bezoek en dan mag ik er een keertje mee rijden. Gelukkig is er een hele lieve bokker die na 13 augustus bij me langskomt met haar chayenne en een arizona!

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:27

Mijn paardje liep onder de Arizona met de goede maat pommel behoorlijk kort in zijn schouders,
viel echt erg op dat hij die een soort van vast leek te zetten ofzo, nu met een ander zadel (parelli natural performer, flexibele boom) en veel meer schoudervrijheid voor hem, bewegen zijn schouders ineens echt mee, gigantisch verschil (ook in het plezier in het rijden)! Zijn schouders komen redelijk ver naar achter als ik het vergelijk met de andere paarden hier..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:29

Oh, dat is raar :?
Maar fijn dat je die bokker hebt getroffen, kun je altijd nog kijken wat je doet ( mijn zadeltje wacht nog op een nieuw baasje zoals je weet ;) )

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:31

kiki1976 schreef:
Shirley schreef:

Het lijkt met draven of je beugelriemen opeens van elastiek zijn, weet het niet anders te omschrijven hahah.
Het zadel ligt nu echt bovenop de rug als je het er net opligt. Met het rijden zakt het netjes en sluit en goed aan. Mooie gelijkmatige zweetafdruk.
Nu is de pad met inlage's ook redelijk dik, dus waarschijnlijk veert deze ook mee.
Verder ben ik erover te spreken hoor. Maar het belangrijkste m'n paardje loopt er super onder!

Klinkt wel apart , ja :))
Maar rijd jij ook licht dan ?
Ik zit eigenlijk altijd door, dus heb nooit last van rekkende riemen :D

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:38

Shirley schreef:
Oh, dat is raar :?
Maar fijn dat je die bokker hebt getroffen, kun je altijd nog kijken wat je doet ( mijn zadeltje wacht nog op een nieuw baasje zoals je weet ;) )

Raar he! Ik wil hem dan minimaal een week kunnen testen als ik een vergoeding moet betalen maar dat was niet mogelijk. Nou dan laat maar hoor :D

Zou jij mij niet nog steeds een foto sturen van je barefoot? Je zei dat je een foto ging maken maar weet niet of ik die nou ontvangen heb ja of nee haha :P

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:40

Dan stuur ik 'm nog een keer :D

Mag dat morgenochtend ?
Ik moet nu eigenlijk dringend de beestjes naar huis gaan halen en voeren :o

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:42

Ja joh heeft geen haast hoor :) succes ermee!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:05

@Shirley,
Soms rijd ik licht en soms zit ik door, en je voelt het alleen met licht rijden overigens.
Maar ze is nog jong en wil nog niet te vaak en te lang doorzitten. Maar het zadel zit overigens wel erg lekker met doorzitten. Bij een boomzadel krijg ik snel last van m'n rug (2x eraan geopereerd en vast gezet) en tot nu toe geen last.
Maar goed ik had me een tijd terug opgegeven voor een oefen clinic bij trec Heiloo.... Maar weet niet of ik dat met dit zadel nog wel aandurf hahah (vanwege het verende effect)