[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 09:48

@relien: de grijze ligt beter; heeft een breder oppervlak op de rug.
@ellen: wat is een u-boom ??

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 09:51

Met u- boom bedoelt ze een boomzadel met een u- vormig kopijzer, speciaal voor brede paarden met weinig schoft.

Ellen1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 10:00

DubbelDun schreef:
@relien: de grijze ligt beter; heeft een breder oppervlak op de rug.
@ellen: wat is een u-boom ??

Klopt dinaw33

Vergeef me mijn tekentalenten, deze u-vorm is bovenaan breder, voor de rondere paarden. Vooral Massimo heeft dit.

Afbeelding

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 10:06

Relien schreef:
Welke vinden jullie..
Ik denk zelf de smalle boom omdat deze de schoft niet raakt maar ik vind hem niet mooi vlak vallen zeg maar..

Of toch medium omdat ie met het zadel er onder dan niet meer zo op de schoft ligt

Zeker de 2e dus grijze, de andere geeft een puntbelasting.
Wbt niet raken schoft, bedenk dat er ook nog een laagje zadel en een pad tussen de pommel en de schoft komt, dat geeft al weer ca. 2 cm ruimte extra

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 10:28

Hoi

Ik kom weer even binnen vallen :o
Ik heb van die voor zadeltassen voor mijn Cheyenne. Alleen bij mij wiebelen ze altijd alle kanten op. Wat doe ik fout? Ik had er woensdag 4 flesjes in ( 2 aan beide kanten) en met draf wiebelende ze echt heel irritant. Kan ik hier wat aan doen zo ja wat?

Edit:
Even een filmpje

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 11:49

Hier een foto van de beugelhaken, Dubbeldun. Hoop dat het zo duidelijk is, je kan er idd erg moeilijk bijkomen. Foto is recht genomen, hij hangt echt helemaal scheef, de beugelriem balanceert een beetje op het uiteinde van het haakje :P Denk zelf dat dichtmaken nog de makkelijkste weg is, maarja hoe dan?
Het is trouwens een Hildalgo Caracas I
Afbeelding

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 12:12

Bamii schreef:
Hier een foto van de beugelhaken, Dubbeldun. Hoop dat het zo duidelijk is, je kan er idd erg moeilijk bijkomen. Foto is recht genomen, hij hangt echt helemaal scheef, de beugelriem balanceert een beetje op het uiteinde van het haakje :P Denk zelf dat dichtmaken nog de makkelijkste weg is, maarja hoe dan?
[ [url=m/z0KtlQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Misschien een mailtje sturen naar een dealer van Hidalgo, bijvoorbeeld Buitenzinnig of Charmaine van den Berg. Die kunnn vast advies geven. Die hebben ook een korter lijntje met Hidalgo zelf.

De Hidalgo I zadels worden dacht ik ook helmaal niet mee gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 12:31

Relien schreef:
Welke vinden jullie..
Ik denk zelf de smalle boom omdat deze de schoft niet raakt maar ik vind hem niet mooi vlak vallen zeg maar..

Of toch medium omdat ie met het zadel er onder dan niet meer zo op de schoft ligt [ [url=m/lZWiMc.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Fe28xm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou die smalle absoluut niet doen, die staat gewoon op twee puntjes en dan weet je vrij zeker dat je daar spieratrofie onder gaat krijgen. Heb je een nieuwe of een oude Barefoot? De nieuwe types hebben een veel dikkere zadelbasis en dat zou kunnen betekenen dat als je de M pommel daarin doet en je er nog een pad onder doet dat de bovenkant van de schoft de onderkant van de pommel helemaal niet meer raakt. Maar dat is echt een kwestie van uitproberen, precies jouw schoftprobleem was ook de reden (met nog een hoop andere Barefootproblemen) waarom ik op mijn hoge schoftpaard ook geen Barefoot zadel heb.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 12:33

pmarena schreef:
Wat voor merk / model?

Een barefoot Cherokee maat 1. Hij zag er netjes uit dus ik heb hem meegenomen. Hij van week 37/2011

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 12:34

Afbeelding

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 12:43

Heb de M pommel na jullie advies gebruikt.
Heb een nieuwe barefoot dus de boom lag idd niet op de schoft met alles er onder ik heb hier nog foto van na het rijden..

Afbeelding
Afbeelding

Aan de linker kant is er wat afwijking in de zweet plek nu was hij onder mijn boomzafel altijd erg scheef dat was nu echt al veeeel minder. Maar nog niet helemaal misschien daardoor ? Ook vond ik de originele pad niet erg fijn liggen op zijn rug.

Achter in lijkt het wat ruwer maar in echt was dat veel minder is gewoon volledig droog over de gehele ruggengraat

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 12:58

Relien schreef:
Welke vinden jullie..

Of toch medium omdat ie met het zadel er onder dan niet meer zo op de schoft ligt [ [url=m/lZWiMc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is absoluut een maat M schoft, de S is echt duidelijk te smal :)

Als de pommel los op de rug staat, dan valt hij hij vaak wat naar voren omdat hij steun zoekt. In het zadel staat hij rechterop en heb je dat niet.

Ook ligt er dan nog het VPS en een pad met inlages onder waardoor het geheel wat omhoog komt :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 13:04

JoycexEnya schreef:
Hoi

Ik heb van die voor zadeltassen voor mijn Cheyenne. Alleen bij mij wiebelen ze altijd alle kanten op. Wat doe ik fout? Ik had er woensdag 4 flesjes in ( 2 aan beide kanten) en met draf wiebelende ze echt heel irritant. Kan ik hier wat aan doen zo ja wat?

Edit:
Even een filmpje
[ Video ]

Hoe zitten ze nu vast dan? Er zitten behoorlijk wat bevestigingspunten aan de tassen natuurlijk :j

Op foto 3 zie je hoe je hem vast kan maken, met het onderste klittenbandje nog door de D-ring voor extra stabiliteit. Heb je hem al zo zitten of nog niet?

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... Trail.html

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 13:21

@bamii: toen ik mijn oude BM nog had vond ik de beugels te makkelijk bewegen (van voor naar achter). Ik heb toen die ophangleertjes iets opgevuld met een stukje hout. Dat haalde de meeste beweging er al uit.
Misschien is dat bij jou ook een oplossing .

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 13:53

pmarena schreef:
JoycexEnya schreef:
Hoi

Edit:
Even een filmpje
[ Video ]

Hoe zitten ze nu vast dan? Er zitten behoorlijk wat bevestigingspunten aan de tassen natuurlijk :j

Op foto 3 zie je hoe je hem vast kan maken, met het onderste klittenbandje nog door de D-ring voor extra stabiliteit. Heb je hem al zo zitten of nog niet?

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... Trail.html

Heb hem niet door die ring indd, dat leek ook niet te passen. Hij zit aan 3 punten om de pommel, dat ding achter de tassen zitten aan die ring.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 14:18

Misschien nog even goed kijken of het toch past?

Normaal gesproken moet je dat verticale klittenbandje om de smalle stukjes van de seatsaver heen kunnen doen of op zijn minst door het D-ringetje heen :)

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 14:44

Sjafrane schreef:
[ [url=m/f3HCyY.jpg]Afbeelding[/url] ]

En hoe vinden jullie deze liggen op het oog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 15:15

Voor mijn gevoel trekt de singel veel te ver naar voren. Daar gaat het zadel meestal van schuiven.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 15:32

JoycexEnya schreef:
Hoi

Edit:
Even een filmpje
[ Video ]

Bij mij bleven ze ook lastig stabiel, had toen wel een manier gevonden maar weet even niet meer hoe. Ik gebruik ze ook niet meer want heb er nu inmiddels twee, allebei kapot gescheurd :(

BuitenzinnigJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 16:50

Daphneeeej schreef:
Bamii schreef:
[ [url=m/z0KtlQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Misschien een mailtje sturen naar een dealer van Hidalgo, bijvoorbeeld Buitenzinnig of Charmaine van den Berg. Die kunnn vast advies geven. Die hebben ook een korter lijntje met Hidalgo zelf.

De Hidalgo I zadels worden dacht ik ook helmaal niet mee gemaakt.

1 wordt inderdaad niet meer gemaakt.

Als je zo een ding wat aan je teugels zit hebt (welke ze wel gebruiken als stop voor het gebruik van een hulp teugel) en die om de achterkant van de haak doet (evt stukje leer eraf snijden) als je beugelriem er aan hangt kan dat mogelijk helpen.

Eenderde een zadelmaker vragen er een dichte haak op te zetten. Mocht je een goed adres willen weten kan ik je mogelijk helpen als ik weet in welke regio

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 17:14

Relien schreef:
Welke vinden jullie..

Absoluut de medium die smalle is te krap.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 17:42

Ik ben een burioni pad aan het testen. Wat vinden jullie van de afdruk van vandaag?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 18:02

Is dat een nat streepje op de ruggengraat ??

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 18:31

Nee, zand

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 19:59

OK :)