[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 20:43

Vandaag voor het eerst mijn 'nieuwe' BF Arizona op mijn merrietje gelegd. Nog niet echt vastgezet en beugels (vanwege mogelijk schrikken van bungelen) nog even weggelaten. Het is de eerste keer met een zadeltje op haar rug, vandaar :o
Ik denk dat dit best goed gaat komen. Ik weet niet zeker of ze een smallere fork nodig zal hebben (nu L) maar ik denk dat ik dat en ook hoe stabiel alles ligt pas goed kan gaan zien als ik alles definitief ga vastzetten.
Trots op mijn paardje vandaag :)

Afbeelding

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 20:50

tjaakje schreef:
Vandaag weer eens een flinke training gereden. Door de training en doordat meneer toch al wel een behoorlijke wintervacht heeft gecreeerd (trekpaard), hem behoorlijk in het zweet gereden (hele lijf). Toen ik het zadel eraf haalde (atlanta met VPS) zag ik "droge" plekken ter hoogte van de beugelophanging. Toen ik er overheen wreef, was het droge meteen weg, kneep ik het zweet uit de onderliggende vacht zeg maar. Er ligt een Wildhorn westernpad onder. Misschien toch maar eens kijken hoe ik daar andere inlages in krijg. De inlages die erin zitten, zijn niet extreem drukverdelend. In principe kunnen de inlage vakken niet open, maar ik heb een schaar en een naaimachine :Y) Morgen maar eens kijken...
Zijn er meer mensen met droge plekken onder het zadel en hoe schadelijk is dat nou echt? De ruggengraat was niet droog, maar dat had ik ook niet verwacht, omdat hij over zijn hele lijf kletsnat was. Behalve dus onder de beugelophanging.

Vandaag met hetzelfde zadel gereden, maar met een pad met moosgummi inlages erin. En ook vandaag weer droge plekken bij de beugelophanging.... Ik begin me toch een beetje zorgen erover te maken. Dacht dat het aan mijn budgetpad lag, maar met de moosgummi inlages gaat het dus ook niet goed. Ik heb twee weken geleden de M pommel verwisseld voor een L pommel, die lijkt hem bloot op de rug beter te passen. Zou het daaraan kunnen liggen? Lijkt mij heel raar. Op stal ligt ook een pad met HD inlages. Die ga ik morgen eens proberen. Heeft iemand nog tips?

tjaakje

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 22:09

Te laat voor bewerken, dus maar in een nieuw bericht:

Afbeelding

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 22:16

Jazz. Staat haar goed hoor!
(staat ze nu vast gebonden aan dat hekje? :( :o )

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 23:30

wat leuk zo'n curlie!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 02:17

Dat staat toch hartstikke leuk Jazz :)

Oei en ik bedenk me nu dat ik dat helemaal niet heb gezegd, tenzij je zelf de forken hebt verwisseld zit de XXL er nog in. Dat is de blauwe, de bruine is L. Sorry :o

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 02:31

Ik moet wel zeggen dat ik voorheen door boomloos (nadeel) meer wiebelbenen kreeg. Maar door hier bewuster mee om te gaan werd dit al veel minder. Komt ook zeker ten goede van mezelf.

En ander nadeel vond ik het schuiven. Mijn tinker is erg rondgeribt. totaal geen verhoging over oplopende schoft. Haar rug is ook net een zitgedeelte van een stoel. Daardoor ging het schuiven met name bij het opstappen.
Sinds vorige week heb ik een BF singel gekocht. Waarbij er iets van elasticiteit inzit. Geen geschuif meer dus ik ben super tevreden!

Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 09:05

TinePine schreef:

Nee hoor, je ziet het niet op de foto maar er zit een paal naast het hek, daaraan staat ze :)

Ik zal de boom dan nog even wisselen Kirsha, dan zit idd de XXL erin en die heeft ze denk ik niet nodig :o

ArmaWhis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 09:16

jomaro schreef:
ArmaWhis schreef:
ik ga binnenkort een boomloos zadel testen. ben benieuwd.

:D welke dat willen wij graag altijd weten en vergeet geen foto's te maken.

Ik de London. zal zeker even foto's maken

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 09:46

maralyn schreef:
Ik denk dat hij toch te klein voor jou is.
Ik heb zelf broekmaat 36/38 maar zit toch graag in mijn maatje 2 hoor!!

Een maat twee zou misschien wel fijner zijn, maar wordt dat niet te lang voor mijn pony?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 11:01

Jazz schreef:
TinePine schreef:

Nee hoor, je ziet het niet op de foto maar er zit een paal naast het hek, daaraan staat ze :)

Ik zal de boom dan nog even wisselen Kirsha, dan zit idd de XXL erin en die heeft ze denk ik niet nodig :o

Ik heb net weer een EHBO cursus gehad voor paarden en ik zag haar al met hek aan hoofd vast door de wei scheuren :o

Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 11:13

TinePine schreef:

Ik heb net weer een EHBO cursus gehad voor paarden en ik zag haar al met hek aan hoofd vast door de wei scheuren :o[/quote]

Dat zou niet best zijn idd ;) Maar de betonnen paal waar ze aan vast staat zit gelukkig wel echt vast in de grond :) En ook de losse hekjes zijn vastgebonden aan de vaststaande hekjes dus dat risico valt mee.

Ik heb net even de L fork los op haar gelegd en dat sluit heel mooi aan dus ik ga aan het wisselen en dan komt het vast helemaal goed!

Ik zag op de BF website trouwens van die off-billets met elastiek, iemand hier ervaring mee? Lijkt me heel praktisch. Heb al even 'droog' geoefend met de tie-strap maar als je je hele leven al Engelse zadels gewend bent lijkt me dat erg onhandig.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:15

Ik heb me toch iets raars ontdekt net. Ruim 3 jaar geleden heb ik mijn Barefoot Cheyenne overgenomen. Hij was toen ongeveer 10 keer gebruikt en dus zo goed als nieuw. Heeft altijd goed gelegen op mijn IJslander. Wel had het zadel de neiging om een paar cm naar rechts te schuiven, maar een onbespierde pony en dan ook nog rondgeribt, dus dat leek me niet raar. Met dikkere me inlages ging het een stuk beter en aan het zadel was me nog nooit iets opgevallen, dus ik maakte me er niet druk om.

Straks tijdens het oppoetsen van het zadel (en dat is echt niet de eerste keer) keek ik nog eens goed:

Afbeelding

En leek mijn zadel wel schots en scheef? De foto is van recht bovenaf genomen vanuit de pommel. Die lijkt wel verkeerd geplaatst :? De zitting heb ik opgetild, vandaar het klittenband.

Wie weet hier een verklaring voor? Kan dit soort scheefheid ontstaan, of heeft het er waarschijnlijk altijd al gezeten? Is dit op te lossen met HD inlages?

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:27

Wow.. dat ziet er inderdaad raar uit. Ervaring leert dat het niet per definitie hoeft te betekenen dat het zadel ook echt scheef is... Dat hangt van meer af dan de plaatsing van het klitteband. De positionering van de beugelophanging tov de pommel bijvoorbeeld. En de plek van de VPS (heeft het zadel VPS?)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:36

Ja, het is een zadel met VPS. Nog twee foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind het echt heel bizar...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:44

Ik heb hetzelfde gehad en mijn zadel schoof ook. Die van mij stond wel nog iets schever. Heb het toen kunnen ruilen tegen een sample zadel zodat gekeken kon worden of het echt scheef was. Vaak trekt zoiets namelijk gewoon weer recht op het paard omdat barefoot zo flexibel is. En ligt het schuiven daar niet aan. Maar ben vergeten of doe van mij nou echt scheef was of niet.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:48

Hoeveel moeite kost het om dat deel onder de pommel recht onder de pommel te krijgen? Als dat echt veel moeite kost, dan lijkt mij dat dat schuiven daardoor komt. Hoe heb je het zadel steeds opgeborgen. Als dat niet een zadelsteun oid is, zou het daardoor kunnen komen..

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:49

Wie zou ik daarvoor kunnen benaderen, denk je? Ik neem aan dat een wederverkoper hier niets mee kan?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:52

Toendertijd heeft pmarena mij ermee geholpen. :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 15:05

Geryon schreef:
Hoeveel moeite kost het om dat deel onder de pommel recht onder de pommel te krijgen? Als dat echt veel moeite kost, dan lijkt mij dat dat schuiven daardoor komt. Hoe heb je het zadel steeds opgeborgen. Als dat niet een zadelsteun oid is, zou het daardoor kunnen komen..

Dat lukt helemaal niet... Het zadel ligt altijd recht op een zadelsteun.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 15:31

Dit zie je op zich wel vaker hoor, dat het materiaal aan de voorkant onder de pommel wat naar 1 kant weg loopt.

Sowieso is het stuk materiaal onder de pommel natuurlijk gewoon een in een punt gevouwen stuk gevuld leer, soepel van aard, dus het kan een beetje opzij "vallen" vergelijkbaar met hoe bvb. leren laarzen opzij kunnen vallen als je ze niet draagt. Of een dekje met een punt, daarvan zie je de punt ook wel wat opzij vallen.

Het geheel is ook soepel, pommel staat op een soepele basis, en die basis is niet 100% vormvast maar flexibel en kan mee bewegen en rekken met de bewegingen van een paard. Dus een Barefoot kan absoluut scheef trekken en een pommel kan dan wat scheef t.o.v. de rest van het zadel komen te staan.

Gezien een wat scheef paard / scheve ruiter (en dat zijn meer mensen en paarden wel dan niet...) zelfs een boomzadel scheef kan rijden waar nog een hele stevige en in principe vormvaste kern in zit, is dit bij "een boomloos" ook heel goed mogelijk. Voordeel is wel dat het geheel ook weer mee terug recht kan gaan staan naarmate het materiaal weer die kant op "getraind" wordt.

Zadel van Geryon heb ik zelf nagekeken en daarbij was het ook simpelweg het leer dat in een bepaalde vorm was gaan staan. Dat zadel is toen naar iemand gegaan die wel in was voor een experiment om het weer recht te rijden en zover ik weet was dat allemaal geen probleem. Zou niet meer precies weten wie / wat / waar (kan best een bokker zijn geweest :) ) dat was maar gezien ik er geen bijzonderheden van onthouden heb zal er weinig bijzonders aan de hand zijn geweest en zal het wel gewoon netjes opgelost zijn :)

Nieuwe zadels hebben ook vaak dat het leer onder de pommel 1 kant op zakt, dat vormt verder gewoon mee. Laatste jaren zit het leer zo hoog in de pommel dat ik het eigenlijk niet meer zo tegenkom maar voorheen ging het leer dus wel eens zelf zoeken naar een positie in rust.

En het komt ook af en toe voor dat iemand zijn Barefootje of daarop lijkend zadel al een hele tijd niet heeft gebruikt en het in die tijd zo krom als een banaan in een kast of kofferbak of iets gepropt heeft gelegen, die mensen schrikken zich dan ook rot :(:) Maar komt eigenlijk altijd weer goed door het gewoon weer te gaan gebruiken.

Aan de voorkant van het zadel zie ik zo niet veel eigenlijk? Het lijkt onder de zitting te zijn, dat de beugelophanging en flapje onder de pommel de linkerkant op wil / is gaan staan?

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 17:22

De beugelriemhaken lijken wel recht achter de pommel te staan, wat dat betreft zal het niet dramatisch zijn, lijkt me?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:10

Goh, wat interessant, dit wist ik echt niet! Het zadel zelf vanaf de voorkant is recht en de beugelophanging ook, het is alleen die flap onder de pommel inderdaad.

De pony is hiermee ingereden en was (logischerwijs) scheef, dat wordt nu steeds beter. Maar de scheefheid van dit zadel kan de scheefheid van de pony niet negatief beïnvloeden verder? Of zou je bij wijze van spreken beter opnieuw kunnen beginnen met een nieuw zadel?

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:51

Kan me best voorstellen dat als een paardje scheef is dat het leer zich uiteindelijk mee gaat vormen.. en zodra het paardje rechter wordt dit ook weer mee gaat :)

Vandaag hebben we de Cheyenne van mijn oude bijrijdpaardje even naar stal gehaald.. had erop gereden en ik zat er zo veel fijner op! Ik kon weer mijn hulpen netjes doorgeven! wat was dat fijn!! Ik werd wel meteen met mijn neus in de fijten gedrukt, Rijd ik mijn paard scheef, lig ik er bijna naast.. Dus in een mum van tijd liep mijn paard ook echt als een engeltje omdat ik nu heul erg goed kon voelen wanneer ik moest bijcorrigeren haha! Helaas zit hier geen VPS in en aangezien mijn paardje echt wel heel erg smal is met ingevallen kuiltjes achter de schouder heb ik even flink moeten knutselen met de dekjes die ik had met inlages erin.. was echt niet ideaal maar ik moest het zo toch uitproberen.

hier wat foto's van vandaag:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en de zweetafdruk van het zadel.
Afbeelding

Ik denk dat ik er stevige inlages in moet doen en halve inlages bij de schoft.. en daar ga ik wel een goed barefootpad voor halen want wat ik hier allemaal heb vind ik 10 keer niets.. wat denken jullie?

Was kort maar krachtige voor mijn Lexington, maar hij gaat weer de verkoop in.. eigenwijs is soms ook wijs maar ik had eigenlijk gewoon eerst een testzadel aan moeten vragen :+ weer wat wijzer geworden hihi!

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:03

First_Unique schreef:
Was kort maar krachtige voor mijn Lexington, maar hij gaat weer de verkoop in.. eigenwijs is soms ook wijs maar ik had eigenlijk gewoon eerst een testzadel aan moeten vragen :+ weer wat wijzer geworden hihi!

Wat vond je niet fijn aan je Lexington?

(Ik twijfel namelijk tussen de Cheyenne en Cherokee en ben bang dat de Cherokee te veel zadel tussen mij en mijn paard is)