voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zusterlotje

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 03:25

Ik heb een tijdje een boomlooszadel van Barefoot op een tuigpaard merrie gehad. Moesten er in het begin allebei erg aan wennen maar uiteindelijk heel fijn mee gereden!

Ik ben erg tevreden over de kwaliteit van Barefoot. Ziet er allemaal mooi en stevig uit, materialen zijn en blijven mooi. Zover ik weet kan je bij bepaalde bedrijven een Barefoot lenen/uitproberen voor een aantal dagen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 07:27

Mooi dressuurzadel om te zien +:)+

De kussens lijken de vorm van de rug niet helemaal goed te volgen, gevoelsmatig, wellicht dat minikatje dat idee ook heeft? Maar vanaf een foto is dat lastig te zeggen :)

Leuk Shirley, een almond DryTex zadeltje! Was een mooie kleur inderdaad, maar werd vrij weinig verkocht dus hij is uit de collectie gegaan.

Was dus helemaal geen Special Edition ofzo: het was gewoon 1 van de 3 standaard DryTex kleuren die na een tijdje is vervallen :)

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 08:31

M_hartje_M schreef:
Ik pas denk ik wel nog in een 17 maar kleiner gaat het hem niet worden haha! Heb namelijk best dikke billen :P

Het hoeft niet perse een westernmodel te zijn idd! Ik ken helaas niemand die een Barefoot zadel heeft wat ik eventjes kan lenen :(

Waar in Maastricht staat je paard? Ik heb een barefoot Atlanta. Mag je best een keer uitproberen, wel een maat 1. Ben vanaf 13 augustus weer thuis en kan best een keer langskomen. Wij zitten net over de grens van Maastricht, in Kanne.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 08:48

pmarena : dankje! het is een Bates dressuur! Ik heb hem vorig jaar aangekocht bij een zadelmaker die hem ook is komen passen en toen lag die echt super. Maarja... paardje is van bouw veranderd. Daarom dat ik nu graag die barefoot wil hebben. Dan kan ik met die rijden en misschien dat ik mijn huidig dressuurzadel verkoop en een nieuw aanschaf :) moet ik nog een beetje over nadenken!

yvonne1303: Ik heb je via PB aangesproken :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:31

pmarena schreef:
Leuk Shirley, een almond DryTex zadeltje! Was een mooie kleur inderdaad, maar werd vrij weinig verkocht dus hij is uit de collectie gegaan.

Was dus helemaal geen Special Edition ofzo: het was gewoon 1 van de 3 standaard DryTex kleuren die na een tijdje is vervallen :)

Oh .. nou ja, voor mij is hij in elk geval wel speciaal , vind 'm echt leuk <3

Las op een andere site dat ze inderdaad uit de productie waren gehaald, maar omdat het materiaal niet meer in die kleur leverbaar zou zijn :?
't Maakt ook niet zoveel uit, vind het toch wel leuk dat er niet zo heel veel van zijn, dat maakt 'm toch wel een beetje bijzonder ?

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:38

Ik lees in ervaringen van anderen dat als men enige tijd met een bf rijdt, het paard dan begint te groeien in zijn bespiering en dus ook een bredere pommel nodig heeft. Nu lijkt die van mij ook wel te groeien in haar bespiering maar nu begint het zadel wat voorover te kiepen, wat volgens mij betekend dat ze dus een smallere boommaat nodig heeft. Zou het et het inrijden van het zadel te maken kunnen hebben. Ik heb het zadel nu bijna 2 maanden.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 10:08

Over kwaliteit gesproken: deze is dan wel gecustomized, maar wel al acht jaar oud en helemaal intact.

Afbeelding

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 10:13

Ik vind die veters toch zo leuk *\o/* !

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 10:20

Zal ik die van jou ook even doen? :P

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 10:20

Graag :D

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:06

Kost wat, maar dan hebbie ook wat! :7

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:50

M_hartje_M zou anders gewoon even opmeten hoeveel cm je heb. Een 17 inch van het ene merk zadel hoef niet dezelfde draagoppervlakte hebben van een 17 inch van een ander merk. Je heb namelijk ook merken die zadels kunnen leveren met een groter zitoppervlakte, maar met kleinere kussen eronder (bv. een 17,5 inch zitoppervlakte met 17 inch kussen). Een westernzadel word denk dan toch een probleem, want die zijn altijd wat langer dan de gewone dressuur/vzh zadels.

pmarena schreef:
De kussens lijken de vorm van de rug niet helemaal goed te volgen, gevoelsmatig, wellicht dat minikatje dat idee ook heeft? Maar vanaf een foto is dat lastig te zeggen :)

En ik ga dan ook hierin mee heb ook niet echt helemaal het idee dat het zadel lekker lig.

Vind dat met die veters ook heel stoer en geef net dat beetje extra eraan.

Akke_sSpring dit zou volgens mij wel kunnen door het inrijden van het zadel. Maar ben je misschien ook meer gaan rijden waardoor je paard misschien ook is gaan afvallen, want dat kan natuurlijk ook nog. ;)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:48

kan er mijn vinger niet op leggen, mijn hoofd zegt gewoon dat het niet klopt en dat de kussens iets hoger moeten . Het ligt gewoon niet lekker volgens mijn gevoel.
*Lekker duidelijk zo* :+

ik zie eindelijk het vermaakte zadel, mooi!
kopers zadel spreek mij ook erg aan, heerlijk simpel en praktisch.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:00

M_hartje_M schreef:
Mijn pony is 1.43

Dit is een fototje van haar zonder zadel. Zoals je ziet is haar rugje een beetje gaan hangen. Dit komt doordat ze jaren met slechte zadels gereden is (geen verwijt aan de vorige eigenaar, wist toen niet beter :) )

http://img834.imageshack.us/img834/9061/nwjd.jpg

en mag ik vragen waarom je het niet fantastisch vind liggen? Ofja, waar vind jij dat die niet goed ligt :) meningen zijn altijd welkom

Op de foto zie je het zadel echt zo boven op de rug liggen. Een model voor een paard met schoft. Dan denk ik dat de kussen niet mooi aansluiten en je geen gelijke zweet afdruk heb. Zal onder de stijgbeugel ophanging er anders uit zien dan aan de voor en achterkant van het zadel. Maar kan het mis hebben hoor moeilijk om vanaf een foto iets te zien en zeker door een zadel heen :D

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:07

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:09

Nee :n
Vind het ook geen mooi zadel, als ik het zeggen mag :o

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:14

Shirley schreef:
Nee :n
Vind het ook geen mooi zadel, als ik het zeggen mag :o

Mag jij zeggen hoor :D
Vond het zelf ook jammer dat er zo'n zweetblad aanzit. Maar kwam het toevallig tegen op zoek naar info.
Het is wel een leuke prijsklasse maar ja wat heb je dan ;)

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 18:25

Marcella schreef:
Akke_sSpring dit zou volgens mij wel kunnen door het inrijden van het zadel. Maar ben je misschien ook meer gaan rijden waardoor je paard misschien ook is gaan afvallen, want dat kan natuurlijk ook nog. ;)

Nou dat kan bijna niet omdat ze verder wel wat steviger is geworden. Misschien is haar bouw door de bespiering wat veranderd dat het daardoor anders is.

Ten tijde van mijn boomzadel zei de zadelmaker dat mijn zadel ook nog wel eens maatje smaller zou kunnen moeten.... misschien dat dat nu ook met mijn boomloosje is? Ik heb nog een M liggen die zal ik eens gaan passen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 18:42

Anders inderdaad pommel er even uithalen en bloot passen op de rug.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:46

Heb de M inmiddels opgelegd en die lijkt overal netjes aan te sluiten, dit was voorheen niet het geval. Morgenochtend eens in het zadel proberen met rijden, als het koeler is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:33

komt er een zadel op mijn pad, een torsion island, ding is 5 jaar oud, ziet er netjes uit, alleen wel twee naden los(naad aan weerszijde van het zadel op het zweetblad onder de fenders)
is prima te repareren, maar zit toch even te prakkezeren of ik de vp wil betalen, of er nog een stukje vanaf wil hebben
zadel is incl fenders en stijgbeugels, die gaan er thuis ook af, want ik rijd gewoon met beugels + riemen...
geen pad of singel

huidige verkoopprijs zadel is 950, fenders zijn 100 en de beugels, geen idee...
vp is 300 , iemand gedachtes er over..

of iemand interesse in de fenders+beugels? want daar zou ik sowieso weer vanaf willen zodra ik het zou kopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:42

Tja lijkt mij nu al een keurige prijs eerlijk gezegd...het is toch een zadel dat niet veel voor komt.

Maar het blijft een kwestie van vraag & aanbod natuurlijk... wat heb jij er voor over, en mag hij daarvoor weg :P

En wat wil de verkoper er minimaal voor hebben...en vindt hij / zij voor die prijs een koper.

Maar die 300 euro lijkt me een zeer nette prijs waar de staat van de stiksels al in meegenomen is :j

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 15:53

Nette prijs hoor, die stiksels zijn wek te repareren door een zadelmaker. En dan verkoop je de fenders en stijgbeugels, ik zeg: Doen!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 18:00

Ik zou 't ook doen Sonja. Enfin, ik zou eerst vragen of de vp nog bespreekbaar is en een tegenbod doen maar als verkoper bij zijn 300 euro blijft, zou ik toch wel toehappen, denk ik.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:39

Pmarena, dat is mijn "gutfeeling" eigenlijk ook wel , heb idd een mail gestuurd of het FP of VB is,
stiksels is idd geen issue, is vrij simpel te (laten)maken, en foto materiaal wat ik gekregen heb is duidelijk genoeg om te zien dat het echt puur losse stiksels zijn

zo, kan nog bijtikken opv edit, net mail terug gehad, is idd festpreis, is ook een nette prijs, zal de gok maar wagen denk ik ;)
tis wel niet het kleurtje wat ik ultiem vind, vind het bruin van Torsion errug mooi en deze is zwart.
ik ga er eens een mail uit doen denk ik, was eigenlijk helemaal niet van plan om nu een zadel te kopen, paard gaat over een jaar pas onder het zadel, maar ik ken het merk uit eigen ervaring en ken het zadel ook van dichtbij (uitgebreid bepoteld)
en de prijs is toch wel errug leuk,
als ik dan de fenders + beugels weer weg doe, kan ik daar misschien al weer een goede pad voor vinden. riemen en beugels heb ik liggen. tegen die tijd alleen nog een singel scoren.