Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 20:16

Weet een van jullie toevallig een hoofdstel die hier aan voldoet?
maat COB
Side Pull
Anatomisch kopstuk
Bruin

Ik heb al een hoofdstel van Waldhausen gezien dat is zwart en met anatomisch kopstuk en die trekt mij heel er gaan. Die is er helaas niet in bruin, maar deze vind ik tot nu toe wel het mooist.

https://www.ruiterhart.nl/hoofdstel/219 ... ausen.html

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 20:31

Daphara schreef:
Kaitlyn, mijn bijrijpaard heeft hetzelfde dat ze beter loopt met zo min mogelijk riempjes. Ik heb voor haar de Fairfield Lingus besteld;

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Moet nog binnen komen, maar ze vond een Micklem niet fijn, dus hoop dat dit de oplossing gaat zijn voor haar.

Die is echt prachtig! Jammer dat ik die niet eerder had gezien. Heb net van de week een micklem look a like gekocht maar deze is misschien nog wel meer geschikt voor mijn merrie omdat ook zij het liefst zo min mogelijk beperkt wordt. Is deze alleen in het buitenland te bestellen?

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:25

xEline schreef:
Ik heb er lang over na gedacht maar nu eindelijk de schockemohle beta besteld voor mijn pony. heel fijn vind ik hem nu al![ [url=m/ZIsgDU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind hem wat aan de grote kant :o

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:30

XladyX schreef:
Foto's van het Kramer anatomic hoofdstel;

Zoals het hoort (bakstukken aan bovenste riempje, neusriem aan onderste):
[ [url=m/Wr5VnJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

En andersom, zo vind ik m mooier zitten (jukbeen vrijer), alleen bit mag evt een gaatje hoger;

[ [url=m/iWKxhS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is trouwens een maat cob. Paard van 1,72m maar fijn hoofdje.

Hoe bevalt dit hoofdstel? Lijkt een beetje op de Schockemohle als ik dat goed zie?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 22:39

kwii schreef:
Weet een van jullie toevallig een hoofdstel die hier aan voldoet?
maat COB
Side Pull
Anatomisch kopstuk
Bruin

Ik heb al een hoofdstel van Waldhausen gezien dat is zwart en met anatomisch kopstuk en die trekt mij heel er gaan. Die is er helaas niet in bruin, maar deze vind ik tot nu toe wel het mooist.

https://www.ruiterhart.nl/hoofdstel/219 ... ausen.html

Die Waldhausen is echt boterzacht leer. Maar het is geen sidepull, het is een scawbrig (zoals de Lightrider). Wordt altijd verkeerd gemeld op de sites omdat het hier nog niet zo bekend is ;)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 23:34

Daphara schreef:
Kaitlyn, mijn bijrijpaard heeft hetzelfde dat ze beter loopt met zo min mogelijk riempjes. Ik heb voor haar de Fairfield Lingus besteld;

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Moet nog binnen komen, maar ze vond een Micklem niet fijn, dus hoop dat dit de oplossing gaat zijn voor haar.

Ja die vind ik erg mooi! Maar zit zo dicht op het jukbeen..

Ben erg benieuwd of onder andere deze hoofdstellen een optie zijn:

De Alton Fairfield:
Afbeelding
Alhoewel ik mij afvraag of dit niet ook te hoog vast zit, wat je met een lage neusriem dus niet hebt. En ook weer zo dicht op het jukbeen..

De Overton Fairfield:
Afbeelding
Maar daar vraag ik mij hetzelfde af als bij de Alton.

De Fenton Fairfield:
Afbeelding
Geen riempjes om de kaak (hoog), maar is het wel prettig onder en bij de wang?

De Chester Fairfield:
Afbeelding
Maar die lijkt mij een beetje een vreemde pasvorm te hebben, bij het bit.

En dan heb je nog de Shefford Fairfield:
Afbeelding
Gewoon een lage neusriem.

Hoe vallen trouwens de Fairfield hoofdstellen? Gibbie zit vaak net tussen Cob en Full in. Cob een hoop groot, Full een hoop op het kleinst.

edit: andere merken zijn natuurlijk ook een optie! Maar vind het een beetje een dingetje om een paar honderd euro uit te geven, als ze het dan toch niet fijn vindt. :o
Tweedehands ben ik er vaak net te laat bij, als ze nog netjes zijn voor een leuke prijs.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 07:03

Odetje92 schreef:
xEline schreef:
Ik heb er lang over na gedacht maar nu eindelijk de schockemohle beta besteld voor mijn pony. heel fijn vind ik hem nu al![ [url=m/ZIsgDU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind hem wat aan de grote kant :o

gewoon het aanzicht of bedoel je dat het allemaal te los zit?

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 07:39

xLes schreef:
kwii schreef:

Die Waldhausen is echt boterzacht leer. Maar het is geen sidepull, het is een scawbrig (zoals de Lightrider). Wordt altijd verkeerd gemeld op de sites omdat het hier nog niet zo bekend is ;)

Ik heb even gegoogled, en ik zie wat je bedoelt. Zie ik het nou goed dat het onderste bandje dus door de ringen kan bewegen? Want dat is nou net niet wat ik zoek in een hoofdstel -O-

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 07:42

kwii schreef:
xLes schreef:

Ik heb even gegoogled, en ik zie wat je bedoelt. Zie ik het nou goed dat het onderste bandje dus door de ringen kan bewegen? Want dat is nou net niet wat ik zoek in een hoofdstel -O-

Ja onderste bandje is een soort kingekruist bandje (maar dan zonder dat het gekruist is maar het trekt wel aan) Kijk eens bij FRA hoofdstellen. Die hebben veel en ook veel luxere bling hoofdstellen bitloos.

https://www.artofriding.nl/nl/bitloos-r ... hoofdstel/
Bijvoorbeeld de Rebecca, Alizee en de wendy

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 08:04

Daphneeeej schreef:
Ja onderste bandje is een soort kingekruist bandje (maar dan zonder dat het gekruist is maar het trekt wel aan) Kijk eens bij FRA hoofdstellen. Die hebben veel en ook veel luxere bling hoofdstellen bitloos.

https://www.artofriding.nl/nl/bitloos-r ... hoofdstel/
Bijvoorbeeld de Rebecca, Alizee en de wendy

De F.R.A Rebecca is wel echt wat ik zoek ja, super bedankt voor de tip! *\o/*

Misschien wel even sparen... maar dat moeten we er dan maar voor over hebben :Y)

Lauke

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 08:37

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:59

pluisje88 schreef:
Daphara schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Die is echt prachtig! Jammer dat ik die niet eerder had gezien. Heb net van de week een micklem look a like gekocht maar deze is misschien nog wel meer geschikt voor mijn merrie omdat ook zij het liefst zo min mogelijk beperkt wordt. Is deze alleen in het buitenland te bestellen?

Ja, deze kun je alleen bij Hööks bestellen, de prijs is wel weer heel netjes €66,90

https://www.hookseurope.com/horse/horse ... -fairfield

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 12:17

Ik heb de Overton Fairfield (die op de foto in het bruin). Bevalt mij heel erg goed :)

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 12:19

xEline schreef:

Ik vind de neusriem niet mooi aansluiten en alles zit op het kortste gaatje, waarschijnlijk zal een maat kleiner netter aansluiten

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 12:53

LiiNd_Y schreef:
XladyX schreef:
Foto's van het Kramer anatomic hoofdstel;

Zoals het hoort (bakstukken aan bovenste riempje, neusriem aan onderste):
[ [url=m/Wr5VnJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

En andersom, zo vind ik m mooier zitten (jukbeen vrijer), alleen bit mag evt een gaatje hoger;

[ [url=m/iWKxhS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is trouwens een maat cob. Paard van 1,72m maar fijn hoofdje.

Hoe bevalt dit hoofdstel? Lijkt een beetje op de Schockemohle als ik dat goed zie?

Op pagina 470 had ik iets uitgebreider gereageerd over het hoofdstel. Ik heb alleen nog niet echt meer serieuzer ermee getraind in verband met de hitte ed. Ben er wel tevreden over zo op het oog :) Hij lijkt inderdaad op de Schockemohle alleen heeft deze losse bakstukken.
Laatst bijgewerkt door XladyX op 29-05-18 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:34

Odetje92 schreef:
xEline schreef:

Ik vind de neusriem niet mooi aansluiten en alles zit op het kortste gaatje, waarschijnlijk zal een maat kleiner netter aansluiten

een maat kleiner bestaat helaas niet. Als die er wel is gaat het niet passen op de neusriem, die gaat nu niet op het laatste gaatje. Heb ik helaas met alle hoofdstellen in maat pony die krijg ik niet dicht. Ik snap wat je bedoelt!

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:22

hee! Ik had even een vraagje, Mijn paard heeft een redelijk dunne huid achter de oren en ik heb het idee dat het hoofdstel daardoor soms niet helemaal lekker zit. Weten jullie misschien een bontje dat om de rambo micklem past?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:31

Kaitlyn schreef:
Daphara schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ja die vind ik erg mooi! Maar zit zo dicht op het jukbeen..

Ben erg benieuwd of onder andere deze hoofdstellen een optie zijn:

De Alton Fairfield:
[ Afbeelding ]
Alhoewel ik mij afvraag of dit niet ook te hoog vast zit, wat je met een lage neusriem dus niet hebt. En ook weer zo dicht op het jukbeen..

De Overton Fairfield:
[ Afbeelding ]
Maar daar vraag ik mij hetzelfde af als bij de Alton.

De Fenton Fairfield:
[ Afbeelding ]
Geen riempjes om de kaak (hoog), maar is het wel prettig onder en bij de wang?

De Chester Fairfield:
[ Afbeelding ]
Maar die lijkt mij een beetje een vreemde pasvorm te hebben, bij het bit.

En dan heb je nog de Shefford Fairfield:
[ Afbeelding ]
Gewoon een lage neusriem.

Hoe vallen trouwens de Fairfield hoofdstellen? Gibbie zit vaak net tussen Cob en Full in. Cob een hoop groot, Full een hoop op het kleinst.

edit: andere merken zijn natuurlijk ook een optie! Maar vind het een beetje een dingetje om een paar honderd euro uit te geven, als ze het dan toch niet fijn vindt. :o
Tweedehands ben ik er vaak net te laat bij, als ze nog netjes zijn voor een leuke prijs.

De laatste heb ik

Afbeelding

Afbeelding

Die heeft trouwens geen anatomisch kopstuk.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 23:16

Ahhh gaaf! Ik vind het wel een stoer hoofdstel!

Welke maat heeft jouw paard? Valt het groter/kleiner?

Anatomisch kopstuk hebben we nu ook niet, heb niet het idee dat ze daar gevoelig op is. Maar een gecombineerde neusriem wel. :j

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 08:52

Oh mijn paard deed precies hetzelfde Kaitlyn. Ik heb nu de Ps of Sweden (Pioneer Revolution) en heb nergens last meer van. Echt een aanrader: Afbeelding

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 08:57

Ik moet toch op zoek naar een ander hoofdstel. M'n micklem veroorzaakt schuurplekjes op mijn merrie haar kin.

Ik ben alleen even kwijt welke hoofdstellen geen riempjes hebben bij de kin. Jullie enig idee?
De Hooks lingus zou kunnen maar die is er niet in bruin..

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:12

Kaitlyn schreef:
Ahhh gaaf! Ik vind het wel een stoer hoofdstel!

Welke maat heeft jouw paard? Valt het groter/kleiner?

Anatomisch kopstuk hebben we nu ook niet, heb niet het idee dat ze daar gevoelig op is. Maar een gecombineerde neusriem wel. :j

Vind ik ook en ook echt een fijn hoofdstel, soepel leer en vooral fijn dat je de neusriem boven op ook nog een gaatje kunt verstellen. :j

Ze zit tussen de pony en cob in, dit is cob, maar zit wel op het kleinste nu. Pony is er alleen niet. Mijn andere heeft cob en daar past ie mooi op. Dus denk wel dat ze normaal vallen, misschien ietsje groter.

Edit: ze is een D-pony (145) trouwens. :D

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:30

freetorun schreef:
Oh mijn paard deed precies hetzelfde Kaitlyn. Ik heb nu de Ps of Sweden (Pioneer Revolution) en heb nergens last meer van. Echt een aanrader: [ [url=m/lADr6J.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ah, heb je die. Was vd week al aan 't kijken welke je nou had, vergeten te vragen haha. Ziet er super comfi uit!

xLiekeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 10:25

Hoi allemaal,

Ik heb even een beetje advies nodig, misschien is hier iemand die mij kan helpen!

Sinds een maand of 2 heeft mijn paard last van wondjes in de binnenkant van zn mondhoek.. nieuw bit gekocht, naar de tandarts geweest. maar helaas blijft het terug komen.

Nu heeft iemand mij verteld dat het aan het hoofdstel kan liggen, mijn paard heeft opzich best dikke lippen/wangen dus als de neusriem vast gemaakt word kan ik me voorstellen dat alles bijelkaar gedrukt word en dat het dan ergens niet lekker komt te zitten/ klem.
nu heb ik hier veder helemaal geen ervaring mee, toevallig iemand van jullie?

Ik wil wel een nieuw hoofdstel gaan kopen, maar ook dat is best lastig.. wat koop je ?

al snel kwam ik uit bij een micklem, maar ook daar hoor je weer verschillende verhalen over.
en zijn ze best prijzig als je niet weet of het helpt.

nu zag ik hier de Bridles Lingus FairField voorbij komen, erg mooi hoofdstel. Dit mag ook allemaal gedragen worden op wedstrijd ?

ik zou graag jullie meningen willen horen/ervaringen.

als je dit al ergens verteld hebt, zeg maar even op welke pagina het staat het zijn er namelijk al veel :')

alvast bedankt! :)

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 10:33

Heb je al geprobeerd om zonder neusriem te rijden om te kijken wat de oorzaak is (zeg maar welke riempjes dat zouden kunnen zijn)? wellicht is dat een beter plan, aangezien veel anatomische hoofdstellen riempjes hanteren die onder het bit door langs lopen, maakt daar de keuze al beperkter.

Daarnaast kun je ook kijken naar een hulstrens. Dit was voor mijn paard de oplossing voor zijn gevoelige hoofdhuid/plekjes.