[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mentjuh

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 07:36

Dankjewel mindfull het is ook nog eens een heel lief dier!

Skippy01 dat scheelt al enorm Zeg!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 08:06

J0anieke schreef:
Hier tot nu toe alleen de ontspannen stap erin, opzich kon ze dat ook wel, alleen nu ook mét balans. De draf komt er stiekem ook bij, alleen als ze één stap verkeerd zet is ze bang dat ze haar evenwicht verliest en ben ik weer helemaal bij het begin.. En inderdaad, ik heb er gelukkig ook nog vertrouwen in, zeker nu met deze begeleiding.

Mijn ervaring is dat je met balansproblemen helaas beter afscheid kunt nemen van boomloos, die weg is zo ontzettend lang en frustrerend voor beide dan, en als je er een goed boomzadeltje oplegt heb je in 1 klap geen problemen meer.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 08:18

dianaw33 schreef:
J0anieke schreef:
Hier tot nu toe alleen de ontspannen stap erin, opzich kon ze dat ook wel, alleen nu ook mét balans. De draf komt er stiekem ook bij, alleen als ze één stap verkeerd zet is ze bang dat ze haar evenwicht verliest en ben ik weer helemaal bij het begin.. En inderdaad, ik heb er gelukkig ook nog vertrouwen in, zeker nu met deze begeleiding.

Mijn ervaring is dat je met balansproblemen helaas beter afscheid kunt nemen van boomloos, die weg is zo ontzettend lang en frustrerend voor beide dan, en als je er een goed boomzadeltje oplegt heb je in 1 klap geen problemen meer.

Dank je voor het delen van je ervaring :) Boomloos is voor ons juist een uitkomst. Of nou ja, Ghost is voor ons een uitkomst. Ze heeft een probleemzone in haar rug die wel druk ervaard van een boomzadel, en niet met een boomlooszadel. En no worries, om de 3-6 maanden heb ik er een osteopaat bij, en nu met de Ghost boek ik eindelijk vooruitgang. Met een boomzadel kijkt ze dan ook écht alleen maar naar de sterren en wilt ze niet ontspannen, met de Ghost doet ze dit wel en kan ik ook nog eens beter inspelen op wanneer ze heeel ligt ontspant, want met boomloos voel ik dat veel beter. Daarnaast zit ik in de Ghost juist heel stabiel en ook recht en zit ik mijn paard daarbij ook minder in de weg.
Boom of boomloos, voor ieder paard en ruitercombinatie kan het dus anders zijn. Bij een Barefoot merkte ik weinig verschil ten opzichte van een boomzadel, ik kon daar ook niet comfortabel inzitten vanwege de breedte.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 09:40

@ mentjuh, het lijkt zo een stuk mooier te liggen. En hij is inderdaad heel erg breed. Denk dat je inderdaad wel de breedste pommel nodig hebt.

@ relien, lijkt mij niet te groot hoor. Vraag me alleen af of de zweetbladen misschien niet te lang zijn, maar dat is uit gaan proberen.

@ Skippy, echt zo gaaf zadel. Hopelijk heb je er veel plezier van!

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:05

Die Ghost Barocco is mooi zeg! <3

Ik zag dat Chezz zijn zadels vernieuwd heeft! Heeft iemand daar toevallig ervaring mee of wat meer informatie over? :D
Ik vind ze erg interessant en stiekem wil ik graag nog een Spaans modelletje O:) .

Op mijn vorige stal had iemand een Iberico Lite, oude model nog. Zag er erg mooi en degelijk uit moet ik zeggen.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 14:58

Fortitude schreef:
Ik vind ze erg interessant en stiekem wil ik graag nog een Spaans modelletje O:) .

He geen ervaring met de Chezz maar wel met het spaanse/barokke model van hidalgo. Is op het moment 1 van mijn fijnste Boomloze zadels.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:57

Daphneeeej schreef:
Fortitude schreef:

He geen ervaring met de Chezz maar wel met het spaanse/barokke model van hidalgo. Is op het moment 1 van mijn fijnste Boomloze zadels.

Ik heb die Hidalgo ook gehad. Echt supermooi zadel, maar ik kon er echt niet lekker op zitten. Paard kreeg er witte vlekken van, dus hij is verkocht. Echt jammer, want ze zijn inderdaad prachtig. Ik hou ook van spaanse zadels.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:59

Ja die van jou heb ik gezien in het topic Daphneeeej, die is heel mooi!

Ik zit er een beetje mee in m'n maag dat alles zo naar voren schuift op mijn paard, ik vraag me af of dat bij een zadel als Hidalgo ook zo zou zijn. Mijn Ghost lag iets verder naar voren dan ik echt ideaal vond, maar omdat die van voren gewoon opgetild kon worden heeft ze daar nooit last van gehad.

Mijn huidige boomzadel schuift sinds kort ook weer naar voren. Ik word er echt debiel van. Ik overweeg een banaansingel maar zie door de bomen het bos niet meer welke nou wel of niet zou moeten werken.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 16:33

Je kan altijd een passervice laten langskomen. volgensmij zijn die er ook wel met een spaanse Hidalgo. Het mooie bij hidalgo is dat je veel kan spelen met de ligging van de kussens. Je kan ze zelfs bestellen op de diktes die je wil als bijvoorbeeld de voorkant dikker moet kan dat of juist de achterkant.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 18:42

Vanmiddag weer op de lazy mountain gereden en tot nu toe bevalt hij goed.
Zweetafdruk ziet er naar mijn gedachte beter uit dan met de freemax.
Had nu een kifrapad eronder gedaan en heb het idee dat die combinatie iets meer schuift dan met het barefoot dekje van van de week.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:51

Wat vinden jullie van deze zweetafdrukken?

Afbeelding
Afbeelding
Deze foto is een beetje scheef genomen, zie ik nu pas. De andere kant heeft evenveel open ruimte naar de ruggengraat als deze kant.

Welke pads zijn overigens degene die het minste schuiven?

Edit: paard heeft een verzonken ruggengraat, is wat moeilijk te zien op foto

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:56

Welk zadel heb je erop liggen?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:07

Fortitude schreef:
Ja die van jou heb ik gezien in het topic Daphneeeej, die is heel mooi!

Ik zit er een beetje mee in m'n maag dat alles zo naar voren schuift op mijn paard, ik vraag me af of dat bij een zadel als Hidalgo ook zo zou zijn. Mijn Ghost lag iets verder naar voren dan ik echt ideaal vond, maar omdat die van voren gewoon opgetild kon worden heeft ze daar nooit last van gehad.

Mijn huidige boomzadel schuift sinds kort ook weer naar voren. Ik word er echt debiel van. Ik overweeg een banaansingel maar zie door de bomen het bos niet meer welke nou wel of niet zou moeten werken.

Tip; probeer eens een zadel met een dropped panel en front gusset

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:07

dianaw33 schreef:
J0anieke schreef:

Hier ook iemand met balans/zit problemen maar mij hoef je echt niet op een engels boomzadel te zetten.
Western daarin tegen weer wel en ik heb nu een ghost. Zonder zadel zit ik het beste.
Echter is mijn zadel nog steeds niet lekker ingezakt en zit ik nog steeds op een verhoging. Mijn instructrice snapte het niet en wilde dat wel eens voelen. Toen ze zat voelde ze wat ik bedoelde.
Inmiddels contact met de verkoper en er word aan gewerkt. :)

Verder is het wel en fijn zadel.

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 13:28

Hoi! Ik val even met de deur in huis hier, ik heb een ouder Hidalgo zadel waarvan de beugelhaken scheef zitten. Ze wijzen nogal naar beneden waardoor vooral de linker riem snel uit de haken schiet. Ik ben al naar 2 zadelmakers geweest maar beide zeggen het niet te kunnen maken omdat ze er niet goed bij kunnen en dat dan het hele zadel uit elkaar zou moeten. Heeft iemand een idee hoe ik toch de haken wat rechter kan krijgen of een andere manier zodat de beugelriemen er niet snel afschieten?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 14:04

Ik ervaar dus precies hetzelfde cowgirl! Less is more is hier wel echt een feit.

Bosrit hebben we overleefd, was wel even weer spannend, ook voor het eerst bitloos, maar eenmaal in het bos vloeide de spanning weg :D En de Ghost zit echt heeeerlijk als ze goed doorstapt <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 15:04

@bami: kun je er een foto van maken, dan heb ik een beter beeld :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 19:52

Vandaag nog een x op de bbp gereden op Sjaak. Ging nu goed. Morgen de Ghost nog maar eens proberen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 20:42

@ Sjaak : jij keurt morgen die prachtige Ghost goed ja?! :D

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:29

Ik kan kwa balans beter zitten in mijn Barefoot Arizona dan een gewoon engels zadel.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 08:14

Ik ga zo bij een zadel kijken. Zijn er nog tips waar ik op moet letten :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 09:16

Wat voor merk / model?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 09:21

Even voor de duidelijkheid: ik had het niet over je eigen zit, maar over de balans van je paard, het goed op de achterhand lopen. Soms hebben paarden daar boomloos meer problemen mee dan met een boomzadel. Dat zie je rijtechnisch vaak terug in een te hoog tempo/rennen en op de voorhand kiepen. Meestal zijn het de paarden die van nature een balanspunt iets meer naar achteren hebben liggen, boomloos kom je dan vaak te ver naar voren op de rug te zitten. En boomzadels zijn natuurlijk zeker maatwerk, ik weet, met paarden met een hele lastige rug, dat veel zadelmakers zich daar ook geen raad mee weten (ik ken ze niet ;) ) dus dat je boomzadel vaak dan ook niet de ideale oplossing is omdat het weer ergens anders problemen geeft. Kiezen tussen twee kwaden.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 09:37

Welke vinden jullie..
Ik denk zelf de smalle boom omdat deze de schoft niet raakt maar ik vind hem niet mooi vlak vallen zeg maar..

Of toch medium omdat ie met het zadel er onder dan niet meer zo op de schoft ligt Afbeelding
Afbeelding

Ellen1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 09:38

Hallo, mijn zadelpasser raadde mij een boomloos of u-boom aan (ze had er helaas geen in voorraad om te passen), daarom even een stipje om mee lezen jullie ervaringen.