Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitano

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:36

Jokari, wat een leuke ijslander trouwens! Prachtig kleurtje.
En Morrie is ook een fijn fotomodel! Ik hou erg van dat soort types! (vond de vuilniszak ook leuk bedacht :D maar volgens mij kan zo'n schaapje prima tegen de regen?)

Andere vraag. Ik heb wat opmerkingen voorbij zien komen in het topic over de ruggegraat die te warm wordt? Nu zag ik elders in het liefhebbers van niet engelse zadels topic iemand die dekjes had gemaakt met ruggegraatvrijheid. Weet iemand of zulke pads al bestaan of moet je daar zelf voor aan de slag? (is een soort pad die aan de uiteinden wel bij elkaar komt maar het grootste deel van de ruggegraat vrij houdt) Dacht dat zoiets wellicht nog een mooie aanvulling zou kunnen zijn.

Ik vind overigens zelf echt dat zo'n pad heel fijn is voor het zitten. Je voelt alles wat er onder je gebeurt en als je zelf raar zit wordt dat ook direct gecorrigeerd. super fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:50

Met wol hoef je niet bang te zijn dat het te warm wordt. Dat is een van de best ademende materialen. De pad die jij bedoelt is een corrector die hc wat vebouwd heeft. De corrector is van zichzelf te stug om onder een bbp te leggen. Die zijn echt voor boomzadels of de stuggere boomloosjes. Daarnaast rijdt hc lange en intensieve ritten in zwaar terein en een warm klimaat. Dan loop je sneller kans op oververhitting dan in ons kikkerlandje.

Persoonlijk denk ik dat het priciepe van belucbting op de ruggengraat per definitie niet gaat werken met een bpp, omdat die erg soepel is en je dan een behoorlijke toren moet bouwen om de ruimte voor echte ventilatie te krijgen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 17:45

Lusitano schreef:
Jokari, wat een leuke ijslander trouwens! Prachtig kleurtje.
En Morrie is ook een fijn fotomodel! Ik hou erg van dat soort types! (vond de vuilniszak ook leuk bedacht :D maar volgens mij kan zo'n schaapje prima tegen de regen?)

heb je wel eens een schaap uit de sloot gehaald? Die vacht zuigt vol water en wordt loodzwaar. Mijn zadel ligt nu al anderhalve dag te drogen en het is nog doorweekt......van een uurtje regen

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 19:43

Ja wol word echt enorm zwaar als het nat is, is een regen uitrijdeken dan niks, die kun je ook om je eigen middel heen doen, zodat het zadel ook droog blijft.
Deze bijv,
Houd de regen tegen, maar is toch ademend, is van HKM.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:14

Ja ik kan een Christ gaan bestellen *\o/* . Het wordt een Butterfly. Alleen nog even bekijken of het een pony of wb wordt. De iberica pony is te krap naar mijn zin en bij Don heb ik op een butterfly gezeten. Ik dacht dat het een wb was maar Don denkt dat het om een pony gaat :+ . Dus we zijn nog even aan het uitzoeken of een pony butterfly groter is dan een pony iberica :)* .

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:12

Fijn Juliette! *\o/*

Vandaag weer les gehad met pony-lief, ze had er vrij weinig zin in.. Ze was wat sloom, wat stijfjes.. Uiteindelijk liep ze wel oké, maar ik was best moe :+
Daarna nog samen met Mistralleke naar buiten gegaan en wonderbaarlijk, daar vond ik mijn Gas terug!! *\o/*
Na de rit kon je bij Anne (die normaal nooit zweet) heel goed aan de plekken zien dat het zadel super ligt.. Heel haar ruggengraat was zweet-vrij en niet abnormaal warm, en de plekken waar de inlages zitten waren wat nat, meer niet.. Heb er geen foto van gemaakt, dat ben ik vergeten :Y)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:16

Ik krijg bijna mijn salaris :) En dan kan ik een Iberica gaan aanschaffen :D

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:39

Haha Jasia als ik een paard was geweest zou ik er vandaag ook weinig zin in hebben gehad, jonge jong wat een benauwt weer.
Maar hoe beviel de iberica eigenlijk met dit warme weer, was hij voor jezelf niet erg warm nu?Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:44

Ik had om 10 uur al les, toen was t nog niet warm.. Begon zelfs met mijn dikke jas aan!

Nee hoor, hij zat heerlijk! Nergens last van warmte onder mijn kont :))

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:50

Pluis was eigenlijk niet eens nat onder de Iberica. Wel pas om 20u30 begonnen en amper een half uurtje 'gewerkt', in stap. Ondanks dat ze vreselijk koppig was en mij zo ongeveer alle kanten van de piste heeft laten zien, en de andere kant op wou dan ik, bleef ik toch stevig zitten in de Iberica ! Ikke blij, :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:57

Dus als ik het goed begrijp heeft Pluis jou aan het werk gezet in plaats van anders om hihi.
@ Jasia, met een jas aan!!!???? Jeetje hier vielen de mussen om negen uur al van het dak.
Ben wel erg benieuwd hoe het dalijk verloopt met de warmte als er flink gewerkt word, maar ja als het echt bloedje heet is ga ik in iedergeval toch niet rijden, rijd dan 's avonds of s' ochtends.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:24

Richting Zeeland was het maar 15-16 graden. Ik zit meer naar het oosten en hier bleef het tot ca. 10 uur frisjes (19 graden) maar daarna tropische plantenkas!!! Veel paarden zijn gaar van dit weer - net als de mensen ;)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 06:38

ik zat er gistermorgen rond 8 uur al op en vd het toen al aan de warme kant voor Morrie, maar ik had geen last van extra warmte aan m'n kont met de Iberica. Morrie was wel zeiknat, maar dat is normaal voor hem met dit weer.
Ik rijd altijd 's morgens vroeg (ivm honden in het bos) en met warm weer sta ik eerder op. Ik vind 's avonds rijden niet eerlijk voor Morrie als ie de hele dag in de hitte heeft staan puffen

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:23

Morrie, daar heb je dan weer gelijk in...Ik heb inderdaad wel eens schapen uit de sloot moeten trekken en dat valt niet mee. Even niet aan gedacht. Loop je dan ook het risico dat het zadel 'hard' wordt als het te vaak nat is geworden?
Weet iemand nog ergens dekjes te vinden die de ruggengraat open laten?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:40

Hier was het gisteren ook niet te harden, de Fjord stond bijna de hele dag binnen in de stal, lekker door te waaien onder de schaduw van de bomen....in plaats van te vreten op de wei (zoals Rena :P ) en dat wil wat zeggen !

Ik ging zelf ook bijna van mijn stokje toen ik buiten stond te verven...maarja dat moet toch ook gebeuren :=

Ik heb geluk gehad, de ruitersportzaak van een paar dorpen verderop heeft klaar-terwijl-u-wacht de nylon riem met de grote D-ringen een stuk naar voren op het dekje gezet. En nu maar duimen dat het naar voren schuiven van de Butterfly daarmee opgelost is, ik ben HEEL benieuwd :=

Heb nu nog een licht gebruikte bruine Butterfly met naturel zitting maat Pony, en een eveneens nauwelijks gebruikte Iberica plus maat WB in het geheel bruin te koop voor de liefhebber, ik kan er gewoon niet mee uit de voeten :o

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:00

Lusitano schreef:
Morrie, daar heb je dan weer gelijk in...Ik heb inderdaad wel eens schapen uit de sloot moeten trekken en dat valt niet mee. Even niet aan gedacht. Loop je dan ook het risico dat het zadel 'hard' wordt als het te vaak nat is geworden?
Weet iemand nog ergens dekjes te vinden die de ruggengraat open laten?

Volgens de gebruiksaanwijzing/wasvoorschrift is dat geen probleem (nat worden) maar is het verstandig om het geheel op koude temperatuur in de droger te stoppen. Als er geen droger is, dan tijdens het drogen een beetje in model trekken.

Grandeur maakt dekjes met een middenband met gaatjes... ze kan ook dekjes op maat maken. Volgens mij is dit de link

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:39

Dank u! Ik ga eens snuffelen op die site.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 23:29

PMarena, verven met dit weer is toch niet goed voor de verf?

Ik vind dit weer héérlijk, kan alles, doe alles.. En iedereen wordt gek van mijn stuiter-gedrag.. :))
Met kouder en vochtiger weer kan ik niet zo veel, vandaar dat dit weer mij wel blij maakt :D
Maar ik houd wel rekening met paard-lief, die hoeft niet mee te doen met mijn stuiteritis :+
En om on-topic te blijven, vandaag is mijn Iberica in mijn zadeltas blijven zitten, omdat het te warm was voor Anneloes.. :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 06:55

Geen idee, ik weet wel dat tijdens regen verven niet goed is voor de verf, dus tja :P

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 09:10

Met dit weer droogt t te snel toch? En dan gaat het bladderen..
Volgens mij is het nooit goed :))

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 09:51

Ach, het echte verven buiten moet nog komen, moest eerst met wat hardhout aan de slag dus dat is meer een soort beits om de kleur te verdiepen, dan verf :P

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 23:10

Haai, Ik ben zins vandaag eigenaar van een tweedehands zadelvormig Christ Premium Plus.
Heb gelijk even beide peerds gereden en wow, wat een heerlijkheid!
heb niet allen 48 pagina's afgelezen en hoop hier antwoord te vinden.
Zijn er ook mensen die met beugels erbij rijden?
Ik had ze er zelf nu bij mijn jongere merrie wel aan. wel 2 gaten langer dan normaal zodat ik niet echt ging steunen erop. maar toch even het gevoel had steviger/ meer veilig te zitten.
Als er mensen zijn die ook met beugels rijden hoe doen ze dat dan?
Zijn er ook mensen die het echt niet vinden kunnen?
(ik rij er dus niet licht mee en moet op mijn tenen staan om er gewicht op te kunnen zetten)

gr.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 23:36

kvika schreef:
Haai, Ik ben zins vandaag eigenaar van een tweedehands zadelvormig Christ Premium Plus.
Heb gelijk even beide peerds gereden en wow, wat een heerlijkheid!
heb niet allen 48 pagina's afgelezen en hoop hier antwoord te vinden.
Zijn er ook mensen die met beugels erbij rijden?
Ik had ze er zelf nu bij mijn jongere merrie wel aan. wel 2 gaten langer dan normaal zodat ik niet echt ging steunen erop. maar toch even het gevoel had steviger/ meer veilig te zitten.
Als er mensen zijn die ook met beugels rijden hoe doen ze dat dan?
Zijn er ook mensen die het echt niet vinden kunnen?
(ik rij er dus niet licht mee en moet op mijn tenen staan om er gewicht op te kunnen zetten)

gr.

Ik gebruik beugels en rijd ook af en toe licht, maar dan rust ik op mijn dijen en niet in de beugels - althans, zo min mogelijk

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 12:45

Ik gebruik het zonder beugels, het is en blijft een pad imo en geen zadel. Nu ben ik wel gezegend met een pony die liever tölt dan draaft en een heel vlakke galop heeft, dus ik heb makkelijk praten. :)

O ja en ze is nog maar 2 weken zadelmak. :) Haar bokjes zijn drie keer niets dus daar heb ik ook geen beugels voor nodig.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 12:53

Ik heb wel beugels eraan (heb een iberica), maar meer als veiligheidsnet. Ze zijn dus eigenlijk gewoon iets te lang, waardoor ik er niet in steun. Bij de draf doe ik doorzitten. Wel beugels dus, maar geen vol gewicht erop. Voelt gewoon net ietsje veiliger. :)

Trouwens... ik ben woensdag eventjes afgestapt tijdens een ritje, omdat er iets groots in de bosjes zat en Hälga beetje paniekerig werd. Ik vermoed dat het een eland was, want het maakte best veel kabaal en ik weet dat de meeste paarden bang zijn voor elanden. Maar goed... ik heb er dus eventjes naast gelopen (dan is het meteen goed) en ben later weer opgestapt. Een echte hoge opstap als thuis had ik niet; slechts een laag boomstronkje, zodat ik toch ook iets meer de beugel moest gebruiken. Maar mijn schaapje bleef keurig liggen!!!! Lukte mij met de barefoot echt niet.

Trouwens... ik vind het opzadelen ook veel makkelijker nu. Geen gesleep met dat stijve ding... haha. Gebruik het ook op silja, maar die rijdt ik alleen in de wei (en alleen in stap vooralsnog)- Wel lekker makkelijk; 1 zadel voor 2 paarden.