voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 09:27

ivonne85 schreef:
toch is zijn rugbespiering zo anders geworden ( veel strakker en strammer ) en zijn er 2 harde bultjes te voelen.
het is niet dat hij geprikt is
dat voelt anders.
ik heb de sportmasseur gemaild... die komt hopelijk aankomende week en kan ze me vertellen wat het is.

Hopelijk kom je erachter waar het hem in zit en wat je er aan kunt doen , op zich is het echt niet iets dat problemen geeft normaal gesproken hoor , zitbeenknobbels door een Barefoot met goede pad heen :(:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 09:35

Fujita_Amor schreef:
Ik heb niet het hele topic door gelezen maar wil ook wel graag voor vz paard een boomloos
Heeft nou een boom zadel western
Maar heb zelf helemaal niks met western zadels
Maar ik stelde dat dus voor aan de eigenaar van vz en die zei dat een nadeel was dat de druk niet verdeeld werd op het paard en dat bij boomzadels wel zo is? Zoals met een western of vzh
Is dit waar?

In theorie verdeelt een boom de druk beter dan een zadel zonder boom. Maar bomen zijn er in enorm veel modellen / rondingen / breedtes...net als paardenruggen en schoften. Dus die harde ronding van de boom moet perfect overeen komen met de ronding van het paard. Zo niet dan geeft het juist problemen.

Soort testje in de praktijk : pak wat verschillende lepels en lepeltjes uit de bestek-la , en pak er een rijpe perzik o.i.d. bij :P

Druk nu de lepeltje met de holle kant 1 voor 1 op de perzik , en je zult zien dat het nog niet mee valt om een lepeltje te vinden dat in zijn geheel perfect aansluit rond de perzik. Je hebt er zelfs bij waarbij de randjes in de perzik verdwijnen.... of de randjes passen wel goed , maar de perzik vult de holling van de lepel niet goed op.

Dit is een beetje vergelijkbaar met een boomzadel : de druk verdeling is alleen beter wanneer de gehele boom (lepeltje) netjes op het paard ligt (perzik) en dus niet ergens meer druk geeft of los komt van de rug want dan geeft hij juist problemen.

Neem daarbij nog dat een paardenrug beweegt en de boom meestal niet...

Boomloos is ook niet perfect maar geeft in ieder geval minder risico's op problemen dan een boomzadel.

Maar dat is maar net per persoon verschillend waar je meer vertrouwen in hebt :)

KarmaWitch

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:32

Oke heel erg bedankt!
Nou de eigenaar nog zover zien te krijgen voor een boomloos
Ik vind zelf dat boomloos heerlijk rijden :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:35

@Pmarena, ik weet eerlijk gezegd niet meer of ik aan het doorzitten was, ik heb volgens mij ook nog wel filmpjes, maar dan moet ik even zoeken.

Edit: lichtrij filmpje op wisse

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:38

Heeft er hier iemand ervaring met startrekk zadels.. Ik denk dat het voor ons echt een oplossing zou zijn.

Paard heeft echt een boomloos zadel nodig. Hij laat aan alles merken dat een boomzadel niet
fijn is voor hem. Prima, dus nu gebruik ik de barefoot stella.
Heerlijk voor hem. Helaas voor mij niet ideaal. Ik rijd graag lange ritten, maar krijg na een
uurtje echt last van mijn heupen. Pablo is heel plat en breed op de rug, weinig schoft.
Ik ben dus op zoek naar een meer A vormig zadel.

Heb een goedkope startrekk variant geprobeerd, maar die is na een keer rijden gelijk retour gegaan..

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 11:52

Is extra inlages zodat je een meer a-vormig idee krijgt geen optie? Ik merkte zeker verschil met mijn nieuwe pad die echt dunner was dan de grandeur en dunne inlages. Ik had echt het gevoel alsof ik nog breder zat dan normaal.

heb er nog niet opgezeten met stevige inlages dus daarbij kan ik je het nog niet vertellen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:53

Volgens mij heeft een Ghost ook een smallere zitting, maar ik kan het mis hebben.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:55

Iemand een idee hoe je een eigenaar kan overhalen om van western naar boomloos te gaan?
Eigenaar heeft moeite met het onderwerp en zegt dat de drukverdeling bij een boomloos niet goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:58

mochten hier nog mensen een barefoot arizona mt 1 in uitmuntende staat zoeken(incl fenders, mattes westersingel en 2 dekjes met inlages....)

mijne gaat eruit.
morgen komt Ron van Buitenzinnig met wat zadels( trekker en freeform),hoop echt dat er iets bijzit..

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 12:03

Jij kent de eigenaar het beste dus je zal het denk ik ook zelf het beste kunnen doen.

De arizona zal je wel kwijt kunnen :)

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:04

Ik ken haar sinds april :')
Maar welke voordelen kan ik gebruiken voor een boomloos
en welke nadelen van een western?

Marlllot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:12

mijn paard heeft een hele hoge en lang doorlopende schoft en zijn nu druk opzoek
naar een zadel maar dat is heel erg moeilijk. zou boomloos een optie zijn?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 12:13

Nadelen aan een westernzadel (met boom) weet ik niet, voordelen zou ik zeggen dat het mooi aanpast aan je paard z'n rug en meegroeit met de spieren enz. Je paard loopt er vaak fijner onder en je leert zelf een onafhankelijk zit op te bouwen. Hierdoor zit je uiteindelijk steviger en beter. Maar dit vergt wel tijd, dat geduld hebben mensen soms niet.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:14

Zijn de voordelen van boomloos?

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:25

Olikea schreef:
Heeft er hier iemand ervaring met startrekk zadels.. Ik denk dat het voor ons echt een oplossing zou zijn.

Paard heeft echt een boomloos zadel nodig. Hij laat aan alles merken dat een boomzadel niet
fijn is voor hem. Prima, dus nu gebruik ik de barefoot stella.
Heerlijk voor hem. Helaas voor mij niet ideaal. Ik rijd graag lange ritten, maar krijg na een
uurtje echt last van mijn heupen. Pablo is heel plat en breed op de rug, weinig schoft.
Ik ben dus op zoek naar een meer A vormig zadel.

Heb een goedkope startrekk variant geprobeerd, maar die is na een keer rijden gelijk retour gegaan..

Ik heb een startrekk dressuur zadel voor mijn haflinger. :) Als je vragen hebt of foto's wil, moet je maar even een PB sturen. :D

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 12:35

Fujita_Amor schreef:
Zijn de voordelen van boomloos?

Ja ;) maar wacht nog maar even reacties af van de andere mensen van dit topic.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:42

Hoezo afwachten?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:06

lees het topic anders eens helemaal door, dan kom je de voordelen tegen

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:52

Fujita_Amor schreef:
Iemand een idee hoe je een eigenaar kan overhalen om van western naar boomloos te gaan?
Eigenaar heeft moeite met het onderwerp en zegt dat de drukverdeling bij een boomloos niet goed is.

leg hem uit over het vps systheem en laat hem de side van boomloosrijden zien, daar staan zo veel info op of laat hem eens dit topic lezen, staan toch heel veel enthousiaste mensen op.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:04

Millanka schreef:
Is extra inlages zodat je een meer a-vormig idee krijgt geen optie? Ik merkte zeker verschil met mijn nieuwe pad die echt dunner was dan de grandeur en dunne inlages. Ik had echt het gevoel alsof ik nog breder zat dan normaal.

heb er nog niet opgezeten met stevige inlages dus daarbij kan ik je het nog niet vertellen.

Dit helpt wel iets, maar helaas niet genoeg..
Bedankt voor het meedenken.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:37

Fujita_Amor schreef:

Eigenaar niet om gaan praten, het is het paard van de eigenaar en moet je dus al blij genoeg zijn dat er een goed zadel is.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:13

Jullie gaan hard zeg! Maar iedereen die op mijn vragen reageerde: bedankt! :)

pmarena: wat zeg jij van mijn foto's van de zweetafdruk bij onze pony's? (pagina 46)

Op zich is het best een logische verklaring dat de vps-inlage luchtiger is en het zweet dus beter afvoert. Van gisteren had de pony wel meer gezweet (warm in de volle zon, ben dan wel blij dat het nog minder heet was dan vandaag!). Maar nu leken op de plaats van m'n zusjes bovenbenen drogere plekken te zijn :?
Maar ook waren de droge plekjes bij mijn pony naast de schoft duidelijker. Weet nou niet of dat oude drukplekken zijn (kan best want ons vorige zadel paste niet) of dat deze boom ook knelt.
Het boomloos van m'n zusje proberen gaat helaas niet, dan zou ik eerst de L-pommel moeten kopen :o

edit: ik kreeg trouwens fantastische plannen voor een nieuw knutsel-experiment! :D Vind het zo zonde dat alle normale dekes niet meer bruikbaar zijn... Heb twee plannen bedacht:
1. Koop een stuk kunstbont en naai dat met een klittenband sluiting aan de voorzijde onder bestaande dekjes. (in twee delen zodat de ruggegraat extra vrij is) Kort singelstootlussen in en bevestig eventueel midden achter een extra nylon riempje. Mocht het nodig zijn kan ik de schoft ook nog inknippen en afbiezen (als bij barefoot-pads). Kosten (naast veel werk) schat ik op 20-25 euro per dekje. Nadelen: het vele werk, toch de kosten (3 dekjes al min. 60 euro) en het feit dat je dus steeds je inlages zult moeten verwisselen wat lastig is en de levensduur van die dingen niet ten goede komt :=

2. Koop een 'echt' bontje zonder rand achter en met ruggegraatvrijheid. Moet dan kijken hoe het zit met de maat en plaats voor inlages. (Heb zo'n ding nooit goed genoeg bekeken, dus wat inprovisatie :o ). Ook lusjes inkorten en zeker een riempje voor achter maken. Ook klittenbandsluiting er op aan de voorkant. Dit zou dan onder de gewone dekjes komen. Voordeel is dat je inlages niet hoeft te verwisselen en je echt bont hebt. Kosten 1x plusminus 70 voor het bont, totaal missch. 80 euro. Nadelen dat het gewone dekje niet te dik of lang (achter) mag zijn.

Tja, wat vinden jullie? Zijn maar ideeën, en natuurlijk mijn voorstelling van voor en nadelen. Goed plan of maken jullie me een illusie armer? _O-
Laatst bijgewerkt door Safiera op 27-06-11 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:22

zag net Ivonne's cherokee te koop staan, sterkte meid!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:29

karev schreef:
zag net Ivonne's cherokee te koop staan, sterkte meid!

Ik zie het, balen Ivonne! Wat zei de fysio?

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:00

Nou dat het dus inderdaad komt van mijn zitbeen knobbels waarschijnlijk , omdat het op die plek is.
En er zijn geen oneffenheden in het zadel en in de pads...
Ook was hij erg gevoelig op zijn lendengebied,, daar waren ook al wat schuurhaartjes ,, toch vanwege de lengte van het zadel. ( wel maat 1 )
en dat alles maakt mij veel zorgen, want we gaan een trektocht maken van 2 dagen binnenkort van 30 km per dag en half september gaan we naar de 4 daagse
Dus ik wil dan liever een boomzadel.
Krijg volgende week woensdag de zadelmaker erbij die veel ervaring heeft met ronde paarden met weinig schoft ... heeft me de massimo trail aangeraden ... die kan je ook nog 2 maten kleiner en 2 maten groter laten maken door de zadelmaker.
Dus hopelijk kan dat zadel eindelijk uitkomst bieden voor ons.
;(