Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 12:57

Ninx schreef:
Kwam trouwens nog iets aardigs tegen:
http://www.hue-hott.de/shop/USER_ARTIKE ... eea241114f
Aangezien Kuggur ook een zadel zoekt, en tevens IJslanderruiter is plaats ik deze link maar even.

Bedankt, ik ben nog steeds zoekende, en zal dit ook bekijken. Jammer genoeg heeft het ijslandse bankenfiasco tot gevolg dat alle import in korte tijd meer dan twee keer zo duur geworden is voor ons....Ach, het is nu eenmaal een dure bezigheid, paardrijden, en het zadel is iets waar niet op bezuinigd mag worden. Heeft wel tot gevolg dat de selectie nóg zorgvuldiger gedaan moet worden ("even uitproberen" en als het em niet is snel doorverkopen is momenteel gemakkelijker gezegd dan gedaan...).

Moragh

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 13:03

Wat wel leuk is voor de korte paardjes (wel engels zadel...): Massimo heeft nieuwe kussens waardoor de zadels zo'n 5 cm korter worden...
Moet nog even een zadel goed bekijken, maar het klinkt interessant!

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:27

Deze kwam ik tegen in een andere topic... Toch wel even het vermelden waard hier.. :D

Afbeelding

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:44

Leuk zijn die he!
Geen idee hoe de zit en de gewichtsverdeling verder is, maar het is wel heel leuk bedacht!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:48

Ik geloof dat het kinderzitje te verwijderen is, zodat je weer een "gewoon" zadel hebt, hm, ik ken twee smurfen die dit een héél goed idee zouden vinden...

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:55

Ik vraag me ook wel af of dit bruikbaar is... maar idd wel leuk bedacht!

@Kuggur: Hehe, ik ken er ook wel eentje die dat een erg leuk idee zou vinden...

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 23:06

Kuggur schreef:
Ik geloof dat het kinderzitje te verwijderen is, zodat je weer een "gewoon" zadel hebt, hm, ik ken twee smurfen die dit een héél goed idee zouden vinden...

Je kan het zadel kopen met vast zitje, maar ook een versie die verwijderbaar is.
Ik heb er wel over gedacht ze te verkopen, maar omdat ik vooral kwaliteit wil bieden en geen gimmicks heb ik het niet gedaan.....

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 15:14

Fivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:12

een Australian saddle:

Afbeelding

lijkt wel een beetje een mix tussen een western & een dressuur zadel ! :P

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:10

yole schreef:
Deze kwam ik tegen in een andere topic... Toch wel even het vermelden waard hier.. :D

Afbeelding

Hé, hebben jullie die site ook al gevonden? Hoe kennen jullie die site? Ik heb daar spulletjes gekocht, wist niet dat deze winkel ook in België bekend was? Is winkel in Toulouse....

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:15

B-) Ik kom toch nog even terug op de zit, anatomie van man en vrouw, a la brida & a la jinetta, als jullie dat niet al te erg vinden ;) N.a.v. het artikel van Deb Bennett wat eerder in dit topic werd aangehaald ben ik haar website en forum eens gaan uitpluizen (niet dat ik daar nu helemaal klaar mee ben, maar goed). Het valt me op dat de a la brida rijstijl daar juist niet na wordt gestreefd, maar wel een ´moderne´ gebalaceerde, wat voorwaartse zit, meer a la jinetta dus. Dit kom ik ook weer tegen bij Sally Swift / Centered riding, waarnaar Deb verwijst. Wel zonder het zadel te ver naar voren te leggen (ook Len Brown is het er mee eens dat een ´engels´ zadel niet is ontworpen om te ver naar voren / op de schouder te liggen en dat Caprilli dit ook niet zo bedoeld zou hebben).

Nu ben ik heel benieuwd natuurlijk wat ´men´ daar in dit topic van vind.
Komt het doordat Deb en Sally vrouwen zijn, en zij daardoor een voorkeur hebben voor een ´engels´ zadel?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:21

laura1986 schreef:
B-) Ik kom toch nog even terug op de zit, anatomie van man en vrouw, a la brida & a la jinetta, als jullie dat niet al te erg vinden ;) N.a.v. het artikel van Deb Bennett wat eerder in dit topic werd aangehaald ben ik haar website en forum eens gaan uitpluizen (niet dat ik daar nu helemaal klaar mee ben, maar goed). Het valt me op dat de a la brida rijstijl daar juist niet na wordt gestreefd, maar wel een ´moderne´ gebalaceerde, wat voorwaartse zit, meer a la jinetta dus. Dit kom ik ook weer tegen bij Sally Swift / Centered riding, waarnaar Deb verwijst. Wel zonder het zadel te ver naar voren te leggen (ook Len Brown is het er mee eens dat een ´engels´ zadel niet is ontworpen om te ver naar voren / op de schouder te liggen en dat Caprilli dit ook niet zo bedoeld zou hebben).

Nu ben ik heel benieuwd natuurlijk wat ´men´ daar in dit topic van vind.
Komt het doordat Deb en Sally vrouwen zijn, en zij daardoor een voorkeur hebben voor een ´engels´ zadel?

Hier ben ik ook erg nieuwsgierig naar. Waar ik nu les volg (centered riding, kruidhof) zeggen ze dat dit niet zo'n drama is als je met Engels zadel rijdt. Dat je vooral moet zorgen dat je zadel er eentje is waar middelpunt in het MIDDEN moet liggen van het zadel (goeie merken). Dat het wat overroepen is dat je met Engels zadel altijd VOOR het zwaartepunt van het paard zit en het paard als dusdanig zou verstoren en je daarom moet compenseren in de mond.
Ik ben hier dus eigenlijk ook heel erg benieuwd naar, om de correcte info te kennen.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 23:01

Aangezien het zadel een interface is, is het mijn inziens niet per definitie verkeerd om in een engels zadel te willen rijden.
Alleen is het (juist bij de bekende merken die een bepaalde mode nastreven: "diepe zit" maw "geen zit"...) probleem dat veel ruiters niet fatsoenlijk hebben leren rijden/zitten en daarbij met een modern engels zadel juist worden tegengewerkt om goed te leren zitten en het paard te voelen en mee te rijden.

Ik zie mensen tegenwoordig meer paard-passagieren dan paard-rijden.... En of dat door de zadels komt.. (deels vind ik) of dat dat door het leren rijden komt (op meestal verkeerde engelse zadels!).

En natuurlijk zijn er verschillende stromingen qua lesgeven en aanpak tov anatomie... deels ook kwestie van "als het niet ken zoals het mot, dan mot het maar zoals het ken"...
En dat is natuurlijk ook zo: als je anatomisch gezien niet meer kan dan wat binnen je mogelijkheden ligt dan vind je een persoonlijke grens.

Wat een streven zou moeten zijn voor elke ruiter (binnen zijn of haar doel van paardrijden) is toch blijven onderzoeken wat je grens dan wel is... en daar daagt dit topic wel heel mooi voor uit!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 09:50

Moragh schreef:
Aangezien het zadel een interface is, is het mijn inziens niet per definitie verkeerd om in een engels zadel te willen rijden.
Alleen is het (juist bij de bekende merken die een bepaalde mode nastreven: "diepe zit" maw "geen zit"...) probleem dat veel ruiters niet fatsoenlijk hebben leren rijden/zitten en daarbij met een modern engels zadel juist worden tegengewerkt om goed te leren zitten en het paard te voelen en mee te rijden.

Ik zie mensen tegenwoordig meer paard-passagieren dan paard-rijden.... En of dat door de zadels komt.. (deels vind ik) of dat dat door het leren rijden komt (op meestal verkeerde engelse zadels!).

En natuurlijk zijn er verschillende stromingen qua lesgeven en aanpak tov anatomie... deels ook kwestie van "als het niet ken zoals het mot, dan mot het maar zoals het ken"...
En dat is natuurlijk ook zo: als je anatomisch gezien niet meer kan dan wat binnen je mogelijkheden ligt dan vind je een persoonlijke grens.

Wat een streven zou moeten zijn voor elke ruiter (binnen zijn of haar doel van paardrijden) is toch blijven onderzoeken wat je grens dan wel is... en daar daagt dit topic wel heel mooi voor uit!

Wat ik me gewoon afvraag (niet dat ik pro Engels ben wel integendeel, maar als ik m'n stelling wil verdedigen dan moet de info wél correct zijn) is dat als je nu perfect leert zitten op een Engels zadel, je daardoor toch nog altijd voor het zwaartepunt zit van je paard en je paard moet 'tegenhouden' aan voorkant om hem toch meer onder te krijgen? Dat je dus met een Engels zadel nooit op de goeie plaats zit?
In boek van Hempfling staan er foto's en tekeningen die dit illustreren...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:14

Cambair dat hangt natuurlijk ook nogal af van de verhoudingen van je paard/pony. Bij mijn pony zit de zadelplek in verhouding best wel naar achter. Ook is het zwaartepunt variabel (en hoe wilde je sowieso bepalen waar dit zit?).

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:22

laura1986 schreef:
Cambair dat hangt natuurlijk ook nogal af van de verhoudingen van je paard/pony. Bij mijn pony zit de zadelplek in verhouding best wel naar achter. Ook is het zwaartepunt variabel (en hoe wilde je sowieso bepalen waar dit zit?).

Ik bepaal niets hoor... Stond hier in dit topic....

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:34

Huertecilla schreef:
abeltje_xx schreef:
op het andere topic, paardrijden in stijl, kwam deze link voorbij. ik viel stijl achterover van die zadels. kwijhijl! vooral die creme jeane d'arc is prachtig!

Er staat bij dat deze zadels geschikt zijn voor elke stijl en dat is incorrect.
Ik ken de geometrie van deze zadels niet.
De basis is een flexible boom en dat sluit al een aantal zaken uit.
Ook de vorm van zit, pommel en cantle leggen al duidelijk een aantal randen om wat wel en niet kan.
Hópelijk sluit de geometrie aan bij de vorm en dan is veel ´a-la-brida´ mogelijk doch niets ´a-la-jinette´. Legt de geometrie het ruiterzwaartepunt naar voren zoals bij ´engels´ dan presenteert het een tegenstrijdigheid.

Het is bij veel moderne zadels problematisch dat de makers niet helder de functionele eisen en consequenties begrijpen. Gaston Mercier is een helaas zeldzame positieve uitzondering. Die weten waaróm ze maken wat ze maken.
Heel helder is het probleem geïllustreerd bij ´stock-zadels´.
Ooit waren dat zadesl gebaseerd op 19de eeuwse cavallerie-zadels met toevoeging van poolies, steunen. Dit zadel werd doorzittend gereden en de steunen maakten steil afdalend behoud van de correct zit dus contact met het paard mogelijk.
Tegenwoordig is het leeuwendeel van de buiten australië gemaakte zadels afkomstig van zadelmakers die werken met een ´engels´ veerboom en bijbehorende geometrie. Zij voegen stijl en dijsteunen toe aan een engels zadel. Je krijgt dan een zeer ongelukkige combinatie waar geen ruiter iets fatsoenlijks mee kan aanvangen.

Het is voor een goed begrip essentieel dat de ruiter op het netvlies heeft dat ´engels´ een zadel is wat gericht is op voorwaards rijden. Op jachtrijden, op military en dat klassiek dressuur een zijtak daarvan is op dezelfde basis, met een voorwaardse zit!
De boom van dit zadel is een verboom welke door de zadelmaker van caprilli is bedacht voor dienst ´verlichte´ zit. Het is een boom het meest gericht op springen, op een plaats vrij ver voor op de rug van het paard.
De geometrie van het zadel, de relatieve positie van het hart van stijgbeugel-ophanging en -zit plaatsen het zwaartepunt van de ruiter vóór dat van het paard.
De uiterlijke vormgeving van het zadel is niet wat een zadel ´engels´ maakt; het is de functionaliteit, de rijstijl waar het de interface tussen ruiter en paard voor is.

Aan het tegenovergestelde einde van het spectrum liggen de ´iberische´ zadels welke door boom, zit en geometrie achter het zwaartepunt doorzitten faciliteren.

Daartussen ligt een wereld van manieren van rijden en dus interfaces daarvoor.
De problemen ontstaan wanneer de maker van de interface de verschillende functies tegenstrijdig door elkaar gooit. Een ruiter die het niet goed op het netvlies heeft wordt dan ongelukkig zonder te weten waarom, dus - wat eraan te doen en dus met een ongelukkig paard.

Kijk, dit is wat ik bedoelde. Klopt het, dat elk Engels zadel het ruiterzwaartepunt voor dat van het paard plaatst? Ok dat een Iberisch en een westernzadel het zwaartepunt nog meer naar achteren leggen, maar niet elk Engels zadel ligt te ver naar voren waardoor je nog meer de voorhand belast (volgens m'n trainster). Zadels waar het zwaartepunt extreem naar achteren liggen, zoals een doma vaquera zadel, zijn zelfs niét eens geschikt om een groen paard mee te rijden omdat je zo ver naar achteren zit en het paard nog niet gewoon is om te dragen met de achtrhand, zijn zwaartepunt komt pas door training meer naar achteren te liggen.
Ik was erover aan't discussiëren met m'n trainster, vandaar...

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:58

is het tegenargument tegen het niet-geschikt-om-een-groen-paard-te-scholen-arugment niet net dat je verondersteld wordt om al voorbereidend werk aan de hand gedaan te hebben en dat dat tegenwoordig vaak overgeslagen wordt?
ik denk maar wat he; ben geen expert op dat vlak.

waar ik het ook wel mee eens ben, is dat engelse zadels en zeker die met een goeie diepe zit en reuzewrongen eerder tegenwerken dan meewerken om te leren voelen hoe je moet zitten. ik heb zelf lang een tikje een holle rug gehad bij het rijden (de doos-zit he ;-) ) en nu ik een tijd met een westernzadel rij, is dit echt weg een kan ik mijn bekken wel behoorlijk kantelen. met een engels zadel had ik vaak het gevoel alsof het zadel steeds maar mijn rug hol duwde. t grappige is dat ik nu wel terug op mijn engels zadel kan rijden ook zonder mijn bekken verkeerd te kantelen; hoewel ik er nog steeds op moet letten...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:14

kynshiri schreef:
is het tegenargument tegen het niet-geschikt-om-een-groen-paard-te-scholen-arugment niet net dat je verondersteld wordt om al voorbereidend werk aan de hand gedaan te hebben en dat dat tegenwoordig vaak overgeslagen wordt?
ik denk maar wat he; ben geen expert op dat vlak.

waar ik het ook wel mee eens ben, is dat engelse zadels en zeker die met een goeie diepe zit en reuzewrongen eerder tegenwerken dan meewerken om te leren voelen hoe je moet zitten. ik heb zelf lang een tikje een holle rug gehad bij het rijden (de doos-zit he ;-) ) en nu ik een tijd met een westernzadel rij, is dit echt weg een kan ik mijn bekken wel behoorlijk kantelen. met een engels zadel had ik vaak het gevoel alsof het zadel steeds maar mijn rug hol duwde. t grappige is dat ik nu wel terug op mijn engels zadel kan rijden ook zonder mijn bekken verkeerd te kantelen; hoewel ik er nog steeds op moet letten...

Ik ben ook akkoord hoor ;-), dit heb ik trouwens duidelijk vermeld... ik ben helemaal niet voor Engelse zadels, maar wel voor de juiste info...
Het gaat hier gewoon over de plaatsing van het zwaartepunt van de ruiter ten opzichte van het paard, zodat ik tegen m'n trainster met een degelijk argument kan afkomen waarom ze verdorie géén Engels zadel op mijn paard mag leggen.
Tot nu toe wil ze me overtuigen dat een Passier geen kwaad kan op de rug van mijn paard om te leren en verwerpt deze stelling.

Hoe kan je nu al het voorbereidend werk doen vooraleer erop te kruipen????? Paard moet leren onder het gewicht te lopen van een ruiter, hoe kun je dat doen vanop de grond???? Ze is al aan de lange lijnen geleerd, maar de zaak verandert weer als daar een mens gaat op zitten, toch? Dan is het terug zoeken naar die balans.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:26

@Cambiar: De waarheid zit in je quote van HC... Verder kan dit een teleurstelling zijn, maar een instructeur/instructrice van het niveau van HC zal je in de Benelux niet gauw vinden. Terug naar het basisvraagstuk... Wat is je doel met je paard? Zoek daar de juiste instructeur/trice voor... ;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:09

yole schreef:
@Cambiar: De waarheid zit in je quote van HC... Verder kan dit een teleurstelling zijn, maar een instructeur/instructrice van het niveau van HC zal je in de Benelux niet gauw vinden. Terug naar het basisvraagstuk... Wat is je doel met je paard? Zoek daar de juiste instructeur/trice voor... ;)

Dat zadels maar een interface zijn, wordt meer en meer duidelijk....

Zeer interessant:
BRON:
http://www.easpstamboek.nl/Oude%20Site/Engels%20Volbloed.htm

Veel belangerijker om in acht te nemen is dus bouw van het paard (mijn merrie is nog zo'n kleine, compacte, barokke merrie uit zeer oude Lusitano bloedlijnen, mama 28 en papa 24) en de zit van de ruiter (trainer centered riding).

Dat probleem met Engelse zadels wordt duidelijker, als deze op een warmbloed gelegd wordt (zoals hierboven beschreven staat) die anatomisch verkeerd gefokt is, met een ruiter erop die niet goed zit...dan komt het zw-punt idd verkeerd te liggen...
de uitleg is dus zeker te nuanceren om correct te zijn.

In mijn geval dus niet zo'n groot drama, maar toch beter met Iberisch zadel.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:31

Langzaam komen er enkele merken in engelse zadels waar even verder gekeken wordt dan "zo hoort het" en dan wordt er gekeken naar "hoe zou het moeten"
Generaliserend zou je kunnen zeggen dat (bijna) alle engelse zadels de ruiter verkeerd op het paard zetten. Ik denk dat ook veel westernzadels (ook afhankelijk van de dicsipline binnen western waar het zadel voor gemaakt is, idem met meer Iberische zadels) ook vaak de positie niet correct hebben...

Te zwart-wit denken is dus niet goed in deze materie, maar om wat duidelijkheid te scheppen kan generaliseren wel goed zijn... (als je nog begrijpt wat ik bedoel)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:36

Moragh schreef:
Langzaam komen er enkele merken in engelse zadels waar even verder gekeken wordt dan "zo hoort het" en dan wordt er gekeken naar "hoe zou het moeten"
Generaliserend zou je kunnen zeggen dat (bijna) alle engelse zadels de ruiter verkeerd op het paard zetten. Ik denk dat ook veel westernzadels (ook afhankelijk van de dicsipline binnen western waar het zadel voor gemaakt is, idem met meer Iberische zadels) ook vaak de positie niet correct hebben...

Te zwart-wit denken is dus niet goed in deze materie, maar om wat duidelijkheid te scheppen kan generaliseren wel goed zijn... (als je nog begrijpt wat ik bedoel)

Ah...dat is helemaal goed gezegd. Ik begin het te begrijpen, waarom iets zo uitgelegd wordt. Aan de lezer dus om te nuanceren en niet de schrijver...daar had ik het dus mis op...want die moet ergens een standpunt innemen om duidelijk te kunnen zijn.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:49

Ik zie het meer zo:
Om iets zwart-wit te kunnen stellen moet je een sluitende definitie hebben van datgene...
Bv H2O is wat wij in de volksmond water noemen.

Iedereen is het daarover eens, toch?

Maar bij veel andere dingen, zoals bv zadels is dat complexer...
Wanneer is bv een engels zadel een engels zadel? Hebben we daar een definitie van? Zij al deze zadels precies hetzelfde? Nee, ze delen een aantal kenmerken (bv het type boom), maar ook andere types zadels kunnen een aantal dezelfde kenmerken hebben...
Of nog moelijker: wanneer is een boomlooszadel nog een boomlooszadel?

Neem als voorbeeld een Gaston Mercier... Is dat een engels zadel? Een western zadel? Het ziet eruit als een engels-achtig zadel, maar er zit een andere boom in...

Zo heb je bij elk zadel een aantal kenmerken die maken dat een ruiter (mede afhankelijk van diens eigen anatomie en (on)mogelijkheden) op een bepaalde manier in dat zadel zit. En wat voor de ene combi super is kan voor de ander niets zijn. Waarbij je wel moet blijven bedenken dat bepaalde kenmerken eigenlijk altijd tegenwerken (bv een voorwaartse positie van de stijgbeugelophanging...)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 09:16

Moragh schreef:
Ik zie het meer zo:
Om iets zwart-wit te kunnen stellen moet je een sluitende definitie hebben van datgene...
Bv H2O is wat wij in de volksmond water noemen.
Iedereen is het daarover eens, toch?
Maar bij veel andere dingen, zoals bv zadels is dat complexer....

Valt wel mee Moragh. Het is allemaal niet zo ingewikkeld. Allemaal simpel volgens de natuurkudige basispricipes.
Het is alleen zo dat voor begrip kennis nodig is.
Om hoofd- van bijzaken te kunnen onderscheiden moet je inderdaad de begrippen en principes helder hebben. Kennis hebben. Daar is studie van theorie voor nodig. Theorie is een vies woord in de ruiterij en dus lijkt alles ingewikkeld.

Natuurkundige pricipes maken dat het zwaartepunt van ruiter en paard bij verschillende bewegingen en - snelheden op een specifieke plaats en specifiek tov elkaar optimaal zijn.
Het gebruik(sdoel) bepaalt via de natuurkundige principes dus de optimale plaatsen van zwaartepunt paard en ruiter.
Scholing en paard bepalen hoe goed deze zijn in de manier van rijden welke het beste bij een bepaald gebruik past.
Het zadel is de interface. Dat ligt dus afhankelijk van het gebruik (en vaardigheden) op een specifieke plek met et zwaartepunt van de zit op de optimale plek. Uiteraard staat het ook de gewenst 'zit' en bewegingsvrijheid toe.

Zo zie je dus dat een 'veelzijdigheidszadel' eigenlijk helemaal niets is en een veelzijdigheidsversie van 'engels' een contradictio interminus ;)

Nogmaals: nee, het is helemaal niet ingewikkeld.