[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:37

@mentjuh een niet passend zadel kan er zeker voor zorgen dat ie wegschiet, wat je kan proberen is zonder zadel (evt met bbp als je die hebt of ergens kan lenen) of het oude zadel erop leggen en kijken of hij het dan nog doet...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:39

Trouwens, wat een onwijs gave Tinker, breng maar langs als je hem zat bent 8-) 8-) 8-)

mentjuh

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:49

Als ik er zonder Zadel op ga zitten weet ik zeker dat ik er af val als hij weg schiet, hij is echt zo rond als een tonnetje haha!
Achter omhoog dat zie ik maar hij is nog helemaal nieuw en moet nog vormen, of past hij gewoon niet? Hij loopt wel veel soepeler ruimer en vlotter (normaal was hij slomer) dan met m’n boom zadel. Ik zal de L variant er los eens ophoude, die zat er bij maar denk echt te smal. Van boven is t echt een tank.

Dankje siskeh! Voorlopig mag hij blijven haha!

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:52

Het kan ook zijn dat hij het boomloze spannend vind.. voelt natuurlijk in eens alles.. het zal niet de eerste zijn ;)

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 16:04

Haha, dan niet zonder zadel erop gaan ! Ik vond hem ook vrij hoog zitten achteraan... Zat verder alles goed, niks dubbel of te strak aangesingeld?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 16:08

Dat een nieuw zadel moet inzakken kan ik inkomen, maar dit is wel érg schuin...

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 16:19

Er zat verder niks dubbel en de singel kon nog een gaatje strakker dus dat zat niet te strak. Hij heeft wel echt n hekel aan aansingelen (is nog vreemd)
Ik vind hem ook erg schuin liggen maar weet niet zo goed waar dat dan van moet komen. Zweet plek loopt wel gelijk tot achter aan het zadel dus als ik er op zit lijkt hij wel aan te liggen. Gister had ik het gevoel “voorover” te zitten maar dat was vandaag al weg.
hij heeft 10x een zadel op z’n rug gehad maar wie weet is het dat toch, het voelt ongetwijfeld anders.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 16:30

Hier een net ingereden trekpaard staan. Als ik gespannen zit, gaat ze op de loop. Want gespannen zitten = bovenbenen aanknijpen en dat voelt ze. Met een boomzadel voelt ze dat een stuk minder. Kan dus best zijn dat hij gaat rennen, omdat hij jou voelt.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 17:38

Ik maak me ook meer zorgen om de manier waarop hij ligt. Het zal best even wennen zijn voor hem. Ik heb even maat L (rood) op zijn rug gehad maar dat is echt te smal...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 19:04

Vandaag éíndelijk mijn nieuwe Ghost kunnen proberen. Nog geen doorslaand succes, maar ik
Heb nog hoop. Het zadel zelf vind ik in ieder geval echt mooi, ondanks dat het blauw groener is uitgevallen dan gehoopt. Maar vind m echt prachtig. Nu Sjaak nog overtuigen. Die houdt nl niet van zadels. Alleen van bbps en óók van Ghost, dus ik nam t zekere voor t onzekere. Maar hier zitten ander soort kussens onder en daar is hij het toch niet helemaal mee eens, lijkt t. En ik vind t lastig om ze goed te plaatsten, dus mss iets voor de zadelpasser.

Maar goed; de uitslag:
Zadel zonder ruiter is goedgekeurd op linker- en rechterhand en in stap, draf en galop.

Zadel met ruiter is rechtsom goedgekeurd in stap en draf (galop hebben we nog niet gedaan onder het zadel). Linksom redelijk in stap, maar waardeloos in draf. En ik merk dat meteen, want hij zet zijn rug vast en doorzitten gaat dan echt voor geen meter. Hij zeurt over elk detail, dus nu wordt t puzzelen. Is ook geen kwestie van wennen, want hij gaat steeds stommer doen, dus het moet wel opgelost. Maar goed, we gaan kijken of ik er uit kom.

In de tussentijd is het zadel écht heel mooi (vind ik dan *D )

Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 19:15

Maar als het zadel kaal hem wel ''bevalt'' en rechtsom met ruiter ook en linksom maar deels ben jij dan niet scheef?

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 19:35

Mijne is ook een kleine zeur met zadels. En vind een bare back pad helemaal het einde. Maar ik wil wat meer. Ik ben nog op zoek naar een zadel :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 20:05

belle_boef schreef:
Maar als het zadel kaal hem wel ''bevalt'' en rechtsom met ruiter ook en linksom maar deels ben jij dan niet scheef?

Niet op mijn bbp in ieder geval. Daar doet hij alles met mij erop. Nou wil ik niet zeggen, dat ik helemaal recht ben, maar wel dat hij daar op de bbp geen last van heeft en met het zadel wel. Dus er is dus toch iets bij het zadel (met mij erop) aan de linkerkant, wat hem niet bevalt.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 20:36

Waaaaaat een mooie Ghost ! Hopelijk krijg je Sjaak overtuigd dat ie dit moet goedkeuren.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 21:08

Hi allemaal ik val even binnen.

Ik rij met veel.plezier op beide paarden met de freemax.

Nu is het zo dat ik met mijn hele brede had graag een sprongetje maak....en dat word met de freemax toch wat lastig ivm de knop.

Nu ben ik stiekem aan t bedenken of ik niet een ander boomloos zadel erbij aanschaf voor wat springers. Geen hele hoge hindernissen ;-) alles zo tot 80 cm schat ik zo.

Maar.....welke modellen zijn hier nu allemaal echt voor geschikt?

Pony errug breed en geen schort. Ik 1.73 en niet de lichtste :-)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 21:10

Ik doe springen met mijn Heather moffet, ideaal zadeltje. Wrongen zijn verplaatsbaar/vervangbaar. Kan je ze zi plakken dat het fijn werkt met springen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 21:11

Daphneeeej schreef:
Ik doe springen met mijn Heather moffet, ideaal zadeltje. Wrongen zijn verplaatsbaar/vervangbaar. Kan je ze zi plakken dat het fijn werkt met springen.

En welk model is dat? Thnxs voor je reactie :-)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 21:30

Loes'sCorner schreef:
Daphneeeej schreef:

En welk model is dat? Thnxs voor je reactie :-)

Ik heb de GP (General purpose, gebruik ik ook voor dressuuren) Maar zag dat ze het model vernieuwd hebben naar meer spring lijkt het. Spring er met gemak sprongen van 1 meter mee genoeg steun en fijn zadel voor de rug van het paard.

https://www.facebook.com/enlightenedequ ... 4657404616

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 22:17

mentjuh schreef:
Er zat verder niks dubbel en de singel kon nog een gaatje strakker dus dat zat niet te strak. Hij heeft wel echt n hekel aan aansingelen (is nog vreemd)
Ik vind hem ook erg schuin liggen maar weet niet zo goed waar dat dan van moet komen. Zweet plek loopt wel gelijk tot achter aan het zadel dus als ik er op zit lijkt hij wel aan te liggen. Gister had ik het gevoel “voorover” te zitten maar dat was vandaag al weg.
hij heeft 10x een zadel op z’n rug gehad maar wie weet is het dat toch, het voelt ongetwijfeld anders.

Dat voorover zitten vind ik niet gek aangezien zadel ook voorover lig. En dit kan komen door een te grote pommel en het kan dus zijn dat je een maat klein nodig ben.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 23:28

Fabster schreef:
belle_boef schreef:

Niet op mijn bbp in ieder geval. Daar doet hij alles met mij erop. Nou wil ik niet zeggen, dat ik helemaal recht ben, maar wel dat hij daar op de bbp geen last van heeft en met het zadel wel. Dus er is dus toch iets bij het zadel (met mij erop) aan de linkerkant, wat hem niet bevalt.

Echt een prachtige ghost!
Als een bbp bevalt en de ghost zonder ruiter, dan je nieuwe ghost proberen zonder beugels? Kijken of dat nog een dingetje is bij je paard.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 07:08

@mentjuh je paard is niet zó overbouwd dat dat moet verklaren waarom het zadel zo naar voren kantelt. Weet je zeker dat de L-pommel niet passend is? Anders ben ik bang dat je toch een prof moet laten meekijken: mogelijk dat je een andere pad, andere inlages of toch een ander zadel moet hebben... Als het zó naar voren komt, ga jij op verkeerde plaatsen druk uitoefenen, dat kan nooit bevorderlijk zijn voor het lijf, maar ook niet voor de acceptatie van zadel en ruiter bij een jong paard...

@fabster: ik zou ook eens de beugels eraf halen! kijken wat dat doet. Ik weet dat ik zelf ook sneller inknik in mijn linkerheup mét beugels en daar reageert ponylief echt wel op, ook al is het minimaal. Kleur vh zadel staat jouw paard wel prachtig hoor! Welke kussens heb je eronder liggen, en had je ook vooraf getest? Mijn dame liep vlotter weg met de No.3 kussens van met de Italy kussens terwijl het in theorie niet of nauwelijks verschil moet maken (maar de No.3's blijven wel gelijk tegen mijn zadel plakken, terwijl de Italy's bij mijn stalgenoot wat meer tijd nodig hadden om strak tegen het zadel te blijven, dus IETS is er wel oprecht anders aan...)

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 07:25

Een smallere fork dacht ik ook aan maar dat heb ik geprobeerd en echt te smal.
Ik vrees dat het dan niet gaat passen, jammer!! Overbouwd is hij niet en van de zeikant gezien wel iets aan schoft. Echter boven op is het helemaal rond waardoor de rode fork aan de bovenkant duidelijk kiert als de onderkant aansluit. De blauwe sluit wel volledig aan.

Ik zal kijken of ik ze later vandaag nog eens kan passen en er een foto van maken, misschien doe ik iets fout of meet ik niet op de juiste plek. Iemand die al jaren boomloos rijd op verschillende paarden en zadels kijkt ook mee.

Dankjewel voor de hulp in ieder geval!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 07:53

Hannanas schreef:
belle_boef schreef:

Echt een prachtige ghost!
Als een bbp bevalt en de ghost zonder ruiter, dan je nieuwe ghost proberen zonder beugels? Kijken of dat nog een dingetje is bij je paard.

Ik bedacht me net dat ik al 3 wkn niet op hemheb gezeten, vanwege vakantie, dus hoeft niet aan het zadel te liggen. Dus vandaag of morgen eerst proberen met bbp. Dan met ander dekje. Wil ooknog wel eens iets doen. En daarna kijken of ik het zadel kan aanpassen.

Dit paard is een geval apart en ik ben al jaren met hem aan het puzzelen. Ik word er wel handiger in, moet ik zeggen. Dus hopelijk lukt dit me ook wel weer. Hij heeft eerder goed gelopen onder een Ghost, dus moet toch gaan lukken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 08:30

Knap dier heb je Mentjuh! Ik ben het met de rest eens dat dit zadel wel heel erg naar voren kantelt. Echter denk ik ook dat het op dit moment lastig is om een zadel echt passend te krijgen want hij is wel heel erg.. welvarend :)) Ik zou hem eerst (flink) laten afvallen, spieren erop en dan weer eens zadels gaan passen. Want zadels die op dit model goed passen, passen wellicht niet meer als hij strakker in z'n vel zit.

Gave Ghost Fabster! Heel tof die kleuren zo.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 08:32

Het ziet er zo in stilstand niet uit, maar als je er op zit dan dan doet hij het waarschijnlijk wel goed, ook gezien de zweetafdruk. Het is dan de vraag of je daarmee kan leven :)