voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:33

Zinzi, die spirit ziet er wel fijn uit, kende het zadel helemaal niet joh...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:34

Sababber schreef:
pmarena schreef:
Sababber: de meeste mensen vinden de London fijner :j

Maar de meeste mensen vinden ook de Lexington mooier, wellicht gaf je dat zelf aan waardoor het de moeite van het testen waard was? Er zijn toch zat mensen die er dolblij mee zijn en er heel erg mooi in zitten :)

Ik vond het voor mezelf een fijn zadel. Kon er fijn op rijden maar had er te veel plek in tijdens galop en het bleef schuiven op de pony omdat het zo groot is. Hopelijk komt het nu goed :D

Had je de versie met het brede zweetblad dan toevallig? Die met het smalle zweetblad is lang zo lomp niet :)

Sababber

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:38

Ik heb er een met een smal zweetblad en een kort zweetblad ook. Maar het gaat hier om een pony van 1.40 dus dan is het al snel een groot zadel. Ik zal als ik een kans zie even een foto plaatsen van het verschil

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:51

Ik vind ze prachtig, die Iberische zadels met het deftige zweetblad. Ik wil er zelf ook ooit, nog wel één hebben.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:59

o die hildalgo ziet er gaaf uit zeg, moet zeggen past veel beter dan die freeform die je had

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 12:00

Sababber schreef:
Ik heb er een met een smal zweetblad en een kort zweetblad ook. Maar het gaat hier om een pony van 1.40 dus dan is het al snel een groot zadel. Ik zal als ik een kans zie even een foto plaatsen van het verschil

Ja zou leuk zijn :j

Ik ben net trouwens even met de Evolution Pro Contact aan het stoeien geweest om hem op Marktplaats te zetten.
De lengte over de ruggengraat is ca. 49 cm, omdat hij een uitsparing heeft rond de schoft en aan de achterkant ook een klein inhammetje :P

Het stukje ernaast is hij zo'n 55 cm lang.

Zsdeltje is flexibel maar toch nog vrij stug, best wel vergelijkbaar met een VPS Barefoot vind ik :)

De Singelstoten zitten gewoon vast aan ringen, net als bij de Freeforms tegenwoordig.
Van binnen schijnen ze in een Y vorm te lopen, dit is verder niet te zien want je kunt maar een klein flapje optillen.

De cantle is een Torsion model en afneembaar / verplaatsbaar, net zoals bij de Ghost, alleen zitten er hier niet meer van die losse flapjes klittenband aan maar gewoon alleen aan de onderkant. Het vormdeel dat er in zit is zwart en licht flexibel, wat lager en minder flexibel dan die van Barefoot.

De zitting is afneembaar, net als de stijgbeugelophanging. Kussens ook uiteraard, zodat je die zelf een beetje kunt plaatsen zoals het goed werkt bij je paard(je). Kussens zijn gevuld met een redelijk stevig schuim (uitneembaar) en net als de onderkant van het zadel met een Sympanova buitenlaag, net zoals de Ghost had.

Kwaliteit is supermooi, heel mooi zacht leer en keurig netjes verwerkt maarja bij Freeform verwacht je ook niet anders, die hebben hun zaakjes prima voor elkaar +:)+

Ik heb er een Ghost pad onder liggen en die past heel aardig. Niet perfect, de uitsteeksels aan de voorkant van de Ghost heb je bij deze net namelijk.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 26-07-13 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 12:08

Heb je een foto?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 12:41

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 12:44

Sonja_vR schreef:
Zinzi, die spirit ziet er wel fijn uit, kende het zadel helemaal niet joh...

Ik ook niet , tot ik ging naar neuzen op site van green distance ( ken haar van ander forum ) en dacht meteen . Sjemig dat ziet eruit als een die ik zoek .
Zit is niet supersmal . Maar zit zeer comfortabel . En zit niet vast ondanks hoge voor en achterkant . Het voelt voor mij alsof ik de vrijheid heb van een Barebackpad .
Ik had niet gedacht dat ik terug wilde naar een zadel met traditionele engelse opbouw .
Maar ook paard loopt er fijn onder . Ontspannen briesend . Ruim genoeg in schouder . De rem is eraf eindelijk .
Eigenlijk hoort dit verhaal niet in boomloos topic thuis .
Maar wilde het toch vermelde omdat ik veel boomloos modellen geprobeerd heb.
Niets was voor beide partijen zaligmakend . Helaas .

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 12:49

Ziet er goed uit pmarena ....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:35

Zinzi: dat was het enige wat ik een beetje als nadeel bedacht, de zit,die achterkant ziet er idd vrij hoog uit, maar dat zit dus niet opgesloten in jouw ervaring...

leuk, ga hem toch eens even onthouden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:00

@Pmarena: De Evolution is inderdaad echt een mooi zadeltje hoor, daar gaat echt iemand heel blij mee zijn :j Wat was er voor jou minder fijn aan dan het zadel waar je nu mee rijd?
@Zinzi_jewel: Als dat voor jou en je paard werkt is het prima toch, fijn dat je wat gevonden hebt!

Voor de liefhebbers nog twee foto's van de Hidalgo
Het was een beetje moeilijk in beeld te krijgen, maar hier zie je de voorkant. Dat 'flapje' wat nog voor de pommel zit is echt alleen een paar laagjes leer.
Afbeelding

Nogmaals het hele zadel, maar nu niet op het paard maar op een recht bankje.
Afbeelding

Het hoogteverschil in het flapje voor de pommel en het flapje achter de cantle lijkt echt te komen door de bouw van het zadel. Persoonlijk denk ik dat het geen problemen geeft omdat de kussens wel recht op de rug liggen, en de zitting ook recht is. Maar als iemand daar anders over denkt en dat kan uitleggen dan hoor ik het graag :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:05

Je zal het zelf wel voelen als hij te scheef zou liggen toch :)

Ik heb zelf de BF Arizona met de zitting van de Christ Butterfly, ben gek op die dikke, zachte dijwrongen die daarop zitten, en die hoge achterboog, en gewoon dat hele zachte schaap-gebeuren. Dus ik ga dan toch die gebruiken en niet de Evolution.

Mijn stalgenootjes waarvoor ik hem vooral had gekocht, vonden dan toch weer de BF JustAdjust lekkerder rijden... en zoveel ruimte hebben we niet in de zadelkamer dus vandaar dat de Evolution Pro Contact toch iemand anders blij mag maken :)

Ik ben wel blij dat ik hem even gezien en gevoeld heb, vind het echt een heel leuk nieuwerwets zadeltje :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:15

@Pmarena: Ik heb wel het idee dat ik het voel, zeker. Alleen je kunt (juist als je zo graag wil dat iets werkt) ook te positief kijken. Vandaar dat ik meerdere zienswijzen hier ook leuk vind, houd je scherp en leer je van :)

Oja, als je echt zo van dat zachte schaap houd dan vind je dat inderdaad niet bij de Evolution.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:20

Die hele dikke zachte wrongen en hoge achterboog ook niet, het is dat geheel waar ik persoonlijk toch wel erg verknocht aan geraakt ben :P

Ik heb het idee dat je na al het testen en zeker na de Freeform (die je toch wel erg graag wilde laten werken volgens mij :) ) nu toch wel heel erg bewust kunt beoordelen op mogelijke minpuntjes :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:25

Dat is van al dat testen en proberen wordt je kundig en kritisch .
Het zadel ligt op jouw pony oke .
Heb zo, n zadel gehad van buitenzinnig en dat lag op mijn merrie echt achterover .
Zitting was niet recht te krijgen .
Nu is mij merrrie wel erg breed van voor .
Dus dingen liggen nogal snel achterover of hinderen de schouders ...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:25

pmarena schreef:
Gelijk heb je, zweetbladen zijn vaak gewoon onhandig...daarom vind ik Fellsattels ook zo'n leuk idee :j

hmmm, geen zweetbladen is niks bij erg zwetende paarden ... (bij mijn SS heb ik amper zweetbladen, en bij een goede training komt het zweet zo door het dekje, door mijn broek op mijn knie, en dat is vies :D)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:17

Bij mij is het meer andersom: ter bescherming van mijn pony :D

Heb weleens het idee dat ik harder mijn best doe dan zij ...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:20

Duhelo , paardenzweet vies ???
Lekker joh , zeker als je thuiskomt . Heb je rust omdat iedereen niet paardenminnend persoon je wil mijden :-D

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:31

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik had jullie nog een paar fotootjes beloofd van het customizen van mijn 8 jaar oude Barefoot Trailrider. Is nu Custom Nevada.
Nadat ik de pommel eruit had en de fork er inzat op de manier die ik wilde, was ik om. De cantle moest er ook aan geloven!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:34

Zo leuk gedaan met die veters!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:34

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is helemaal naar mijn zin geworden. Lekker stoer!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:35

hetlevenwint schreef:
Zo leuk gedaan met die veters!

Ja, er moest iets verzonnen worden, er zat een pommel in, dus een doorlopende rits. En ik wilde niet twee korte ritsen erin, niet stoer genoeg!
En dan: als je er iets uit haalt, komt er ruimte, je kunt het leer niet zomaar tegen elkaar aan trekken. En je wil die knalblauwe forf ook niet zien. opgelost met een stuk dun, donkerbruin leer, in de kleur van het zadel!

Dat moest ook aan de achterkant bij de cantle.
Ik zal binnenkort even foto's maken op mijn stoere paard!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:48

Nou ben erg benieuwd naar foto's van hoe het op je paard ligt zo, gaaf is het zeker :D .

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:50

Echt heel leuk gedaan, vooral zo met die afstekende kleur !
Ziet er zeker stoer uit :Y)