[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:57

Die Kieffer is ook mooi, handig dat hij zo verstelbaar is en dat je andere cantlevormen kunt kiezen. Het ziet er ook uit alsof hij een behoorlijk breed draagvlak heeft. Heb je ook een foto van de onderkant?

Anoniem schreef:
Xyzutu, heb nog nooit ban t merk gehoord, heb je info?

Dit is de website van de makers: http://www.princesaddlery.com/UK/selle.html
Samengevat komt het er (volgens mij, correct me if I'm wrong) op neer dat Prince Saddlery in de eerste plaats een boomloos springzadel wilde ontwerpen en toen dat succesvol lukte ze hier vervolgens ook een dressuurvariant van hebben gemaakt. Dit is het zadel wat ik nu nog als testzadel in huis heb:

Afbeelding

De technische details: ;)
* Het zadel heeft een leren boom die zich vormt naar je paard wat super is voor je paard maar wel een kleine beperking heeft voor de eigenaar. Als je 4 gelijkvormige paarden hebt dan kun je met 1 zadel alles rijden, maar als je 3 ronde en 1 smalle hebt dan heb je voor je smalle paard een eigen Orion nodig omdat de 'boom' anders te breed is gaan staan door de dikzakjes. In Italie stond een 2ehands Orion te koop en daar was ik wel in geinteresseerd, maar omdat [***] supersmal is is het niet slim om een door een ander, waarschijnlijk breder paard al uitgelubberd ;) zadel voor hem te kopen.
* Je kunt de voorkant van het zadel voor mijn gevoel iets van 2cm naar je toe trekken als je de achterkant tegen je buik duwt, zijdelings is de flexibiliteit groter. Het is dus geen platte pannenkoek die je bijna dubbel kunt vouwen
* Geen kopijzer, harde pommel of harde cantle, wat voor ons heel fijn is want [***] blijkt allergisch voor kopijzers, voorbomen enz.
* Het zadel heeft vaste foamkussens die van voor tot achteren zo'n 6cm brede echt vrije kamerruimte geven. Zelfs [***] heeft genoeg schoftvrijheid hiermee. Bijzonder is dat de kussens aan de voorkant niet omlaag buigen maar gewoon rechtdoor lopen. Dat geeft een gigantische vrijheid voor het paard om zijn schouderblad naar achteren te draaien want hij komt nergens een kussen tegen. Ik dat dat plus het ontbreken van een kopijzer de reden is waarom [***] er zo verliefd op is.
* De beugelriemhaken zijn verder naar achteren geplaatst voor een correcte dressuurzit, deed me erg denken aan de Heather Moffett zadels
* De zitting en platte bovenste kniewrongen zijn van stevig, zacht foam, je kunt er klittenbandkniewrongen onder plakken, maar het is blijkbaar ook mogelijk om knieblokken bovenop het zadelblad te hebben.
* Er zijn 3 zitmaten die allemaal op dezelfde basis met 46cm lange kussens vallen. Ik heb de 2 besteld, maar de 1 zat grappig genoeg voor mijn gevoel ook nog steeds erg vrij omdat er geen harde lepel is aan de achterkant maar alleen maar stevig foam
* Het zit goddelijk smal en zacht. <3 De zitting is vrij vlak, maar omdat je echt wegzinkt in het stevige foam van de zitting schuif ik totaal niet naar voren of naar achteren.
* Qua rijgevoel vind ik het gevoelsmatig precies tussen een boomloos zadel en een boomzadel zitten, heel gek.
* Het zadel is getest met digitale drukmeters, zie de eerste helft van dit filmpje:

Ik geloof niet dat het voor ieder paard is, maar mijn extreem moeilijk gevormde en kieskeurige paard ontspande meteen de eerste stap met de Orion op zijn rug en bood zelfs uit zichzelf ook draf aan onder het zadel (dat heeft hij 3 jaar niet gedaan). Dus ik ben blij. Het enige nadeel is dat we nu dus 2 a 3 maanden kunnen wachten op ons zadel. :x

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:11

Oh die op de foto van het filmpje vind ik een mooi model zeg!
Doet me ook wel wat aan het Baloun zadel denken :)

Op zich is een 2-3 maanden zo gek nog niet, als er iets naar wens gemaakt wordt?
Of bestel je in principe een standaard model?

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:38

Standaard model is 2 a 3 maanden omdat ze op bestelling gemaakt worden. Toen ik vroeg of ik ook een andere tint bruin zou kunnen krijgen bleek dat het bij zulke wijzigingen nog langer zou duren. Ik heb het dus maar op saai bruin gehouden. :+
Het zadel op de still van het filmpje heeft zo'n knieblok op het zweetblad, bij het testzadel kun je ze eronder plakken en anders is die gewoon plat. Ik vind het heerlijk ouderwets, zo'n zadel met platte kniewrongen en een platte zit, ik ga weer helemaal terug naar mijn manegelessen als kind, toen een diepe zit volgens mij nog niet eens was uitgevonden. ;)

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:43

Mooi zadel hoor. Ben erg benieuwd hoe die gaat bevallen! Tot hoe breed kunnen deze zadels dan precies? Echt tot maatje tafelmodel?

@ skippy gaat zadel op je haf! Ben erg benieuwd hoe die ligt na een rondje rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:58

Ik heb hem niet platgevouwen omdat ik een smal paard heb, maar dat kan wel. Omdat het zadel zijdelings zo flexibel is maakte ik me eerder zorgen om dat bij smalle paarden de kussens links en rechts van de schoft te dicht bij elkaar zouden kunnen komen, maar dat gebeurt niet, ze liggen gewoon links en rechts tegen de flanken van de schoft aan en klemmen die ook niet samen.
Ik vermoed dat het zich ook aan de tafelpaarden aanpast omdat je het helemaal kunt openvouwen, maar het is dan denk ik vooral de vraag of het nog stabiel blijft. Dat probleem heb je met zo'n tafelmodel paard denk ik echter bij ieder zadel.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 06:46

Stripe000 schreef:
Ligt wel erg hoog skippy, hoort dat zo?

Is nog gloednieuw, lag een week geleden nog in de fabriek, dus ja, dan hoort dat zo ;) Zakt met een paar uurtjes rijden gewoon naar normale hoogte in hoor :)

@pmarena: smaken verschillen natuurlijk, ik vond júíst het doorgestikte heel gaaf haha :Y)

Als het nou even droog wil worden hier (verdorie, LENTE noemen ze dit) en onze buitenbak weer op een rijbak lijkt... kan ik gaan kijken hoe snel het inzakt... (gelukkig al meer ervaring met Ghost, en het ziet er vrij snel uit als een zadel ipv als een toren)

@kitty_: hoe zit het met de breedte van een tussenkanaal, is dat er? Ik weet van boom-kieffers die ik gezien heb, dat de ruimte vaak echt alleen maar geschikt is voor paardjes die weinig ruimte nodig hebben aan wervelvrijheid...

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 08:24

Die Kieffer had ik al gespot bij Kramer.
@kitty_: krijg je daar een testzadel van? Ontzettend jammer dat hij niet zelf te verstellen is, terwijl Kieffer ook met verwisselbare boompjes werkt.
Bij Kramer staat overigens ook de onderkant op de foto https://www.kramer.nl/dressuurzadel-Mov ... &ci=257114

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:36

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:25

_Aine schreef:
:= Onpraktisch zeg...

Ja -O-
Nu lees ik het stuk van Kramer, en daarin staat het niet duidelijk beschreven.
Maar het ziet er echt fijn uit die kussens, ook kort!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:55

Ik vermoed denk dat de Kieffer voorboom niet uitwisselbaar is omdat de stijgbeugelhaak er ook aan vastzit? Dat is een iets andere zaak dan de bij boomloze zadels vaker voorkomende losse voorboom plus aan het zadel zelf vastzittende beugelhaak. Ik kan me voorstellen dat je bij een voorboom met geintegreerde beugelhaak die voorboom veel preciezer naar het paard gevormd wilt hebben dan een bij een normale losse voorboom, omdat er bij een voorboom met zo'n dubbelfunctie veel meer druk op komt te staan. Als ik naar [***] kijk dan merk ik in bij de normale losse voorboommerken al dat de schoftomtrek die de zadelpasser van hem heeft gemaakt eigenlijk altijd precies tussen twee standaard kopijzers/pommelmaten valt of net een iets andere vorm heeft. Als dat een losse pommel/kopijzer is dan kun je dat nog een beetje opvangen met een dikker dekje eronder, maar ik zou aan zo'n niet 100% aansluitende pommel/kopijzer geen beugels willen hangen.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 11:34

xyzutu2 schreef:
Ik vermoed denk dat de Kieffer voorboom niet uitwisselbaar is omdat de stijgbeugelhaak er ook aan vastzit? Dat is een iets andere zaak dan de bij boomloze zadels vaker voorkomende losse voorboom plus aan het zadel zelf vastzittende beugelhaak. Ik kan me voorstellen dat je bij een voorboom met geintegreerde beugelhaak die voorboom veel preciezer naar het paard gevormd wilt hebben dan een bij een normale losse voorboom, omdat er bij een voorboom met zo'n dubbelfunctie veel meer druk op komt te staan. Als ik naar Rio kijk dan merk ik in bij de normale losse voorboommerken al dat de schoftomtrek die de zadelpasser van hem heeft gemaakt eigenlijk altijd precies tussen twee standaard kopijzers/pommelmaten valt of net een iets andere vorm heeft. Als dat een losse pommel/kopijzer is dan kun je dat nog een beetje opvangen met een dikker dekje eronder, maar ik zou aan zo'n niet 100% aansluitende pommel/kopijzer geen beugels willen hangen.

Precies dat :j
Ik vind het juist een goede keuze, je moet er in dit geval altijd een zadelpasser bij halen die het kopijzer indien nodig kan aanpassen, dan weet je ook zeker dat het zadel goed past. Qua kosten valt dat ook enorm mee :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:28

Best een mooi zadel als je graag een “ boomzadel look” wil.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:28

Wat is nu precies het verschil tussen een pad van barefoot en kirfa?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:20

Ik vind stijgbeugels aan dezelfde haak die ook de schoft vrij moet houden, echt een no-go persoonlijk. Bij de Christ Fellsättel heb je ook zo'n systeem dat je een soort kopijzer met beugelriemhaken er op kan gebruiken. Ziet er vreselijk oncomfortabel uit....

Sjafrane: Barefoot is echte schapenwol, geschoren dus en vervolgens verwerkt tot een vacht-structuur.
Bij pads van echt lamsvel zit het vel nog vast (= schaap dood) en dat materiaal is wat luxer.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:59

pmarena schreef:
Jammer Marieke dat je er niet lekker op kan zitten. Wat scheelt er aan? Hij staat wel heel stoer op je paard vind ik :)

Ik vind hem redelijk breed zitten, maar dat kan natuurlijk ook alleen een kwestie van wennen zijn.
Maar ik voel heel duidelijk de beugelophanging zitten, en die doet me ook zeer.

Hoe vaker ik naar de foto kijk hoe gaver ik het ook vind staan...... maar wil wel lekker zitten :)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:14

De beugel ophanging?
Goh hoe voel je die dan?
Ik kan bv niet lkkr zitten in de cheyenne brr das niks voor mij.. maar heb verder nog niet zoiets gevoeld.?
Nu ben ik wel verwend met de happy valley... dat zit als op een wolkje

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:16

Dat is echt enorm zeldzaam, heb ik in 15 jaar tijd een keer of 5 gehoord dat iemand dat voelt... er is wel een losse beugelophanging (velcro) met flapjes over de ringen gemaakt voor de zadels met lamsvel zitting, die zou je nog eens kunnen proberen wellicht? :)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:44

Ik voelde bij de Atlanta ook de beugelriem ophanging en bij andere barefoot zadels niet haha!

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:44

Ik heb de beugelophanging zo ver mogelijk naar voren zitten, misschien dat dat ook het probleem is.
Heb je daar een voorbeeld van pmarena?

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:30

Jets schreef:
Ik voelde bij de Atlanta ook de beugelriem ophanging en bij andere barefoot zadels niet haha!

Ah nu voel ik me al wat minder raar :D :o

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:21

pmarena schreef:
Tinker Sally: op de eerste foto lijkt de zweetafdruk best scheef maar op de andere foto’s valt dat nogal mee, ziet er goed uit toch :)
Alleen die streep valt wel op inderdaad, waar komt die door denk je?

Geen idee. Het dekje voelt overal glad. Morgen wil ik daar nog wat beter naar kijken.
Stalgenootje dacht dat het ter hoogte van de fender bevestiging zat.
Vandaag in de bak gereden en toen had ze niet gezweet maar zag je wel dat de haren warrig lagen.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:24

@tinker_sally, mocht je advies willen dan kun je mij het beste even per mail benaderen :-)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 23:32

MariekeTV schreef:
Jets schreef:

Ah nu voel ik me al wat minder raar :D :o

Ik voelde hem bij de barefoot madrid ook toen ik er eens mee ging rijden.. Maar na paar keer rijden ging dat gevoel gelukkig beetje weg maar voel het toch wel. Bij mijn andere boomloosjes voel ik ze niet.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:22

Hoi!

Ik ben sinds gister een barefoot Arizona (nut) aan het proberen. Gister schoof hij best veel maar vandaag ging het al beter.
Hij ligt op een tinker welk net zadelmak is.
Hij is erg breed gebouwd en te dik. Mijn boom zadel was hem echt te smal geworden. Uiteraard heb ik de xxl fork er in. Hij lijkt goed te liggen (achter nog wel erg hoog maar het zadel is nieuw dus moet nog vormen).
Het is een grote vriendelijke lompe goedzak en zet normaal geen stap verkeerd. Vandaag is hij 3x weg geschoten en dat is nieuw. Komt het door het weer of door het zadel denk ik dan? Jullie hier ervaring mee? Nog maar een keet of 6 opgezeten dus hij is nog heel groen. Kan zo maar het weer zijn (hengst). Het zadel lijkt ook wat scheef te gaan liggen maar ik denk dat dat komt omdat t paard zelf scheef is en meer opvalt met boomloos. (Dat gevoel had ik bij het vorige zadel ook iets).
Ik heb een paar foto’s van de zweetplekken en 1 met het zadel er op. Helaas geen foto met ruiter.
Wat vinden jullie er van (ik weet dat hij te dik is, word aan gewerkt).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:37

Zo op de eerste foto vind ik hem niet mooi in balans liggen, achterkant komt omhoog.
Weet je zeker dat hij geen L pommel kan hebben? Want in vergelijking met mijn plateau-tafeltje zie ik best veel schoft!