Anoniem schreef:Xyzutu, heb nog nooit ban t merk gehoord, heb je info?
Dit is de website van de makers: http://www.princesaddlery.com/UK/selle.html
Samengevat komt het er (volgens mij, correct me if I'm wrong) op neer dat Prince Saddlery in de eerste plaats een boomloos springzadel wilde ontwerpen en toen dat succesvol lukte ze hier vervolgens ook een dressuurvariant van hebben gemaakt. Dit is het zadel wat ik nu nog als testzadel in huis heb:

De technische details:

* Het zadel heeft een leren boom die zich vormt naar je paard wat super is voor je paard maar wel een kleine beperking heeft voor de eigenaar. Als je 4 gelijkvormige paarden hebt dan kun je met 1 zadel alles rijden, maar als je 3 ronde en 1 smalle hebt dan heb je voor je smalle paard een eigen Orion nodig omdat de 'boom' anders te breed is gaan staan door de dikzakjes. In Italie stond een 2ehands Orion te koop en daar was ik wel in geinteresseerd, maar omdat [***] supersmal is is het niet slim om een door een ander, waarschijnlijk breder paard al uitgelubberd

* Je kunt de voorkant van het zadel voor mijn gevoel iets van 2cm naar je toe trekken als je de achterkant tegen je buik duwt, zijdelings is de flexibiliteit groter. Het is dus geen platte pannenkoek die je bijna dubbel kunt vouwen
* Geen kopijzer, harde pommel of harde cantle, wat voor ons heel fijn is want [***] blijkt allergisch voor kopijzers, voorbomen enz.
* Het zadel heeft vaste foamkussens die van voor tot achteren zo'n 6cm brede echt vrije kamerruimte geven. Zelfs [***] heeft genoeg schoftvrijheid hiermee. Bijzonder is dat de kussens aan de voorkant niet omlaag buigen maar gewoon rechtdoor lopen. Dat geeft een gigantische vrijheid voor het paard om zijn schouderblad naar achteren te draaien want hij komt nergens een kussen tegen. Ik dat dat plus het ontbreken van een kopijzer de reden is waarom [***] er zo verliefd op is.
* De beugelriemhaken zijn verder naar achteren geplaatst voor een correcte dressuurzit, deed me erg denken aan de Heather Moffett zadels
* De zitting en platte bovenste kniewrongen zijn van stevig, zacht foam, je kunt er klittenbandkniewrongen onder plakken, maar het is blijkbaar ook mogelijk om knieblokken bovenop het zadelblad te hebben.
* Er zijn 3 zitmaten die allemaal op dezelfde basis met 46cm lange kussens vallen. Ik heb de 2 besteld, maar de 1 zat grappig genoeg voor mijn gevoel ook nog steeds erg vrij omdat er geen harde lepel is aan de achterkant maar alleen maar stevig foam
* Het zit goddelijk smal en zacht.

* Qua rijgevoel vind ik het gevoelsmatig precies tussen een boomloos zadel en een boomzadel zitten, heel gek.
* Het zadel is getest met digitale drukmeters, zie de eerste helft van dit filmpje:
Ik geloof niet dat het voor ieder paard is, maar mijn extreem moeilijk gevormde en kieskeurige paard ontspande meteen de eerste stap met de Orion op zijn rug en bood zelfs uit zichzelf ook draf aan onder het zadel (dat heeft hij 3 jaar niet gedaan). Dus ik ben blij. Het enige nadeel is dat we nu dus 2 a 3 maanden kunnen wachten op ons zadel.