[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

peaches

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:59

Nou mijn vriend van tussen de 85-90 kilo mag altijd mini stukjes op mijn brede kruising paint/haf van 148 zitten, maar echt rijden vind ik echt not done! Met boom of boomloos zadel.

maar goed ik viel vooral over de combi van woorden, barefoot, geen maximum aan gewicht, 120 kilo ruiter, intensief en tevreden paard. Ik had eigelijk wel gedacht dat er een maximum aan zou zitten of in ieder geval een advies zoalsbeter niet meer als....aan gewicht.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:35

Kwetal schreef:
Er waren eigenlijk geen mensen die over de hardheid klaagden.

het is dan wel jammer wanneer je net die ene bent zonder zitvlees die er wel last van heeft :(

Hier nog iemand, en mijn verzorgster ook. Zonder seatsaver vind ik mijn Ghostje veel te hard. Gelukkig heb ik die seatsaver wel en die doet letterlijk zijn naam eer aan, hij redt mijn achterwerk :+

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 08:42

MissCharlie schreef:
Kwetal schreef:
Er waren eigenlijk geen mensen die over de hardheid klaagden.

het is dan wel jammer wanneer je net die ene bent zonder zitvlees die er wel last van heeft :(

Hier nog iemand, en mijn verzorgster ook. Zonder seatsaver vind ik mijn Ghostje veel te hard. Gelukkig heb ik die seatsaver wel en die doet letterlijk zijn naam eer aan, hij redt mijn achterwerk :+

Hier de verzorgster inderdaad, met zeer veel gebrek aan zitvlees. :')

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 08:56

Even vraagje, paardlief is afgelopen maanden dankzij boomloze zadel en veel werk aan de hand goed bijgekomen in bespiering (1,5 maat groter kopijzer) en wil ivm in toekomst meer springen toch weer naar een boomzadel.
Nu vroeg ik mij af wat jullie een nette prijs zouden vinden voor het volgende:
Barefoot Notting Hill Pommel maat M, zadelmaat 1, weinig gebruikt, alleen lichte gebruikerssporen onder de beugelriemen. Incl een barefoot pad met standaard inlages (in goede staat), een merkloze pad (kerbl geloof ik) zonder inlages, beugelriemen van Barefoot en een extra Pommel maat M (oude oranje versie, dus valt als M/L).

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 08:57

ik heb nochtans ook niet bepaald veel zitvlees. := Maar ja, vroeger reed ik met Kiefers op de manege, boeh, daar is een Ghost een zacht zeteltje bij. :)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 08:59

Het zal denk ik ook wel liggen aan wat je gewend bent en gewenning op de langere termijn. :j

Mijn fietszadel was kneite hard toen ik 'm kreeg en zei telkens dat ik die écht moest vervangen, vergat ik natuurlijk en nu merk ik er niets meer van. :D

Zinook

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:44

Ik heb zeer veel interesse in de Happy Valley maar zie dat deze vrij lang is. Op dit moment heb ik een BF London erop liggen, wat me nog steeds prima bevalt maar vind deze Happy Valley toch echt wel het einde.

In het Duits verslagje lees ik dat het zadel te lang zou zijn voor paarden met een korte rug. Op de BF-site lees ik dat de lengte niets uit zou mogen maken aangezien boomloos zadels de druk verdelen.

Zou de Happy Valley geschikt (maat 1) zijn voor mijn paard? Pmarena?

Afbeelding

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:04

Hier een heel positief berichtje!

Naar aanleiding van mijn vraag over de FRA supersingel kreeg ik een berichtje van Runa dat ik de hare wel mocht uitproberen (lief!).

Ik heb er nu een keer mee gereden en ik merk gelijk al een verschil. Het valt me ook mee hoe stabiel alles blijft liggen met deze singel, beter nog dan met mijn neopreentje. Ga er zelf ook maar een aanschaffen!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:10

Fijn zeg!Het zijn ook fijne singels en gelukkig ook nog redelijk betaalbaar..

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:44

Ja, FRA/ Westip (zijn precies hetzelfde) zijn erg fijne singels! Ik doe ze altijd bij testzadels en hoor bijna alleen maar positieve berichten daar over!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:51

Hier ook over de Stretch & Breath van Barefoot, vaak liggen zadels daar echt een stuk stabieler mee en lopen de paarden lekkerder :j

Poeh Zinook die is wel serieus kort inderdaad... ik denk dat een western modelletje zadel daar al snel heel erg lang en log op oogt.

In principe maakt bij een Barefoot de lengte ana de achterkant weinig uit zo lang je zelf met je billen maar gewoon op het "dragende" deel van de rug blijft zitten :)

Maar hoe verder een zadel / pad naar achteren komt, hoe groter de kans op schuurplekken achterop de rug...en het oog wil ook wat natuurlijk :)

Je zou het voor de grap eens kunnen proberen met een testzadel als je echt serieuze interesse hebt in zo'n zadel (gelijk heb je :+: ) want soms kan het "in het echt" toch ineens meevallen en dan weet je het maar meteen zeker of het wel of niet "kan" en hoef je niet meer te twijfelen :)

Zinook

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:02

Hmmm ja maar ik zag dat alleen het westernmodel was om te proberen: De lazy mountain. En ik ben totaal niet bekend met westernsingels, hoe die dingen vast moeten.

O op het plaatje zie ik wel lange singelstoten. Misschien dan inderdaad eens een week gaan testen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:08

Ze hebben in principe allemaal Engelse stoten :)

Het enige verschil tussen de Lazy Mountain en Happy Valley is de knop versus pommel :)

Zinook

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:10

Oke, heel fijn. Dan zal ik eens een week gaan zoeken in mijn agenda wanneer ik veel tijd heb om te oefenen. Dan zie je tegen die tijd mijn aanvraag wel. Is er een wachtlijst?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:12

Tijdens Equiday hebben we 2 aanbiedingen, de Libra bbp van €119,50 voor €100 en de opstaphulpen van €40 voor €30!
(Geen pin automaat aanwezig)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:25

Op het moment geen wachtlijst, maar dat kan erg wisselvallig zijn natuurlijk :)

Zo net de winnaars van de verlanglijstjes-actie op Facebook getrokken en online gezet, volgens mij zitten er wel Bokkers bij *\o/*

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:43

Zo'n fra singel moet ik ook maar eens gaan bekijken geloof ik. Gebruik je dezelfde maat als bij een andere singel?

Nog wat paarse spam
Afbeelding

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:05

mooi hobbelheks!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:11

Ik vind het iets te veel paars op paars voor mijn smaak, dat heb je als bruin-liefhebber :P

Maar wel een hele fijne set zo bij elkaar +:)+

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:25

Leuk, Hobbelheks! Ik zag hem net al op fb voorbij komen. Voor mijn smaak net iets te fel, maar opzich wel een gave set zo. :)

Gisteren de chiropractor bij mijn paardje gehad. Die wilde natuurlijk mijn nieuwe zadel ook wel even zien. Ze was erg sceptisch, überhaupt over het hele boomloos-concept, maar vond het zadel uiteindelijk toch goed zitten.
En ze heeft meteen geholpen de kussens helemaal perfect te plaatsen, dat is wel ideaal. :)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:38

Ik zou wel eens willen weten wat het percentages blessures in direct verband met boomzadels, in verhouding met blessures waar een direct verband met boomloze zadels te leggen is. Ik denk dat alle sceptici dan een enorme verrassing gaan krijgen in het voordeel van boomloos. Ik was vroeger ook heel sceptisch over boomloos, maar de technieken zijn ondertussen zoveel verbeterd dat ik daar al lang vanaf ben. En ik luister naar gewoon mijn paard, die werd behoorlijk bozig van alles met boom. :)

Witwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:48

Ooh, die is leuk Hobbelheks!! :D

Hier ook eens een vraagje in de hoop iemand me kan antwoorden. Iemand zei me dat mijn barrydale teveel naar voren helt en dat ik deze moet opvullen. Met wel materiaal dien ik het beste op te vullen en het is toch de bedoeling dat ik de pad en niet het zadel opvul he? Zal een fotootje erbij zetten ter verduidelijking:

Afbeelding

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:24

dianaw33 schreef:
Ik zou wel eens willen weten wat het percentages blessures in direct verband met boomzadels, in verhouding met blessures waar een direct verband met boomloze zadels te leggen is. Ik denk dat alle sceptici dan een enorme verrassing gaan krijgen in het voordeel van boomloos. Ik was vroeger ook heel sceptisch over boomloos, maar de technieken zijn ondertussen zoveel verbeterd dat ik daar al lang vanaf ben. En ik luister naar gewoon mijn paard, die werd behoorlijk bozig van alles met boom. :)

Precies, ik heb laatst ook weer een keer met boomzadel gereden. Dat vond mijn paard ook absoluut geen succes. :')

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:24

Deze foto van mij een Nina staat op de Bf site..
Helaas is Nina vorig jaar verkocht en hoorde pas dat ze is overleden.. Y;(
Sorry.. moest het even kwijt...

Afbeelding

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:25

Op facebook staan weer wat leuke aanbiedingen voor Ghost :)