voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:53

Dat zoekvakje zit er al een tijdje, sterker nog, eerst stond het links onderin (met bokt4) maar in bokt 5 staat hij rechts onderin. Was m al kwijt laatst, maar gelukkig is hij er nog!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:39

Ik had ook geen idee, ontzettend handig zeg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:04

Zoals beloofd een verslagje van het testen van de Hidalgo Caracas

Eerst even los er op, zonder dekje is de ligging toch het best te zien. Het is echt een klein mini-zadeltje.
(en aan de dikke buik word gewerkt :o )
Afbeelding

Afbeelding

Met dekje, voor het rijden

Afbeelding

Afbeelding

Shoot ;)

Na het rijden

Afbeelding

Afbeelding

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:06

Ziet er mooi uit :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:06

Heb het idee dat het zadel na het rijden beter ligt dan voor het rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:13

Dat kan kloppen, dit is nog en vrij nieuw zadel, en moet dus echt nog gaan vormen en soepeler worden :j
Plus dat de buik van ponylief voor het rijden een stuk meer opgeblazen was dan na die tijd.

Zelf vond ik het verschil overigens niet heel groot. Het was in elk geval niet verschoven en blijft mooi in evenwicht liggen :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:09

Nee klopt het is heel minimaal.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:34

Deze kantelt ook enorm, geen last van?

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:41

@blijheid Ben dus niet de enige met een te dikke buik pony :D Ligt naar mijn idee wel wat achterover.

Zadel ziet er wel leuk uit, zou geen zadel voor mij zijn denk ik. Zou meer steun willen voor mijn benen :o

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 19:09

Gaaf zadel. Ik vind hem iets naar achter hellen. Klopt dat of is het vertekend op de foto?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 19:10

Ik heb het idee dat dat bij het model van het zadel hoort,ik vind hem toch wel erg mooi op zijn/haar rug liggen..Ik heb een hidalgo valencia gehad en die had dit ook maar lag prima op mijn paard en ze vond het zadel helemaal oke :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 19:19

Het witte schuin lopende stiksel vertekent behoorlijk, en het suede is ook aan de voorkant smal en aan de achterkant breed.

Als ik bijvoorbeeld de foto van na het rijden pak, en daar een lijn trek van het hoogste punt van de zitting voor en achter, dan is dat gewoon een rechte lijn.

Afbeelding

Als je een lijn trekt van pommel naar cantle ligt de pommel ietsje hoger, maar 'kantelt enorm' vind ik eerlijk gezegd nogal overdreven :o (geen idee of je dat bij dit zadel ook pommel en cantle noemt trouwens, maar dan is het iig duidelijk wat ik bedoel)

Afbeelding

Aangezien de zitting gewoon recht is heb ik niet het idee dat het achter over ligt, dat is iig het punt waar ik altijd op heb leren letten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 20:32

Ik denk dat het vooral komt door het stukje helemaal vooraan vergeleken met het stukje helemaal achteraan, dat scheelt nogal een eindje :)

Leuk zadeltje wel, nooit mijn smaak dit type zadel met zo'n lomp zweetblad dat vaak raar gaat deuken, maar qua kwaliteit ziet het er wel netjes uit volgens mij? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 20:57

Oja, op die manier had ik er nog niet naar gekeken :j Dat zijn echt puur losse flapjes :) De kussens zitten daar niet, die zitten echt onder de zitting.
Dat is echt de bouw van het zadel, keek net even op de site van Hidalgo (http://www.hidalgo-sattel.com/products/ ... brown.html) en op de bok ligt het zadel net zo. Niet dat dat alles zegt, maar ik verwacht er geen problemen van in elk geval. Zal er morgen voor de zekerheid wel even extra op letten :j

In elk geval heb ik er geen last van, de zitting is immers gewoon vlak :)
Lompe zweetbladen vind ik nogal meevallen, lijkt heel wat zo op een dichtbij foto, maar op de pony vind ik het juist een klein zadeltje. Het gaat wel deuken denk ik ja, want ik heb er wel een kniewrong op zitten, onder het zweetblad.
Kwaliteit, op zich prima. De freeform en de Evolution vind ik wel wat beter in elkaar steken, maar het verschil in prijs is ook behoorlijk natuurlijk.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 21:48

Leuk dat je de foto's plaatst blijheid!
Heb ik alvast vergelijking materiaal voor als ik ga testen. Ik denk dat ik hem dan na jou krijg als de korte kussens binnen zijn.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:09

Morgen wordt de barefoot london gehaald! Beviel vele malen beter dan de lexington. Vond het raar dat ik die geadviseerd kreeg door barefoot terwijl ik heb aangegeven een pony te hebben met redelijk weinig schoft en niet veel front. Haar rug is ook beter af met een kleiner zadel. Ze kan hier veel soepeler mee rijden. En omdat ik in de maat 1 ook prima zit scheelt dat 6 cm! Al blijft de pad er onder hetzelfde natuurlijk..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:48

Blijheid schreef:
Oja, op die manier had ik er nog niet naar gekeken :j Dat zijn echt puur losse flapjes :) De kussens zitten daar niet, die zitten echt onder de zitting.
Dat is echt de bouw van het zadel, keek net even op de site van Hidalgo (http://www.hidalgo-sattel.com/products/ ... brown.html) en op de bok ligt het zadel net zo. Niet dat dat alles zegt, maar ik verwacht er geen problemen van in elk geval. Zal er morgen voor de zekerheid wel even extra op letten :j

In elk geval heb ik er geen last van, de zitting is immers gewoon vlak :)
Lompe zweetbladen vind ik nogal meevallen, lijkt heel wat zo op een dichtbij foto, maar op de pony vind ik het juist een klein zadeltje. Het gaat wel deuken denk ik ja, want ik heb er wel een kniewrong op zitten, onder het zweetblad.
Kwaliteit, op zich prima. De freeform en de Evolution vind ik wel wat beter in elkaar steken, maar het verschil in prijs is ook behoorlijk natuurlijk.

Niet per-sé bij dit zadeltje bedoel ik hoor, maar gewoon altijd dit model zadel, met zo'n enorme flap kaal leer als zweetblad, dat spreekt mij gewoon niet aan, is puur iets persoonlijks :P

Net zoals ik bvb. een BF London lelijk vindt met die suffe kniestukken :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:49

Sababber: de meeste mensen vinden de London fijner :j

Maar de meeste mensen vinden ook de Lexington mooier, wellicht gaf je dat zelf aan waardoor het de moeite van het testen waard was? Er zijn toch zat mensen die er dolblij mee zijn en er heel erg mooi in zitten :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:54

Wat fijn Blijheid, dat je eindelijk iets hebt wat jullie beiden lijkt te passen :D

Op de eerste foto had ik ook mijn bedenkingen, maar met jouw uitleg erbij, zijn die ook gelijk weer verdwenen :j

Die grote zweetbladen ben ik ook niet zo'n fan van, maar als er een ruiter op zit, breekt dat voor het zicht gelijk een hoop natuurlijk.

Vind wel dat er snel een "kreukel" in het leer zit, na die ene keer rijden ... ben je niet bang dat dat een snelslijtplek gaat worden :o ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:58

Dat is ook het nadeel van die flappen leer, gaan bijna altijd kreukelen, hoort er echt een beetje bij :)

Is bij het nieuwe Spaanse BF ontwerp ook iets waar de bazin van Barefoot nog niet tevreden over is, daarom is hij nog niet in productie. Ik denk dat ze toch iets van goed geplaatste stiksels nodig gaan hebben om niet te kreuken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 10:03

Een soort coupenaadjes :j

Maar wat is verder het voordeel van die grote flappen leer, Bianca ?
't Lijkt me voor het paard ook niet echt nut hebben ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 10:05

Ja inderdaad :j

Tja...ik weet eerlijk gezegd niet waarom hier ooit voor gekozen is, behalve natuurlijk om het been van de ruiter vrij van het paard te houden qua haar en zweet enzo :P

Volgens mij worden ze er tegenwoordig vooral aan gehangen omdat dit nu eenmaal de stijl van het type zadel is :P

Ik vind zo'n galerij aan de voorkant ook niet helemaal je-van-het, maar dat achterboogje juist weer wel, lekker compact +:)+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 10:59

Heb onlangs diverse ritteb gereden met een boomzadel met heel weinig zweetblad . En dat rijdt geweldig fijn .
Heb zoveel meer contact met mijn paard . En het zadel hinderd mijn paard nergens door een zweetblad waar ze met haar schouder tegenop loopt ...
Zalig ... zoals ik er nu over denk wil ik nooit meer een volledig zweetblad .
Het gaat om de sommer spirit .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:03

Gelijk heb je, zweetbladen zijn vaak gewoon onhandig...daarom vind ik Fellsattels ook zo'n leuk idee :j

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:31

pmarena schreef:
Sababber: de meeste mensen vinden de London fijner :j

Maar de meeste mensen vinden ook de Lexington mooier, wellicht gaf je dat zelf aan waardoor het de moeite van het testen waard was? Er zijn toch zat mensen die er dolblij mee zijn en er heel erg mooi in zitten :)

Ik vond het voor mezelf een fijn zadel. Kon er fijn op rijden maar had er te veel plek in tijdens galop en het bleef schuiven op de pony omdat het zo groot is. Hopelijk komt het nu goed :D