[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 10:02

Granoek schreef:
Eerst weer wat sparen hahaha maar ik ben gek van rood op mijn reus :D

Snap ik! Rood is ook echt een hele gave kleur, vind het op mijn blonde dame ook super staan altijd :j

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 10:33

Wauw! Heel gaaf Skippy! Mooie kleuren en heel tof zadel, ben benieuwd naar een foto ter paard! :D

Ik wil ook nog graag een grandeur pad, twijfel weer tussen een volledig dressuur formaat (vierkant) of eentje die gewoon de vorm heeft van het zadel. Ik vond een niet vierkant dekje eerst heel lelijk, maar begin er nu wel aan te wennen en vind het juist wel weer wat hebben.. Twijfel twijfel.. Heb op dit moment 'gelukkig' even geen centjes voor een nieuwe pad (kat is net geopereerd, dus beetje raar om gelukkig te zeggen) dus heb nog even de tijd om door te twijfelen :+

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 10:36

J0anieke schreef:
Wauw! Heel gaaf Skippy! Mooie kleuren en heel tof zadel, ben benieuwd naar een foto ter paard! :D

Ik wil ook nog graag een grandeur pad, twijfel weer tussen een volledig dressuur formaat (vierkant) of eentje die gewoon de vorm heeft van het zadel. Ik vond een niet vierkant dekje eerst heel lelijk, maar begin er nu wel aan te wennen en vind het juist wel weer wat hebben.. Twijfel twijfel.. Heb op dit moment 'gelukkig' even geen centjes voor een nieuwe pad (kat is net geopereerd, dus beetje raar om gelukkig te zeggen) dus heb nog even de tijd om door te twijfelen :+

Foto op paard volgt als het zadel hier is :)

Ik vind het beide wel wat hebben, zadelvormig en vierkant (hoewel ik bij 'vierkant' dan wel bij dit zadel neig naar de Grandeur Klassika, niet naar een dressuurmodel vierkant).

He, bah, komt de kat er wel bovenop? Dat is het belangrijkste! Nieuwe pad komt wel een keer....

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 10:41

Skippy01 schreef:
J0anieke schreef:

Foto op paard volgt als het zadel hier is :)

Ik vind het beide wel wat hebben, zadelvormig en vierkant (hoewel ik bij 'vierkant' dan wel bij dit zadel neig naar de Grandeur Klassika, niet naar een dressuurmodel vierkant).

He, bah, komt de kat er wel bovenop? Dat is het belangrijkste! Nieuwe pad komt wel een keer....

Ik heb een Ghost roma, dus daar past denk ik beter een 'normaal' dekje, maar bij de Barocco zou ik inderdaad ook voor het Klassika model gaan!

Spoiler:
Met de kat gaat het bijzonder goed! Hij had een blaassteen en de operatie is buitengewoon goed verlopen. Nu hopen dat de wond ook goed geneest zonder dat hij eraan gaat likken.. Deze foto is genomen nadat hij nog geen uur thuis was van de DA <3
Afbeelding

Ine23

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:41

Mag ik hier ook binnenvallen?

Ik kijk nu al een hele tijd uit naar een nieuw zadel voor mijn ouderwetse haflinger. Aangezien ze nogal eens van vorm verandert en niet intensief gereden wordt, ging/gaat mijn voorkeur uit naar een (semi)boomloos zadel. Ik heb er al jaren een wintec dressuur 17,5inch op liggen, maar ik rij recreatief en laat mijn oog liever vallen op iets richting de western. Daarnaast ben ik afgelopen jaren aangekomen en zelfs met het afvallen waar ik mee bezig ben zal een 17.5inch geen optie meer zijn.

Ik heb nu interesse in een 2ehands Barefoot Virginia Rose maat 2. Ik vroeg me af of mensen hiermee ervaring hebben en of de drukverdeling van zo'n zadel te regelen valt via een goede pad met inlages? En dan best die van Barefoot zelf of zijn er andere merken die hier meer de voorkeur hebben?

Mijn max. budget zal rond de €800 liggen voor een zadel, wat niet echt veel is en de Startrekk etc afvallen vrees ik. Ik kan nu al een hele tijd niet meer rijden wegens niet passend zadel en begin echt weer te snakken naar een ontspannende buitenrit.

Ik hoor zó'n wisselende verhalen en meningen over boomloos vs boom zadel dat ik straks gewoon helemaal niet meer op mijn paard durf te stappen :') .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:51

@Ine23: Die verhalen blijven heel volhardend, net als 'boomloos past altijd'... Ik denk nog steeds dat 'boom' vaker niet past dan boomloos :D

Een nieuw zadel is mooi, maar -mede gezien je budget- waarom niet gaan voor een goede 2e hands??
Voor dat geld kun je bij alle merken boomloos terecht, behalve misschien de Bob Marshall :D
Als je denkt aan 18" engels dan kom je uit op 16" boomloos en dat is een hele normale maat.
Heeft je Haf daarbij ook nog eens een korte rug dan zijn die van Silverado.de in een zeer korte maat te krijgen en de zitting daarvan valt nog eens zeer ruim ook zodat je waarschijnlijk nog gewoon in een 15,5" gaat passen. In NL zijn tegenwoordig 2 bokkers die deze zadels voeren en als testzadel beschikbaar hebben.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 13:22

Bedankt voor je antwoord! :D Ik heb via pb contact met iemand die een Arizona nut verkoopt, die is wat minder in budget waardoor er meer budget over is voor goede pad en singel etc.

Ik denk inderdaad dat slechte ervaringen bij beide 'kanten' blijven en dat ik het vooral zelf moet proberen en uittesten wat goed past voor ons. Ik vind het ook erg fijn dat de zadels niet zo loodzwaar zijn als een 'standaard' westernzadel. Elke kilo minder vind ik met mijn gewicht altijd meegenomen voor mijn paard!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:46

Afbeelding

Afbeelding

Tadaa! De BM icm de Lakota pad. En Flynn :)) die liep er lekker onder!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 15:02

Afbeelding

iemand ervaring met deze pads?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 15:23

@berdien: past goed en staat goed. Hij kan roze best hebben :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 15:25

Ventje is een Echte Man he, en die dragen roze {:}

Maar past inderdaad keurig, had ook een hele mooie afdruk na het rijden. Wil er wel meer van hebben, maar volgens mij zijn ze nieuw nog niet zo makkelijk te vinden.. Dit weekend maar even speuren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 16:01

De meeste foto's van google komen van Bokt af :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 16:03

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 16:29

Ik heb de F.R.A. Vika een jaar geleden gekocht. Ik heb er toen wel een zadelmaker bij gehad, maar die had eigenlijk alleen maar verstand van boomzadels. Ik dacht toen dat dit geen probleem was, omdat boomloze zadels altijd zouden passen. Vanuit voortschrijdend inzicht vraag ik me nu af of dit slim is geweest. Mijn pony heeft voor zover ik kan zien geen last van zijn rug. Wat denken jullie? Moet ik er toch een keer iemand bij halen die er verstand van heeft?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 16:34

@irene: kijk eens naar de zweetafdruk na een lange/warme/inspannende rit of training. Zie je een mooie egale afdruk (aan beide zijden gelijk) mét een droge ruggengraat dan heb je geen probleem :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 18:22

Ik hoop eind mei of in juni Ella hier te kunnen krijgen voor pas sessie.
Pony heeft best lastige rug, drukt m ook snel weg ( vluchterig). We zijn druk bezig met zoeken naar ontspanning en hoop dat boomloos hierin gaat helpen.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 22:24

Ik kom ook nog eens binnenvallen.

Ik ga m'n boom westernzadel toch verkopen weer.. Helemaal op maat laten maken, echt m'n ding maar het is me toch echt te zwaar. En ik krijg die rotte techniek om zo'n zadel met stijl op een paard te gooien maar niet onder de knie :') Niet echt handig als 1m50 groot meisje op een grote bonk van een paard die ook niet zo goed stilstaat bij het opzadelen. :o

Vandaar dus op zoek naar een licht(er), liefst western (semi) boomloos zadel. Mogelijkheid voor korte fenders is een must. Eentje die niet heel breed zit is ook belangrijk, aangezien het echt om een breed paard gaat.

Ik dacht zelf aan een Silverado terug omdat ik daar niet ontevreden over ben, maar die zijn ook niet zo heel licht imo. Kent iemand hier een zadelpasservice die naar midden België komt met allerlei merken? Er zit hier eentje vlakbij in het dorp maar die verkoopt enkel Barefoot.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 23:01

Barefoot vond je zelf niks?
Of de Western ghost? Ghost zit wat smaller dan barefoot.

Ik ben heel blij met mijn atlanta.
Die is echt een stuk lichter dan mijn oude lazy mountain

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 23:25

Goh, met Barefoot heb ik zelf de ervaring dat het erg breed zit. Geen idee hoe het nu zit met die hip saver etc. Maar sowieso wil ik liever iets met wat meer ingebouwde drukverdeling.

Van de Ghost western heb ik al gehoord dat die nog al onstabiel zit? Verder ook al erge druk plekken gezien met deze zadels, dus weet niet goed of ik het aandurf :o

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 23:40

freemax aanrader

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 23:45

Mijn vriend sjouwde laatst met gemak 2 Freemax en 1 silverado zadel in 1 keer de trap op :D het is maar net wat je zwaar vindt... Ik doe het hem niet na hoor...

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 23:53

Haha, ja klopt! :D Mijn Silverado zal zo rond de 9 kg wegen gok ik, met singel eraan misschien 10 kg. Ik merk dat dat toch voor mij de limiet is. Zeker als je met één hand je zadel 5 min lang moet vasthouden en met de andere je paard :P Volgens mij heeft hij iets meegemaakt in het verleden waardoor hij zadelen niet fijn vindt (dekens ed ook niet trouwens), maar eens het erop ligt is het 'oké'.

Desalniettemin vind ik het gewoon handig als ik niet met zo veel gewicht moet zeulen en ik het met enige gemak toch op mijn paard krijg, zeker als het om geen klein paard gaat. De Freemax vond ik sowieso ook interessant, maar zou ik eerst eens op mijn paard moeten zien aangezien hij voor mijn merrie toch echt te lang was. Verder had ik ook wel interesse in de Startrekks, maar die zijn ook al best aan de prijs..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 09:25

@Jackytje: zadel eens rechts op. Het paard associeert dat anders en ook de 'swing' gaat dan misschien makkelijker.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 10:40

Ik zou als ik jou was zeker een passervice langs laten komen. Ik vond de startrekk bijvoorbeeld ook heel interessant, maar met het passen viel deze al snel af, geen geschikt zadel voor mij.
Op dit moment heb ik een testzadel van silverado hier liggen, maar die valt voor mij echt niet onder een zwaar zadel :n
Als dat aspect zo belangrijk is, is het dan misschien niet slim om eens verder te kijken dan western zadels alleen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 10:47

En daarom ben ik dus blij met mijn Hidalgo westernzadel is lekker licht gewicht zadel en dat met schouder en nek problemen (en niet groot zijn) ideaal.