voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:28

Op hun eigen site is hij duurder, op de site van Becidor scheelt het niet zoveel :j

Die klittenband beugelriemen zou ik inderdaad vervangen door een setje van freeform, die kunnen er zo op volgens mij. Niet helemaal de bedoeling, maar zal best werken O:)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:29

En waarom niet gewoon een Christ ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:31

Oh nee, zo bedoel ik het niet :)
Ik ga er geen kopen maar als ik er eentje zou kopen zou het wel een Christ worden denk ik :j Ik bedoel meer dat áls je deze zou kopen en die beugelriem ophanging niet wil, dat de freeform beugelriem ophanging me dan een goed alternatief lijkt :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:34

Oh zo ... als, indien en eventueel stel dat ... nou snap ik het :j

Ik heb de Christ Premium ( zonder inlages, maar gebruik 'm met padje met inlages eronder ) en vind het een heerlijk ding <3

Maar of het voor jou lekker is i.v.m. breed zitten durf ik te betwijfelen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:44

Ik rijd momenteel met een Libra pad (zonder de inlages die daarbij horen) met daar onder een lamsvel pad met VPS inlages, en dat is te doen :j Gek genoeg zit dat smaller dan m'n barefoot zadel, of in elk geval zodanig anders dan ik (veeeel) minder last heb. Alleen durf ik het nog niet aan om er beugels aan te hangen. Daarvoor zitten de ringen trouwens ook op een heul onhandige plek (erg laag).

Plan voorlopig is om eens hidalgo te proberen, dat word dinsdag waarschijnlijk. Mocht dat niet wat zijn dan zal het waarschijnlijk een fellsattel worden. Maar ja, eerst maar eens goed kijken nog, er zijn nog zoveel mitsen en maren :)
Enige wat ik niet meer ga doen is knutselen aan de barefoot. Die is nu echt nog zgan en ik denk na wat experimenteren met schuimkussentjes niet dat ik hem fijn ga krijgen voor ons. Beter maar in de verkoop doen dus nu hij nog zo netjes is.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:51

Volgens mij zitten ze bij de Christ ook vrij laag ... maar ik ondervind daar geen hinder van , wat vind je daar naar aan dan ?

Ik weet overigens niet of je Christs ook mag uitproberen ?
Of bestaan daar ook leenzadels van ?

Jammer van je Barefoot -O-
Maar zo heb je er ook niks aan ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 18:01

Ik heb ooit wel eens een fellsattel van Christ (iberica) geprobeerd. Daar was ik toen niet enthousiast over door de plek van de singel, die zat toen ergens halverwege de pad, waardoor elke beenhulp die ik gaf op de singel terecht kwam. Das wel mooi van die Grandeur dressuur trouwens, zit de singel helemaal vooraan aan.

De beugelophanging bij de Libra zit echt heel laag, je ziet de gesp van de beugelriem nog zitten, plaatje van google
Afbeelding

Dat geeft ook op een hele rare plek een 'bubbel' waar je de beugelriem aan de ring vastmaakt, niet fijn. Plus dat je op jacht mag naar shetlandermaat beugelriempjes :+ Extra gaatjes maken in T-beugelriemen is namelijk ook niet echt simpel :+

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 18:29

Dat klopt :D

Bij de Christ zitten die toch een stuk hoger ( zo'n 10 cm onder de vacht nog ) , ik draag de gespjes aan de onderkant, met een hoesje erom en heb er inderdaad een kleine maat riemen aanzitten ( gewone webband, lekker licht en goedkoop en dus niet zonde om er gatenkaas van te maken :)) )

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 19:02

Blijheid schreef:
@Duhelo: Ik verbaas me er eigenlijk over dat die banaasingel van kentaur zo goed werkt. Heb je foto's gezien en dat zag er goed uit, maar als je dit plaatje (in link) zo ziet...Het lijkt wel alsof alleen de flapjes leer die onder de gespen zitten de bocht om gaan, als je die wegdenkt ziet de singel er eigenlijk vrij recht uit.

Omdat ik ook nog een vrij kleine maat moet hebben (en de bocht daarin meestal nog wat kleiner is) durfde ik het daarom toch niet helemaal aan. De H&P singel die ik nu besteld heb ziet er toch een stuk meer gebogen uit.

idd, maar ik denk dat die knik net genoeg is om te werken :D

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 19:24

@Blijheid Welke Hidalgo ga je proberen?
Heb jij toevallig ook al een startrekk gehad of een trekker Master II.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:38

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:31

jomaro schreef:
@Blijheid Welke Hidalgo ga je proberen?
Heb jij toevallig ook al een startrekk gehad of een trekker Master II.

Iemand van Hidalgo-zadel.nl komt langs en die neemt verschillende Hidalgo's mee om te proberen :) Ze hebben nu een actie waarbij je alleen 15 cent per kilometer betaald en verder geen consultkosten, dus kan mooi voor weinig wat dingen proberen. Het zadel dat het beste lijkt kan dan ook een week blijven om verder te testen.

Startrekk heb ik niet gehad, wel even op gezeten. Vind het hele mooie kwaliteit zadels en ze zitten erg lekker :j Alleen mijn pony werd er nogal boos van, oren plat en een beetje bokkig, dat heb ik echt bij geen enkel zadel gehad :n Was dus snel duidelijk dat dit het voor ons niet werd, ondanks dat er echt niks te zien was wat niet klopte, het leek heel mooi te liggen juist.

Trekker Master ken ik niet :n

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:03

Ik ben benieuwd wat je van de hidalgo vind. Ik ga er ook een testen van hidalgo-zadel.nl. Had tijdens de equiday al verschillende gepast, maar kon toen niet rijden. Degene die er toen als beste uitkwam (de caracas) ga ik testen, maar eerst bestelt ze kortere kussens voor mij zodat ik direct met de goede kussens kan testen.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 21:09

Weet niet waar hidalgo-zadel.nl zit kon daar op de site niet echt uit komen. Maar misschien ook voor mij een optie om de zadels eens te passen :D

@blijheid de trekker masters II kwam ik ergens 2 de hands tegen. Maar heb hier en daar al opmerkingen gelezen van beugelophanging te ver naar voren en te dunne kussens. Zie ze nieuw ook nergens dus misschien uit de productie gehaald.
Het moet ook semi boomloos zijn. Denk dat buitenzinnig ze misschien wel heeft verkocht.

Startrekk ga ik denk ik toch ook proberen, maar ja zit wel dat het kopijzer maat 6 niet breed genoeg is :o
Misschien dat een handige zadelmaker een maat XXXXXXXXL kan maken :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 21:27

Hhhmm die Hidalgo Venice 1 de 17¨ ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe lang het zweetblad is.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 21:29

Vandaag voor het eerst de London op Speedy gehad. Scheelt wel een aantal cm! nog maar een paar keer goed rijden voor we beslissen.

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:31

Is even een vraagje hier.

Voor naar het strand zoek ik een zadel waarmee ik ook het water in kan, omdat het lang rijden is en band met beugels slecht is zoek ik een zadel, kan dytex tegen zout water?

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:53

Ik ben bang dat geen een zadel tegen zout water kan, maar als het alleen gaat om wat opspattend water zou het niet zo'n probleem zijn denk ik. Het is een ander verhaal als je echt wil gaan zwemmen met je paard.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 09:48

Zou daar ook geen goed zadel aan wagen, kun je niet een goedkoop kunststof zadeltje ( desnoods met boom ) gebruiken voor die gelegenheid ?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:27

zolang het gewoon rijden langs het strand is en door de branding met wat spetter water en je niet gaat zwemmen met paard in de zee zou ik gewoon het zadel wat bij het paard hoort voor gebruiken, na gebruik even af doen met zadelzeep, eventueel dressing of vet er achter aan en klaar .

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 00:28

jomaro schreef:
Startrekk ga ik denk ik toch ook proberen, maar ja zit wel dat het kopijzer maat 6 niet breed genoeg is :o
Misschien dat een handige zadelmaker een maat XXXXXXXXL kan maken :)

Ik heb al wel een startrekk dressuur op mijn haf tank gehad. Het breedste kopijzer was voor hem uiteraard ook niet breed genoeg dus heeft mijn broertje (scheepsbouwer) een kopijzer op maat gemaakt. Het zadel lag toen wel goed maar begon verschrikkelijk te kraken, ik was bang dat het zadel kapot zou gaan omdat het er gewoon niet voor gemaakt was om zo breed te gaan. Ik heb het dus maar weer verkocht... Dat is misschien wel iets om in je achterhoofd mee te nemen.

@blijheid: is mijn Trekker Luxus niet wat voor jou? Smalle zit en veel steun, Trekker zadels zijn de enige zadels waar ik pijnvrij en veilig mee kan rijden en die ook goed liggen op mijn haf.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:27

Ging hier even over de nepperts van christ, ik heb een holu iberio gekocht (dus de variant van iberica van christ) juist omdat daar de singelstoten zo mooi ver naar voren zitten ivm die van de christ past dit veel beter bij mijn ronde korte paard waar de singelplek heel ver naar voren ligt, maw ik ben best content van ook de kwaliteit is goed en ze waren in dereclame waardoor ze ook wat goedkoper waren dan die van christ

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:24

Om jullie even op de hoogte te houden, gisterenavond heb ik een pasconsult gehad met de Hidalgo's. Dat was best gek eigenlijk.
Eerst de Venice 2 (dressuurmodel), wat heel mooi smal zat en waar ponylief ook fijn onder liep, alleen wel een erg gedwongen zit. Het voelde voor mij in elk geval als een te kleine zitting, hoewel met een maat 38 en lengte van 170 een 17,5" op zich goed zou kunnen zijn. Venice is daarom dus afgevallen, grotere zitmaten zijn er alleen in de specials, en die zij ook gelijk een stuk stijver en dat wil ik eigenlijk niet.
Daarna de Alicante (veelzijdigheidsmodel), dat was echt niks :+ Pony liep non-stop te zwiepstaarten en bij een overgang naar draf kreeg ik gelijk een bokjeshobbel. Afgekeurd dus.
Daarna de Caracas (Spaans model). Pony was meteen blij, oortjes er op briesen en ontspannen. De zitting is ook erg fijn voor mij, wel de hoge voor en achterkant voor als er iets gebeurd, maar met gewoon rijden merk je niet dat die er zijn en zit ik er echt van af. De zitting tussen de hoge voor en achterkant is mooi vlak, en smal genoeg voor mij.
Daarna de Valencia (Spaans model). Lag ook mooi, maar vond ik zelf breder zitten dan de Caracas.

Uiteindelijk leek tijdens het consult de Caracas dus duidelijk het beste zadel voor ons, dus die heb ik gehouden voor een testweek. Vanochtend al even gereden, en het lijkt in eerste instantie goed. Blijft mooi achter de schouder liggen, ligt niet achterover, ik had er een gewoon katoenen dekje los onder liggen singel er niet doorgehaald, lusjes aan de voorkant ook niet vastgemaakt) en dat lag na het rijden nog net zo als voor het rijden, niet verschoven. Pony liep fijn en was een paar keer lekker aan het briesen, oortjes mooi ontspannen naar voren, geen staartgezwiep.
Nog een paar keer rijden en zien of het zo blijft, maar voor nu ben ik blij :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:25

Swift schreef:
@blijheid: is mijn Trekker Luxus niet wat voor jou? Smalle zit en veel steun, Trekker zadels zijn de enige zadels waar ik pijnvrij en veilig mee kan rijden en die ook goed liggen op mijn haf.

Ik heb de True Talent wel een keer geprobeerd, maar het paste niet lekker op mijn pony. Of het kneep wat in de schouders, en bij het breder zetten van de pommel zodat het op de schouders goed lag kwam het op de schoft te liggen. Verder een fijn zadel, qua zit zeker :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:30

Dat klinkt super, Blijheid *\o/*

Ben benieuwd hoe het jullie vergaat komende week !

Heb je ook een foto van je pony met het zadel ?