[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 07:20

Gaaf zadel inderdaad....in ingereden versie dan want zo nieuw vind ik er weinig aan :P

Maar voor een BBP / zadelkruising zou ik ook liever voor zoiets kiezen. Ik heb verschillende Christ Fellsättel op Rena gehad en kreeg hem maar niet stabiel liggend er op, zelfs niet na verschillende verbouwings-experimenten met de singelbevestiging.

Totdat ik de zitting op een BF Arizona basis vastgemaakt had....en daar is de Lazy Mountain uit voortgekomen :j

De basis van de Christ Fellsättel is gewoon te slap.... voor veel paarden werkt het gelukkig wel maar een wat vormvastere basis geeft gewoon minder risico wat dat betreft :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:29

Mariett schreef:
Ja! Hij zit zeker lekker, pleiada! Ik ben zo blij dat ik niet voor de Christ gekozen heb :) Die dingen zijn er al wat langer en zijn wat bekender, wat dus ‘betrouwbaarder’ klinkt. Maar deze is zo mooi stevig en je kan echt een hele hoop gewoon kiezen. De zweetbladen en de cantle zijn bijvoorbeeld bij mij ook vetleer in plaats van kunststof, en dan heb ik er natuurlijk mijn eigen schapenvachtje op. Het enige puntje is dat ik eigenlijk geen handvat wilde, maar die zit er per ongeluk toch op. Dus die haal ik er even zelf af.

DubbelDun schreef:
De voorpluk van de 1e foto past goed bij je zadel :D

Pony van een fotograaf, dan heb je gelijk door welke ‘look’ je baasje wil :+

Haha ja deze is veel fijner als de christ :j

Wat gaaf ook dat zweetbladen en cantle van vetleer zijn..

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 12:43

Hij is heel erg gaaf Mariett! Staat haar ook heel goed :D Wat moet ik me voorstellen bij een kruising tussen een boomlooszadel en een bareback pad? Dat het meer drukverdeling heeft dan een bbp maar minder dan een boomlooszadel of zit ik in de verkeerde richting te denken?

Volgende week komt de boomlooszadelpasser hier, best spannend! Mijn merrie houdt niet zo van opzadelen (met name het aansingelgedeelte) dus hopelijk gaat ze het niet al te vervelend vinden.
Zijn er nog dingen waar ik zelf op kan letten wat betreft het passen van zadels? Ik heb nog nooit in een boomloos gezeten dus zijn er bepaalde dingen die je kan zien of voelen die wel of niet goed zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 12:45

Het moet gewoon overal mooi aansluiten en geen druk over de schoft geven.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 12:49

Duidelijke taal :D En dat passen gebeurt met of zonder pad er onder?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 12:49

Wat leuk je hier ook tegen te komen Nissima!
Ik ben vorig jaar begonnen met boomloos. Je komt er vanzelf achter waar je lekker in zit en waar je paard fijn op reageert, zo heb ik het in ieder geval ervaren met mijn paard! Heb je een idee welke zadels de passer allemaal heeft om uit te proberen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 12:51

Nissima schreef:
Duidelijke taal :D En dat passen gebeurt met of zonder pad er onder?

Passen zonder pad, dat geeft een beter beeld hoe het zadel ligt. Rijden altijd met pad geschikt voor boomloos.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 13:07

Ik heb een Lakota pad op de kop weten te tikken, een hippe roze. Ben heel benieuwd hoe die gaat liggen onder de BM! Past het niet, dan gaat hij weer weg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 13:09

Zijn die niet vaak te kort?? Wat ik er van gezien heb hebben die wel mooie dikke panelen.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 13:18

J0anieke schreef:
Wat leuk je hier ook tegen te komen Nissima!
Ik ben vorig jaar begonnen met boomloos. Je komt er vanzelf achter waar je lekker in zit en waar je paard fijn op reageert, zo heb ik het in ieder geval ervaren met mijn paard! Heb je een idee welke zadels de passer allemaal heeft om uit te proberen?

Grappig, bitloos en boomloos gaat toch nog best vaak hand in hand, zo zie je maar weer :D
De zadels zie zij heeft die voor mij interessant zijn, zijn de London, Wellington, Cherokee en Nottingham. Met name de Wellington spreekt me enorm aan, maar dat is wel echt een dressuurzadel. Het zal ongetwijfeld een kwestie zijn van proberen, ik kan de Wellington nog zo mooi vinden, straks vind ik hem voor geen meter zitten en dan houdt het toch op. Ben heel benieuwd! :):)

DubbelDun, dank je voor je antwoorden!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 13:22

De zadels die je aangeeft zijn allemaal van Barefoot, ik had daar eerst ook mijn ogen op, maar kan je adviseren om je daar niet blind op te staren en ook andere merk zadels te proberen. Zo ben ik uiteindelijk voor een ghost gegaan, gezien deze een smallere zit heeft dan de barefoot en ik vind het fijn dat de boom bij deze zadel meevormt. Bij de Barefoot zit je nog vast aan een pommel maat die niet flexibel is.

Lekker veel zadels uitproberen dus! :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 13:22

DubbelDun schreef:
Zijn die niet vaak te kort?? Wat ik er van gezien heb hebben die wel mooie dikke panelen.

Pad zou 79cm zijn, mijn andere pad is 80cm en die past er ook prima onder. Hij is alleen niet zo breed, dus hoop dat m'n zadel er aan de zijkant ook overheen komt.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 13:27

Klopt hoor Joanieke, dat het allemaal Barefoot is. Deze verkoopster heeft namelijk alleen maar Barefoot en alhoewel dat vrij summier klinkt vind ik het al heel wat dat ze in Spanje het concept boomloos kennen :=
Mocht ik deze zadels inderdaad allemaal ruk zitten of ze liggen niet goed, zal ik wat anders moeten verzinnen :D

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:13

Oh dat is jammer, en zeker een feit wat betreft Spanje! Succes alvast! :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 15:19

Nissima schreef:
Klopt hoor Joanieke, dat het allemaal Barefoot is. Deze verkoopster heeft namelijk alleen maar Barefoot en alhoewel dat vrij summier klinkt vind ik het al heel wat dat ze in Spanje het concept boomloos kennen :=
Mocht ik deze zadels inderdaad allemaal ruk zitten of ze liggen niet goed, zal ik wat anders moeten verzinnen :D

Goed nieuws, er is een Spaanse Ghost dealer!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 15:22

Nissima schreef:
Hij is heel erg gaaf Mariett! Staat haar ook heel goed :D Wat moet ik me voorstellen bij een kruising tussen een boomlooszadel en een bareback pad? Dat het meer drukverdeling heeft dan een bbp maar minder dan een boomlooszadel of zit ik in de verkeerde richting te denken?

Hier staat meer uitgelegd; http://buitenzinnig.nl/shop/index.php?r ... uct_id=206

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 15:23

Buitenzinnig schreef:
Goed nieuws, er is een Spaanse Ghost dealer!

Ooeehh :):) Thanks! Ook voor de link!

Zulandra14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 00:01

Skippy01 schreef:
Zulandra14 schreef:
Hoii,

Ik hoop niet dat jullie t vervelend vinden dat ik het hier doe want ik heb geen flauw idee hoe ik zelf een forum aanmaak, maar goed. Hebben jullie tips om je paard te laten aankomen? Maar kwpn merrie van 1,64 is best dun, je ziet der ribben. Ik geef der nu merrie brok wat wel goed gaat maar het kan nog wel een tikkeltje meer. Ik geef der nu ook geel gras en mag anderhalf uur op de grote wei staan grazen. Hebben jullie tips wat echt goed helpt en waar je paard dik van word? Alvast bedankt!

Je kunt gewoon een nieuw topic aanmaken, niet een nieuw forum ;) Ik zal even kort antwoorden toch: Aankomen is een kwestie van méér erin dan eruit gaat aan energie, zonder toxisch te worden in de mineralen / vitaminen. Van 1,5 uur grazen gaan ze niet aankomen hoor. Je zult weidegang moeten opbouwen naar 'zoveel mogelijk' (opbouwen, niet ineens erop gooien), bietenpulp bijvoeren (of seniores priores, als compleet voer, in beide gevallen gaat dat best om flinke hoeveelheden als je écht moet laten aankomen, niet om 'een handje' of 'een halve schep' per dag), en onbeperkt hooi/ kuil (liefst hooi). Daarnaast kun je nog luzernebrok toevoegen. Merriebrok 'schijnt' te helpen, maar ik heb er nog weinig paarden van zien opknappen. Jaarlingbrok van Horsefood heeft daar voor mij betere resultaten voor gegeven, maar houdt vooral een basis van ruwvoer!

Dankjewel voor een reactie. Ja klopt maar ik ben 15 Haha en ze mogen nog niet heel lang op de wei staan . In wind mei mag het. Maar ze begint gelukkig wel aan te komen. Het is niet heel erg. Maar ik vond dat er wel wat vet bij mocht. Hahah dit is haar nu!
Afbeelding

Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 06:53

Zulandra14 schreef:
Dankjewel voor een reactie. Ja klopt maar ik ben 15 Haha en ze mogen nog niet heel lang op de wei staan . In wind mei mag het. Maar ze begint gelukkig wel aan te komen. Het is niet heel erg. Maar ik vond dat er wel wat vet bij mocht. Hahah dit is haar nu!
[ [url=m/m7eZ4E.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/dJSn93.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zie dat het gelukt is je eigen topic aan te maken hierover. Super! Dan houden we het hier verder op boomloze zadels :j

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:46

Het wachten wordt beloond! Nog eventjes wachten tot hij bij mij aankomt, maar hij is bij Buitenzinnig binnen! Mijn Ghost + Grandeur pad :D

Afbeelding

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:50

Oooh die pad is mooi! Bestaan die ook voor de Arizona?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:50

Granoek schreef:

Dat denk ik wel! Grandeur maakt ze op bestelling voor nagenoeg elk model :j

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:52

Hij is heel mooi geworden Skippy!

Granoek schreef:

Jazeker, mocht je wat willen mag je mij altijd mailen!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:57

Eerst weer wat sparen hahaha maar ik ben gek van rood op mijn reus :D

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 10:01

Buitenzinnig schreef:
Hij is heel mooi geworden Skippy!

Ik ben zoooo nieuwsgierig! :D