voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 15:58

Een tijdje terug had iemand hier een foto geplaatst van hoe om een banaansingel aan het zadel moet, maar ik kan hem niet meer vinden, weet iemand hier nog waar dat plaatje stond?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 16:38

Marcella schreef:
[ Afbeelding ]

Even geleend uit huiskamertopic. :')

Afbeelding

Bedoelde je deze mooie tekening soms ?

Safiera

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 16:42

Dat plaatje is een U-singel. (of anatomische singel, of hoe heet deze eigenlijk?)

Banaansingels (degenen die over de volledige lengte krom zijn) moeten met de bolling naar achteren. Zo krijgt bij die singels de buik meer ruimte. Doe je deze andersom dan trekt het de boel juist naar voren.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 17:00

Ik ben bang dat je je vergist, Safiera, kijk hier eens :
Citaat:
Singels
De ronding van de buik bepaalt waar de singel ligt, en komt te liggen tijdens het rijden. Vandaar dat wij bij de verkoop van onze zadels dikwijls een C- oftewel banaansingel adviseren, aangezien deze ronde vorm goed aansluit op de ronde vorm van de buik. De singel ligt dan aan de voor/onderkant goed op de singelplek en de uiteinden en gespen lopen iets naar achteren richting de singelstoten. Hierdoor blijft het zadel mooi stabiel liggen en is er geen 'trekkracht' die een rechte singel wel kan veroorzaken. Bovendien biedt de banaansingel meer ruimte achter de ellebogen van het paard.

Deze foto illustreert hoe de banaansingel om de buik moet liggen en waarom. Wanneer bij een paard de singelplek ver naar voren ligt ten opzichte van de plek waar de singelstoten naar beneden hangen, moet er een afstand overbrugt worden. De banaansingel ligt in het midden op de singelplek en de uiteinden/gespen liggen richting de singelstoten. Hiermee voorkom je bijvoorbeeld dat het zadel naar voren getrokken wordt of van achteren los komt van de rug c.q. gaat klapperen. De banaansingel zorgt er dus voor dat het zadel stabiel(er) blijft liggen.
Van de site Per Mi Cavallo

Afbeelding

--------------------------------------------------------------------------------

Citaat:
Onderstaande singels zijn aan de binnenkant voorzien van zachte padding en de gespen liggen op het leer waardoor deze niet in de huid van het paard kunnen drukken. Paardvriendelijke singels dus!

Lederen banaansingel
.
Van de site Per Mi Cavallo
Afbeelding

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 17:04

Dat is trouwens bij de pony hier ook een probleem, ze heeft een rond buikje en de singel trekt ontzettend naar voren.. ik rij nu net een anatomisch gevormde. Maar ik heb het idee dat dat ding niks doet. Iemand tips?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 17:25

banaan moet idd hetzelfde als zo een u singel, de globale vorm is ook hetzelfde en ze willen hetzelfde bewerkstelligen in meer of mindere mate, dus moeten ze beide in dezelfde richting wijzen met de bolling als je ze aan het zadel hangt.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 17:33

Hmm zo heb ik het nooit begrepen, ik dacht werkelijk dat de U-singel andersom moest dan de banaan :?

Dit klinkt wel logisch... Nog eens testen bij het paardje dan maar :P

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 20:10

ik heb een banaan met de bolling naar achteren, werkt al jaren super

edit; heb ook met de bolling naar voren geprobeerd, maar dat daar kreeg mijn paard wondjes van achter de voorbenen, het zadel lag ook te ver naar voren toen.

Misschien per paard verschillend?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 21:28

Bedankt voor de uitleg allemaal. Nu nog 1 gaan kopen voor mijn tinker met bolle buik, ik dacht aan die van Pfiff, bij agradi, iemand daar ervaring mee?

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 22:30

Tinka schreef:
Bedankt voor de uitleg allemaal. Nu nog 1 gaan kopen voor mijn tinker met bolle buik, ik dacht aan die van Pfiff, bij agradi, iemand daar ervaring mee?

Deze: http://www.agradi.nl/pfiff-neopreen-ban ... l-50cm.htm ?
Niet doen. Ik heb hem maar er zit echt amper bocht in. Ik heb hem gekocht op aanraden omdat ik mijn zadel te ver naar voren legde maar toen paardlief nog een bolle buik had, schoof hij alsnog gewoon naar voren..
Edit: ik denk dat zo'n anatomische singel veel beter is, of ten minste heb ik horen zeggen. Maar ik kan er geen in neopreen vinden...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 22:49

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 22:51

Mijne heeft nu ook nog bolle buik maar word er komende maanden af getraind :D .

Morgen 2de buitenrit met arizona zie het zitten :D .

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:55

Ik ben met mijn dikkie dik erg blij met de Stretch & Breath singel. Alles blijft op.zij plek en geen gedoe met plekjes achter zijn elleboog. En ja. Ik heb echt een heel rond paard. En ja...hij heeft iets teveel van het gras gesnoept.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 00:25

Had met de stalla ook stretch & Breath dik tevreden over enkel met overstap naar Arizona maar western singeltje overgekocht van bokker :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 08:32

Shirley schreef:

Deze heb ik, maar ik vind hem een beetje tegenvallen. Het neopreen is zo soepel dat je (ook met los aansingelen) een deel van de bocht er alweer uit haalt als je aansingelt. Plus dat de gespen bij mij na 3 maanden al begonnen te roesten en de rollers dus nauwelijks meer rollen.

Ik heb zelf nu deze besteld om te proberen, maar nog niet binnen.
http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... zwart?N=15

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:15

ik zeg het, de banaan van kentaur is fantastisch, ik heb het ding nu 8 jaar, en is niet roest, niet kapot, etc. (enkel de lusjes waar je de singelstoten na de gesp insteekt om de flapjes te verstoppen zijn afgescheurd, voor de rest niks aan kapot)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:21

Shirley schreef:

Deze is helaas ook banaan, ik vrees dat ik dan hetzelfde probleem ga hebben..
Die stretch & breath singel heb ik ookal hele goede dingen over gehoord. Maar ik durf die niet te gebruiken aangezien de singelplek van mijn paard veel verder naar voren zit dan waar de singelsloten komen :+

@Blijheid: als je hem geprobeerd hebt, kun je even laten weten of hij bevalt?
@Duhelo: die ga ik even op zoeken!
Edit; is het deze? http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... anne-zwart

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:23

Is goed :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:26

Laulitz schreef:
Shirley schreef:

Deze is helaas ook banaan, ik vrees dat ik dan hetzelfde probleem ga hebben..
Die stretch & breath singel heb ik ookal hele goede dingen over gehoord. Maar ik durf die niet te gebruiken aangezien de singelplek van mijn paard veel verder naar voren zit dan waar de singelsloten komen :+

@Blijheid: als je hem geprobeerd hebt, kun je even laten weten of hij bevalt?
@Duhelo: die ga ik even op zoeken!
Edit; is het deze? http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... anne-zwart

ik had het op de banaansingel versie http://www.google.be/imgres?imgurl=http ... AQ&dur=263
Maar met dat je geen banaan zoekt zal de anatomische idd beter zijn, kwaliteit is alleszins super!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:33

@Duhelo: Ik verbaas me er eigenlijk over dat die banaasingel van kentaur zo goed werkt. Heb je foto's gezien en dat zag er goed uit, maar als je dit plaatje (in link) zo ziet...Het lijkt wel alsof alleen de flapjes leer die onder de gespen zitten de bocht om gaan, als je die wegdenkt ziet de singel er eigenlijk vrij recht uit.

Omdat ik ook nog een vrij kleine maat moet hebben (en de bocht daarin meestal nog wat kleiner is) durfde ik het daarom toch niet helemaal aan. De H&P singel die ik nu besteld heb ziet er toch een stuk meer gebogen uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:14

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:20

Nee, zag vorige week wel toevallig het FRA broertje ( of zusje ? ) van de Christ liggen ... even duur, maar ik vond 'm echt minder van kwaliteit .

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:47

Ik heb dezelfde singel als die Blijheid nu heeft besteld en voor ons werkt het heel goed. Zowel bij de boom als de Barrydale ligt de singel op de goede plaats en heb ik geen problemen meer met de ligging van de singelstoten. Vanwege haar flinke schouders ligt het zadel vrij ver naar achteren en komen de singelstoten bijna halverwege haar buik te liggen. Opgelost met deze singel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:19

Shirley schreef:
Nee, zag vorige week wel toevallig het FRA broertje ( of zusje ? ) van de Christ liggen ... even duur, maar ik vond 'm echt minder van kwaliteit .

Die vond ik er inderdaad ook niet zo denderend uitzien.

Nadeel van deze van Grandeur is dat hij volgens mij geen lamsvel onderkant heeft. De beugelophanging is een beetje raar (klitteband zit per beugelriem, ipv één ophanging) en hij schijnt dus 3 verschillende vakken voor inlages te hebben. Lijkt mij nogal een stapel worden alles bij elkaar, maar aan de andere kant je hoeft natuurlijk niet in alle vakken inlages te doen en bij sommige spitse paardjes is het mogelijk wel prettig.
De naad midden over de zitting vind ik niet zo mooi :+

Voordeel lijkt me de kwaliteit, Grandeur maakt beslist geen flutproducten, pads vind ik in elk geval erg mooi en fijn. Al zal het niet voor de Christ fellsattels onder doen. De mogelijkheid van meerdere inlages vind ik aan de ene kant nogal een dik pak zoals ik al eerder zei, aan de andere kant zou ik onder een Christ fellsattel ook een pad met inlages willen (bij met beugels rijden) dus dan heb je ook fellsattel met inlages en pad met inlages op elkaar. De kniewrongen van het dresuurmodel vind ik er ook mooi uitzien en lijken me best fijn.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:26

Ik denk dat je gelijk hebt :j

En die klittenbandbeugelriemen lijken me eerlijk gezegd ook totaal niet prettig ...

Eerlijk gezegd zie ik geen voordeel ten opzichte van de Christ ( en deze Grandeur is nog een stuk duurder ook :o )