[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:03

xyzutu2 schreef:
Volgens mij is de boog niet gewoon overdekt, maar 'teruggeklapt' zodat hij niet meer voor het zadel uitsteekt maar onder de voorkant van de zitting valt? Daarom was het dacht ik ook de vraag of je gewoon de normale zittingen op dit zadel kon blijven gebruiken of dat de voorste rand daarvoor te dik was. Als de zittingen universeel zouden zijn voor zowel de versie met boog als zonder boog dan zou dat namelijk nog handiger zijn. :j

Goed opgelet, haha.

Heb net geprobeerd, de andere zittingen passen er gewoon op! Dus lekker handig!

Buitenzinnig

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:09

Afbeelding
Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:14

Ik denk dat het ook nog wel heel leuk kan zijn als die verstopte pommel een (fel) kleurtje heeft, dat je hem net onder de voorkant door ziet piepen :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:15

Buitenzinnig schreef:
xyzutu2 schreef:
Volgens mij is de boog niet gewoon overdekt, maar 'teruggeklapt' zodat hij niet meer voor het zadel uitsteekt maar onder de voorkant van de zitting valt? Daarom was het dacht ik ook de vraag of je gewoon de normale zittingen op dit zadel kon blijven gebruiken of dat de voorste rand daarvoor te dik was. Als de zittingen universeel zouden zijn voor zowel de versie met boog als zonder boog dan zou dat namelijk nog handiger zijn. :j

Goed opgelet, haha.

Heb net geprobeerd, de andere zittingen passen er gewoon op! Dus lekker handig!

Wilik! <3

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:47

tjaakje schreef:
Tijdje niet gekeken hier en nu de nieuwe ontwikkelingen een beetje aan het bekijken. Die Lazy Mountain/Happy Valley zien er fantastisch uit! Zijn die zittingen ook los te krijgen? Ik heb al een Atlanta.... En Pmarena, zijn de hoesjes voor over de stijgbeugelriemen ook los te krijgen? Ik heb een oude Cherokee liggen waar ze niet (meer) bij zitten.

Hoi, als je even mailt voor welk type en kleur beugelriemen je zoekt kan ik wel even kijken of ik nog iets heb liggen...? :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:48

Olikea schreef:
Die is echt geweldig pmarena. Ik zou hem willen testen.. maar heb niks om op te testen. :D

Prachtig..
10 jaar geleden kocht ik mijn eerste boomloosje. Wat zijn er ondertussen veel modellen bijgekomen.

Nouja, geen paard = geen zadel....dat bespaart wel een hoop geld :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:49

tjaakje schreef:
Tijdje niet gekeken hier en nu de nieuwe ontwikkelingen een beetje aan het bekijken. Die Lazy Mountain/Happy Valley zien er fantastisch uit! Zijn die zittingen ook los te krijgen? Ik heb al een Atlanta.... En Pmarena, zijn de hoesjes voor over de stijgbeugelriemen ook los te krijgen? Ik heb een oude Cherokee liggen waar ze niet (meer) bij zitten.

O vergeet ik nog te antwoorden op de vraag over de zittingen... die zijn er niet los jammer genoeg, maar zou ook niet handig zijn omdat je dan zowel op het bestaande zadel als in de nieuwe zitting een cantle blok hebt zitten :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:53

xyzutu2 schreef:
tjaakje schreef:
Tijdje niet gekeken hier en nu de nieuwe ontwikkelingen een beetje aan het bekijken. Die Lazy Mountain/Happy Valley zien er fantastisch uit!

Hier kwam ik vandaag toevallig een testberichtje van de Happy Valley in praktijk tegen: http://www.die-sattelkiste.de/#!test--tipps/c1p8o
Wel in het Duits, maar het kwam er in het kort op neer dat het bont erg comfortabel is, dat de Arizona basis zoals verwacht behoorlijk breed zit maar opvallend genoeg prettiger zat dan normale nieuwe Barefoots, dat met een dunne rijbroek de naad in de vacht middenop de zitting te scherp was, en dat het achterste blok/cantle geen enkele steun steun biedt omdat je hierover naar achteren glijdt (tester gleed eroverheen, tenzij ze zichzelf middenin het zadel hield). Ook was het door de lengte niet geschikt voor korte paardjes (waarbij ik zelf denk dat die lengte bij dit zadel een groter probleem is dan bij gewone Barefoots omdat je daar niet over de cantle heen naar achter kan schuiven en hier wel).
Ik kwam bij deze site omdat ik wel eens foto's wilde zien van de Happy Valley onder het zadel en deze tester heeft ook drie foto's onder het zadel erop staan. Ziet er netjes uit!

Wat een raar verhaal... :?

Hier niks dan juist prima ervaringen dat je heerlijk (steile!) heuveltjes / dijkranden kan beklimmen en het achterboogje juist zeer veel steun geeft achter je billen.

Ik kan me niet goed voorstellen hoe je er op kan gaan zitten eigenlijk :o

Dan zou je bij een normale cantle of "normaal" zadel onder dezelfde omstandigheden toch (ook) extreem achterop de cantle / lepel komen te zitten :?

Dit is nog een echt blokje achter je billen, geen geleidelijk oplopend schuin iets zoals bij de meeste andere zadels waarop je dan sneller naar achteren zou kunnen gaan zitten :)

En ook juist mensen die al (tijdens wat warmere dagen :P ) proefgereden hebben met korte broek om te kijken of ze nergens last van zouden hebben, die waren ook prima tevreden.... dan lijkt een korte broek me toch wel wat naad-gevoeliger dan een rijbroek...

Ik sta echt verbaasd van zo'n negatieve ervaring.

[edit] Na zelf het stukje via de link gelezen te hebben:

Eigenlijk klinkt het hele stuk voornamelijk positief vind ik? :)

Ze zegt dat ze expres bovenop het cantle-blok kan gaan zitten. Maar dat ze normaal niet zo zou rijden. Ik denk dat je het gewoon moet zien voor hoe het er staat: dat ze het voor de grap eens heeft geprobeerd maar dat het geen normale situatie is :)

En dat 1 iemand met een dunne broek last had van de middennaad.
Als ik zo vrij mag zijn, dikke kans dat dat dan een "doosruiter" is geweest :o
De middennaad hiervan is echt niet dik ofzo -O-

Misschien is voor deze tester ook een maat 2 een beetje overdreven geweest, als ik lees dat ze broekmaat 40-42 heeft dan zou dat prima in een maat 1 moeten passen normaal gesproken :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 30-03-16 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 19:02

Ik weet niet of het raar is?
Ik denk dat het gewoon een persoonlijke ervaring is, vandaar ook dat het een persoonlijk testbericht is. ;)
Vergelijk de foto's van het testmodel van de Happy Valley: jij gaf aan dat je als ruiter heerlijk zat en helemaal niet het gevoel had dat je naar achteren gleed terwijl op de foto's het achterblok wel steeds naar achteren gekanteld stond. Je schreef dat de opvolger steviger was, maar het zou best kunnen dat hij voor deze ruiter toch niet stabiel genoeg was?
Op de foto's is te zien dat ze rijdt in heuvelachtig gebied, misschien dat ze alleen met bergop op de cantle kwam te zitten? Maar ze schrijft ook dat als je als ruiter de steun van de cantle niet nodig hebt, dan je er dan prima mee uit de voeten kunt.

Ik denk zelf trouwens wel dat oplopende stevige cantles je meer op de plek houden aangezien die je billen continu actief naar voren&beneden schuiven. Zwaartekracht in actie. ;) Als een vierkant blok te hoog/te zacht is dan ligt het zwaartepunt te hoog en zal het onder de druk van de ruiterbillen juist naar achteren willen bewegen waardoor het ruitergewicht ook mee naar achteren schuift. Blijkbaar hebben sommige ruiters (en paarden?) daar meer last van dan anderen, net zoals dat sommige ruiters de Ghost teveel een torentje vinden terwijl anderen juist vinden dat je echt in je paard zit. ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 19:08

Zie aangepast bericht :)

In de praktijk is die cantle ècht niet slap -O-

De basis blijft constant op dezelfde plek, alleen het hogere stuk buigt wat schuin weg als je er met je billen tegenaan komt, dat is juist comfortabel dat het om je billen heen gaat staan :)

Je moet echt wel raar gaan zitten wil je dat blok vol onder je kont krijgen :P

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 19:11

Update...
De aangeboden Rider pro dressuur was idd de kunstof versie. Heb vriendelijk bedankt maar het aanbod afgeslagen.
Via facebook pagina heb ik een Kieffer Wien dressuur zadel gevonden voor maar 200 € in zeer nette staat. Singelstoten ook vervangen dus beter kan niet :).

Ik ga mijn eigen paardje idd gewoon met een boomzadel inrijden. De paarden van mijn kennis blijft echter met de ghost quilty :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 19:17

@Pmarena: zag jij mijn samenvatting dan als aanval?
Ik heb alleen maar alle postieve en negatieve opmerkingen ('minder positieve' ;) ) opgesomd voor degenen die geen Duits kunnen en wel willen weten hoe dit zadel in de praktijk bevalt. Ze schrijft alleen maar dat de pommel en cantle even zacht zijn en nageven als je ertegenaan drukt, en dat ze dat aan de voorkant een voordeel vond (minder dwingend als de Christ Iberica) en aan de achterkant om diezelfde een nadeel waar zij verder geen last van had omdat zij los van de achterkant rijdt. (wat ik dan weer een aparte manier van rijden vindt 8-) )
Dat van dat naadje vond ik ook apart. Dat zou je toch niet eens moeten kunnen voelen aangezien er nog een paar cm wol bovenop zit?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 19:27

Hè, nee hoor :)
Maar ik was gewoon verbaasd over het toch wel negatief klinkende verhaal zoals je het plaatste :j

Natuurlijk heeft elk zadel liefhebbers en mensen die het niks vinden, maar dit klonk gewoon heel raar :P

En het echte verhaal blijkt ook een stuk genuanceerder te zijn dan dat de cantle geen enkele steun zou bieden, het staat er toch wel wat subtieler dan dat vind ik :)

Ik vind ook dat ze er gewoon netjes in zit op de foto's, had wel een foto willen zien van hoe ze in hemelsnaam op dat cantle-blok zou kunnen zitten (moet je zien hoe ver ze dan met haar kont naar achteren zou moeten :P ) en ook had ik die ruiter wel eens willen zien zitten die last had van een naad... dan moet je toch behoorlijk op je voorkantje zitten denk ik :)

Overigens heb je natuurlijk zeer gevoelige mensen die elk minimaal dingetje voelen :j

Maar dit klinkt gewoon echt niet als het zadel zoals ik het ken, vandaar dat ik het een raar verhaal vond / vind :)

Maargoed, iedereen kan het gewoon zelf proberen en een eigen mening vormen want wat de 1 geweldig vindt, dat vind de ander maar niks. Alleen dus dat verhaal over een cantle die geen enkele steun biedt en een middennaad...dat vind ik echt wel vergezocht :o

Dat mensen het schaap nu niet fijn vinden en liever gewoon leer hebben ofzo, tja dat kan natuurlijk sneller :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 19:33

Ja, op zich is het wel apart, helemaal aangezien ze zadelpasser en zadelverkoper is van beroep voor oa Ghost, Deuber & Barefoot. :)
Ik las in haar kritiek op de cantle trouwens ook dat ze het even overdreven had uitgeprobeerd, maar ze schrijft ook dat ze het zadel op basis daarvan afraad voor mensen die graag steun hebben aan de achterkant/tegen de cantle aanleunen:

Citaat:
Wer sich gerne an den hintern Sattelkranz anlehnt und ihn als Pops-Stütze benützt, wird an diesem Sattel keinen Spaß haben.

Daar is ze volgens mij toch vrij duidelijk in haar advies naar haar eventuele eigen kopers?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-03-16 19:37, in het totaal 2 keer bewerkt

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 19:34

Ik heb het testmodel(of hoe dat ook alweer heet)van de lazy mountain..Hier ontbreekt de zittingversmaller,dus dat kan misschien schelen..Tot nu toe heb ik hem alleen nog maar op mijn oudere merrie geprobeerd,door haar model rug kiep je sneller naar achteren..Met dit zadel had ik dat zonder aanpassingen ook en had dan ook niet veel steun aan het achterboogje..Nu heb ik een pad eronder die in het midden en achter wat meer opgevuld is en dat gaf direkt een veel beter gevoel,toen zat ik gewoon recht en meer in balans..Ik rij haar ook wel eens met een cherokee of ghost en heb er dan geen last van,dus waar het dan precies aan ligt weet ik ook niet..Ik voelde zelf de naad ook behoorlijk en vond de vacht best dun..Al met al vond ik hem best hard,door de zitting die direkt op de basis zat zat dus heb er nog een vachtje op gedaan..Nu zit hij dus echt super <3 ..Maar misschien had de Duitse van het testverslagje ook eentje zonder zittingversmaller?Kan misschien best schelen?

Ps.ik ben dus zo'n persoon die elk dingetje voelt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 19:43

pleiada schreef:
Ik heb het testmodel(of hoe dat ook alweer heet)van de lazy mountain..Hier ontbreekt de zittingversmaller,dus dat kan misschien schelen..Tot nu toe heb ik hem alleen nog maar op mijn oudere merrie geprobeerd,door haar model rug kiep je sneller naar achteren..Met dit zadel had ik dat zonder aanpassingen ook en had dan ook niet veel steun aan het achterboogje..Nu heb ik een pad eronder die in het midden en achter wat meer opgevuld is en dat gaf direkt een veel beter gevoel,toen zat ik gewoon recht en meer in balans..Ik rij haar ook wel eens met een cherokee of ghost en heb er dan geen last van,dus waar het dan precies aan ligt weet ik ook niet..

Mooi dat het met een pad opgelost is! Wat voor pad is dat precies? Heeft die dan een soort wig aan de achterkant?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 19:49

Het is een westernpad waar aan de bovenkant vakjes zitten waar extra vulling in kan..Ik heb ook een skitopad met shims die daar opvullen,die werkt ook prima..Nadeel van deze pads is wel dat je niet het kussen idee hebt,zoals bij bijvoorbeeld de barefoot pads..Maar mijn paarden zijn nogal rond,dus voor ons werkt het perfect..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 19:54

Zonder zittingversmaller / kussentje op de stijgbeugelophanging zal zeker een heel ander gevoel geven :j

Ik heb er nog even een Lazy Mountain bij gepakt en de middennaad en vachtdikte komt eigenlijk overeen met wat ik van Christ gewend ben, dat is i.m.o. prima kwaliteit :)

De vulling van het cantle blok zou nog wel wat steviger kunnen inderdaad, misschien is dat nog een kwestie van "smaak"? Dat de ene persoon het dan te stevig vindt worden omdat het meer een vormvast muurtje wordt dat niet om je bips heen plooit maar de ander dat juist wel fijn vindt :)

Het scheelt dat je de schuim-vulling er eventueel uit kan halen en de ruimte op kan vullen met een steviger materiaal als je dat fijner vindt, een setje moosgummi inlages in plakjes er bij doen ofzo :P

De mevrouw van de website lijkt me overigens geen actieve Barefoot-verkoper, staan nog oude prijzen op en die hadden al begin januari vervangen moeten worden, daar is BF echt zeer streng in en dat communiceren ze ook, dus dat het hier nog niet gedaan is is wel apart :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:03

Ga hier binnenkort mijn boomzadel weer eens passen op mijn draver. Hij is behoorlijk verbeterd in bespiering (al hebben we voornamelijk stapwerk gedaan), en hij is momenteel zo gek als een deur, dus miste gisteren toch wel wat steun helaas, zelfs met mijn notting Hill. En twee zadels is financieel nog steeds geen optie helaas... Dilemma's dilemma's haha...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:04

Dat is inderdaad wel handig ja dat je er evt een andere vulling in kan doen :)*
Al moet ik zeggen dat ik nu door de aanpassingen niet meer zo in de stoelzit wordt gedrukt de cantle wel fijn functioneert..Ik moest de beugelophanging trouwens ook veel verder naar achteren doen dan ik normaal gewend ben..Maar nu zit ik er heerlijk in en heb ook fijn steun van de dijblokken..De middennaad is bij mij op een plekje trouwens ook wat dunner en gaat met rijden opzij,dus dat zal ook wel niet echt meewerken waarschijnlijk..Maar goed met extra vachtje is het nu opgelost..

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:17

Ik vind de vacht ook wel dun inderdaad. Maar ik zit er echt super fijn in. Ik heb ook geen last van de cantle. Maar kan mij voorstellen dat mensen die echt steun nodig hebben, dit niet hebben. Maar dat heb je ook niet bij een arizona toch?

Mijn vriend duwt de cantle echt helemaal plat. Hij mag ook niet meer in mijn zadel zitten :+

Afbeelding
Niet de meest charmante foto, maar je ziet het hier een beetje.
En ondanks geen beugels een enorme stoelzit...

Das wel een slim idee om de cantle steviger te maken bianca!
Al hoeft het voor mij niet :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:05

Mijn zadel is nu ook weer een tijdje binnen.
Eerst had ik een cheyenne maat 0 en een Cherokee maat 1
Mijn eerste gedachte was met mijn cheyenne maat 0 dat mij pony al op leeftijd was en ik dus een zadel wilde die ik ook nog eens op een ander paard kon leggen.
Een paar jaar was ik heel tevreden met mijn cheyenne, en omdat mijn pony het nog altijd goed deed is er een Cherokee maat 1 bij gekomen voor op andere paarden.
Maar helaas heb ik een ongeluk gehad met een jong paard waardoor ik niet meer overweg kon met beide zadels, mijn knieën zwabberde alle kanten op. Als eerste de Cherokee maar weggedaan.
En enkele weken geleden dan ook maar de stap gemaakt mijn geliefde cheyenne weg te doen, want ondertussen gebruikte ik het zadel niet eens meer -O- en een zadel aan te schaffen met meer wrong, net waar ik nooit van hield, en ik baal er erg van dat het nodig is :o Het is een barrydale maat O geworden
Op mijn pony past hij prima, voor mijzelf ben ik nog niet overtuigd maar hij is in ieder geval veel beter dan de cheyenne. Ik heb dit zadeltje ook gekocht met het oog hem nog eens op andere paarden te kunnen gebruiken.

Ik vond het jammer mijn cheyenne weg te doen maar ik ben blij nu een zadeltje te hebben waar ik zelf beter mee overweg kan. Ik zal hem nog paar keer gaan gebruiken om te kijken of ik er dan echt goed mee overweg kan, anders denk ik dat ik voor mijn pony die toch vrijwel nooit gereden wordt een kunststof cheyenne maat 0 ga aanschaffen, en dit zadel maar weer weg doe. Maar we zullen zien :)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door romyloverrr op 30-03-16 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:07

MOet er niet een speciale pad onder dat zadel ?

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:14

Ik heb vandaag een barefoot London als testzadel ontvangen, heel blij dat ik deze een weekje kan testen voordat ik besluit of ik er een koop of niet.

Vandaag gelijk al even een klein rondje buiten gereden en wat mij opvalt is dat mijn benen voor mijn gevoel naar achter geduwd worden. Ik weet niet of dit normaal is? De beugelophanging zit op zijn verst naar voren geloof ik, ik ga morgen kijken of deze nog wat verder naar voren kan, maar volgens mij past dat niet met de pommel. Verder moet ik er nog even heel erg aan wennen, onbalans. Pown vond het wel al een verbetering vergeleken met mijn ex boomzadel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:23

Dat is inderdaad handig dat het blok aan de achterkant open kan. :j

pleiada schreef:
De middennaad is bij mij op een plekje trouwens ook wat dunner en gaat met rijden opzij,dus dat zal ook wel niet echt meewerken waarschijnlijk..Maar goed met extra vachtje is het nu opgelost..

Wel een beetje dubbel, een vachtje op een vachtzadel. ;) Heb je een speciale schaapseatsaver voor over de Lazy Mountain vacht, of heb je er gewoon een vachtje over gedaan?
Ik kan me van de Christ Iberica trouwens niet herinneren dat er een naad in het midden over de zitting liep? Volgens mij was dat gewoon één lap vacht, of heb ik het nou echt helemaal over het hoofd gezien?