[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akke_sSpring

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 20:00

Ik heb ook van die fijne zadelmakers gehad bij mijn boomzadels. Na het een en ander te hebben gereden van Barefoot hoop ik nu met een Startrekk goed uit te komen (qua ligging en zit). De HM Flexee heb ik geprobeerd maar dat vond mijn paard niets. De Startrekk pikte ze wel maar die zitting was voor mij te klein. Hopelijk krijgt mijn zadelmaker (diegene die ik wel vertrouw) binnenkort een Startrekk S2 binnen en kan ik opnieuw passen. Lijkt me een goed alternatief tussen de boom en boomloze zadels.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 20:09

Vandaag op mijn boomzadel gereden, maar het voelt gewoon niet goed :n Sinds ik boomloos ken, vind ik een boomzadel op een paard, er ook zo pijnlijk uit zien.. Die harde delen die zo in het lichaam 'drukken'!

Maar ik wil voor het serieuze dressuurwerk gewoon iets stevigers oid. Alleen heb niet veel geld voor een ander zadel.. :(

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 20:33

Ik heb nog een vraagje over barebackpads. (Dat mag hier vast ook wel?)
Ik ben op zoek naar een barebackpad, maar mijn pony heeft een redelijk brede en hoge schoft.
Welke pads geven voldoende schoftvrijheid?

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 20:44

thirzanaomi schreef:
Ik ben op zoek naar een barebackpad, maar mijn pony heeft een redelijk brede en hoge schoft.

Ik zweer bij mijn barefoot. Weliswaar met physio'inlage, maar mijn paard loopt loopt hier goed onder. Ik vind hem mooi gevormd ook voor de wat hogere schoft.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 20:45

Boomloos, ik zou ook niet meer anders willen. Ik heb laatst weer op een boomzadel gezeten maar jeutje wat zat die hard! En dat terwijl hij ook nog gevuld was met een softgel-seat (Wow zadel). Ik zou ook echt niet meer terug willen naar een zadel met boom.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 20:51

Geryon schreef:
Vandaag op mijn boomzadel gereden, maar het voelt gewoon niet goed :n Sinds ik boomloos ken, vind ik een boomzadel op een paard, er ook zo pijnlijk uit zien.. Die harde delen die zo in het lichaam 'drukken'!

Maar ik wil voor het serieuze dressuurwerk gewoon iets stevigers oid. Alleen heb niet veel geld voor een ander zadel.. :(

Jij woonde ook in Gelderland toch?

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 20:52

Ik rij met Serena boomloos, en nog 1x in de week op een fries op een oud boomzadel (vzh richting dressuur). Toch vind ik het boomzadel fijner rijden :o

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 20:54

Ik heb vanavond even aan de Mallorca geknutseld. Tig keer de kussens veranderd en uiteindelijk vond ik het wel aardig liggen, maar toen ik ermee reed kukelde ik of voorover of achterover. Later foto's vergeleken en toen leek hij ook wel wat voorover te liggen. Morgen weer even aan prutsen.

Paardlief sprong voor het eerst in tijden wel meteen goed in de linkergalop aan en heeft niet gebokt of iets dergelijks. Dus helemaal verkeerd lag het ook weer niet :D Foto's volgen binnenkort.

Thorzanaomi, ik heb een FRA Jeany. Betaalbaar en met schoftuitsparing, en hij rijdt ook nog eens lekker.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 21:10

minikatje schreef:
Geryon schreef:

Jij woonde ook in Gelderland toch?

Nee, noord-holland. :P

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 21:11

Ah my bad :D
Dacht dat je hier ergens vandaan kwam en dan mocht je eventueel mijn zadels testen.
Heb momenteel 3 totaal verschillende liggen, maar de cheyenne ken je al.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 21:13

thirzanaomi schreef:

Ik heb de barefoot barebackpad met daaronder een grandeurpad met hd en moosegummy inlages. Mijn paard heeft helaas spierartrofie en ik ben opgehouden met het constante training om die spieren er maar een beetje op te krijgen. Hij heeft hierdoor echt een zeer uitstekende schoft die ook nog eens breed is qua bot (en brede schouders). Hierdoor kreeg ik geen zadels passend en rij ik nu altijd zo.

Misschien zou je dit ook kunnen oplossen met de fysio bbp van barefoot. Op zich geeft de barefoot al behoorlijk wat schoftvrijheid, maar voor mijn paard was het wat krap en waren voornamelijk de rugkussens niet voldoende om zijn ruggengraat niet te voelen (en andersom hij dus ook mijn kont op zijn ruggengraat).

Zo is hij nu:
Afbeelding

En met bbp:
Afbeelding

Zoals je ziet biedt de bbp van zichzelf al best een hoop schoftruimte. Hij komt een heel eind mee omhoog.

En zo was hij voordat ik hem verkocht (zonder atrofie) en terugkocht (met atrofie): ter beeldvorming hoe breed hij echt was
http://www.mizora.nl/foto/proefpaard.jpg

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 21:17

minikatje schreef:
Ah my bad :D
Dacht dat je hier ergens vandaan kwam en dan mocht je eventueel mijn zadels testen.
Heb momenteel 3 totaal verschillende liggen, maar de cheyenne ken je al.

Ah, wel aardig :D

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 21:20

Zo te horen zou de barefoot dus wel geschikt zijn? En dan evt de fysio.
Of misschien een F.R.A., heeft iemand ervaring met de F.R.A. Free trouwens? Dat lijkt me ook nog wel wat, heeft ook een schoftuitsparing geloof ik.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:06

FRA heeft een pad die ontzettend veel op de ride-on-pad van barefoot lijkt. De Dardo.

Ik wilde zelf per se een "kuil"-vormige pad. Omdat ik het als volledig zadel gebruik en er ook mee naar buiten ga (en het paard toentertijd nog een buitenrij probleem had, dat heb ik opgelost rijdend op de bbp). Van FRA vond ik de oranje letters echt niet mooi, zeker niet op de zwarte pad (die weer mooier op mijn paard stond). En ik ben fan van barefoot, dat helpt ook mee met de keuze.

De Free lijkt me vrij weinig schoftruimte hebben, minder dan de Dardo of de barefoot i.i.g. Dat kan je hier goed zien:

Afbeelding

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:42

Ik heb de bbp van Vantaggio. Vergelijkbaar met de basic Voest of die van PaardenBegrijpen. Helaas niet echt schoftvrijheid, wat ik er wel een minpunt aan vind. Wel beenwrongen en een verhoogde achterzijde, wat ik dan wel weer fijn vind. Heb er wel een Barefoot pad met inlages onder liggen, omdat paardlief last had van mijn zitbeenknobbels in zn rug.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 07:53

Kan iemand mij vertellen of het rwc dressage zadel van Barefoot met een pad gebruikt moet worden?
Ik kan het niet opmaken uit de site.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 08:32

Met hoge schoften ben ik een voorstander van een pad die mee omhoog gaat over de schoft, dat werkt in mijn ervaring beter dan een schoftuitsparing, omdat je daarbij toch nest veel risico loopt dat juist de randjes van die schofuitsparing in de schoft gaan drukken.

Maar anderen zweren juist weer bij een schofuitsparing, is een kwestie van ervaren wat fijn werkt en waar je een beter gevoel bij hebt. Net wat Geryon zegt over boomzadels: ik heb dat ook, ziet er altijd wat ingeknepen uit allemaal sinds ik een flexibel zadel gewend ben. Terwijl het er voor een ander wellicht prima uitziet. Zo is het ook voor zaken als een pad met schoftuitsparing.

Yvanka: kan toch prima dat je van die 2 zadels het boomzadel fijner vindt :j
Best kans dat degenen hier in het topic die zweren bij "boomloos", als ze op beide paarden een ritje zouden maken ook het betreffende boomzadel fijner vinden zitten dan het boomloze zadel op die specifieke paarden, zeker gezien we geen idee hebben wat voor boomloosje er op ligt...er zijn zat modellen die gewoon niet fijn zijn....net als bij boomzadels :P

Kirsha: balen is dat, en heel herkenbaar := Ik vind het ook maar niks met van die losse kussens, je blijft verplaatsen en experimenteren en het resultaat blijft toch maar matig / twijfelachtig -O-

Bij mij eindigden de kussens na een paar dagen oplopende irritatie altijd achterin de kast of als het qua materiaal en dikte wel fijn spul was, als inlages in een dekje onder het zadel, dan werkte het vaak al een stuk beter :P

Engel: Het RWC zadel kan met een normaal dekje gebruikt worden als je dat graag wilt, het heeft immers een laag met "zadelkussens" er onder zitten. Ik vind het wel heel erg fijn dat deze geheel afneembaar is zodat je ze er ook af kan laten en er een pad met inlages onder kan gebruiken. Dat werkt toch efficiënter dan een zadel met vaste kussens.

Maar gezien veel mensen het "normale" uiterlijk toch ook erg belangrijk vinden kan je met de kussens er onder dus een gewoon dekje gebruiken, net zoals bij elk ander zadel met dikkere zadelkussens.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 09:29

kan het zijn dat de pommel en de fork maten anders zijn?
voor mijn arizona heb ik de xxl fork die perfect past, maar gister een xxl pommel gepast en die lijkt te groot te zijn
kan dat?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 09:41

Op zich kan alles, zeker als het bvb. een pommel en fork zijn die qua productiedatum een tijd uit elkaar liggen. Waren ze wel al allebei van het gekleurde PU bijvoorbeeld? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 09:58

thirzanaomi schreef:

De Libra pads zijn ook behoorlijk mooi met de rug mee gevormd :j
FRA zou ik eerlijk gezegd niet aan beginnen bij een pony met hoge schoft, ik heb meerdere modellen gezien en vond ze allemaal erg recht. Schoftuitsnijding is ook erg klein, bij de modellen die dat hebben.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 12:01

Christ en Grandeur BBP's zijn perfect, maar hebben dan ook wel een enorme prijs

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 12:08

Fanzolo:
Afbeelding

Florac:
Afbeelding

Quilty:
Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 12:10

MOOI! *\o/*

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 12:24

Vooral bovenste heel mooi, maar de kleur van de onderste vind ik dan wel weer mooier. ;)

Nog even afwachten wat voor financiële mogelijkheden ik ga krijgen. :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 12:32

je kunt de bovenste ook in de onderste kleur krijgen ;)