[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mariett
Blogger

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:44

Jaa die zijn gaaf hè? Wil er ook ooit nog één :D Eerst stonden er wel prijzen op, dacht voor de goedkoopsten ergens in de 200 euro oid. Met die blankets etc. erbij was het geloof ik in de 300. Ik denk niet dat de beugels verplaatsbaar zijn eigenlijk, behalve als je de singelband achteruit zet denk ik..?

Ik ben altijd zo'n fan van die authentieke of apartere zadels, alleen ze zijn nooit boomloos. Deze wel, dus ze worden zó aantrekkelijk, haha :)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 19:58

Kwetal schreef:
Jammer Marjo :(

Ja vind ik ook, voor mijn valk pony heb ik al wat anders.
Maar ook op de fjord doet hij gekke dingen. Schuift extreem naar achteren.
En als ik de kussens wijder doet kiept hij voorover.. Wordt er heel verdrietig van.
Vandaag ook weer gereden, en 10 min rijden en ik zie ipv 10 cm schoft bijna 20 cm schoft.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 08:37

Vraagje voor de eigenaren van de Ghost zadels: Wat ik me afvraag als ik naar de foto's kijk: Ik vind die Ghostzadels zo'n enorme torenflat op je paard, laag op laag op laag. Heb je dan nog wel een beetje close- contact gevoel? Het lijkt me zo veel bovenop elkaar, in plaats van een boom, een dikke stapel weet-ik-veel-wat.
( in het kader van: je moet alles eens proberen ga ik er zeker een keer een uitproberen, maar toch)

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 08:44

dianaw33 schreef:
Vraagje voor de eigenaren van de Ghost zadels: Wat ik me afvraag als ik naar de foto's kijk: Ik vind die Ghostzadels zo'n enorme torenflat op je paard, laag op laag op laag. Heb je dan nog wel een beetje close- contact gevoel? Het lijkt me zo veel bovenop elkaar, in plaats van een boom, een dikke stapel weet-ik-veel-wat.
( in het kader van: je moet alles eens proberen ga ik er zeker een keer een uitproberen, maar toch)

Daar heb ik geen last van (en ik heb er zelfs nog een gewoon dekje onderliggen :+ ) Voel alle beweging in mn pony zijn lijf, en hij die van mij.
Kan me voorstellen als je het ziet dat het "veel" is maar tijdens het rijden vormt hij perfect naar de rug en gaat het zadel ''werken"

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 08:51

Dus ze zakken een beetje in als je erop zit?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 08:56

oooh ja ze zakken in. Zodanig zelfs dat als je vergeet aan te singelen, ze op het einde van de wandeling wel eens héél los blijken te liggen. := En dan nog mooi blijven liggen waar het hoort, ik was stomverbaasd, want ponylief was niet bepaald rustig gebleven op die welbepaalde wandeling (iets met stalgenootje dat net vertrok op het moment dat wij terugkwamen := ).

Nieuwe Ghosts zijn idd echt een torentje, maar dat zakt dus behoorlijk bij gebruik.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 08:57

*D Ah ok, duidelijk. Klinkt goed.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:40

Ik heb heel veel boomloze zadels getest en gehad en met de Ghost heb ik juist het meeste close contact gevoel. Ik voel alles wat er onder me gebeurt heel goed en ik kan ook goed mijn zit en gewichtshulpen geven.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:51

Marjo89 schreef:
Ja vind ik ook, voor mijn valk pony heb ik al wat anders.
Maar ook op de fjord doet hij gekke dingen. Schuift extreem naar achteren.
En als ik de kussens wijder doet kiept hij voorover.. Wordt er heel verdrietig van.
Vandaag ook weer gereden, en 10 min rijden en ik zie ipv 10 cm schoft bijna 20 cm schoft.

Oei herkenbaar probleem met de Ghost. Op mijn pony deed het zadel hetzelfde. Erg jammer, want zo'n Ghost zonder voorboog vind ik wel erg mooi! :)
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 30-03-16 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote die eerder verwijderd was uit het bericht gehaald

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:36

Dat had ik ook, dat extreem naar achteren schuiven .. Echt heel erg jammer, zou zo weer een willen.

@Marjo, wat heb jij dan nu inmiddels voor jouw valk?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:56

SarahIlse schreef:
Dat had ik ook, dat extreem naar achteren schuiven .. Echt heel erg jammer, zou zo weer een willen.

@Marjo, wat heb jij dan nu inmiddels voor jouw valk?

Ik heb een equiflex endurance zadel.
Voor mijn fjord zoek ik nog iets ? iig geen boomloos..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:39

Moderatoropmerking:
Post die op de Markt thuis hoort verwijderd idem post die daarop reageert.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:58

Ik neem aan dat de Ghost zonder voorboog toch gewoon die voorboog heeft maar dat dan gewoon simpel gezegd de zitting aan de voorkant wat langer is gemaakt zodat die er overheen valt...? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:11

Volgens mij is de boog niet gewoon overdekt, maar 'teruggeklapt' zodat hij niet meer voor het zadel uitsteekt maar onder de voorkant van de zitting valt? Daarom was het dacht ik ook de vraag of je gewoon de normale zittingen op dit zadel kon blijven gebruiken of dat de voorste rand daarvoor te dik was. Als de zittingen universeel zouden zijn voor zowel de versie met boog als zonder boog dan zou dat namelijk nog handiger zijn. :j

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:14

Wat betreft het naar achter schuiven van de Gost: de mijne doet dit ook, enigszins, en met name wanneer ik niet halverwege nog eens aansingel.

Zijn er, naast niet vergeten aan te singelen, nog manieren om dit te voorkomen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:19

Trouwens nog even een nieuwtje: alles FUR / Lazy Mountain zadels die besteld waren zijn nu geleverd waardoor er nu ruimte is om een aantal zadels in te zetten als testzadel, die testzadels kunnen vanaf volgende week gereserveerd worden *\o/*

Hij is er in 3 verschillende maten :)

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Test- ... zadel.html

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:56

xyzutu2 schreef:
Volgens mij is de boog niet gewoon overdekt, maar 'teruggeklapt' zodat hij niet meer voor het zadel uitsteekt maar onder de voorkant van de zitting valt? Daarom was het dacht ik ook de vraag of je gewoon de normale zittingen op dit zadel kon blijven gebruiken of dat de voorste rand daarvoor te dik was. Als de zittingen universeel zouden zijn voor zowel de versie met boog als zonder boog dan zou dat namelijk nog handiger zijn. :j

Volgens mij ook ja? Als ik zo de fotos vergelijk. Daarom ben ik ook benieuwd of het nog wel hetzelfde functioneerd?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:36

Die is echt geweldig pmarena. Ik zou hem willen testen.. maar heb niks om op te testen. :D

Prachtig..
10 jaar geleden kocht ik mijn eerste boomloosje. Wat zijn er ondertussen veel modellen bijgekomen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:50

tennan schreef:
Wat betreft het naar achter schuiven van de Gost: de mijne doet dit ook, enigszins, en met name wanneer ik niet halverwege nog eens aansingel.

Bij mij schuift hij ook na 3e x aansingelen. Mag mij fjord wel door midden trekken hihi.
Misschien een voortuig ?

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:00

Tijdje niet gekeken hier en nu de nieuwe ontwikkelingen een beetje aan het bekijken. Die Lazy Mountain/Happy Valley zien er fantastisch uit! Zijn die zittingen ook los te krijgen? Ik heb al een Atlanta.... En Pmarena, zijn de hoesjes voor over de stijgbeugelriemen ook los te krijgen? Ik heb een oude Cherokee liggen waar ze niet (meer) bij zitten.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:01

Hoe doen jullie de V, van het singelsysteem? Probeer daar eens mee te spelen? Het zadel verder naar voren, V in het midden, of juist het zadel op de goede plek en de V zo ver mogelijk naar voren, etc..

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:06

Buitenzinnig schreef:
Hoe doen jullie de V, van het singelsysteem? Probeer daar eens mee te spelen? Het zadel verder naar voren, V in het midden, of juist het zadel op de goede plek en de V zo ver mogelijk naar voren, etc..

Heb je hier nog meer ideeen over. Ik heb wel geprobeerd.
de V naar voren, maar het zadel schuift gewoon vrolijk achteren en de V schuift dan mee.
Heb je evt foto,s ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:10

tjaakje schreef:
Tijdje niet gekeken hier en nu de nieuwe ontwikkelingen een beetje aan het bekijken. Die Lazy Mountain/Happy Valley zien er fantastisch uit!

Hier kwam ik vandaag toevallig een testberichtje van de Happy Valley in praktijk tegen: http://www.die-sattelkiste.de/#!test--tipps/c1p8o
Wel in het Duits, maar het kwam er in het kort op neer dat het bont erg comfortabel is, dat de Arizona basis zoals verwacht behoorlijk breed zit maar opvallend genoeg prettiger zat dan normale nieuwe Barefoots, dat met een dunne rijbroek de naad in de vacht middenop de zitting te scherp was, en dat het achterste blok/cantle geen enkele steun steun biedt omdat je hierover naar achteren glijdt (tester gleed eroverheen, tenzij ze zichzelf middenin het zadel hield). Ook was het door de lengte niet geschikt voor korte paardjes (waarbij ik zelf denk dat die lengte bij dit zadel een groter probleem is dan bij gewone Barefoots omdat je daar niet over de cantle heen naar achter kan schuiven en hier wel).
Ik kwam bij deze site omdat ik wel eens foto's wilde zien van de Happy Valley onder het zadel en deze tester heeft ook drie foto's onder het zadel erop staan. Ziet er netjes uit!

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:19

Marjo89 schreef:
tennan schreef:

Bij mij schuift hij ook na 3e x aansingelen. Mag mij fjord wel door midden trekken hihi.
Misschien een voortuig ?

Een voortuig is geen optie, daar mag je namelijk niet mee starten. -O-

Buitenzinnig schreef:

De V heb ik zo ver mogelijk naar voren. De schouders van paardlief komen vrij ver naar achteren (die duwen het zadel ook naar achteren, denk ik) maar de singelplek ligt vrij ver naar voren.
Ze is gelukkig niet bol, dus de hele bubs trekt niet strak gelukkig. Het zadel ligt ook stevig, het schuift niet naar links of rechts.

Zou een anatomische singel een optie zijn? Heb er nu een simpele neporeensingel aan.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:36

Andere singel (anatomisch) zou je inderdaad kunnen proberen.

We hebben zelfs een filmpje. Ik kan wel meer foto's maken, maar dat blijft lastig, omdat jou paard anders gebouwd kan zijn dan het paard welke ik gebruik voor de foto's.

https://www.youtube.com/watch?v=RXFMwmz6gl4