[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 12:50

Kwetal schreef:
Blijheid schreef:
Mooi, die Fanzolo :j Zo jammer dat de Ghosts voor mij niet lekker zitten, zou er qua kwaliteit en ligging op ponymans zeker eentje willen anders :j

Heb je dan al op de laatste nieuwe gezeten??? (in de laatste maand dus)

Niet op de allerlaatste, wel op de drie modellen die Buitenzinnig in juni had :)
Voor mijzelf was de zit te breed, helemaal bovenaan bij de heupen, waardoor mijn knieën in het niks hingen. Heel vreemd, Suzanne had dat ook nog niet eerder gezien, komt echt door mijn eigen bouw :j

Ik wil best geloven dat de nieuwere modellen weer een stuk verbeterd zijn, maar of ze echt zo'n slag smaller geworden zijn als ik nodig heb :=

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 13:00

Hallo!

Ik ben op zoek naar een nieuw zadel. Ik ben gister eigenlijk een beetje verliefd geworden op de Barefoot Lexington maar al gauw werd mij een Barefoot afgeraden. Toch kan ik niet over mijn gevoel heen stappen en ben ik misschien toch van plan om mijn hart te volgen ;) haha !

Nu was mijn vraag, wat vinden jullie van de Lexington? Ik heb zelf een smal paard, lange rechte rug met veel schoft (zie profiel).

Mijn paard zijn we nu weer helemaal aan het opknappen. had maagzweer en zat enorm strak in zijn velletje waardoor er vanalles in zijn lichaam blokkeerde en vast zat. die heb ik er nu zo ongeveer met osteo en massage wel uit gekregen.. nu komt het echt op een goede training aan. Hebben jullie bevindingen mbt dit soort gevallen icm een barefoot zadel?

Verder ben ik een beetje aan het zoeken naar de maat.. maat 1 of maar 2. Ik had laatst een (boom)zadel gepast, 18 inch met een super diepe zit.. daar past ik goed in.. heb ik dan gewoon 1 nodig of heb ik echt maat 2 nodig met mijn lichaamsbouw? foto mij met mijn oude 17 inch zadel extra diepe zit

Buitenzinnig

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 13:05

Sorry dat ik jullie verwaarloos met het nieuws dat de ghost zadels eindelijk binnen zijn en jullie het van kwetal moeten horen. Ben dit weekend onwijs druk maar ga dinsdag de nieuwe Fanzolo's proberen!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 13:25

First, waarom werd hij afgeraden? (ben ik dan ook wel nieuwsgierig naar ;) )
maar 1 of twee kan ik je even niet mee helpen :+ maar vermoed dat er genoeg kenners zijn die wel ene idee kunnen geven

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 13:30

uh ze geeft aan dat een passend boomzadel beter is.. Ik neem aan ivm drukverdeling.. het gesprek ging daarna een andere kant op dus heb ook niet doorgevraagt haha :P

edit: kijk ik kan me er wel in vinden hoor, maar ik heb het idee dat de technieken wbt die pads enal ook al wel zo zijn aangepast dat boomloos ook wel een redelijke drukverdeling geeft (als ik zo sommige foto's voorbij zie komen van natte zadelafdrukken op de vacht)
Laatst bijgewerkt door First_Unique op 11-10-14 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 13:32

Blijheid schreef:
Niet op de allerlaatste, wel op de drie modellen die Buitenzinnig in juni had :)
Voor mijzelf was de zit te breed, helemaal bovenaan bij de heupen, waardoor mijn knieën in het niks hingen. Heel vreemd, Suzanne had dat ook nog niet eerder gezien, komt echt door mijn eigen bouw :j

Ik wil best geloven dat de nieuwere modellen weer een stuk verbeterd zijn, maar of ze echt zo'n slag smaller geworden zijn als ik nodig heb :=

Gewoon nog een keer proberen??? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 14:26

Kwetal schreef:
Blijheid schreef:

Gewoon nog een keer proberen??? ;)

Haha, als ik een geldboompje had ;)
De reiskosten voor een pasconsult zijn niet niks, en als er qua opbouw van het zadel weinig veranderd is wat hem echt smaller maakt lijkt me dat weggegooid geld, eerlijk gezegd :o

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 15:04

Ik heb weer een dekje af! :)

Afbeelding

Met inlagenvakken natuurlijk:
Afbeelding

En op 't peerd:
Afbeelding

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 15:05

Knap gedaan!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 15:16

First_Unique schreef:
Hallo!

Ik ben op zoek naar een nieuw zadel. Ik ben gister eigenlijk een beetje verliefd geworden op de Barefoot Lexington maar al gauw werd mij een Barefoot afgeraden. Toch kan ik niet over mijn gevoel heen stappen en ben ik misschien toch van plan om mijn hart te volgen ;) haha !

Nu was mijn vraag, wat vinden jullie van de Lexington? Ik heb zelf een smal paard, lange rechte rug met veel schoft (zie profiel).

Mijn paard zijn we nu weer helemaal aan het opknappen. had maagzweer en zat enorm strak in zijn velletje waardoor er vanalles in zijn lichaam blokkeerde en vast zat. die heb ik er nu zo ongeveer met osteo en massage wel uit gekregen.. nu komt het echt op een goede training aan. Hebben jullie bevindingen mbt dit soort gevallen icm een barefoot zadel?

Verder ben ik een beetje aan het zoeken naar de maat.. maat 1 of maar 2. Ik had laatst een (boom)zadel gepast, 18 inch met een super diepe zit.. daar past ik goed in.. heb ik dan gewoon 1 nodig of heb ik echt maat 2 nodig met mijn lichaamsbouw? foto mij met mijn oude 17 inch zadel extra diepe zit

Ik zie dat je eerst een Wow had? Als je daar maat 1 van had pas je ook wel in een maat 1 van barefoot.

Een goed passend boomzadel is inderdaad beter qua drukverdeling. Maar is een boomzadel altijd goed passend? Dan heb ik het nieteens over bijkomen in bespiering of vet, maar zelfs binnen een training: past een zadel in stap, sluit deze dan nog net zo goed aan in draf, galop en stilstand? Waar je paard met opwarmen misschien lang en laag loopt is de rug heel anders dan met oprichten verder in de training. Dan heb je nog de recht toe recht aan buitenritjes waarbij je paard de rug wat minder bolt. En met uitstappen waar je paard gewoon lekker met de teugels los, koppie in de lucht loopt, is de rug weer anders dan met een verzamelde galop.

Dus tsja, een boomzadel is inderdaad beter op de momenten dat deze 100% past. Een boomzadel die in alle gevallen, in elke gang, in elke manier van trainen altijd past, die moet ik nog vinden... :D

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 19:21

En je geeft al aan dat je paard opnieuw opgebouwd moet worden, zullen dus geen lange ritten 7 dagen per week zijn. En je paard zal dus ook nog fiks veranderen qua bespiering. Die redenen zijn voor mij doorslaggevend geweest om juist voor een Barefoot te gaan (Lexington). Als hij straks is uitgegroeid en meer spieren heeft en ritten intensiever worden ga ik wel voor n boomzadel kijken.
Ik heb zelf ook de Lexington, deze heeft wel n smalle zit, dus kan dat je maat 2 nodig hebt. Welke broekmaat heb je en hoe lang ben je? Zelf pas ik in 1 met maatje 38 en 1.70m.

Update van mijn ervaring, vandaag weer de zachte inlages en mijn zadel bleef weer perfect liggen :)

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 19:22

Ja precies Nelleke, Nou is het wel zo dat ze me de Kent en Masters aanraadde, maar mijn gevoel geeft aan dat ik er niet zo heel warm van wordt.. dat heb ik met dit Barefoot zadel wel.. ik moet er ook blij van worden vind ik.. want heel het paardrijden is mijn hobby en ik wil gewoon met een lekker gevoel mijn zadeltje op mijn paard kunnen leggen.

Ik had volgens mij maat 1 van WOW. dat is een 17 inch.. maar daar paste ik niet meer in.. mede ook omdat hij zo diep zat.. en aangezien er geen centjes waren om voor een hoop geld mijn zadel te gaan verbouwen naar een grotere inchmaat heb ik hem weg moeten doen helaas. Ik denk dat een minder diepe zit 17,5 inch of misschien een 18 inch mij wel past.. dus dat is even de vraag dan hoe valt zo'n zadel uit.. Heb wel eens eerder op een barefoot gezeten op een heeeeeel rond paard (tegenovergestelde van mijn eigen paard) en volgens mij was dat gewoon maat 1.. daar paste ik volgens mij gewoon in.. maar dat weet ik dus niet zeker of het echt maatje 1 was.. dit was het paardje + zadel met haar eigenaresse erop.. meisje is super dun zoals je ziet. helaas heb ik van mezelf in dat zadel geen foto oid.. kan het ook niet meer uitproberen want dit paardje is verkocht.

En wat betreft boomzadels.. ja, je past hem aan ligt ie perfect.. maar aangezien mijn eigen paard echt moet gaan veranderen zie ik het niet zitten om het risico te lopen dat ik weer achter de fijten aan ga lopen dat het zadel weer niet goed ligt..

edit Darkadia, ja klopt zeker wat jij zegt! en ik zie mezelf zoiezo geen 6 dagen in de week rijden.. Ik vind het ook heeerlijk om aan de dubbele longe te werken, dat doet hem zo goed en je bent volgens mij ook nooit uitgeleerd op de dubbele longe/lange lijnen dus ik ben zoiezo wel iemand van enorm veel afwisseling. dressurmatig-dubbele lijnen - bosritje - soms VD - soms lekker een blokje om wandelen samen.. dus ja.. ik zal zoiezo niet vaker als 3 keer per week er op zitten.. wel zijn mijn trainingen dan zo effectief mogelijk

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 19:39

De lexington zit vrij smal. Dus vermoed dat je daar dan wel n maat 2 van moet hebben. Met boomzadels is (mede gezien lange benen) 17,5 inch voor mij het beste, echter past mijn kont ook best in n 16,5/17.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 19:44

oke, ja ik ben zelf 1,63 .. denk dat ik een broekmaatje 40 nu heb.. t wordt dan inderdaad kiele kiele met maat 1.. thnx voor je bericht!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 19:45

Ik heb een kent & masters dressuur voor mijn paard trouwens. Is wel aan te passen iedere keer en ik vind het een heel fijn zadel (ik heb ook wow gehad en andere A-merken). Het boomloze concept spreekt me (nog steeds) heel erg aan maar mijn pony heeft helaas niet een alledaagse bouw. Zodra er weer voldoende geld (over) is wil ik wel weer gaan kijken naar boomloos voor erbij. Ik heb zowel barefoot cheyenne als een barefoot missoula nut gehad maar die waren beide te lang. Wel al een eeuw geleden (cheyenne zelfs zonder vps).

Anyway, wat ik wilde zeggen is dat kent & masters niet heel verkeerd is. Het is tot dusver het enige wat echt al langere tijd past. :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 19:52

Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 11-10-14 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 19:55

oke, dat is dan wel weer heel fijn om te horen dat bij jou de K&M erg goed ligt! Ik ga zoiezo het K&M zadel even bekijken bij een vrouw die 2ehands zadels verkoopt in het dorp, die had er toevallig nog 1tje liggen. Vind wel dat ik op zijn minst er naar moet gaan kijken.. maar ik ben benieuwd..

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:51

gaya1 schreef:
Kirsha schreef:
Doe ik :D PostNL maakt mij blij met een dode mus, als ik de code intyp bij Track & Trace staat er dan het morgenochtend tussen 8.00 uur en 10.00 uur wordt bezorgd, maar dat kan helemaal niet :') Het kon nét niet meer met de post mee vandaag.

Ik moet trouwens wel als de wiedeweerga een dekje regelen, ik rijd al zo lang alleen maar op Barefoots dat ik niet eens een normaal dekje heb.

Hahaha dus toch :)) Nogmaals bedankt!

Had jij effe mazzel vandaag misschien heeft de postchauffeur hem toch stiekum ingeladen gisteren :D ....veel plezier ermee.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:53

gaya1 schreef:
Kirsha schreef:
Doe ik :D PostNL maakt mij blij met een dode mus, als ik de code intyp bij Track & Trace staat er dan het morgenochtend tussen 8.00 uur en 10.00 uur wordt bezorgd, maar dat kan helemaal niet :') Het kon nét niet meer met de post mee vandaag.

Ik moet trouwens wel als de wiedeweerga een dekje regelen, ik rijd al zo lang alleen maar op Barefoots dat ik niet eens een normaal dekje heb.

Had jij effe mazzel vandaag misschien heeft de postchauffeur hem toch stiekum ingeladen gisteren :D ....veel plezier ermee.

Hahaha dus toch :)) Nogmaals bedankt!

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 21:05

Met veel plezier heb ik de afgelopen 4 jaar op mijn Barefoot Cheyenne gereden, maar toch onlangs besloten dat ik meer een dressuur look zadel wilde. Mijn oog was dan ook gevallen op een Heather Moffet FlexEe en dan het dressuurmodel. Echter heeft Barefoot de RWC Dressage nu ook te koop. En tsja.... mijn Barefoot is altijd goed bevallen
Nu ben ik dus vooral benieuwd naar de verschillen en de ervaringen tussen deze 2 zadels

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 23:22

Kwetal schreef:
Jetta schreef:
Ik vind die nieuwe Ghostjes er zeer interessant uitzien. Lijken mij ook zo lekker zacht en comfortabel. Ik vind de vormgeving ook echt goed gelukt. Heel eigen, maar toch wel een zadel. Maar ik heb al twee zadels en " maar" één paard......

aan dat aantal zadels is wel wat te doen hoor ;)

Ja....er kan er altijd één bij...maar.mijn zadelkast is ook vol. Nee...ik verkoop er geen een!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 23:26

First_Unique schreef:
oke, dat is dan wel weer heel fijn om te horen dat bij jou de K&M erg goed ligt! Ik ga zoiezo het K&M zadel even bekijken bij een vrouw die 2ehands zadels verkoopt in het dorp, die had er toevallig nog 1tje liggen. Vind wel dat ik op zijn minst er naar moet gaan kijken.. maar ik ben benieuwd..

Hier ook een K&M dressuurzadel model cob. Naast het boomloze zadel. Vooral voor mijn dochter gekocht. Zij heeft wat instabiele gewrichten en kan beter met dit zadel rijden. (Ze wil wel de zachte boomloze binnenkort toch weer proberen) :j

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 23:45

thnx voor de link maartje1990! Zoals ik het daar bekijk zou ik wel in een 1 moeten passen.
Jetta, jij ook al een K&M, ik ben wel benieuwd naar het zadel opzich.. ik ben ook benieuwd ofdat het mijn gevoel/gedachten veranderd als ik het van dichtbij heb bekeken!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 13:18

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 19:44

Mijn instructeur die 5 x lichte tour gestart is (Bijna zware tour, maar of paard kon het niet aan, of werd verkocht.) heeft op mijn zadel gezeten.
Hij vond het een leuk zadel. Hij had zelf geen steun nodig, en vond m erg fijn zitten.
Maar voor Z of hoger, vond hij hem niet geschikt. Maar hij zei "Dit zijn wel zadels in opkomst, misschien gaat het nog wel zo worden, dat ze wel geschikt gaan worden." Ik dacht meteen aan de FlexEe zadels...

Over de stoelzit?

Mohh, eigenlijk geen last van.
Toen ik op stage op een boomzadel moest, was het eerste wat ze zeiden "Wat zit jij recht!!!"

En over drukverdeling?

Laat ik me maar niet te veel over uit met zadelmakers (Slopers...)

Een boomzadel moet kaal op een paard gepast worden om echt voor 100% te zien of hij echt past.
Als hij er dan op ligt, en de kussens worden gemaakt. Moet je hopen dat de kussens correct worden opgevuld, zodat het zadel nog steeds past.
Niet te vergeten dat de singelstoten op de juiste plaats moet liggen of op de juiste manier "gemaakt" moeten worden met singel (Niets anders als boomloos dus)

Ik ken nu 3 zadel"prusters" die hoog worden aangeschreven, die ik nooit bij mijn paard zou willen hebben.

1e "Het zadel moest vast liggen als een huis."
Nou sorry, maar geen beweging in een zadel, is geen beweging in een paard?
Kijk eerst anatomisch voordat je het kopijzer zo strak zet, dat hij klem ligt?

2. "Zadel ligt nu goed."
Zadel klappert van achteren, en verdeeld de druk dus te veel van voren...

3. Een nieuw zadel, aangemeten en al. Is recht opgevuld op een scheef paard. Is niet gekeken naar het paard zelf, of noch de ruiter.
Ruiter is weer recht, paard is weer recht, zadel is scheef.
Zadelmaker "Nee het zadel opvullen kan nu niet meer, dat gaat een nieuw zadel worden"

Klant is nu 2000 euro verder. Als het al niet meer is.

Als een zadelmaker niet correct opvult.
Of je gebruikt een zadelbontje die niet volledig egaal is en een bult vormt?
Dan geeft je zadel, hoe dan ook, een verkeerde druk.

Nee.....
Voor mij geen boomzadel meer.
Ik ga later voor een barrydale, mits hij op mijn merrie past.
Wij trainen nu al voor wedstrijden voor later (als mijn faalangst er af is)