[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 00:01

:oo -O- En je paard??? Is die nog helemaal heel???

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 00:10

Kwetal schreef:
Niet deze? ;)
[ [url=m/jDqlBN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou hem zeker niet weigeren hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 00:16

@ Kwetal: Bijna heel. Toen ik hem weer stil kon laten staan en het onder zijn buik hangende zadel losgemaakt had, heb ik hem meteen gecontroleerd maar gelukkig niet kreupel en ook nergens pijnlijke benen of hoeven. Daarna hebben we nog drie kwartier rondgelopen met het Ghost schapenvachtdekje op en hebben we weer alle 'rondom het zadel' oefeningen gedaan: dingen over zijn rug gooien, met het dekje wapperen, aansingelen en daarbij extra lomp doen onder zijn buik, het zadel overal op zijn lichaam leggen en er zelf overheen hangen. [***] weet dat als hij zijn hoofd omlaag doet tijdens dat soort fratsen hij beloond wordt, dus na de eerste minuutjes spanning & aarzeling was het alsof er niets gebeurd was, was hij compleet ontspannen en hielp hij mij zelfs nog bij zijn dek waterdicht spuiten door er zelf op te gaan staan. :')
Zo'n fijn paard! _/-\o_

Geestelijk heeft hij er dus waarschijnlijk niets aan over gehouden, alleen zag ik toen ik na drie kwartier het los op zijn rug liggende dekje verwijderde dat hij aan een kant naast de ruggengraat wel twee zwellingen heeft ter breedte van een singel. Ik vermoed dus dat hij die gekregen heeft toen hij met het zadel onder zijn buik op de beugel stond, want toen ging die hele kracht over dat ene singelbandje over zijn rug. :(
Gelukkig heeft hij geen enkele last van zijn wervels (die ik toch tamelijk hardhandig heen en weer geduwd heb om zeker te zijn :o ), dus ik denk dat zijn spier daar echt de klap heeft opgevangen. Nu staat hij dus met dek op om te voorkomen dat daar de hele nacht de koude wind op staat (het dek trekt niet strak over zijn ruggengraat) en morgen ga ik kijken of ik nog iets voor hem kan doen. Dat leert je weer om voorzichtig te zijn... :(

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 00:34

Poeh - heftig avontuur, maar gelukkig goed afgelopen op die bobbels na _/-\o_
Overweeg om Traumeel te geven, een mens normaal 3x 1 tabletje, een paard 3x 5 tabletjes. Te laat om een driedubbele start dosering te geven van elke 2 uur 5 tabletjes, maar de onderhoudsdosering helpt goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 00:53

Bedankt voor de tip!
Ik ben er pas helemaal gerust op als ik hem morgenochtend weer zie. Dan zal hij ook wel stijf zijn, maar ik hoop dat dat alles is, arm paard. :(:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:36

Achjee, schrikken zeg! Dat is bij Barefoots ook meerdere keren gebeurd in de afgelopen 12 jaar, echt balen.... je staat er dan inderdaad van versteld wat het zwakste stukje blijkt te zijn :j

Maar goed opletten hoor want de rest heeft toch ook een klap gekregen dus best kans dat er stiksels e.d. verzwakt zijn.... hopelijk paardmans nergens last van morgen :(:)

Die gele vind ik :r maar die daar boven echt supermooi, echt Italiaans design die vormgeving van dat tasje +:)+

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:43

Ik zag een previeuw van de ghost western voorbij komen op facebook:
Afbeelding

Volgens mij was die in het topic nog niet getoond, ik vind hem gaaf *\o/*

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:45

@xyzutu2 ai, goed ruggentje in de gaten houden hoor! Wel fijn dat je het zo hebt kunnen afsluiten. Zou je ghost wel even goed nakijken of de pommel door de kracht niet verbogen is en nog goed vastzit etc

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:53

1 ding hoef je niet bang voor te zijn... Je zadel heeft iig geen gebroken boom :+

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:54

dieseltje09 schreef:
[ [url=m/viFulE.jpg]Afbeelding[/url] ]

We moesten wel, 1 of andere sukkelige dealer had het gelekt, haar foto's zijn inmiddels van het web, maar circuleren toch - dan kunnen we het beter laten weten. Ze zijn nog niet getest, dat moet deze maand gebeuren...daarna beslissen we pas of deze versie zo verkocht gaat worden of dat er nog dingen aan moeten veranderen... (of dat we het hele feest niet laten doorgaan) :o

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:55

ik zag het ook op fb leuk!! ben benieuwd

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:56

Wat jammer Kwetal.

Op de foto hierboven lijkt hij, voor wat ik ervan kan zien, in ieder geval erg mooi!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:58

Ja, hij is erg leuk, maar op die foto zat hij nog niet eens in elkaar... :roll:

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:59

Het stukje is in ieder geval alvast leuk :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:12

Maar het moet ook nog eens werken - knop op pommel is niet het probleem, maar je hebt een skirt etc. dat moet werken in combinatie met de basis. Hij heeft het zelf getest op zijn eigen paard(en) maar ik vrees dat wij wat kritischer zijn O:)

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:19

Kwetal schreef:
dieseltje09 schreef:
[ [url=m/viFulE.jpg]Afbeelding[/url] ]

We moesten wel, 1 of andere sukkelige dealer had het gelekt, haar foto's zijn inmiddels van het web, maar circuleren toch - dan kunnen we het beter laten weten. Ze zijn nog niet getest, dat moet deze maand gebeuren...daarna beslissen we pas of deze versie zo verkocht gaat worden of dat er nog dingen aan moeten veranderen... (of dat we het hele feest niet laten doorgaan) :o

Dat is stom zeg :x Hij ziet er in ieder geval alvast goed uit, inderdaad eerst het testen maar eens afwachten voor je hem op de markt zet

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:21

Ik kan wel zeggen dat ik het volledig begrijp hoe lastig het is om dingen voor je te houden...bij Barefoot nu ook weer met meerdere zéér leuke zadels en andere dingen bezig die je dan eigenlijk dolgraag van de daken wilt schreeuwen maar inderdaad eerst maar eens meer zekerheid hebben :j

De ervaring leert wel dat je dingen beter pas bekend kan maken als je ze ook (bijna) kan leveren :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:40

pmarena schreef:
Ik kan wel zeggen dat ik het volledig begrijp hoe lastig het is om dingen voor je te houden...bij Barefoot nu ook weer met meerdere zéér leuke zadels en andere dingen bezig die je dan eigenlijk dolgraag van de daken wilt schreeuwen maar inderdaad eerst maar eens meer zekerheid hebben :j

De ervaring leert wel dat je dingen beter pas bekend kan maken als je ze ook (bijna) kan leveren :j

Yup en als 1 van de 14 het niet voor zich kan houden (notabene helemaal aan de andere kant van de oceaan) dan zijn we hier in NL toch het klosje, want wat dat betreft houden de Nederlanders ALLES bij..... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:57

pmarena schreef:
Achjee, schrikken zeg! Dat is bij Barefoots ook meerdere keren gebeurd in de afgelopen 12 jaar, echt balen.... je staat er dan inderdaad van versteld wat het zwakste stukje blijkt te zijn :j

Maar goed opletten hoor want de rest heeft toch ook een klap gekregen dus best kans dat er stiksels e.d. verzwakt zijn.... hopelijk paardmans nergens last van morgen :(:)

Vanochtend heb ik meteen paard & zadel gecontroleerd en allebei lijken het zonder alteveel schade overleefd te hebben. Wat echt een wonder is, want de kapotte beugel heb ik gisteren mee naar huis genomen, maar toen ik vanochtend in de stal liep zag ik allemaal rare zanderige slierten rubber in een voerbak liggen. Ik dacht dat die misschien uit de vers gestorte lading grond kwamen, toen ik nog net een stukje van een veertje op het zwart zag... Hij heeft dus allebei de beugels kapotgetrapt. :oo Van deze heeft hij de schroeven kapotgetrapt en de complete korf afgescheurd, maar daardoor zag hij er gewoon uit als een normale beugel zonder korf. Het enige rare wat me gisteravond opviel was dat de beugel rammelde. Had ik over het hoofd gezien dat de complete korf en twee halve schroeven ontbraken... #)
Dan verwacht je een halfdood paard door de paddock te zien strompelen, maar hij liep volledig normaal, nergens kreupel en in plaats van 2 brede zwellingen had hij nu nog maar 1 kleine harde ter grootte van een rijksdaalder. Zoveel geluk gehad! En toevallig komt volgende weer de osteo, dus die kan hem dan meteen nog wat verder uitdeuken. :)
Maar ik weet wel dat ik nu weer voor aluminium beugels ga. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd was als ze niet waren gebroken...

Die Western Ghost ziet er trouwens wel echt geweldig uit. :)) Zelfs zonder dat hij gemonteerd is mag hij hier al wonen :j (en ben nu stiekem ook wel heel erg benieuwd naar de illegale foto's 8-) ).

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:23

Oeh een western ghost.... ik ben heel benieuwd!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:18

Jemig xyzutu2 - wat een schade allemaal :n En wat een geluk dat je paard er zo weinig van heeft overgehouden (althans, zo lijkt het, een bult ter grootte van een rijksdaalder kan ook best heel vervelend blijken te zijn)

Het komt regelmatig voor dat een paard ribben kneust of breekt, tengevolge van een val op een stijgbeugel - ze zouden iets flexibels moeten uitvinden dat toch genoeg steun geeft. Heel vroeger, toen het boomzadel nog niet was uitgevonden, hadden mensen in Azië een soort lus waar ze hun grote teen in deden...de allereerste beugel. Het lijkt me niks, je paard als een soort teenslipper, maar goed... zij zullen er bij mee geweest zijn :+

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:23

Ik heb dit ooit eens opgeslagen voor de mooie zadeltjes die erop staan! Staan ook rawhide/leren beugels bij. Lijkt mij precies wat jij omschrijft, Kwetal, flexibel doch steun? :) Alleen veiligheidsbeugels daarvan maken is toch lastig.
http://aleleder.com.ar/gauchoingles.htm

Heel naar wat er gebeurd is, xyzutu2. Gelukkig had je toen niet die beugels die je aan mij hebt verkocht om. Als een paard daarop valt is het ook niet oké.. Gelukkig dat de schade mee valt.

Verder ben ik benieuwd naar nieuwe updates van de Western Ghost! En hoe de pommel is gelukt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:30

Die heb ik ook wel eens voorbij zien komen. Volgens mij blijft je paard dan wel heel, maar zelf na een uurtje rijden met je grote teen in een lus? :x 8-)

[***] heb ik vanochtend pijnstillende/ontstekingsremmende kruiden gegeven, daarna koude compressen met azijnwater tegen de zwelling en die en vervolgens een uur drooggemasseerd en dat leek wel iets te helpen. Toen ik begon had hij de lange rugspier links en recht wat holgetrokken en was directe aanraking van de bult-kant pijnlijk, maar daarna was die pijnlijkheid bij aanraking (even) weg. Het bultje was er nog steeds, maar hij trok hij zijn spieren minder strak. Nu maar gewoon afwachten wat de osteopaat volgende week allemaal terugvindt van dit avontuur..

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:33

Gave zadels zijn dat toch Mariett, bedankt dat je ze weer even laat zien! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:38

Heel erg leuk, die gaucho zadels! Jammer dat er geen prijzen bij staan, daar ben ik wel benieuwd naar. Shipping kost natuurlijk wel weer de hel...
Ze zijn alleen wel echt gemaakt voor de stoelzit - hoewel ik niet weet of je die beugelophanging kunt verschuiven, met die gekruiste touwtjes bovenin?