voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jomaro

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 07:32

Je zou een banaansingel kunnen proberen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 09:47

als het een vrijwel nieuw zadel is, kan het goed zijn dat een stuk inrijden ook meespeelt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 09:53

En een goede pad gebruiken met een anti-slip onderkant :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 09:59

Shirley schreef:
En een goede pad gebruiken met een anti-slip onderkant :j

Echte anti-slip kàn blaren veroorzaken bij je paard.... (net als een stroeve schoen dat kan op je hiel of zo)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:13

Dan past er iets toch niet helemaal lekker, lijkt me ... een goedzittende schoen veroorzaakt ook geen blaren, die ontstaan immers door overmatige wrijving ?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:17

Heb je wel eens een bewegende paardenrug bekeken(er is ergens een heel mooi filmpje van),dan kan het lijkt mij niet anders dan dat er toch wrijving is als je een anti slip pad gebruikt..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:20

Hoe schuift het zadel? Naar voren? naar achter? opzij?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:24

Ik zweer bij echt wollen pads om de dood simpele reden dat die fjord van mij dus een draaikont is en heb dus heel snel kale plekken op zijn rug. Maar goede lengte pad kan ook van belang zijn.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:28

Het is gewoon een feit Shirley - 1 merk pad voor boomloos had ooit een echt grippig rubber onderkantje en daar waar de rug van het paard veel bewoog (lendenen en bij de schouder) ontstonden witte haren. Witte haren komen door een beschadigde huid. Met name bij blaarvorming - de huid laat dan los en er komt vocht onder door het heen en weer duwen en door de warmte (dat laagje ventileert meestal ook nog slecht) Als het paard de pech heeft een schuivende ruiter te hebben (dus een ruiter die "mee-roeit" tijdens de galop) of een ruiter die continue het zadel recht moet leggen door het gewicht met een ruk aan 1 kant in de beugel te gooien, veroorzaakt dat ook nog zulke blaren midden onder het zadel. :(
Het zadel mag vast liggen op de pad, maar de rug van het paard moet er onderdoor kunnen schuiven.

Er is een verschil tussen anti-slip en een onderkant die niet zo heel glad is en ik heb geen idee hoe ik dat het beste kan uitleggen. Ga er maar van uit dat wanneer je met de rug van je hand over de onderkant van de pad schuift en je huid gaat zeer doen, of blijft aan de stof hangen, de pad dan het zelfde zou kùnnen doen bij de huid van je paard (ik weet het, laagje haren etc.) Duidelijk is dan een satijnen pad schuift als een dolle(zeker met de vleug mee) en bijvoorbeeld iets als badstof, wat stroever is zonder te irriteren.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:30

pleiada schreef:
Heb je wel eens een bewegende paardenrug bekeken(er is ergens een heel mooi filmpje van),dan kan het lijkt mij niet anders dan dat er toch wrijving is als je een anti slip pad gebruikt..

Het fijne van een boomloos is toch dat het zich vormt naar de bewegingen van het paard ?
Ik zie bij de mijne werkelijk nog geen haartje anders liggen na gebruik ... dus van wrijving geen sprake dan toch ?

Of ik moet me gruwelijk verkijken op het één of ander, dat kan natuurlijk ook en ik sta ook open voor alle informatie :j
Mens is immers nooit te oud om te leren ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:34

Oei, Buitenzinnig, bij de voorbeelden die jij geeft krijg ik zelf spontaan al last van m'n rug ...

Vooral bij het gedeelte van het zadel "terugleggen" terwijl je er nog op zit, dat vind ik dus persoonlijk al geen optie eerlijk gezegd :n

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:36

Ja ik had hier eerder ook nog nooit over nagedacht maar net als wat BZ schrijft krijg je irritatie op de plakken waar veel beweging is..Het schijnt dat geen enkele anti slip pad fijn is voor een paard het is ook niet fijn voor de bloedsomloop waardoor je een beetje hetzelfde idee krijgt als een dove hand of been..

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:43

Het extra grippige onderkantje is er niet meer wegens te veel problemen.... Schuivende ruiters uiteraard nog wel :D

Als voorbeeld op een mensenvoet - ik heb van die winterschoenen met een laagje bont aan de binnenkant, daaronder rubber schoen. Als dat bontlaagje door is en mijn sok tegen dat rubber laagje aankomt, heb ik binnen een paar dagen een gat van hier tot Groningen in mijn sok. Dat zou je ook krijgen met een niet zo eeltig vel. Terwijl ik van dat bontlaagje geen enkele slijtage heb. En aangezien die dingen standaard te groot zijn, schuift het altijd. Vooral als het warm is en de huid week wordt, gaat het fout.

En ik leg ook wel eens een zadel terug op die manier, maar het moet niet de hele rit door blijven gaan. Al dat geruk is ook niet goed voor spieren, pezen en wervels. (waarom vindt mijn spellingscontrole dat het woord "geruk" niet goed is? :+ )

Ik ga de paarden doen :wave:

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:46

pleiada schreef:
waardoor je een beetje hetzelfde idee krijgt als een dove hand of been..

Heb dit dus al regelmatig van mezelf alleen geen doof gevoel in been, maar wel grote teen of voet en handen. :+

Niet helemaal in de trant van het topic, maar over grote stevige paarden. Vond dit eigenlijk ook helemaal niet lekker zitten en had een beetje spagaat idee en is jaren geleden. We hebben in deuk gelegen, want het was geen gezicht. :')
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-LSBK4VXU.jpg

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 08:39

Weet iemand waar ik mischien een startrekk dressuurzadel uit kan proberen/testen?

En is zo'n zadel geschikt voor een paard met een zeer beweegelijke rug tijdens het lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 09:12

@Elisa: Kijk eens op www.equimaro.nl , zij doen pasconsults en testweken met de Startrekks :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 09:37

Dankje!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 13:38

Ja , Equimaro is een echte aanrader ...
Fijn mens . Denkt super mee enzo

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 15:01

Yes! Gelukt. Ik heb mijn Barefoot trailrider verbouwd en nu nog even alle foto's ordenen. Dan kunnen jullie meekijken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 15:21

Ben benieuwd :j

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 17:16

Vandaag mijn nieuwe pad even gepast, met kniewrongen. Morgen ga ik er een proefritje mee maken:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat denken jullie?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 17:58

Erg mooi, had dat een jaar geleden er geweest had ik het zeker ook gekocht :D .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 20:41

De constructie lijkt mij niet zo comfortabel voor degene onder het het zadel eigenlijk :o

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 21:08

Kriig het idee dat paardlief die wrongen voekt zitten en het belemmert hem om de schouders optimaal te bewegen ...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 22:09

Zijn die wrongen wel bedoelt voor onder het zadel?