Ilsey schreef:Ik ben wat aan 't inlezen over rijden met kaptoom. Er zijn verschillende artikels die beschrijven hoe jonge paarden opgeleerd worden met kaptoom en dat dit een erg duidelijke bitloze optoming is voor een paard. Maar je ziet het toch erg weinig, hoe komt dat eigenlijk? Je ziet veel vaker de andere bitloze optomingen.
Concrete situatie: Ik ben 2x gaan testrijden met een erg voorwaartse pony die met het bit erg moeilijk te remmen is. Niet direct een paardje waarvan mensen denken 'ik probeer eens zonder bit!'. Maar ja, dan ben ik daar die dat net wel denktHet is een jong paardje van 5 jaar (tinker, eigenlijk een pony dus). Paardje reageerde al redelijk goed op kaakgekruisd, maar was nog niet helemaal wat ik zocht. Tweede keer met kaptoom gereden en dat ging echt super! Ze reageerde zelfs eens op zo goed als de zit alleen (dat was bij bitoptoming niet het geval, ze 'vecht' ook tegen het bit, ze zet dan druk tegen enz. ). Ze was niet meer moeilijk om terug te halen.
Ik spreek hier over een nylon kaptoom met brede zacht onderlegde neusriem.
Mijn korte ervaring (ik ben nog een beginner) leert mij dus dat dat eigenlijk een erg fijne en duidelijke optoming is. Toch zie je het niet vaak? Sidepull heeft een gelijkaardige werking, maar lijkt mij toch nog anders naar speling in schuiven toe? En als je de kaptomen ziet om te rijden, zijn het vaak de lederen fijnere (soms met ijzer in de neusriem) modellen. Ik vind nergens foto's/ artikels/ ervaringen van mensen die rijden op een breder nylon kaptoom.
Mijn excuses als het hier al eens over ging, ik heb niet alle 46 pagina's doorspit
Interessant je ervaring, ik zie namelijk het meest de kaptoom /sidepull versie in gebruik hier....lijkt me ook de meest logische keuze, hackamores en scharen zijn niet bedoeld om meer controle te krijgen, maar fijner te werken bij het gymnastiseren van een westernpaard. Je rijdt er ook best met 1 hand mee. Ik griezel een beetje over de ontwikkeling van bitloos....hackamores zijn absoluut af te raden in handen van mensen die het gebruiken als machtsmiddel! Zou verboden moeten worden!!!!
Zo ook opletten met bosals! Die moeten perfe

ct passen, volledig de neus volgen, dus niet 'bridgen' zoals de barefoot bosal omdat je dan zeer pijnlijke piekdruk krijgt bovenop de neus.
Zo ook met alle bitloze neusriemen. Het is niet omdat een neusriem niet strak aangespannen is, dat het daarom mag bridgen. Het moet altijd mooi de vorm van de neus volgen!