Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:00

Ilsey schreef:
Ik ben wat aan 't inlezen over rijden met kaptoom. Er zijn verschillende artikels die beschrijven hoe jonge paarden opgeleerd worden met kaptoom en dat dit een erg duidelijke bitloze optoming is voor een paard. Maar je ziet het toch erg weinig, hoe komt dat eigenlijk? Je ziet veel vaker de andere bitloze optomingen.

Concrete situatie: Ik ben 2x gaan testrijden met een erg voorwaartse pony die met het bit erg moeilijk te remmen is. Niet direct een paardje waarvan mensen denken 'ik probeer eens zonder bit!'. Maar ja, dan ben ik daar die dat net wel denkt :)* Het is een jong paardje van 5 jaar (tinker, eigenlijk een pony dus). Paardje reageerde al redelijk goed op kaakgekruisd, maar was nog niet helemaal wat ik zocht. Tweede keer met kaptoom gereden en dat ging echt super! Ze reageerde zelfs eens op zo goed als de zit alleen (dat was bij bitoptoming niet het geval, ze 'vecht' ook tegen het bit, ze zet dan druk tegen enz. ). Ze was niet meer moeilijk om terug te halen.

Ik spreek hier over een nylon kaptoom met brede zacht onderlegde neusriem.

Mijn korte ervaring (ik ben nog een beginner) leert mij dus dat dat eigenlijk een erg fijne en duidelijke optoming is. Toch zie je het niet vaak? Sidepull heeft een gelijkaardige werking, maar lijkt mij toch nog anders naar speling in schuiven toe? En als je de kaptomen ziet om te rijden, zijn het vaak de lederen fijnere (soms met ijzer in de neusriem) modellen. Ik vind nergens foto's/ artikels/ ervaringen van mensen die rijden op een breder nylon kaptoom.

Mijn excuses als het hier al eens over ging, ik heb niet alle 46 pagina's doorspit :o

Interessant je ervaring, ik zie namelijk het meest de kaptoom /sidepull versie in gebruik hier....lijkt me ook de meest logische keuze, hackamores en scharen zijn niet bedoeld om meer controle te krijgen, maar fijner te werken bij het gymnastiseren van een westernpaard. Je rijdt er ook best met 1 hand mee. Ik griezel een beetje over de ontwikkeling van bitloos....hackamores zijn absoluut af te raden in handen van mensen die het gebruiken als machtsmiddel! Zou verboden moeten worden!!!!

Zo ook opletten met bosals! Die moeten perfe
Afbeelding
ct passen, volledig de neus volgen, dus niet 'bridgen' zoals de barefoot bosal omdat je dan zeer pijnlijke piekdruk krijgt bovenop de neus.
Zo ook met alle bitloze neusriemen. Het is niet omdat een neusriem niet strak aangespannen is, dat het daarom mag bridgen. Het moet altijd mooi de vorm van de neus volgen!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 02-11-17 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:26

Sidepull zie je inderdaad erg veel, dat is ook iets wat ik zelf zou laten maken in biothane (ik ben zelf vegan, dus geen lederen spullen hier). Maar waarom zou ik zo eentje laten maken, als ik eigenlijk gewoon op het nylon kaptoom kan blijven rijden vraag ik mij dan af. Maar je ziet zo weinig mensen op een nylon kaptoom rijden dat ik dacht, misschien zijn daar nog ergens nadelen die ik nog niet ken? Bosal is niets voor mij, hackamores ook niet, kaak- en kingekruist trekken mij ook absoluut niet aan. Enkel sidepull en kaptoom trekken mij aan dus, verder ben ik erg zacht in mijn hulpen. Ik ben nog een beginner en heb absoluut schrik om verkeerde hulpen te geven/ het mijn paard onaangenaam te maken/ het paard pijn te doen. Vandaar dat ik mij het meest comfortabel voel bij een zacht onderlegd nylon kaptoom op dit moment. En ik wil uiteraard vooral goed op de zit leren rijden.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:33

Ilsey schreef:
Sidepull zie je inderdaad erg veel, dat is ook iets wat ik zelf zou laten maken in biothane (ik ben zelf vegan, dus geen lederen spullen hier). Maar waarom zou ik zo eentje laten maken, als ik eigenlijk gewoon op het nylon kaptoom kan blijven rijden vraag ik mij dan af. Maar je ziet zo weinig mensen op een nylon kaptoom rijden dat ik dacht, misschien zijn daar nog ergens nadelen die ik nog niet ken? Bosal is niets voor mij, hackamores ook niet, kaak- en kingekruist trekken mij ook absoluut niet aan. Enkel sidepull en kaptoom trekken mij aan dus, verder ben ik erg zacht in mijn hulpen. Ik ben nog een beginner en heb absoluut schrik om verkeerde hulpen te geven/ het mijn paard onaangenaam te maken/ het paard pijn te doen. Vandaar dat ik mij het meest comfortabel voel bij een zacht onderlegd nylon kaptoom op dit moment. En ik wil uiteraard vooral goed op de zit leren rijden.

Je paard is je beste raadgever. Lijkt me echt prima! Zou zeker niet veranderen!
Biothane werk ik ook mee (ben ook vegan), maar zou je zeker geen neusriem in biothane aanraden, ik persoonlijk vind een biothane neusriem niet geschikt(wel prima voor de rest van het hoofdstel). Dat kan zich nooit mooi naar de neus vormen zoals leder en touw-wrap wel beter doen na eindje gebruik, sommige steken er dan een glasvezelboogje in, maar dan krijg je soort 'bridge' effect.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:39

Cambiar schreef:
Biothane werk ik ook mee (ben ook vegan), maar zou je zeker geen neusriem in biothane aanraden, ik persoonlijk vind een biothane neusriem niet geschikt(wel prima voor de rest van het hoofdstel). Dat kan zich nooit mooi naar de neus vormen zoals leder en touw-wrap wel beter doen na eindje gebruik, sommige steken er dan een glasvezelboogje in, maar dan krijg je soort 'bridge' effect.

Bedankt, ik ben nogal onzeker dus zoek nog veel bevestiging, maar dan doe ik lekker verder zo! :o

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:37

Ilsey schreef:
Cambiar schreef:

Bedankt, ik ben nogal onzeker dus zoek nog veel bevestiging, maar dan doe ik lekker verder zo! :o

Ik ken dat ;-). Ik denk dat iedereen soms wel onzeker is, maar met zachtheid en consequentie kom je het verst ;-). Mooi dat je je optoming zo zacht vriendelijk mogelijk kiest. Dat zou iedereen in feite moeten doen!

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:44

missanita84 schreef:
Niemand verder ervaring met een niet omklapbare hack optoming

Ik wel! Glucksrad, bloem & korte klapte om, FRA music niet

Anoniem

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 23:07

Ik ben me ook aan het inlezen over bitloos rijden!

Het rijden op m'n jonge paard was niet meer leuk en meer een gevecht. Verschillende bitten geprobeerd, wel iets verschil maar niet veel.

Ik kon een bitloos hoofdstel lenen van een stalgenoot. Durfde het eerst niet maar heb het vanmiddag gedaan en had het veel eerder moeten doen! Wat een rust, voor ons beide. Paardje is 3 en 4 maand onder het zadel.

Ik lees alleen wat tegenstrijdige dingen. Want hoe zit het nou op wedstrijd? Ik wil namelijk graag op den duur gaan springen. Doet iemand dat hier ook en hoe bevalt dat?

En waar kan ik een duidelijke uitleg vinden wbt de soorten hoofdstellen?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 23:38

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 23:44

Dankjewel Runa! Ga ik even lekker lezen.

Echt nooit gedacht dat ik dit ooit zou doen én dat het me goed zou bevallen :o

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 00:03

Ik vind het wel stoer van je dat je het alsnog geprobeerd hebt hoor! En nu bitloos rijden goed promoten natuurlijk ;)

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 22:18

Mijn paardje is pas 3 jaar en ik doe vooral grondwerk met hem. Dit grondwerk is om zijn spiertjes op te bouwen en ook ter voorbereiding op het werk onder de man. Deze week heb ik voor het eerst 10 minuten les gehad bovenop hem met het kaptoom en hij deed het fantastisch. Hij vond het allemaal goed. We hebben kort geoefend op stap, sturen en halthouden dmv teugels. Voor de zekerheid aan de longe, je weet maar nooit. Deze oefening zal worden afgewisseld met andere oefeningen zoals achter hem aan lange lijnen. Ik ben zo trots op mijn knappe vent! Echt rijden is natuurlijk nog niet aan de orde, gezien zijn leeftijd, dit zijn gewoon voorbereidende oefeningen.

Het is niet de allerfijnste of meest chique optoming, maar dat primeert niet. Zolang het maar comfortabel en duidelijk is voor hem!

Afbeelding

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 23:04

Ziet er super uit, ligt mooi hoor! Lekker zacht ziet het eruit! Vind het wel chique! Veel succes ;-).
Zeker voor lange lijnen vind ik een bredere neusriem een must. Als je dan zo op straat gaat wandelen en ze schrikken eens, dan doe je hen minder pijn met brede neusriem. De neusriem niet te hard dichtgespen é ;-)?

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 23:30

Ik ben al benieuwd hoe hij het gaat doen met de lange lijnen! Maar hij is zo slim, hij verbaasd mij elke keer weer. Ja, twee vingers speling doe ik, ik denk dat dat voldoende is? Anders gaat hij misschien gaan schuiven. Je mag het zeggen als ik mis ben hoor, altijd bereid om bij te leren :)

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 09:20

Moderatoropmerking:
Ik heb enkele reacties verwijderd. Het is niet toegestaan om spullen te koop aan te bieden op het forum.
In het vervolg wil ik jullie vragen om op een dergelijk bericht te TeMmen zodat de moderators dit sneller zien en sneller kunnen ingrijpen.

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 16:51

Ik rij mijn pony met een kingekruist bitloos hoofdstel. Hierin gaat hij erg hangen. Hij gebruikt mij als zijn vijfde been zogezegd. Als ik met bit rij is het hangen een stuk minder, dan komt hij natuurlijk eerder wat tegen. Hij loopt op de voorhand, oefeningen die ik doe zijn overgangen, (slangen)voltes, balkjes. Ik heb geprobeerd het hangen te corrigeren door een ophouding samen met been (tip van instructie), maar dat helpt niet. Heeft iemand ideeën wat ik nog kan proberen? Zou een ander hoofdstel kunnen helpen?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 17:02

Kingekruist vind ik persoonlijk niet zo fijn..Dan liever een sidepull of nog liever een nurtural..Echter denk ik wel dat je pony gaat hangen om onder de druk uit te komen..Dus of hij vind het systeem niet fijn of jou hand is te streng..Van vasthouden gaan ze niet loslaten natuurlijk..

linnie112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:33

Ik ben op zoek naar een bitloos hoofdstel met een aansnoerd kinbandje. Ik test nu de Micklem Briddle, omdat ik hoopte daar ook fijner met bit mee te kunnen rijden, maar dat valt me tegen. Nou heb ik dat kinbandje bitloos geprobeerd en dat gaat super. De Micklem vind ik heel erg lelijk. Weet iemand waar je een mooi bitloos hoofdstel met kinbandje kan kopen. Dus niet de kruislingse koorden, want hij krijgt van alle koorden plekjes iv.m. een hele gevoelige huid.

Iemand tips of sites weet hoor ik het graag!

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:44

linnie112 schreef:
Ik ben op zoek naar een bitloos hoofdstel met een aansnoerd kinbandje. Ik test nu de Micklem Briddle, omdat ik hoopte daar ook fijner met bit mee te kunnen rijden, maar dat valt me tegen. Nou heb ik dat kinbandje bitloos geprobeerd en dat gaat super. De Micklem vind ik heel erg lelijk. Weet iemand waar je een mooi bitloos hoofdstel met kinbandje kan kopen. Dus niet de kruislingse koorden, want hij krijgt van alle koorden plekjes iv.m. een hele gevoelige huid.

Iemand tips of sites weet hoor ik het graag!

Als je zoekt op scrawbrig vind je denk ik wat je bedoelt. De Lightrider kun je bij bitloos.nl uitproberen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 11:53

Heeft er iemand ervaring met rijden op een Ijslandse neusriem? Ik zoek een mooie neusriem, maar er is echt geen bitloos hoofdstel kaakgekruist te vinden met een blingbling neusriem. Dus als ik nu een ijslandse neusriem pak (ik weet het, het werkt iets anders in), dan kan ik wel een mooie vinden. En waarom ijslands? Die hebben meer ruimte wegens een ander 'oogje' voor de teugels.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 19:01

Je bedoeld een gewone lage neusriem/africhtingsneusriem Germie? Daar is weinig Ijslands aan hoor, behalve dat ze toevallig veel gebruikt worden voor Ijslanders omdat de dubbele neusriem daar nooit echt in de mode is geraakt ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 19:33

Allegra schreef:
Je bedoeld een gewone lage neusriem/africhtingsneusriem Germie? Daar is weinig Ijslands aan hoor, behalve dat ze toevallig veel gebruikt worden voor Ijslanders omdat de dubbele neusriem daar nooit echt in de mode is geraakt ;)

Nou, ik bedoel dus eigenlijk een IJSlandse neusriem (ik heb het elders nog nooit gezien). Die zijn meestal net anders, daar zit een ander ringetje bij het bit zeg maar. Dit ringetje is bij veel ijslandse neusriemen meer als wat halsters gebruiken en daardoor blijft de neusband wat mooier liggen en is het makkelijker om er een teugel aan te maken. Maar ik moet zo'n ding eigenlijk in handen hebben, want het is nu gewoon een ideetje van mij en misschien wel helemaal niet uitvoerbaar.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 20:02

Het nadeel van IJslandse neusriemen is dat ze meestal voor kleine IJslanderkoppies zijn gemaakt, en natuurlijk lage neusriem-model. Dus een lang kopstuk en dan relatief korte neusriem (zeker de bovenkant). Je zou hem dus op de juiste hoogte moeten kunnen doen, en de neusriem moet wijd genoeg kunnen (en niet alleen door er een gigantische kinriem aan te doen, want dan krijg je de ringetjes wat hoog en het kopstuk wat te makkelijk in de ogen).

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 21:52

germie schreef:
Nou, ik bedoel dus eigenlijk een IJSlandse neusriem (ik heb het elders nog nooit gezien). Die zijn meestal net anders, daar zit een ander ringetje bij het bit zeg maar. Dit ringetje is bij veel ijslandse neusriemen meer als wat halsters gebruiken en daardoor blijft de neusband wat mooier liggen en is het makkelijker om er een teugel aan te maken. Maar ik moet zo'n ding eigenlijk in handen hebben, want het is nu gewoon een ideetje van mij en misschien wel helemaal niet uitvoerbaar.

Dat is nog steeds gewoon een lage neusriem, het is maar net welk oogje de fabrikant kiest. En lang niet alle ijslander hoofdstellen hebben zulke ringetjes. Maar ik snap wat je bedoelt! Het voorkomt idd dat het riempje op de neusrug wat naar beneden zakt maar als je hem gewoon op een normale manier vast doet en niet te los laat (gewoon 2 vingers) gebeurd dat sowieso niet is mijn ervaring. En een teugel klik je ook net zo makkelijk aan een gewoon ringetje. Wij hebben Ijslanders en gebruiken verschillende typen hoofdstellen. Bij jonge paarden doen we ook altijd de teugels eerst aan de neusriem, is geen enkel probleem bij zo'n gewone ring.

Wat wel een voordeel is als je bling wil, is dat er veel meer keus is in lage neusriemen idd en dat je ijslandse hoofdstellen vaak in twee delen koopt dus je kunt veel neusriemen los kopen. Soms komen ze in twee maten qua neusomtrek, en anders, als het riempje op de neusrug lang genoeg is maar je de neusriem toch niet dicht krijgt, laat je bij de schoenmaker het riempje onder de kaak verlengen.

Wat je anders nog zou kunnen doen als de maten echt teveel afwijken is iemand benaderen die hoofdstellen met de hand maakt en gewoon vragen of ze er zo'n ringetje tussen zetten ipv een gewone. Of, als je bij bijv Westeind een neusriem koopt, kunnen zij hem misschien wel passend voor je maken.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 21:56

Wat overigens niet werkt zijn die lage neusriemen met zo'n driehoekje. Daar krijg je geen teugel bij gefrot. Maar ronde ringetjes gaat prima!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 20:43

Ik heb het geprobeerd met zo'n lage neusriem. Hou maar op, die schuift over de neus. Ik had er een kaakgekruist hoofdstel van gemaakt zeg maar. Maar het werkt dus niet. De band over de neus is gewoon te kort, hierdoor is de verdeling niet goed. Bij 2 paarden getest, bij beiden was het niets. Helaas.