[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Teteltee

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 15:40

Zijn er hier nog mensen in het Noorden van het land die graag een consult zouden willen? Ben bezig met het plannen van 1 of 2 dagen Groningen/Friesland/Drenthe en heb 1 consult al bevestigd, voorlopig staat die afspraak op woensdag 4 februari. Op die dag, of een dag er voor of er na, heb ik nog tijd voor consulten. De reiskosten worden dan verdeeld over het aantal afspraken dat ik heb :)

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:47

Teteltee, Misschien dat ik daar wel interesse in heb afhankelijk van de kosten en of onze bak tegen die tijd weer rijbaar is. Mijn paard staat vlakbij Groningen.

Misschien dat hier mensen zijn die ons kunnen helpen?
Wij hebben momenteel wat ruzie met onze Barefoot Madrid. Vriendinnetje is vorige week van mijn merrie gevallen omdat zij begon te bokken en het zadel hiermee op haar nek belande, paard nog meer in paniek en ging net zolang door tot vriendin eraf lag (merrie had tot nu toe nog nooit onder het zadel gebokt maar vond het wel een leuk grapje om het bokkende paard voor haar te imiteren). Nu heb ik een jong paard dus een bokje zo nu en dan zal wel vaker voorkomen. Ik vertrouw het zadel nu niet echt meer en rij nu dus met het boomzadel dat ik hier heb liggen maar ik niet ideaal vind liggen dus moet wel kijken voor een oplossing op kort termijn (mijn zadel goed hebben liggen of een ander zadel).

Normaal gesproken rij ik mijn zadel met een elastische singel. Nu reden we deze keer met een C singel zonder elastiek. Tot zover wij weten was het zadel goed aangesingeld (ik heb nog gecontroleerd toen vriendin er al op zat). Ik heb sinds dit gebeurd is niet meer met het zadel gereden. Ook omdat ik mijn paard langer dan vandaag ken en als zij eenmaal iets uitprobeert, dit wel eens vaker voorkomen kan }> Van het boomzadel weet ik zeker dat het als een huis ligt en dan kan ik tenminste haar bokken uitzitten.

Ook is mijn merrie afgelopen week gemasseerd en degene die haar masseerde voelde twee 'gaten' in haar rug. Aan beide zijden een deuk in haar spieren oid. Nu zei ze, het lijkt net of het zadel hier ligt, maar dat kan vast niet. Ik krijg meteen de kriebels voor de beugelriemophanging. Ik rij momenteel met HD inlages en leun niet bijzonder veel op de beugels, probeer hier altijd goed op te letten.
Mijn merrie heb ik beleerd met het boomzadel en nu heb ik sinds de zomer mijn Barefoot Madrid en reed ik haar daar ongeveer twee a drie keer per week mee. Haar rugspieren zijn nog niet optimaal, ook omdat wij voornamelijk buiten rijden, lekker rechtdoor spieren trainen. Bakwerk doen we zo nu maar onze bak is nu al een lange tijd erg nat dus dan gaan we automatisch het bos weer in. Overigens reageert mijn paard niet op die plekken op haar rug, maar het hoort daar natuurlijk niet te zitten.

Ik probeer morgen week nog even foto's te maken van mijn zadel op mijn merrie, pommelmaat en met beide singels. Misschien dat er dan al mensen zijn die ons advies kunnen geven.
Dit is de laatste foto die ik van mijn merrie met dit zadel heb, deze van alweer een maand geleden en niet ideaal. (met M pommel en HD inlages. Helaas kreeg ze warrige haren van de M pommel dus nu zit de L er weer in. Deze zat erg dicht op haar schoft met zachtere inlages maar met de HD inlages ligt deze vrij goed).

Afbeelding

Ben benieuwd of jullie tips of opmerkingen hebben waardoor mijn zadel beter zou kunnen liggen. Zou het ontzettend zonde vinden als ik dit zadel weg zou moeten doen. Zadel zit ontzettend fijn. Maar werkt het niet, dan werkt het natuurlijk niet en moeten we op zoek naar iets anders voor mijn kleine draak.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:19

Car0linee: Ik vind het vanaf een foto altijd zo lastig beoordelen (en nee dat zeg ik niet om je richting een pasconsult te praten, als ik je zo zou kunnen helpen zou ik dat met liefde doen!) en deze foto is ook nog eens een beetje vanuit een onhandige hoek genomen. Het zadel lijkt wat voorover te kiepen/naar voren en aan de voorkant naar beneden getrokken te worden door de singel. Hoe het zadel op haar nek is beland, dat kan meerdere oorzaken hebben. Of toch niet goed aangesingeld, ik moet mijn paard na een paar rondjes altijd nog een keer nasingelen omdat hij dan pas echt zijn buik niet meer uitzet :+ Soms vergeet ik het en kom ik na een buitenrit terug met een bungelende singel.. De pommel kan toch te groot zijn waardoor het zadel makkelijker naar voren 'over' de schoft schuift, en ik kan me voorstellen dat het zadel met de HD inlages wat meer op/boven de rug van je paard in plaats van 'er in' ligt, waardoor het makkelijker uit de holling van de rug naar voren schuift/schiet, snap je wat ik bedoel? Zomaar wat wilde ideeën.

Ik kom je graag helpen met je zadel als je daar behoefte aan hebt, eventueel kun je dan ook nog wat andere modellen proberen, mochten die toch beter liggen. Al denk ik dat het niet zozeer met het zadel zelf te maken heeft, maar meer met de afstelling/finetuning.

Zie mijn website in mijn onderschrift voor informatie over tarieven. De reiskosten gaan echt meevallen, met jou er bij zou ik dan al op 5 consulten uitkomen (en moet ik waarschijnlijk ergens gaan overnachten, 5 consulten + reistijd op 1 dag gaat me niet lukken :') ) dus worden de reiskosten ook door 5 gedeeld.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:09

Klopt, deze foto is idd vanuit een onhandige hoek genomen. Het ging bij het maken van de foto niet om mijn zadel, haha :D

Dat kiepen heb ik al een langere tijd last van (kan ook komen omdat ze wel weer wat overbouwd is). Met de L en de M pommel lijkt het zadel nog steeds naar voren te kiepen terwijl kaal de L pommel netjes aansluit en de M net te krap is. De M is alleen net iets hoger waardoor de schoft van mijn merrie beter vrij blijft, daarom reed ik hier ook een tijdje mee. Helaas werd ze lastiger met zadelen en kreeg ze warrige haren van de M pommel, zegt mij genoeg. Nu dus weer over op de L pommel met HD inlages waardoor de pommel net iets hoger ligt en haar schoft dus vrij laat :)

Merrie zette tot nu toe nooit haar buik uit. Ik gebruik mijn singel met elastiek bij twee paarden en aangezien de mijne haar buik niet uitzet ervoor gekozen om haar met de singel zonder elastiek te rijden toen we met beide paarden op pad gingen. Maar goed, who knows, misschien zette ze die keer haar buik wel uit, zo'n typje is het ook wel weer.

Ik snap wat je zegt van de HD inlages. Het geheel is dan idd meer een torentje dan dat het met dunnere inlages zou zijn. Merrie geeft zelf duidelijk aan welke inlages haar het best bevallen. Reed eerst met de standaard inlages maar het viel me op dat ze geen ruggengraatvrijheid had. Hierna heb ik de memoryfoam inlages gekocht om dit te creëren. Hier liep ze al een stuk fijner onder. Toen nog voor de HD inlages gegaan voor mijn eigen gevoel en hier liep ze toen ook meteen goed onder (goed bedoel ik de eerste keer rijden stofzuigend over de grond heen :) ). Heb dus al wat uitgetest qua inlages.
Dubbele inlages voor in het zadel heb ik ook getest maar maakte het allemaal wel erg krap van voor en daar werd het kiepen niet heel veel minder van.

Lastig paard :D En ik ben ook niet degene met de meeste ervaring met boomloze zadels natuurlijk.

Ik maak morgen sowieso wel even foto's van alles, ook van haar zonder zadel en bekijk sowieso je website even, iig al bedankt!

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:37

@ Carolinee
Sinds anderhalf jaar volg ik een opleiding waarin ik ook opgeleid word tot masseur voor paarden. De omschrijving 'gaten' in spieren stel ik mij een zachte/zwakker plek voor t.o.v. van de omgeving. Als een zadel al ergens te veel druk heeft gegeven zal de spier reageren door koud, hard en stijf te worden. Daar ben ik zelf ook al een aantal paarden mee tegen gekomen. Dus ik kan het niet helemaal plaatsen. Misschien kun je je masseur nog eens goed om uitleg vragen.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:30

Mag ik hier misschien wat vragen? Ik heb sinds kort een boomloos zadel aangeschaft alleen dus nog geen geschikt pad. Ik was aan het kijken naar pads met inlages, maar vind ze allemaal zo saai... :o Hebben jullie nog tips of ideeën?

Foto van het zadel: http://i62.tinypic.com/6ezq52.jpg

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:41

Cwrolinee mij valt op dat de singel het zadel naar voren lijkt te trekken. Paard heeft de singel plek erg naar voren. En dat in combinatie met buikig paard, misschien is een C singel een oplossing? Ik ben geen expert maar zo lijkt het iig. Misschien kun je er iets mee

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:58

Is het een idee om een showpad tussen je goede pad en je zadel te leggen?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:16

Kruipt even onder de steen vandaan...

Hey lieve bokkers! Het zal waarschijnlijk niet toegestaan het hier te plaatsen maar ik ga het toch doen hihi :=

Ik heb mijn pony Angel verkocht en na de verkoop is er een pommel en fork van barefoot blijven liggen. Ik weet zelf dat deze krengen best duur zijn en ik doe ze zelf voor een relatief laag prijsje weg. Het zijn de maten M en XL(?) (een maatje voor de allerbreedste)

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:42

Welke maat is van de pommel en welke van de fork? :P

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:39

Bedankt voor de tips tot zover :)

Raamzicht, Dat klopt, Ik heb een C singel maar heb niet het gevoel dat dat een groot verschil maakt. Heb er nu ook een foto van gemaakt. Maar het buikige maakt het wel lastiger.

Tinepine, Mijn merrie werd ook gemasseerd door iemand in opleiding. Ze zei ook niet specifiek dat het door het zadel kwam. Ik krijg alleen meteen de kriebels ervan, wat hopelijk nergens voor nodig is :) Ze voelde het toen mijn merrie haar rug aanspande. Bij een ontspannen rug voelde ze het niet. Ze gaat haar snel weer masseren en hopelijk voelt ze het dan niet en was het gewoon iets anders.

Ik heb vandaag het zadel weer op mijn merrie gehad en een aantal foto's gemaakt.

Zonder zadel (hier zie je ook wel dat ze een beetje overbouwd is momenteel)
Afbeelding

In het zadel zit bij deze foto's de L pommel.

Zadel met elastische, anatomische singel (zoals ik haar normaal gesproken rij)
Afbeelding

Zadel met C singel zonder elastiek (met deze singel reden we toen het zadel op haar nek belande)
Afbeelding

Oudere M pommel (waar ze warrige haren van krijgt en lastiger met zadelen)
Afbeelding
https://farm9.staticflickr.com/8617/163 ... dfca46.jpg

L pommel
Afbeelding
https://farm9.staticflickr.com/8591/161 ... 7aafde.jpg

Ben benieuwd of jullie hier meer mee kunnen.
Ik ga sowieso Teteltee even een berichtje sturen voor een consult :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:42

Ik heb zelf ook wel prettige ervaringen met de bolle kant van de anatomische/banaan singel naar de buik kant te doen ipv naar de voorbenen. Hierdoor bleef zadel het allerbeste liggen.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:48

Maar komt de singelplek niet nog meer naar voren te liggen? Kan het altijd eens proberen natuurlijk, singel ligt hier toch :) Bedankt voor de tip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:58

Je zadel lijkt ook behoorlijk naar voren te kiepen met die C singel, apart zeg!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 00:02

Vind het zadel met de elastische, anatomische singel het mooiste liggen in zijn geheel en denk dat de C-singel de boosdoener is. Door de C-singel begin het zadel gelijk al wat te kiepen.

L-pommel is inderdaad degene die het mooiste aansluit op de rug.

Maar zadel mag misschien ietsjepietjes verder naar voren denk ik. Vind hem vrij ver naar achteren liggen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 00:05

Je hebt ook anatomische "S" singels - die passen beter (en met elastiek) Zoals je ziet liggen de singelstoten nog steeds naar voren en die zullen dus het zadel mee naar voor trekken. En ik zou eens naar een wat langere singel kijken, daardoor blijft alles ook wat meer op zijn plek. Het zou mij niets uitmaken als die gespen (bovenkant singel) heel dicht tegen het zadel aan ligt. Singelstoten zijn per definitie heel flexibel, een singel is dat niet, dus met een langere singel is het geheel stabieler :)*

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 00:11

Bedankt voor jullie reacties!

Het viel mij nu ook op dat de C singel inderdaad het geheel naar voren/beneden trekt.
Een langere singel zat ik inderdaad nog aan te denken en wil ik nog halen. Zal even kijken naar een S singel en elastiek wil ik er ook graag inhouden. Heb nog behoorlijk wat gaatjes over dus kan prima langer gaan.

Ik kan het zadel nog wel iets naar voren liggen maar dan ligt het vrij dicht op haar schoft. Het zadel ligt (normaal gesproken, laatste keer uitgezonderd) zonder bokken ook als een huis op die plek en schuift er niet van af. Maar kan altijd eens proberen het zadel iets naar voren te leggen. Misschien zorgt dat er ook voor dat het geheel minder naar voren getrokken wordt.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 00:12

car0linee schreef:
Maar komt de singelplek niet nog meer naar voren te liggen? Kan het altijd eens proberen natuurlijk, singel ligt hier toch :) Bedankt voor de tip.

Ik kan misscchien even proberen of ik morgen wat foto's kan maken voor je. Dat ik er 1 maak met de bolle kant naar voren en 1 naar achter.
In theorie denk je idd dat het zadel juist helemaal naar voren schuift doordat de uiteindes juist naar voren wijzen maar ik kreeg juist dat het minder achter de oksel ging zitten maar gewoon onder het zadel waar je het aansingelt.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 00:20

Daphneeeej schreef:
car0linee schreef:

Ik kan misscchien even proberen of ik morgen wat foto's kan maken voor je. Dat ik er 1 maak met de bolle kant naar voren en 1 naar achter.
In theorie denk je idd dat het zadel juist helemaal naar voren schuift doordat de uiteindes juist naar voren wijzen maar ik kreeg juist dat het minder achter de oksel ging zitten maar gewoon onder het zadel waar je het aansingelt.

Wat apart. Maar als het werkt dan is het ontzettend fijn. Ben idd wel benieuwd naar foto's dus als je dat kunt maken, graag, bedankt :D

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 01:02

xLianneZorro schreef:
Mag ik hier misschien wat vragen? Ik heb sinds kort een boomloos zadel aangeschaft alleen dus nog geen geschikt pad. Ik was aan het kijken naar pads met inlages, maar vind ze allemaal zo saai... :o Hebben jullie nog tips of ideeën?

Foto van het zadel: http://i62.tinypic.com/6ezq52.jpg

Een HAF pad of anders eventueel een PC Airride?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 01:10

Skito's, proff choice, Cashel, Lakota, enz enz :)

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:33

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:37

Apart, met die c singel zit het veel slechter inderdaad, trekt het zadel echt naar voren en op de schoft ook lijkt het. Als je met je anatomische singel geen problemen had zou ik lekker met die doorrijden. Of had je daar ook issues mee?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:14

Mijn Hidalgo caracas met mijn nieuwe boomlooszadel dekje :)
Afbeelding
^^ met singel bolling naar voren (worden de singel stoten naar voren getrokken.

Afbeelding
^^ met bollong van singel naar achter liggen de stoten veel meer recht maar beneden

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:18

Teteltee schreef:
Zijn er hier nog mensen in het Noorden van het land die graag een consult zouden willen? Ben bezig met het plannen van 1 of 2 dagen Groningen/Friesland/Drenthe en heb 1 consult al bevestigd, voorlopig staat die afspraak op woensdag 4 februari. Op die dag, of een dag er voor of er na, heb ik nog tijd voor consulten. De reiskosten worden dan verdeeld over het aantal afspraken dat ik heb :)

Ik heb je even getipt bij mijn nichtje. Of die contact op zal nemen weet ik niet :')

@Buitenzinnig ik heb jou inderdaad ook al getipt aan haar