Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:45

Oh haha. Ga dat eens bekijken. ...mn zadel is er toch pas over 6 wkn ergens.

Welke singel hebben jullie?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:54

rumay schreef:
Laatst mijn zadel laten nakijken en ik kreeg de opmerking dat ik beter een singel zonder elastiek kan gebruiken omdat mijn paard zeer beweegelijk is en ik dat versterk omdat mijn balans nog niet goed is.
Maar wat voor singel hebben jullie met of zonder elastiek en merk je dat je zadel ook beweeglijker is met elastiek aan je singel?

Volgens mij wordt er sowieso geadviseerd om een singel zonder elastiek te gebruiken. Dit omdat de Wow door de lucht al bewegelijk is en een singel met elastiek dat ook is.

Ik voelde zelf geen verschil met wel/geen elastiek overigens,

Steppe

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:50

Cardy waarschijnlijk zit jij stiller dan ik doe.

Helaas kan ik niet zomaar een singel gebruiken want mijn arabier heeft zeer snel singelwonden omdat zijn singelplaats ver naar voren ligt, zeg maar echt meteen achter zijn been en de singelplaats is smal.
En anatomisch gevormde singel moet wel een smalle singel zijn. Op dit moment gebruik ik een leren singel met een schapenbont hoes, maar helaas dinsdag toch weer een stukje huid kapot.
Ben nu aan het kijken naar een Mattes alleen lees ergens dat er ook elasiek in zit.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:47

Cardy schreef:
rumay schreef:
Laatst mijn zadel laten nakijken en ik kreeg de opmerking dat ik beter een singel zonder elastiek kan gebruiken omdat mijn paard zeer beweegelijk is en ik dat versterk omdat mijn balans nog niet goed is.
Maar wat voor singel hebben jullie met of zonder elastiek en merk je dat je zadel ook beweeglijker is met elastiek aan je singel?

Volgens mij wordt er sowieso geadviseerd om een singel zonder elastiek te gebruiken. Dit omdat de Wow door de lucht al bewegelijk is en een singel met elastiek dat ook is.

Ik voelde zelf geen verschil met wel/geen elastiek overigens,

Ik ook niet.. heb beide en wissel wel eens af ivm zweten.
De ene is leer en de ander neopreen.
De ene heeft elastiek en de ander niet.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:48

rumay schreef:

Elastische singel wordt vanwege de beweeglijkheid idd niet geadviseerd bij Wow. Mijn zadelmaaksters is gelukkig nogal pragmatisch. Als het paard een elastische singel fijner vindt, moet je die er aan doen.

Ik had er eerst een Wow-singel aan, maar gebruik nu een Schockemohle singel met aan beide zijden elastiek. Ook 5 cm langer dan de Wow singel. Mijn paard heeft minder last van singeldwang met deze singel. Met rijden merk ik geen verschil dat het beweeglijker is ofzo. Voordeel van deze singel vind ik dat het een leren singel is, maar zo soepel als neopreen en zo zacht als een gelhoes. Nadeel is dat er geen passanten aanzitten om de singelstoten door te doen. Ik heb daarom van een oude elastische kruissingel aan beide zijden een lus gemaakt om de stoten een beetje bij elkaar te houden.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:05

Roodvos ik wou dat het alleen ging om wat hij prettig vind maar hij is erg beweegelijk waardoor mijn zadel sneller alle kanten opgaat met een singel met elastiek heb ik gemerkt, maar hij is ook erg gevoelig voor singelwonden. Dus zal moeten uitproberen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:09

Ik heb met mijn merrie altijd een barefoot singel met elastiek gebruikt en later een mattes zonder elastiek, ik merkte daar weinig verschil in.
Mijn huidige paard is erg rond en het zadel schuift snel opzij bij hem, daarom ben ik bij voorbaat bij hem voor een singel zonder elastiek gegaan.

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:23

Toevallig was ik mij gisteren ook weer aan het verdiepen in singels. Er staan fora's vol mee met verschillende theorieën/meningen erover...

Ik heb mijn zweetblad dus meer naar voren gezet. Maar binnen een no time zit ik op zn nek. Dit probleem was voordat ik het blad verzetten ook al aanwezig. Maar nu valt het giga op. Ik ga zo snel mogen het zadel door een fitter in orde laten maken.
Maar goed, ik wil WOW dus beter begrijpen. Door dat blad te verzetten gaat mijn zadel toch niet sneller naar voren? Wie weet dat?

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:11

Getup schreef:
Welke beugelriemen hebben jullie aan de wow?
Zag ze hier met wintectjes.

Voor de h singel ga ik geloof ik maar even kijken, of ik m 2e hands kan krijgen.

Ook ik de stubben mono, zijn best prijzig en verkopen ze niet overal helaas, maar wel heel zacht leer, heb ze al 5 jaar aan mijn zadel, geen gebruikers-spoor te zien nog aan het zweetblad, nog aan de riemen zelf. Ik haal ze na gebruik wel van het zadel.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:21

rumay schreef:

Helaas kan ik niet zomaar een singel gebruiken want mijn arabier heeft zeer snel singelwonden omdat zijn singelplaats ver naar voren ligt, zeg maar echt meteen achter zijn been en de singelplaats is smal.
En anatomisch gevormde singel moet wel een smalle singel zijn. Op dit moment gebruik ik een leren singel met een schapenbont hoes, maar helaas dinsdag toch weer een stukje huid kapot.
Ben nu aan het kijken naar een Mattes alleen lees ergens dat er ook elasiek in zit.

Hoi Rumay,
Ik heb nog een foto en filmpje van onze paardjes samen, stonden naast elkaar bij Mireille : ))
Ik heb voor mijn paard altijd h-singel gehad welke ze nu ook hebben in een soft versie, ik moet zeggen kwa druk verdeling, en prettig materiaal vind ik hem ideaal ! Mijn andere paard heeft de hardere versie en doet het daar prima op maar deze nieuwe versie is ideaal voor de problemen waar jij tegen aanloopt, ik kreeg hem toegezonden en mocht hem zelfs een week proberen en terug sturen als het niet beviel !! Als je nog vragen hebt mbt de maten etc laat maar weten. Ik heb 2 maten laten opsturen, koste wel even wat maar zo heb ik goed de verschillen kunnen voelen en zien ! Daarna keuze gemaakt, 1 singel weer retour en netjes geld terug. Succes verder : )

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:29

rumay schreef:

Mijn paard heeft precies hetzelfde. Onhandige singelplek en gevoelig huidje. De Mattes was bij ons ook te dik, na een lange zoektocht kwam ik uit op een heel goedkope neopreen banaansingel van Agradi. Die schuurt niet omdat die zo mooi dun is. Wel met elastiek, maar daar heb ik met mijn Wow nooit last van gehad. Succes, het is idd een lastige zoektocht..

Ik heb mijn wow verkocht ivm pensioen paard. Heb er echt enorn veel plezier van gehad, maar voor die paar incidentele buitenritjes in de toekomst is een boomloos zadel eenvoudiger.
(Mocht iemand nog een hp maat 5 nodig hebben.. ;) )

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:33

Ik heb ook een paard met een dikke buik en erg naar voren liggende singelplek.
Ik heb een hele platte licht uitgesneden singel van HH en die is ideaal voor hem, nooit last van doorlopen of plekjes!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:21

Ooooh mooie kleur. Ik wilde ook n donkerbruine met cognac randje....maar heb braaf n zwarte genomen....is wat makkelijker en goedkoper onderdelen vinden. En vanaf te komen. ..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:59

dank je!
was 2e hands dus geen keus, maar ik ben wel heel erg bruinfan, dus het kwam nog soort goed uit... :D

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:56

Als ik er zoeen 2e hands had kunnen krijgen, had ik geen sec getwijfeld :D . Staat ook mooi op mn vosje.
Maar durf t niet aan, zelf op zoek te gaan naar dit zadel en onderdelen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:02

Ik heb 'm destijds via Arie Boer gekocht, het was een inruilzadel bij hem van iemand die een nieuwe had gekocht.
Hij heeft 'm toen aangepast op het paard dat ik toen had en ik heb het vorig jaar door een andere fitter op mijn huidige paard aan laten passen, wat gelukkig ook zonder problemen ging!

Ik had 'm te koop staan omdat ik dacht dat 'ie niet pas gemaakt zou kunnen worden, maar ik ben wel blij dat dat toch is gelukt en dat ik 'm nog niet weg had gedaan... 8-)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:05

Oeps, dat zou idd zonde zijn geweest ja!

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:32

Gaaf zeg Nouvel <3
Wat voor beugelriemen heb jij erbij??
Gewoon zwarte of bruine?

Ik zoek eigenlijk die enkele van de vorige pagina
maar dan in bruin (onmogelijk volgens mij) :+

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:39

bruine (tobacco) van prestige (enkele)

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:47

Ow echt... dus ze bestaan *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:54

:D :j

daarvoor had ik bruine enkele van Stubben en toen ik 'm kocht zaten er ook enkele bruine aan, volgens mij van Wow of van Bates.

dus ze bestaan echt wel in het bruin... 8-)

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:34

weet je ook nog waar je ze had gekocht toevallig O:)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 08:41

Ik heb de Prestige uiteindelijk besteld bij een ruitershop hier in de buurt die niet meer bestaat helaas...
Maar ik had ze toen ook wel ergens op internet gevonden, het is wel even zoeken... 8-)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 09:29

Ik heb besloten voor een Mattes Slim line te gaan een smalle anatomische singel die nog niet zo lang op de markt is.
Deze singel is speciaal voor gevallen zoals Rumay schijnt het

Nouvel zo'n soort singel heb ik nu ook van Thorowgood en niet heel veel last van singelwonden maar wel van de beweegelijkheid van het elastiek.
Misschien over een jaar als ik beter stil kan zitten dat het wel oke is een singel met elastiek.

Iedereen bedankt voor het meedenken

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:53