[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dabbo19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:25

Mayflower_ schreef:
dabbo19 schreef:
Hoi
ik weet niet of ik hier goed ben :=
maar ik zoek een boomloos zadel voor een drachtige fries niet al te duur :list: 17,5 inch of 17

Wat is niet al te duur?

niet boven de 300 euro het liefst

Akke_sSpring

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:43

Je hebt pb

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:49

nienke07 schreef:
Mag ik weten waar dat zadel vandaan komt? :o

*edit* .. Weet het al :D Mooi zadeltje, Feli met je aankoop! Is nog niet héél veel gebruikt.

Die komt van oorsprong bij mij vandaan. Ik heb het verkocht aan iemand die ik ken voor op haar jonge paard.
wordt niet doorverkocht omdat hij scheef is of andere ellende, maar omdat paard en ruiter een ander soort zadel nodig hebben! *pfieuw*

Dank je wel! Ik heb net de factuur ook binnengekregen en zag dat hij inderdaad bij jou vandaan komt. Vond eigenlijk toch dat ik het niet kon laten schieten want het is een 18,5 inch en ik twijfel toch of ik uberhaupt in een 17,5 inch zou passen. Overigens was er anders wel een pasconsult gekomen, maar toch.

Ik was inderdaad wel bang voor scheefheid door al die spookverhalen en ben dus heel blij om dit berichtje van jou te lezen! Hij is al op de post en komt als het goed is zaterdag binnen, ik ben erg benieuwd :D

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:42

Misschien is een testruiter pas een testruiter als ie kan rijden? In geen enkel zadel is dat gehotseklots leuk voor het paard. Maar het was toch al geen representatief onderzoek? Lachen |( ook, dat ruiters die minder te besteden hebben, naar boomloos grijpen! Ik ken heel wat van die ruiters met eigen paard, die het allerbeste voor hun paard zoeken en zij letten op prijs/kwaliteitverhouding. Daarnaast ken ik ruiters die wat minder op het paard en zijn welbevinden letten. Zij grijpen naar zadelmarktachtige producten. Tja.... <<) ....ik neem nog een sigaar.. :7

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:46

Men gaat gewoon vaak heel erg kort door de bocht bij het trekken van conclusies over "boomloos".

Heel erg zonde want niemand wordt er beter van door op basis van onzin heel veel potentieel heel goed bij paard en ruiter passende zadels uit te sluiten :(:)

Dat gezeur over een stoelzit in "boomloos" is ook altijd zoiets... is nu eenmaal zo dat toevallig heel veel recreatieruiters een boomloosje kopen en ja daarvan hobbelt een heel groot deel nu eenmaal onderuitgezakt een rondje. Je ziet ze ook met 13 in een dozijn zo langskomen in boomzadels maar op 1 of andere manier wordt dat dan blijkbaar niet gezien ofzo maar wordt het gewoon lekker alleen op "boomloos" toegepast om daar op te letten :P

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 20:54

Nou, sorry hoor. Ik was afgelopen dinsdag per ongeluk aanwezig bij een doorsnee paardrijles, wel mensen van L en M niveau. Bij het doorzitten in middendraf zag ik toch ff de zadels de rug in gedrukt worden. Au! Was lang geleden dat ik een les had gezien, maar dit maakte me toch wel heel erg blij met mijn boomloosje!
Ik ben wel zo eentje die me vastzet in de beugels (toevallig onlangs een berichtje over geplaatst), daarom zijn de beugels er nu ook tijdelijk af. Eerst dat maar eens goed krijgen.
De prijs, tja, hartstikke mooi meegenomen juist! Bij barefoot eigenlijk geen pascontrole nodig... Kan niet beter.

Dus nee, ik vind het weer lekker kort door de bocht allemaal.
Ik zie alleen maar voordelen eigenlijk en je moet gewoon altijd kritisch blijven, bij boom of boomloos.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 21:10

Kirsha, leuk! Maak je foto's als je zadel er is? Ik ben nog steeds ontzettend blij met mijn london special 18,5 inch :D

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 21:42

En boomloos kan je zo lekker zelf aanpassen. Je moet je daarvoor echt verdiepen in je paard en het zadel. Goed juist!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 21:45

Tja, en de ene boomloos is de andere niet ... Zo rijd ik al jaren tevreden rond met een BM en heb onlangs een Barefoot Arizona aangeschaft. De eerste keer met de Arizona ben ik met zadel en al van mijn ponybeest afgeschoven (wel goed aangesingeld maar pad was niet handig voor schoftloos tonnetje) dus ik had mijn twijfels maar nu gebruik ik dit zadel met een andere pad eronder en ponybeest loopt ruimer en ik zit rechter dan met de BM. Zo zie je maar, het blijft de moeite waard om het beste zadel te zoeken.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 21:47

Ik zie je al glijden...ik heb ook een ronde tank! :=

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 21:47

SuperLiesje schreef:
Kirsha, leuk! Maak je foto's als je zadel er is? Ik ben nog steeds ontzettend blij met mijn london special 18,5 inch :D

Doe ik :D PostNL maakt mij blij met een dode mus, als ik de code intyp bij Track & Trace staat er dan het morgenochtend tussen 8.00 uur en 10.00 uur wordt bezorgd, maar dat kan helemaal niet :') Het kon nét niet meer met de post mee vandaag.

Ik moet trouwens wel als de wiedeweerga een dekje regelen, ik rijd al zo lang alleen maar op Barefoots dat ik niet eens een normaal dekje heb.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 22:34

Ik ben geen zadelkenner. Maar na 2 niet passende boomzadels en 3 bezoekjes van osteopaat, loopt mijn verzorgpony nu voorwaartser en meer ontspannen onder barefoot cheyenne. Zegt mij genoeg. Hij wil nu voor me werken ipv onder me uit te lopen. Ruiter(s) zijn zelfde alleen zadel is anders.

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 22:37

Sorry om hier even binnen te vallen maar ik heb een paar vraagjes over de barefoot cheyenne. Kan je een gewone singel en stijgbeugelriemen gebruiken? Zit er al een pommel bij als je het zadel online koopt?
En kan je er ook gewoon in de bak dressuur mee rijden en springen?
Ik heb namelijk niet veel ervaring met boomloze zadels maar ze lijken mij heel fijn :)

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 00:25

Jazz schreef:
Ik ben op zoek naar een zadel voor mijn nog jonge (4 jaar) en nog niet ontwikkelde (qua spieren) merrie. Ik kwam op het idee boomloos (omdat ze nog gaat veranderen en ik geen zin heb in het gedoe van het continue aanpassen/ veranderen van een boomzadel) en vandaaruit bij de Barefoot. Ik heb altijd al het idee gehad dat een western zadel leuk bij haar zou passen, daar vind ik mijn merrie wel een type voor. Mijn merrie is alleen niet zo groot (1.40) en ook niet heel stevig (gewoon zeg maar, foto's staan wel elders op bokt, de kleine voskleurige curly). Ik twijfel of een westernzadel (bijvoorbeeld Arizona) niet te groot zal ogen op haar en ik beter een kleiner model (cheyene oid) kan proberen. Ik ben zelf niet lang (korte benen ook).
Is er verschil in hoe stabiel (qua wel of niet schuiven) een Cheyene of een Arizona ligt op een paard? Is er veel verschil in lengte. Ik zoek in ieder geval tweedehands.
Mijn merrie moet echt nog beleerd worden dus ik kan niet meteen vol testen. De eerste test wordt het zadel erop zonder mij zeg maar :) Maar ik wil wel verder kunnen en alleen het schapenvacht barebackpad geeft mij niet voldoende steun om met een jong paard verder te durven gaan.
Ik hoor graag de adviezen/ mening van ervaringsdeskundigen hier.

Je verhaal klinkt heel erg herkenbaar en vergelijkbaar met mijn ervaringen met mijn pony's!
Ik heb een fjord en een haflinger, hafje is mijn jongste. Ik kocht voor haar een cheyenne om mee te beginnen onder het zadel, maar toen de cheyenne briljant bleek te liggen op mijn fjord (en dat is niet zo'n makkelijke qua zadels) ging het balletje rollen.
Na een testrit op een arizona van een stalgenootje, op mijn toen nog-maar-net-zadelmakke hafje voelde dat meteen zó goed! Die arizona voor haar was perfect!

Nu heeft mijn fjord een cheyenne en mijn hafje een arizona.
Ik heb zelf ook niet al te lange benen maar kan met beide zadels goed uit de voeten.
Qua lengte was ik ook bang dat de arizona te lang was, maar als je het terugziet als het ligt valt me dat echt alles mee! De arizona oogt en voelt voor mij niet heel veel groter dan de cheyenne, als het er eenmaal op ligt.

@maartje 1990: ik heb een london-grandeurpad gehad en dat was echt een mooi ding qua kwaliteit! Heel mooi, goed afgewerkt, fijn pad. Zeker vergelijkbaar met de barefootpad qua kwaliteit.

Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 07:10

raya00 schreef:
Jazz schreef:
Ik ben op zoek naar een zadel voor mijn nog jonge (4 jaar) en nog niet ontwikkelde (qua spieren) merrie. Ik kwam op het idee boomloos (omdat ze nog gaat veranderen en ik geen zin heb in het gedoe van het continue aanpassen/ veranderen van een boomzadel) en vandaaruit bij de Barefoot. Ik heb altijd al het idee gehad dat een western zadel leuk bij haar zou passen, daar vind ik mijn merrie wel een type voor. Mijn merrie is alleen niet zo groot (1.40) en ook niet heel stevig (gewoon zeg maar, foto's staan wel elders op bokt, de kleine voskleurige curly). Ik twijfel of een westernzadel (bijvoorbeeld Arizona) niet te groot zal ogen op haar en ik beter een kleiner model (cheyene oid) kan proberen. Ik ben zelf niet lang (korte benen ook).
Is er verschil in hoe stabiel (qua wel of niet schuiven) een Cheyene of een Arizona ligt op een paard? Is er veel verschil in lengte. Ik zoek in ieder geval tweedehands.
Mijn merrie moet echt nog beleerd worden dus ik kan niet meteen vol testen. De eerste test wordt het zadel erop zonder mij zeg maar :) Maar ik wil wel verder kunnen en alleen het schapenvacht barebackpad geeft mij niet voldoende steun om met een jong paard verder te durven gaan.
Ik hoor graag de adviezen/ mening van ervaringsdeskundigen hier.

Je verhaal klinkt heel erg herkenbaar en vergelijkbaar met mijn ervaringen met mijn pony's!
Ik heb een fjord en een haflinger, hafje is mijn jongste. Ik kocht voor haar een cheyenne om mee te beginnen onder het zadel, maar toen de cheyenne briljant bleek te liggen op mijn fjord (en dat is niet zo'n makkelijke qua zadels) ging het balletje rollen.
Na een testrit op een arizona van een stalgenootje, op mijn toen nog-maar-net-zadelmakke hafje voelde dat meteen zó goed! Die arizona voor haar was perfect!

Nu heeft mijn fjord een cheyenne en mijn hafje een arizona.
Ik heb zelf ook niet al te lange benen maar kan met beide zadels goed uit de voeten.
Qua lengte was ik ook bang dat de arizona te lang was, maar als je het terugziet als het ligt valt me dat echt alles mee! De arizona oogt en voelt voor mij niet heel veel groter dan de cheyenne, als het er eenmaal op ligt.

Bedankt voor het delen van je ervaring, fijn dat beide zadels voor jou goed bevallen! Ik ga toch maar eens proberen. Zodra ik een zadel heb zal ik een foto posten.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 08:06

Jazz: ik heb zelf de Atlanta, dat is een westernmodel, maar dan zonder knop en met Engelse singelstoten. Ik heb het idee dat mijn zadel veel kleiner oogt dan de Arizona. Misschien is dat dan eventueel iets, als de Arizona te groot lijkt? Mis je wel de knop natuurlijk :P

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 08:46

Nog even over de stoelzit . Mijn dochter heeft 3 jaar op een welsje gereden met een Barefoot zadeltje met keurige lange benen. Ze rijdt nu sinds kort op een manege waar voornamelijk gebruik gemaakt wordt van oudere vzh zadels en 9 van de 10 hebben een stoelzit waar vervolgens niets mee gedaan wordt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 09:10

Yelizaveta schreef:
Sorry om hier even binnen te vallen maar ik heb een paar vraagjes over de barefoot cheyenne. Kan je een gewone singel en stijgbeugelriemen gebruiken? Zit er al een pommel bij als je het zadel online koopt?
Ik heb namelijk niet veel ervaring met boomloze zadels maar ze lijken mij heel fijn :)

Hoi, een nieuwe Cheyenne wordt gewoon met een M pommel er in geleverd :j

Je hoeft in principe echt niet per-sé allemaal Barefoot-toebehoren te gebruiken, andere singels kunnen ook prima en beugelriemen wel beter met de gespen naar beneden gebruiken zodat je geen harde knobbel van de gesp onder je dijbeen / op het zadel krijgt.

Je kan in principe met een Barefoot net zo goed of slecht alles doen dat je met een ander zadel ook kan.
Maar kijk om er meer over te weten te komen ook eens naar de Veelgestelde Vragen (FAQ) over Barefoots, zie link in mijn onderschrift :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 09:41

Akke_sSpring schreef:
Nog even over de stoelzit. Ze rijdt nu sinds kort op een manege waar voornamelijk gebruik gemaakt wordt van oudere vzh zadels en 9 van de 10 hebben een stoelzit waar vervolgens niets mee gedaan wordt.

Heel herkenbaar van mijn oude manege ja. Ik had zelf ook last van een stoelzit bij mijn Barefoot Cheyenne, maar ben hiermee aan de slag gegaan en nu zit ik al een heel stuk beter én onafhankelijker. Voor mij het levende bewijs dat ik van een boomzadel 'lui' word. Nu gebruik ik ook voelbaar meer spieren tijdens het rijden en zit ik echt niet lekker meer in een boomzadel. Scheelt ook wel dat mijn Cheyenne vanaf moment 1 heel fijn ligt op mijn IJslander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 09:59

Goeiemorgen :)
Ben weer terug van vakantie en daarna ziek geweest, dus veel gemist hier. Ik vroeg me af of iemand de RWC Dressage al getest heeft en hoe dat bevallen is :)

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 10:17

Yelizaveta schreef:

Ikheb cheyenne drytex, met beugelriemen en singel van vorige dressuurzadel. Gesp vind ik onderaan ook fijnst, idd anders knobbel onder mijn been.
Dressuur gaat prima. Springen heb ik laatst alleen over beetje water gedaan op strand, meest loopt pony er zo doorheen.

Stoelzit had ik in begin ook wel, was even wennen. Had ook even niet gereden, stalschoenen kapot ed. Laatst foto's was het al stuk beter. Ik probeer nu meer op mijn houding te letten. En merk met lichrijden wel verschil. Ik heb alleen neiging om verde terug te gaan zitten op moment dat ik wil remmen op mijn zit en mijn benen dan naar voren te steken. Maar dat doe ik op andere zadels ook.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 17:20

Omdat de Ghost zo ontzettend goed bevalt en ze zadel verzameling nu toch echt wat in moet krimpen heb ik twee zadels te koop; mijn super mooie Trekker Pro Arte van ruim een jaar oud en een oude Barefoot Cheyenne maat 1 zonder VPS.

Ik wilde de Pro Arte eerst aanhouden zodat ik wat af kon wisselen met de Ghost, maar in de praktijk pak ik steeds de Ghost... Dat lijkt toch echt het beste te werken voor Tris en mij. De Pro Arte ligt nu stof te vangen en dat vind ik zonde.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 18:10

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

niwarry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:53

Swift schreef:
Omdat de Ghost zo ontzettend goed bevalt en ze zadel verzameling nu toch echt wat in moet krimpen heb ik twee zadels te koop; mijn super mooie Trekker Pro Arte van ruim een jaar oud en een oude Barefoot Cheyenne maat 1 zonder VPS.

Ik wilde de Pro Arte eerst aanhouden zodat ik wat af kon wisselen met de Ghost, maar in de praktijk pak ik steeds de Ghost... Dat lijkt toch echt het beste te werken voor Tris en mij. De Pro Arte ligt nu stof te vangen en dat vind ik zonde.

Wat voor verschil ervaar jij tussen de Ghost en de Trekker Pro Arte?
Ik twijfel tussen deze zadels en wil ze allebei gaan uitproberen. :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:38

Ik heb voor mezelf al uitgemaakt dat er een Quilty komt zodra pony nr 2 officieel van mij is. Aangezien we zijn overeengekomen dat ik haar een jaar lease en ze daarna van mij is, heb ik nog 8 maanden om te sparen. Dat moet lukken. :D