[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 14:59

Wat zijn de voordelen en nadelen tov echte boomloze zadels en tov boomzadels?

Zijn ze ook makkelijk aan te passen aan je paard?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 15:11

Daphne niet regio Amsterdsm zeker? ;) zou de trekker graag eens proberen (en liefst verschillende modellen haha).

Staat trekker ook op Equiday? Miss daar ook maar weer kijken.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 15:18

Ik heb dan nu zelf dus de Flexible saddle maar het gold ook zeker voor de heather moffet. Ze zijn eigenlijk ook super flexible. Mijn paard heeft een extreme rug en het zadel volgt super netjes. De flexible saddle heeft een vast kopijzer die wel flink terug gesneden is en korter zodat de schouder veel
ruimte heeft. De heather moffet heeft een verwisselbaar kopijzer. Ze zitten als een huis, heel stevig en gaat meer naar een boomzadel zit. Dit geeft wel dat je net iets minder voelt dan bij een echte boomloos.
Ik zelf (en menig ander die op mijn zadel heeft gereden) vind de Flexible inspiration heerlijk zitten! Hij volgt verschillende ruggen ook mooi en ik werk met shims als mijn paard weer beetje invalt. paardje heeft nog nooit zo fijn onder een zadel gelopen.
Ik zelf ben iig erg tevreden er mee, en vind het persoonlijk 10 keer beter dan een Boomzadel en net iets fijner dan boomloos maar dat ligt heel erg aan jezelf en aan het paard. Het heeft iig voordelen van boomzadel en boomloos in 1.

Darkadia: Ik woon in almere dus wel regio amsterdam ^_^

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 16:27

Ok niet gelogen Buitenzinnig deze is inderdaad wel waanzinnig gaaf en chique! Wat kost een losse basis met het boogje zo weggewerkt?

Iemand intresse in een ghost met florac zitting maat piccolo dan? :') :D (nee mijn roma zitting blijft dan bij mij haha)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 20:11

Daphneeeej schreef:
Ik heb dan nu zelf dus de Flexible saddle maar het gold ook zeker voor de heather moffet. Ze zijn eigenlijk ook super flexible. Mijn paard heeft een extreme rug en het zadel volgt super netjes. De flexible saddle heeft een vast kopijzer die wel flink terug gesneden is en korter zodat de schouder veel
ruimte heeft. De heather moffet heeft een verwisselbaar kopijzer. Ze zitten als een huis, heel stevig en gaat meer naar een boomzadel zit. Dit geeft wel dat je net iets minder voelt dan bij een echte boomloos.
Ik zelf (en menig ander die op mijn zadel heeft gereden) vind de Flexible inspiration heerlijk zitten! Hij volgt verschillende ruggen ook mooi en ik werk met shims als mijn paard weer beetje invalt. paardje heeft nog nooit zo fijn onder een zadel gelopen.
Ik zelf ben iig erg tevreden er mee, en vind het persoonlijk 10 keer beter dan een Boomzadel en net iets fijner dan boomloos maar dat ligt heel erg aan jezelf en aan het paard. Het heeft iig voordelen van boomzadel en boomloos in 1.

Darkadia: Ik woon in almere dus wel regio amsterdam ^_^

Thnx voor je ervaring te delen met me.
Ben nog niet zoekend maar dan kan ik al wat inlezen over de zadels :)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 20:30

Gaaf die nieuwe Ghost, zie er goed uit +:)+ +:)+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 20:45

Gaaf hoor die nieuwe ghost met weggewerkt boogje .

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 20:46

Art_Ificious schreef:

Mijn zadel hoef je niet aan aan te passen, dat past zichzelf aan. Het voorboompje is vast en kort en alleen maar om de ruggengraat vrij te houden, niet voor de maat. Mijn paard wisselt nogal met de seizoenen, die vreet er rustig een boommaat bij in de zomer, dus dit is voor mij en mijn paard ideaal.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 20:56

dieseltje09 schreef:
Ok niet gelogen Buitenzinnig deze is inderdaad wel waanzinnig gaaf en chique! Wat kost een losse basis met het boogje zo weggewerkt?

Iemand intresse in een ghost met florac zitting maat piccolo dan? :') :D (nee mijn roma zitting blijft dan bij mij haha)

Dank!
Ik zal kijken of een normale zitting op deze past, dat weet ik nog niet zeker.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 21:00

dianaw33 schreef:
Art_Ificious schreef:

Mijn zadel hoef je niet aan aan te passen, dat past zichzelf aan. Het voorboompje is vast en kort en alleen maar om de ruggengraat vrij te houden, niet voor de maat. Mijn paard wisselt nogal met de seizoenen, die vreet er rustig een boommaat bij in de zomer, dus dit is voor mij en mijn paard ideaal.
en welke soort is dat?

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 21:10

Buitenzinnig schreef:
dieseltje09 schreef:

Dank!
Ik zal kijken of een normale zitting op deze past, dat weet ik nog niet zeker.

Haha ja dat is wel een voorwaarde dan inderdaad. Ik hoor het wel als je dat uitgedokterd hebt!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 10:36

Art_Ificious schreef:
Ik denk dat ik voor Harley in het najaar eerder genijgd ben een semi boomloos zadel te nemen, dressuur model.

Iemand hier ervaring mee qua merken?

Ik heb de hidalgo mallorca gehad
de barefoot rwc one (zie onderschrift, bespreekbaar)
en nu heb ik de flexee (heather moffet)

De mallorca zat ik erg fijn in, paard liep er op zich ook fijn onder. Het nadeel vond ik dat er geen vast kopijzer in zat, en bij het lichtrijden bewoog het hele zadel naar beneden. Met nog een boomloze pad extra eronder was dat niet meer zo, maar dan werd de toren zo hoog dat het ging schuiven op mijn dikkerd.

De barefoot zit voor mij zalig in in stap en draf. Deze heeft wel een mogelijkheid tot kopijzer (van echt heel smal tot hééééél breed, want de breedste is zelfs te breed voor mijn koudbloed van 1000 kilo.)
Zadel is ook volledig aanpasbaar, van kopijzer tot inlages tot stijgbeugelophanging en kun je echt heel fijn tunen naar je paard.
Helaas had ik de pech dat mijn paard blijkbaar het talent heeft om ALLES te laten schuiven dus de galop met dit zadel is niet echt een succes. (al gehad en getest: nep-startrekk, barefoot london (raakte ik er niet eens mee op), barefoot atlanta (met antislippad doenbaar, maar schoof nog), ghost quivis geloof ik met originele pad, schoof ook, massimo schoof niet maar te breed voor mij, specialized schuift niet maar kan ik op haar niet op zitten, op mijn oudste zit ik als een huis op dat zadel. Nu ligt er ook een deel aan mij hoor, ik ben te kieskeurig en heb een zadeltic)

Momenteel heb ik een flexee, past zich ook heel mooi aan, verwisselbaar kopijzer, en deze schuift minder dan de BF. Deze gaat wel naar voor maar met een banaansingel is dit een stuk minder.Doordat deze stabieler ligt dan de bf, gaat de bf terug buiten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 12:38

Pff 600€ is veel voor een zadel die nieuw aan 500€ gekocht konden worden.

Maar zoals ik al zei ben ik nog niet op zoek. Moet tevens eerst geld bijeen gespaard hebben.

Tanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 11:21

Heeft er iemand ervaring met de barefoot Barrydale op de iets rondere paarden?
Schuiven ze makkelijk, of juist niet? Binnenkort krijg ik mijn testzadel maar ben erg benieuwd wat jullie ervaringen zijn met dit model.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 15:05

De Barrydale schuift niet meer of minder met een dik/dun paard. De mijne schommelde in gewicht en het maakt verder niet uit, zadel schuift altijd wel een beetje.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 15:47

Ik heb gisteren met m'n Barrydale m'n eerste endurance gereden. Echt een heerlijk zadel.Afbeelding
Mijn zadel schuift nooit op m'n paardje!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 16:37

Ik kan me wel een klein handjevol klanten herinneren bij wie de Barrydale het meest stevig lag van verschillende merken / modellen, maar is altijd lastig in te schatten waar dat precies door komt :)

Is natuurlijk aanlokkelijk om te zeggen dat het door de Barrydale zelf kwam, maar wie weet zat er wel net een ander dekje / singel / pommel bij die de doorslag gaf.... of was het paard net wat slanker / ruiter net iets beter in evenwicht tijdens het testen van nu net precies dat zadel :P

Leuk Atent! Hoe ging het? :) Kilometertje of 25 gereden?

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:36

Is er hier toevallig iemand die de maten van een Ghost Roma piccolo (uit zijn hoofd) weet?
Ik vergeet elke keer een meetlint mee te nemen naar stal...

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:58

Atent schreef:
Ik heb gisteren met m'n Barrydale m'n eerste endurance gereden. Echt een heerlijk zadel.[ [url=m/foaudE.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijn zadel schuift nooit op m'n paardje!

Leuk paardje. was je gisteren in Epe? Ik ben nog een aantal Barefoots tegen gekomen, ook nog een variant zonder VPS :D

Wie de fork maat van zijn of haar paard/pony door Lillianne (www.boomlooszadelpasservice.nl) op heeft laten meten (en een pasvorm check heeft uit laten voeren :P ) kan een vanaf heden een Freemax Western testzadel bestellen!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:06

[/quote]en welke soort is dat?[/quote]

Ik heb een Karlslund zadel Art_Ificious. Ik krijg de foto er niet op, vrees ik.
Laatst bijgewerkt door dianaw33 op 27-03-16 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:07

tennan schreef:
Is er hier toevallig iemand die de maten van een Ghost Roma piccolo (uit zijn hoofd) weet?
Ik vergeet elke keer een meetlint mee te nemen naar stal...

Dit zijn de maten wel een beetje vreemd gemeten, lengte zweetblad niet vanaf midden zit, maar vanaf waar het blad aan de zitting is gezet.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:22

Ja ik was in Epe. Jij ook daar geweest? Het was 23.4 km heb klasse 0 gedaan. Kennismakingsklasse. Was eerste geworden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:53

Iemand wil mijn Bf London ruilen tegen een Rider Pro dressuur compleet.
Lastig weet niet of ik dit moet doen.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:58

Art_Ificious schreef:
Iemand wil mijn Bf London ruilen tegen een Rider Pro dressuur compleet.
Lastig weet niet of ik dit moet doen.

Wat voor rider pro? Zo'n kunstof gebakkie? Dan zeker niet doen! De leren variant(let goed op welke maar ze hebben leren vanuit de santa cruz fabriek en dat zijn gewoon goede zadels, hebben er ook 1 die leer is maar net zo rot is als zadelmarkt)

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 20:38

Er staat op de site van KifraHorse onderstaand zadel (zie foto), heeft iemand hier ervaring mee en is dit een boomloos zadel of niet? :)
Afbeelding