[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Himawari

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:35

Ik ben zo benieuwd naar die gesloopte hidalgo!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:58

Marjolein, nóg een grasmaaier kopen en die doos weer gebruiken :') ?

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:58

VogeltjeM schreef:
Bedankt!

Mehh.. Toch een andere singel dus.. Welke zou ik dan moeten hebben? Nu heb ik de Rossner Comfort 75cm, deze zit aan beide singelstoten op het tweede gaatje. Zou ik dan de 85cm of de 95cm moeten hebben? Of de 105, als die bestaat :') ? Ervanuitgaande dat hij ook nog wat af kan vallen nu we onder het zadel bezig zijn? Wil iemand nog een zo goed als nieuwe Rossner Comfort 75cm? :=

Ik wacht de barefootpersoon op stal wel even af. Kan zij IRL kijken hoe het zadel hoort te liggen, of ik echt de juiste pommel heb, hoe en wat met inlages..

Meet eens de lengte van het tweede of derde gaatje van boven van links naar rechts. Voor een singel met elastiek 5 cm eraf, dat zou dan je lengte moeten worden. Ik weet niet of er C-singels zijn die zo lang zijn. Maar ik zou eerst eens een zo lang mogelijke singel proberen. Ik gok dat je dan wel rond de 1,10-1,20 uit komt.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:19

Jaimyliefje schreef:
Hey guys, k heb nog n vraag! Mijn pony heeft een super bolle buik, dus de singel ligt snel ver naar voren en trekt dan ook t zadel mee naar voren.. Dan schijnt een banaansingel te helpen.. Maar welke kant moet die dan op richten? Ik dacht met de bolle kant naar voren, maar nu lees ik weer dat t juist andersom moet om de voorbenen ruimte te geven, ofzo. Ik snap er niks van, ook als ik google naar dat soort singels.

Iemand hier (Marcella?) heeft er een tekening van - maar de bolle kant moet naar voor, zodat de gespen naar achteren wijzen. Persoonlijk vind ik de C of banaan sinten overschat - ik zie meer nut in de S anatomische singel
Afbeelding
Bij de banaansingel blijven de singelstoten schuin liggen, hierbij hangen ze recht naar beneden.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:36

Ik heb ook een banaansingel en voor ons werkt het erg goed. Paard met grote schouders en de singelplek naar voren. Nu wordt het zadel ook niet meer tegen de schouders aan getrokken, erg fijn. De bolle kant ligt dan richting de voorbenen.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:42

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:46

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:27

Nog een vraag over singels:

Afbeelding

Ik heb nu een Barefoot dressuursingel van 45 cm, veel te kort dus. Welke maat zou ik moeten hebben denken jullie, 65 of 75 cm?

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:48

Sonja, als je de singel aan beide kanten op hetzelfde gaatje doet, moet je even aan één kant meten op welk gaatje je hem zou willen hebben, hoeveel centimeter dat erbij is. Dan doe je dat keer 2, omdat je ook rekening moet houden met de andere kant. Dat tel je op bij de lengte van de singel die je nu hebt en dan weet je welke singel je nodig hebt :)

Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 19:58

Ik ben nieuw in dit deel van het forum en heb altijd een boomzadel gehad (heb wel een schapenvacht barebackpad waar ik veel mee rijd trouwens).Ik heb net een aantal pagina's bijgelezen. Volgens mij voldoende ervaringsdeskundigen hier om mij te adviseren (althans dat hoop ik :o ).

Ik ben op zoek naar een zadel voor mijn nog jonge (4 jaar) en nog niet ontwikkelde (qua spieren) merrie. Ik kwam op het idee boomloos (omdat ze nog gaat veranderen en ik geen zin heb in het gedoe van het continue aanpassen/ veranderen van een boomzadel) en vandaaruit bij de Barefoot. Ik heb altijd al het idee gehad dat een western zadel leuk bij haar zou passen, daar vind ik mijn merrie wel een type voor. Mijn merrie is alleen niet zo groot (1.40) en ook niet heel stevig (gewoon zeg maar, foto's staan wel elders op bokt, de kleine voskleurige curly). Ik twijfel of een westernzadel (bijvoorbeeld Arizona) niet te groot zal ogen op haar en ik beter een kleiner model (cheyene oid) kan proberen. Ik ben zelf niet lang (korte benen ook).
Is er verschil in hoe stabiel (qua wel of niet schuiven) een Cheyene of een Arizona ligt op een paard? Is er veel verschil in lengte. Ik zoek in ieder geval tweedehands.
Mijn merrie moet echt nog beleerd worden dus ik kan niet meteen vol testen. De eerste test wordt het zadel erop zonder mij zeg maar :) Maar ik wil wel verder kunnen en alleen het schapenvacht barebackpad geeft mij niet voldoende steun om met een jong paard verder te durven gaan.

Ik hoor graag de adviezen/ mening van ervaringsdeskundigen hier.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:09

Jazz, ik heb je pb gelezen en reageer straks even want dat lukt op de mobiel niet zo goed. Dat je niet denkt dat ik je negeer ;)

Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:10

Kirsha schreef:
Jazz, ik heb je pb gelezen en reageer straks even want dat lukt op de mobiel niet zo goed. Dat je niet denkt dat ik je negeer ;)

Dank je!

dabbo19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:31

Hoi
ik weet niet of ik hier goed ben :=
maar ik zoek een boomloos zadel voor een drachtige fries niet al te duur :list: 17,5 inch of 17

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 21:00

Niet al te duur is relatief Dabbo19 :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:53

Barefoot cheyenne lijkt mij 'niet al te duur' zeker als je m tweedehands koopt niet? Wbt de maat moet je even kijken wat je broekmaat is. Op www.barefoot-saddle.nl staat een matentabel

Ik heb trouwens zelf ook nog een vraag. Zit te overwegen nu toch al (tweedehands) een barefoot londen aan te schaffen (sorry pmarena niet nieuw bij jou ;) maar ga vast andere dingen daar aanschaffen ) en gewoon beetje bij beetje alles voor mn paard aan te schaffen en bij een te sparen zodat ik alles heb als ze beleerd gaat worden. Anyhow ik heb er eentje gezien die incl grandeurpad wordt verkocht en vroeg me af wat nu het verschil is met de barefootpad? Maakt dat iets uit?

Alvast bedankt!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:04

Grandeur maakte eerst alle pads voor Barefoot - dus als hij nog in goede stat is lijkt me het niet uitmaken (of niet veel)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:25

dabbo19 schreef:
Hoi
ik weet niet of ik hier goed ben :=
maar ik zoek een boomloos zadel voor een drachtige fries niet al te duur :list: 17,5 inch of 17

Wat is niet al te duur?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:42

Voor een appel en een ei.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:33

Ik heb zojuist een Hidalgo Mallorca II Special gekocht :') :=

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:37

Of een II óf een Special... welke is het? ;)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:39

nienke07 schreef:
Of een II óf een Special... welke is het? ;)

De bekende Special uitvoering van de II :+

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 13:05

Oh hoort die II er niet achter :+ Het is in ieder geval de Special haha.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:04

Mag ik weten waar dat zadel vandaan komt? :o

*edit* .. Weet het al :D Mooi zadeltje, Feli met je aankoop! Is nog niet héél veel gebruikt.

Die komt van oorsprong bij mij vandaan. Ik heb het verkocht aan iemand die ik ken voor op haar jonge paard.
wordt niet doorverkocht omdat hij scheef is of andere ellende, maar omdat paard en ruiter een ander soort zadel nodig hebben! *pfieuw*
Laatst bijgewerkt door nienke07 op 09-10-14 14:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:13

Kwetal schreef:
Grandeur maakte eerst alle pads voor Barefoot - dus als hij nog in goede stat is lijkt me het niet uitmaken (of niet veel)

Dankjewel voor je antwoord heb echter van dat zadel afgezien, gebruiker heeft namelijk 0 posts, wat niks hoeft te zeggen, maar ik ben wat huiverig met dan iets te kopen waarvoor je toch een wat groter bedrag moet betalen en ophalen (voor mij) geen optie is. Ik zoek nog vrolijk verder

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:20

Daar is het onderzoek weer :D
[WN-TR] Universiteit Zurich test zadeldruk....

Een post die ik zelf heel interessant vind over boomlooszadels.
Citaat:
Minikatje, ik ben zadelpasser en heb al aardig wat misconcepties over boomloos moeten oplossen omdat overduidelijk de gangbare gedachte is dat het op ieder paard kan. Blijkbaar is de voorlichting gemiddeld dus slecht door handelaren.
Ik ben het met je eens dat een uitgebreidere proef met boomloze zadels nuttig zou zijn, maar uit eigen ervaring met een drukpad is er inderdaad regelmatig te veel druk in het schoftgebied omdat veel mensen denken dat ze ontspannen zitten, maar blijkbaar toch stiekum in de beugels duwen. Daarnaast kunnen heel veel mensen gewoon niet doorzitten en rijden dus de hele tijd licht in hun boomloze zadel.
Zonder stijgbeugels ziet het er dan beter uit.
Echter zijn het vaak toch ook de zwakkere ruiters met weinig inzet en weinig geld te besteden die naar boomloos grijpen.

Dat een ruiter geen boomloos gewend is is geen argument. Een zadel is een zadel, ik heb nog nooit gehoord dat mensen speciaal op boomloos rijles moesten of gaan.