[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:04

Mooi setje zo!

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 11:06

Buitenzinnig schreef:
Villa heeft er nog een prachtig cadeautje bij gekregen, de FRA Dandy (en de Barefoot Sevilla stijgbeugels)

[ Afbeelding ]

Mooie set! Je zal het vast al wel een keer elders vermeld hebben, maar welk zadel is dat?
(Ik lees af en toe eens een stukje mee of er wat nieuws is qua zadels)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 11:20

Dank je wel!

Geeft niks. Dat is een deuber el Campo, traploos verstelbaar

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 11:35

In hoeverre kun je zelf bepalen of zo'n traploos verstelbare Deuber goed ligt op je paard? En hoe flexibel is die boom? Bij aanschaf zou ik natuurlijk sowieso een pasconsult aanvragen, maar hoe goed kun je daarna zelf bepalen of het zadel goed blijft liggen? Ik ben inmiddels redelijk ervaren met Barefoot zadels op verschillende paarden passen, maar Deubers zitten heel anders in elkaar natuurlijk. Ik heb nu een puber rondlopen die ik over een tijdje wil gaan beleren en waar ik dan een echt mooi goed western zadel op wil hebben. Ik heb de Startrekk al in m'n hoofd, maar misschien is een Deuber western ook wel iets?

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 14:44

Ik heb een deuber barok en flexibel is niet bijzonder flexi. Dus de boomvorm moet alsnog passen op jouw paard. Van de breedste tot de smalste stand veranderd niet alleen het kopijzer van vorm maar ook de vorm van voor naar achteren. Je kan dus wel een beetje variëren maar het is zeker geen one size fits all. Als basis moet de vorm van de boom passen bij de rug van jouw paard. Past het niet meer heb je de zelfde signalen als een normaal boomzadel.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 20:59

Afbeelding
Vandaag mijn nieuwe zadel binnen gekregen. Erg blij mee! Even wennen nog. En nog lekker inzakken.

En dan gaat mijn lazy mountain eruit... -O-
Echt zo'n heerlijke stoel, maar ik wil echt steviger zitten. Meer in een kuipje. Ben enorm angstig met rijden. Gaat gelukkig wel beter.

Eens kijken hoe het gaat volgende week. Dan heb ik weer les.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:24

Fijn dat ik je blij heb kunnen maken met dit zadel :D Hij staat mooi op je paard :j

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:28

Grappig. Ik heb zelf de Atlanta en ik vind m vaak wat te weinig steun bieden. Ik zou juist verwachten dat de lazy mountain meer "kuipje" is dan de Atlanta. Blijft leuk hoe verschillend mensen verschillende zadels beleven

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:31

Ja echt blij mee!!
Dank je wel! Had al zo'n gevoel dat je ook op bokt zat :)

Mijn stalgenootje is jaloers. Ze wil een cheyenne kopen. Nu twijfelt ze aan de atlanta.

Ja is echt heel verschillend. zijn mensen die de LM juist heel stevig vinden. Ik heb in een atlanta gereden een paar jaar. En dat zat echt als een huis. Kreeg je me echt niet uit. Haha.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:18

ik vond de lazy mountain ook absoluut niet stevig zitten eerder heel onstabiel heb hem daarom ook verkocht heb nu een Freemax Western zadel dat bevalt me nog super

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 07:46

tjaakje schreef:
In hoeverre kun je zelf bepalen of zo'n traploos verstelbare Deuber goed ligt op je paard? En hoe flexibel is die boom? Bij aanschaf zou ik natuurlijk sowieso een pasconsult aanvragen, maar hoe goed kun je daarna zelf bepalen of het zadel goed blijft liggen? Ik ben inmiddels redelijk ervaren met Barefoot zadels op verschillende paarden passen, maar Deubers zitten heel anders in elkaar natuurlijk. Ik heb nu een puber rondlopen die ik over een tijdje wil gaan beleren en waar ik dan een echt mooi goed western zadel op wil hebben. Ik heb de Startrekk al in m'n hoofd, maar misschien is een Deuber western ook wel iets?

hoefijzer schreef:
Ik heb een deuber barok en flexibel is niet bijzonder flexi. Dus de boomvorm moet alsnog passen op jouw paard. Van de breedste tot de smalste stand veranderd niet alleen het kopijzer van vorm maar ook de vorm van voor naar achteren. Je kan dus wel een beetje variëren maar het is zeker geen one size fits all. Als basis moet de vorm van de boom passen bij de rug van jouw paard. Past het niet meer heb je de zelfde signalen als een normaal boomzadel.

Precies dat. Tijdens een pas consult zal het ook goed uitgelegd moeten worden aan je hoe je het zelf kunt blijven beoordelen. Er zijn ook nog wel handige tools voor om het te blijven controleren.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 08:47

Buitenzinnig schreef:
hoefijzer schreef:

Precies dat. Tijdens een pas consult zal het ook goed uitgelegd moeten worden aan je hoe je het zelf kunt blijven beoordelen. Er zijn ook nog wel handige tools voor om het te blijven controleren.

Bedankt allebei voor de info.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 18:16

Ik heb gisteren een passessie gedaan met Ella. De zadels die mij het meest aanspraken werden het niet (de cherokee en nottingham zaten mij iets te breed en ik kwam steeds tegen de voorkant aan van het zadel lange benen)
Het uit eindelijk de justadjust geworden omdat dit zadel toch de zitmaat wat kan aanpassen hierdoor kom ik niet tegen de voorkant aan van het zadel.

Kennen jullie toevallig nog iemand die een tweedehands justadjust zadel heeft liggen? De levertijd van barefoot duurt tot eind april/ begin mei. (Niet heel erg opzich maar een tweedehandse scheelt ook weer in de prijs).

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 18:47

zag op fb wel een voorbij komen

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 18:52

SecretLIN schreef:
zag op fb wel een voorbij komen

Weet je toevallig nog waar? Ik heb namelijk in de facebook groep ruil en verkoopplaats barefoot een oproepje geplaats dat ik er 1 zoek.

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:57

pmarena schreef:
Ik vind zelf een westernsingel geen enkel probleem, maar gebruik dan het liefst 2 off-billets zodat je vergelijkbaar als met een Engelse singel aan kan singelen. Dan heb je zeg maar gewoon aan beide kanten 1 korte, brede riem in plaats van zo'n lange riem waar je iets mee moet :)

Barefoot heeft er ook een 2e variant van met een elastisch stukje er tussen, ook wel leuk.

Goede tip!!
Twee off-billets gebruiken!

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 22:04

Buitenzinnig schreef:
hoefijzer schreef:

Ik zag op de deuber site dat ze s1 s2 en s3 hebben. Heeft dat dan met de boom te maken of meer de zitvorm voor jou zelf?
Is het over het algemeen passend te maken met je paard in 1 van die 3 maten?
Wat als het gewenste zadel niet op voorraad is om te passen, Is er dan altijd nog een vergelijkbaar zadel om te passen (omdat het dus van die s af hangt?)?
Of heeft elk model een eigen unieke woonvorm?

Ben langzaam toch aan het kijken om over te stappen van ghost naar Deuber maar dacht dus eigenlijk wel dat het sowieso passend te maken was :=

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 22:39

De S maten zijn de zittingmaten.

Of de bomen allemaal identiek zijn weet ik niet zeker, maar ik dacht van wel. Dan heb je nog wel variatie in de soorten kussens en lengte en dat kan de pasvorm anders maken.

Maar wat ik eerder schreef, zodra je het zadel smaller of breder draait veranderd niet alleen de vorm van het kopijzer maar ook de boom van voor naar achter. Het kan dus zijn dat wanneer je zadel breder wordt de boom veel te rond voor je paard gaat worden, of wanneer hij smaller moet in eens gaat bruggen. Vooral wanneer je hem smal wilt is het handig om wat schoft te hebben want anders heb je een heel hoog zadel op een plat paard. Tevens veranderd je zit gedeelte trouwens. Voor smalle paarden is je zitting veel rechter, bij de breedste stand is de zitting behoorlijk stijl.

Equimaro heeft de meeste barok en quantums op voorraad om te passen.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 17:07

Vraagje een baarefoot met vps! Moet daar een speciale pad onder of kan dat gewoon zo?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 18:13

Daar moet een speciale pad onder.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 19:24

De Cherokee die ik gekocht heb blijkt helaas een maat 1 i.p.v. 2 |( Mocht iemand willen ruilen, dan graag. Ga hem dus weer te koop zetten want mijn kont past er helaas echt niet in!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:19

O balen zeg!

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:23

o wat balen zeg!!! ik verkoop mijn arizona nut mt 2 en mijn happy valley mt 2, maar voor ruilen geen interesse helaas

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:36

Even een vraagje hier. Onze jongste dochter rijd super op de barefoot cheyenne maat o. De oudste dochter van tien blijft problemen hebben met het zadel. Ze blijft haar bekken naar voren kantelen en gaat altijd scheef zitten. Zelfs met licht rijden blijft ze haar bekken kantelen en zit helemaal naar voren. Of gaat helemaal scheef zitren richting de buitenhand. Kan ik hier iets aan doen. Of betekent dit dat de cheyenne niet goed is voor haar. Met het vorige zadel had ze dit helemaal niet.hopelijk hebben.jullie tips want ik ben ten einde raad.

Ik weet dat de ruiter stilaan te groot wordt. Maar ze weegt amper 25 ,kilo en ze is een heel onzekere bange ruiter. Daarmee dat we besloten hebben om ze nog een half jaartje tot een klein jaartje met deze pony laten rijden. Ondertussen zoeken we naar een geschikte pony voor haar. Ondanks dat ze bang en onzeker is heeft ze nooit zo hard naar voren gezeten op de wintec wat ze nu wel op de barefoot doet. De foto vertekent wel een klein beetje want ze komt nog niet met haar voeten onder de buik uit.

Afbeelding

Quro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 16:45

Het lijkt ook wat ver naar voren te liggen? Of komt dat ook door de hoek?