[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:30

Het zadel ligt inderdaad echt ver, zo op de tweede foto. Het valt me nu ook meer op, dat het zadel wat naar voren lijkt te kiepen?
Het lijkt me dat als je het zadel aan de achterkant gaat shimmen, dat het dan nóg meer naar voren kiept?

Past de pommel wel? Heb je dat al nagemeten? (of heb ik daar overheen gelezen? :o )

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:06

Ik zal jullie nu vast over me heen krijgen, maar ik gok het erop :P Ik ben hier ook om te leren.
Volgens mij ben ik de enige die het zadel toch mooi vindt liggen... Je ziet de schoft nog helemaal niet er onderuit komen en het zwaartepunt lijkt ook prachtig midden op de rug te liggen. Edit: Nee, niet prachtig midden op de rug, prachtig achter de schoft.
De singelstoten komen wel ver naar voren te liggen, dat klopt. Maar dat betekent toch niet dat het zadel niet mooi ligt? Dat kan ook komen doordat het paard de singelplek ver naar voren heeft, of de singelstoten voor dit paard niet op de juist plek aan het zadel zitten? Daarom heb ik voor een cherokee gekozen, die heeft de singelstoten verder naar voren + een c vormige singel.

Waar kijken jullie naar? De positie op de rug of de singelstoten die ver naar voren liggen?

Mizora

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:13

Ik probeer de schouder te volgen. Ik vind hem wel iets ver naar achteren liggen, maar niet dramatisch. Maar ik weet niet hoe veel hij nog naar achteren schuift bij een draf+galoprit. Ooit ben ik geeindigd met het zadel letterlijk halverwege de kont. Maar dat paard was toen te mager en had dus geen singelplek. Die schoof gewoon met singel en al steeds verder naar achteren (de singel zat toen dus ook halverwege de buik).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 23:29

hij ligt ook niet te ver naar achter tov schoft/schouder, het zpu apleen voor zijn ruglengte idd niet nog verder naar achter mogen... ik vermoed dat het gewoon de plaats voor zadel is..maar ik ben benieuwd wat Pmarena er van maakt :) ik ben er al weer even uit namelijk :p

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:05

Echt allemaal heel erg bedankt voor het meedenken, ik hoor jullie meningen graag! :)

Ik voel duidelijk waar zijn schouder begint, het zadel ligt pas minimaal een handbreedte daarachter. Als ik heb gedraafd, kan dat verdergaan tot twee handbreedtes. Het lijkt er dus op dat het zadel gewoon gedurende de hele rit naar achter blijft schuiven en niet 'stabiliseert' op een bepaalde plek. Ik voel het ook duidelijk tijdens het rijden, ik kiep zelf enorm naar voren maar voel ook gewoon dat ik verkeerd zit zeg maar. Alsof je zonder zadel iets te ver naar achteren zou zitten.

nienke07 schreef:
Het zadel ligt inderdaad echt ver, zo op de tweede foto. Het valt me nu ook meer op, dat het zadel wat naar voren lijkt te kiepen?
Het lijkt me dat als je het zadel aan de achterkant gaat shimmen, dat het dan nóg meer naar voren kiept?

Past de pommel wel? Heb je dat al nagemeten? (of heb ik daar overheen gelezen? :o )

Ervanuitgaande dat het zadel verder naar voren zou horen te liggen, komt het eigenlijk iets achterover te liggen. Dit omdat hij een heel grote schouderpartij heeft, maar direct daarachter zijn rug welke veel lager is (hij is ook nog hartstikke onbespierd, is nog heel groen). Hierdoor zakt het zadel tijdens het rijden steeds verder naar achteren. Door het verschil in hoogte 'op te vullen' met die shims zou het zadel stabieler blijven liggen, niet naar achteren zakken, dat was het idee.

Foto's van de M- en L-pommel staan op de vorige pagina, mochten jullie denken dat ik de verkeerde heb, dan hoor ik dat ook graag.. :) De L lag volgens mij wel goed?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:26

Het blijft in ieder geval een vrij uniek geval, dit is niet iets dat je vaak ziet zeg maar :=
Altijd apart, naar achteren schuivende zadels.

De scheef naar voren lopende singel springt het meeste in het oog, sowieso ligt de singelgroeve vrij ver naar voren en zou ik voor dit type paard altijd voor een echt goed C-vormige singel kiezen die zo lang mogelijk is, liefst tot een goede handbreedte onder het zadel.

Korte singels hebben imo echt geen enkel voordeel, alleen nadelen, en ze kunnen hoe onlogisch het ook klinkt, in de praktijk echt zorgen voor een andere mate van stabiliteit bij een andere lengte :)

Elastische singels helpen vaak ook goed, voor veel paarden is een geheel elastische singel een oplossing, hoewel je ook wel hier en daar een ervaring hoort dat dit juist niet het geval is, maar gevoelsmatig zijn dat er heel weinig en twijfel ik ook of het dan niet (ook) aan andere omstandigheden ligt in die gevallen :o

Bij deze knoeperd zal het ook vast een samenloop van omstandigheden zijn, zoals bijvoorbeeld:

- korte singel
- niet genoeg C-vormige singel icm ver naar voren liggende singelgroeve
- brede schouders en bewegingen die zadels naar achteren stuwen

En daarbij dat het zadel de singelstoten ook niet bijzonder ver naar voren heeft zitten.
Aan de andere kant: stel je voor dat de singelstoten een stukje verder naar voren uit het zadel naar beneden zouden steken, dan trek je nog eerder het zadel uit balans met de voorkant naar beneden en de achterkant omhoog.

Op zich is een omhoog stekende achterkant trouwens niet zo'n ramp: de huidige Barefoots hebben gewoon een behoorlijk ronde ruglijn zodat er genoeg ruimte is voor paarden met veel schoft. De achterkant loopt daarbij ook iets rond omhoog weg om te voorkomen dat het achterste randje in de vacht gaat zitten schaven zeg maar. Ik merkte bij Rena dat verschil vooral heel erg met andere zadels zoals bvb. Freeforms, altijd gedoe om die achterkant goed van de rug weg te houden :=

Heeft dus zeker een voordeel, maar nadeeltje is: Hebben paarden niet zo'n hoge schoft of ligt het zadel met de achterkant alweer op een omhoog lopende rug (richting het bekken van het paard) dan zal het zadel sneller zijn kont een beetje in de lucht steken. Geeft op zich niks, alleen maar goed zodat die achterste rand niet in de onderrug gaat duwen / schaven, maar het ziet er heel erg suf uit.... vooral zonder ruiter er op want met een ruiter er op plooit het geheel natuurlijk wel weer onder het ruitergewicht :)

Ik ben zelf niet zo'n liefhebber van werken met shims, maar genoeg mensen zweren erbij en vinden er echt een ideale oplossing in voor hun paard, dus het is zeker het proberen waard.

En ook hier is het gek genoeg weer zo dat het regelmatig voor komt dat je in theorie bedenkt: we vullen die plek op om ervoor te zorgen dat [vul in]. En dan blijkt het in de praktijk veel beter te werken om juist een minder logische plek van een extra laagje te voorzien, heel stom :P
Laatst bijgewerkt door pmarena op 07-10-14 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:27

Ik heb hier ook een paard waarbij veel zadels naar achteren schuiven,maar ook mijn barebackpad schuift vaak naar achteren..Ze heeft een brede platte rug en ik heb nu een ghost gekocht die ik gebruik voor haar..Ik maak nu alleen stapritjes omdat ze een blessure heeft gehad,maar het zadel ligt als een huis bij haar tot nu toe..De ghost heeft een heel fijn singelsysteem die zich automatisch aanpast waardoor dat ook niet gaat trekken,zoals je hier wel ziet op de foto van de barefoot die naar achteren schuift..Ik denk/hoop dus dat de ghost dus voor mijn paard gaat schelen mede door het singelsysteem..Ik leg het misschien niet heel goed uit maar als je er meer over wilt weten kan je natuurlijk altijd informatie hierover vragen bij kwetal..

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:54

Ik heb het met mijn zadel op één van mijn paarden ook, dat het zadel naar achteren schuift. Dat komt ook mede omdat hij vrij opwaarts gebouwd is (erg gunstig natuurlijk). Wij kunnen het oplossen door de singel aan de laatste 2 singelstoten te bevestigen, maar dat kan bij de BF niet zeker?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:23

Barefoot heeft geen "overbodige" singelstoten, zijn er gewoon 2 :P

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:03

Pleiada, ze kan het ook aan BZ vragen ;) Maar inderdaad heeft de Ghost een "schuivende V" waardoor je de singelstoten tot boven de singel-plek kunt schuiven en dan blijft het zadel netjes liggen, óók op platte tanks. Voorwaarde is wel een singel die vrij hoog komt en niet zo'n kort frutje.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:30

Sorry kwetal :+

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:34

Bedankt!

Mehh.. Toch een andere singel dus.. Welke zou ik dan moeten hebben? Nu heb ik de Rossner Comfort 75cm, deze zit aan beide singelstoten op het tweede gaatje. Zou ik dan de 85cm of de 95cm moeten hebben? Of de 105, als die bestaat :') ? Ervanuitgaande dat hij ook nog wat af kan vallen nu we onder het zadel bezig zijn? Wil iemand nog een zo goed als nieuwe Rossner Comfort 75cm? :=

Ik wacht de barefootpersoon op stal wel even af. Kan zij IRL kijken hoe het zadel hoort te liggen, of ik echt de juiste pommel heb, hoe en wat met inlages..

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:48

Nou gisteren dus een pad met stevige inlages gebruikt ipv de standaard inlages voor onder een VPS zadel. Zodat er iets meer ruimte bleef bij de schoft. Dat werkte op zich, alleen nu ging mijn zadel schuiven... (In stap al). Schoot dus niet op. Van de week nog even een oud model Pommel maat S op hem passen, kijken of dat een optie is.

Wel fijn dat ik niet de enige ben met problemen met boomloos zadel en de ligging :)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:55

Iemand een idee hoe een zadel te versturen? Ik ben hier de woonboulevard al af geweest, de electronica-zaken en zelfs de apotheek/ziekenhuis al langs geweest voor een doos.. Nergens zo'n formaat! Wordt een beetje moedeloos. :(:) :Y)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:00

Dat is raar Mayflower. Meestal heb je snel een doos. Maar als ze kleinere (plattere) dozen hebben die qua oppervlak wel om je zadel zouden passen (dus bijvoorbeeld 50 x 60cm en maar 30 of 40 cm hoog) dan kan je ze op elkaar zetten, zodat de doos toch voldoende hoog is. (snap je wat ik bedoel?) En probeer eens een drukkerij of zelfs het postagentschap, die hebben soms gekke dozen liggen waar je iets mee kunt.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:02

Dat is lastig!Je kan ook twee dozen op elkaar doen,dan heb je minder grote dozen nodig..Je kan dan de flappen waar je de doos normaal dicht maakt omhoog laten staan..Goed vastplakken en je hebt een superstevige doos..

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:09

Dozen op elkaar is ook een goed idee! Ik had zelf al wat kleinere doosjes meegenomen maar ga er geen kunstwerk van maken. Het moet wel goed stevig zijn haha.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:10

Mayflower, kledingzaken ? Ik weet dat wij op mijn vroegere werk (kledingzaak dus :D ) ideale dozen binnenkregen om een zadel in te steken.
Nu in de ruitershop ook, ideaal formaat, die dozen. Gek dat je er geen vindt.

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:18

De schoenenwinkels hebben ook mooie grote dozen. Daar heb ik ze van de week nog opgehaald. Flappen omhoog gedaan en wat dubbel en daar een stevig karton overheen geplakt met ducktape. Zadel is goed aan gekomen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:37

De kledingzaak hier bewaart altijd dozen voor mij.
Ik zag laatst ook dat de Action best grote dozen had

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:40

Heb je niet anders nog ergens een (oude) verhuisdoos liggen?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:49

Ik heb nog zat verhuisdozen maar ze zijn allemaal te klein. Ik wil niet dat het zadel opgevouwen in de doos gaat zitten en zo beschadigd. :P
Ik denk dat het vanmiddag nog een rondje winkelcentrum wordt. :D

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:28

Hey guys, k heb nog n vraag! Mijn pony heeft een super bolle buik, dus de singel ligt snel ver naar voren en trekt dan ook t zadel mee naar voren.. Dan schijnt een banaansingel te helpen.. Maar welke kant moet die dan op richten? Ik dacht met de bolle kant naar voren, maar nu lees ik weer dat t juist andersom moet om de voorbenen ruimte te geven, ofzo. Ik snap er niks van, ook als ik google naar dat soort singels.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:54

Mijn zadel werd opgestuurd in een autobandendoos. :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:03

Ik heb de hidalgo vandaag binnen gekregen.
IK vind hem erg mooi en hij ruikt zo lekker na nieuw leer <3
Bijna zonde om te slopen, maar het gaat echt gebeuren deze week hoor :D